tiffany_1325 Skrevet 9. august 2007 #1 Del Skrevet 9. august 2007 Hei! Dette begynner å bli et problem for meg... Jeg har egentlig aldri brydd meg om vekta, mest fordi jeg frem til nå har hatt en kropp som jeg har vært veldig fornøyd med.. Men for et par måneder siden la jeg merke til at jeg virkelig har begynt å legge på meg.. Har fått en liten "ølmage", og skikkelig valker på sidene osv.. Og føler bare jeg blir større og større! Satt nettop å så på feriebildene fra i år og i fjor, og la merke til en diger forandring, mest på "mage- og sideflesk områdene".... Så jeg tror virkelig jeg må slanke meg litt! Ikke at jeg har blitt feit, men fordi jeg trivdes mye bedre i min gamle, slanke kropp, som jeg tok så for gitt.... Tror kanskje at en del av den nye, store kroppen min skyldes at jeg sluttet å røyke, noe som liksom skulle være bra, og ikke føre til at jeg fikk dårligere selvtillit! Men altså, jeg trenger en slankemetode uten trening, hvis dette er mulig?! Jeg har virkelig ikke tid til å trene. Jeg studerer, og bor såpass langt unna skolen at jeg blir nødt til å ta bussen. Etter skole, er det rett på bussen til jobb, nesten hver dag, og når jeg kommer hjem er jeg rett og slett utslitt, og orker ikke noe trening.. Så her trenger jeg virkelig hjelp! Vet jo selvfølgelig at det hjelper å spise sunt, men har kuttet ned på både snop, brus og fastfood lenge, uten å føle at det hjelper noe særlig.... Noen som kan hjelpe meg? ALT mottas med stor takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormen Skrevet 9. august 2007 #2 Del Skrevet 9. august 2007 Det er en sikker slankemetode og det er å spise mindre og å bevege seg mer. Mindre inntak av kalorier og økt forbruk av kalorier gjør at kroppen forbrenner mer enn du tar inn Er desverre ingen mirakelkurer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #3 Del Skrevet 9. august 2007 Kanskje du har litt andre vaner enn for et par år siden. F.eks at du var mer aktiv før? Mer ute og fant på ting osv? Uansett legger mange litt på seg når de har kommet ut av tenårene og det fortsetter jo egentlig slik senere også siden forbrenningen synker med årene. Men siden du studerer tipper jeg du er for ung til at det er grunnen ennå. Hva med å prøve å legge inn litt aktivitet i helgene? Man kan fint sove lenge men rekke å f.eks gå seg en tur, spille spill i parken med venner osv. De jeg kjenner som har slutta og røyke har hatt trøbbel med at de småspiser. De må liksom ha noe annet enn røyk å putte i munnen så tenk over det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #4 Del Skrevet 9. august 2007 Innta mindre kalorier enn du forbruker, men siden du ikke trener må du få i deg nok proteiner (2 g. x vekten din) slik at du ikke mister så mye muskelmasse. For å finne ut hvor mye du bruker i løpet av en dag finnes det feks. en kalkulator på trim.no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiffany_1325 Skrevet 9. august 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 9. august 2007 Er ikke helt sikker på hvordan jeg lager sånn quote enda, men prøver allikevel Kanskje du har litt andre vaner enn for et par år siden. F.eks at du var mer aktiv før? Mer ute og fant på ting osv? Det er dette som er så merkelig. For et år siden gikk jeg kun på skole, og satt for det meste hjemme om kveldene, beveget meg ikke noe særlig. Spiste også langt mere fastfood og godteri enn jeg gjør nå... Helgeaktiviteter kan jo høres ok ut.. Jobber som regel også hele lørdag, til kl. 1800, så da er jo søndagen eneste fridag og vil som regel bare slappe av foran tven, men det går jo an å ofre litt tid på en tur, gjerne en sykkeltur? Innta mindre kalorier enn du forbruker, men siden du ikke trener må du få i deg nok proteiner (2 g. x vekten din) slik at du ikke mister så mye muskelmasse. For å finne ut hvor mye du bruker i løpet av en dag finnes det feks. en kalkulator på trim.no. Kalorier ja, de er jo også et problem.. Litt flaut, men jeg har ikke peiling på hvordan man sjekker kaloriinnholdet, og hva som er "mye" eller "lite" kalorier...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiffany_1325 Skrevet 9. august 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 9. august 2007 Og klarer forresten ikke å finne den kalkulatoren på trim.no... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #7 Del Skrevet 9. august 2007 Det finnes mye info om dette på nettet om du tar deg tid til å google. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #8 Del Skrevet 9. august 2007 Gjest over igjen. I det store og det hele skal du ikke tenke så altfor mye på kalorier. Det gir ingen indifikasjon på om noe er sunt eller ei. Du skal se i næringsinnholdet i matvarene, proteiner, karbohydrater og fett. Du vet selv at sjokolade, chips, bacon, sukret yoghurt, søte frokostblandinger (her er det nesten bare havregryn, Fedon, Atkins og 4-korn som er "lovlig"), brus osv. ikke er sunt. Få i deg nok proteiner i form av kjøtt, egg, kesam osv. Karbohydrater i form av grønnsaker, brød med hele korn, bønner osv. Fett i form av nøtter, olivenolje osv. Hvor mange kalorier du skal ha hver dag hvis du skal gå ned i vekt avhenger av høyde og vekt. Så lenge du ikke er veldig overvektig eller veldig tynn vil jeg si 1500 kcal. til dagen er fint, litt mer hvis du trener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #9 Del Skrevet 9. august 2007 En begynnelser er å bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig, rømme med Mager Kesam, brus og juice med vann (evt. light brus, i begrenset mengde), loff og kneipp med grove brødtyper med HELE korn, lettmelk med skumma eller ekstra-lett osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 9. august 2007 #10 Del Skrevet 9. august 2007 De gangene jeg virkelig har rast ned i vekt, så har det ikke vært noen trening overhode fordi jeg ble så slapp av så lavt blodsukker og lite mat. Ved andre tilfeller har jeg gått ned ene og alene fordi jeg har trent. Det som funker for meg nå, er en lavkarbo-diett. Helt slutt på sukker og stivelse. Spiser veldig mye egg, kjøtt og fisk. Nøtter som knask. All frukt er fy mat pga høyt sukkerinnhold, også grønnsaker som vokser under jorden. Nå har jeg en jobb hvor jeg er mye i aktivitet, og går bare turer sånn av og til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #11 Del Skrevet 9. august 2007 Frukt er fy? Frukt inneholder mange viktige vitaminer og mineraler, og sukkerinnholdet er ikke raffinert sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 9. august 2007 #12 Del Skrevet 9. august 2007 Frukt er fy? Frukt inneholder mange viktige vitaminer og mineraler, og sukkerinnholdet er ikke raffinert sukker. Jeg vet. Men selv fruktsukker fører til rask stigning av blodsukker --> raskt fall av blodsukker --> plutselig søthunger / sult --> Lett å bryte slankekuren. Så for en slanker er det lurt å holde seg unna frukt. Selvfølgelig er det forskjell på frukt også, og må man ha litt frukt så kan man velge de med lavest glykemisk index. Men for de som ikke slanker seg er frukt supert og veldig sunt og bør spises daglig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 9. august 2007 #13 Del Skrevet 9. august 2007 Hei! Dette begynner å bli et problem for meg... Jeg har egentlig aldri brydd meg om vekta, mest fordi jeg frem til nå har hatt en kropp som jeg har vært veldig fornøyd med.. Men for et par måneder siden la jeg merke til at jeg virkelig har begynt å legge på meg.. Har fått en liten "ølmage", og skikkelig valker på sidene osv.. Og føler bare jeg blir større og større! Satt nettop å så på feriebildene fra i år og i fjor, og la merke til en diger forandring, mest på "mage- og sideflesk områdene".... Så jeg tror virkelig jeg må slanke meg litt! Ikke at jeg har blitt feit, men fordi jeg trivdes mye bedre i min gamle, slanke kropp, som jeg tok så for gitt.... Tror kanskje at en del av den nye, store kroppen min skyldes at jeg sluttet å røyke, noe som liksom skulle være bra, og ikke føre til at jeg fikk dårligere selvtillit! Men altså, jeg trenger en slankemetode uten trening, hvis dette er mulig?! Jeg har virkelig ikke tid til å trene. Jeg studerer, og bor såpass langt unna skolen at jeg blir nødt til å ta bussen. Etter skole, er det rett på bussen til jobb, nesten hver dag, og når jeg kommer hjem er jeg rett og slett utslitt, og orker ikke noe trening.. Så her trenger jeg virkelig hjelp! Vet jo selvfølgelig at det hjelper å spise sunt, men har kuttet ned på både snop, brus og fastfood lenge, uten å føle at det hjelper noe særlig.... Noen som kan hjelpe meg? ALT mottas med stor takk! Fysisk aktivitet gir mer energi, tro det eller ei. Om ikke annet, ta et par busstopp kortere etc for å få inn litt ekstra hverdagsaktivitet. Og kanskje noen turer på frikveldene. Er så utrolig lite som skal til. Justerer man kun kostholdet og dropper all trening, ser man ofte slapp ut uansett hvor slank man blir. Synd men sant. Røykeslutt kan få folk til å legge på seg ja, men bare hvis du spiser mer enn det du forbrenner. Det er lett å begynne å småspise når man slutter å røyke, og slikt legger man på seg av. Det kan godt være du har forbedret kostholdet ditt veldig, men om du legger på deg så er det fordi du spiser mer enn du forbrenner, enkelt og greit. Den eneste måten man kan finne ut dette på er om man faktisk teller kalorier i en periode, selv om det er kjedelig. Man får fort et "øyemål" på hvor mye man kan spise. Personlig synes jeg ikke studenter skal gå på ekstreme lavkarbodietter, fordi det gjør en del med konsentrasjonen. Da er det bedre å ha et moderat kaloriunderskudd og ta vektnedgangen litt etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrizzleSizzle Skrevet 10. august 2007 #14 Del Skrevet 10. august 2007 Jeg vet. Men selv fruktsukker fører til rask stigning av blodsukker --> raskt fall av blodsukker --> plutselig søthunger / sult --> Lett å bryte slankekuren. Så for en slanker er det lurt å holde seg unna frukt. Selvfølgelig er det forskjell på frukt også, og må man ha litt frukt så kan man velge de med lavest glykemisk index. Men for de som ikke slanker seg er frukt supert og veldig sunt og bør spises daglig Fortell mer, da! Hvilke frukter har lav GI? Jeg har nemlig også gått på lavkarbo, og synes det virker ganske bra, men vil gjerne spise litt frukt. Og bør man holde seg unna light-brus og saft på en slik kur? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 10. august 2007 #15 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Fysisk aktivitet gir mer energi, tro det eller ei. Om ikke annet, ta et par busstopp kortere etc for å få inn litt ekstra hverdagsaktivitet. Og kanskje noen turer på frikveldene. Er så utrolig lite som skal til.Det er det som er så fantastisk med trening, man får masse overskudd av det! Og som Kristin sier, det er ikke så mye som skal til. Endret 10. august 2007 av Elfrida Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 10. august 2007 #16 Del Skrevet 10. august 2007 Fortell mer, da! Hvilke frukter har lav GI? Jeg har nemlig også gått på lavkarbo, og synes det virker ganske bra, men vil gjerne spise litt frukt. Og bør man holde seg unna light-brus og saft på en slik kur? http://www.lavkarbo.no/ Her finner du den store matvaretabellen. Der kan du sammenligne alle typer frukt med hverandre i forhold til næringsinnhold. Vært veldig nyttig for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrizzleSizzle Skrevet 10. august 2007 #17 Del Skrevet 10. august 2007 http://www.lavkarbo.no/ Her finner du den store matvaretabellen. Der kan du sammenligne alle typer frukt med hverandre i forhold til næringsinnhold. Vært veldig nyttig for meg. Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå