Gå til innhold

hva er en akademiker?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

i lys av Divas diskusjon; hva skal til for å bli akademiker

er det virkelig om det er høyskole eller universitet du har utdannet deg ved som er skillet?

jeg har en 5 årig grad fra en høyskole.. trodd jeg var akademiker, jeg.. :briller:

Videoannonse
Annonse
Gjest sexysadie
Skrevet

Det handler vel mere om humanitære fag slik som sosiologi, samfunnsvitenskap ol og som jobber innen for en eller annen utdanningsanstalt... :hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet
Det handler vel mere om humanitære fag slik som sosiologi' date= samfunnsvitenskap ol og som jobber innen for en eller annen utdanningsanstalt... :hoho:

???????? ke?

Gjest Anonymous
Skrevet

5-årig grad betyr noe i retning av sivilingeniør, forstkandidat (heter det dét enda, forresten?) eller deromkring.

Hvis det er noe sånt er du selvsagt akademiker - og "din" fagorganisasjon er sannsynligvis en del av Akademikerne.

Men: Er det viktig å være akademiker? Se dét er et helt annet spørsmål!

Gjest Anonymous
Skrevet

Men: Er det viktig å være akademiker

det er det :wink:

men jeg var altså nå ute etter definisjonen..

graden min er forresten en master-grad :)

Skrevet
er det virkelig om det er høyskole eller universitet du har utdannet deg ved som er skillet?

jeg har en 5 årig grad fra en høyskole.. trodd jeg var akademiker, jeg..

Det trodde jeg også!?!

Når jeg hadde et innlegg i Divas debatt, så snakket jeg om forskjellen mellom å ha utdannelse etter vgs.

Jeg får også en master fra en høyskole (Hansdels-), og synes godt at vi kan gå under betegnelsen akademikere, selv om jeg er klar over at det ikke er like "fint" som å ha studert på universitet, i noen kretser.

Piglet *venter i spenning å en definisjon*

Gjest Anonymous
Skrevet

titt tei..

dette er et spørsmål jeg aldri har tenkt spes mye over..

men jeg får i alle fall (ganske snart!! :) ) en master grad.. fra NLH (norges landbrukshøgskole)

så jeg venter også spent på en definisjon her.. kan jeg "få lov til" :wink: å kalle meg akademiker tro? :)

Gjest Anonymous
Skrevet

:ler::ler:

Jeg kan ikke noe for det; jeg synes det er litt fascinerende at det her melder seg 300 vekttall som fremdeles ønsker seg en definisjon på begrepet akademiker... :ler:

Gå til kilden!

Gjest Lott@
Skrevet

En akademiker er pr. def. en selvopphøyd blære :ler: :ler:

Gjest gjest1
Skrevet

er det noe jeg har lært i løpet av mine x-antall år på universitetet er det å slå opp i ordboka....

Akademiker; person med eksamen fra universitet el. høyskole (Escolas ordbok, s. 3)

Akademiker; medlem av et akademi; student som er immatrikulert ved et universitet (Kunnskapsforlagets fremmedordbok, s. 9)

Gjest Anonymous
Skrevet

For 50 år siden (+/- litt) fikk men sitt akademiske borgerbrev nå man tok examen artium og ble immatrikulert ved et universitet. Da var det ikke så vanlig å ta artium som det er nå, og disse ble da regnet som akademiske borgere. I dag regnes først og fremst de med universitetsutdannelse som akademikere, og etterhvert også de med lengre høyskoleutdannelse.

Dog kan man si som Storm P:

-Vad er at være akademiker?

-Det er når man har læst sig til hva vi andre ved.

Dette hadde jeg på russekortet mitt, nå er jeg akademiker selv. Sånn kan det gå.

Skrevet
Akademiker; person med eksamen fra universitet el. høyskole (Escolas ordbok, s. 3)

Så da er jeg og andre utdannet på høyskoler, akademikere? :D

Piglet

Gjest gjest1
Skrevet

tja... ifølge Escola så er dere akademikere, men tror at Kunnskapsforlaget ser litt annerledes på saken :D

Tror at forkjellen ligger i om man har en typisk "praktisk" utdannelse som f.eks. sykepleier, eller en mer "teoretisk" som de fleste humanistiske fag.

Skrevet

Akademiker = person som er innskrevet ved universitetet og har en lengre teoretisk utdannelse.

Skrevet

hmmm. på baksiden av ukas universitas kaller bigbrothersjefen en av deltakerne akademiker, da hun er utdannet førskolelærer.

jeg har et problem med å inkludere førskolelærere i definisjonen av akademikere, jeg altså.

dette går mer på magefølelse enn saklige argumenter.

hm. nå kommer det vel en førskolelærer og slår meg i hodet...

Gjest gjest1
Skrevet

utrolig vanskelig å avgjøre hvem som er en akademiker,men jeg er enig med deg Ivanka om at en førskolelærer ikke er en akademiker. Ikke synes jeg at sykepleiere er det heller. Jeg synes igrunn ikke at noen med en høyskoleutdannelse på tre år eller mindre er akademikere.

Skrevet

Akademikere er folk med utdanning fra universitet eller vitenskapelig høyskole, dette innebefatter ikke de med førskolelærerutdannelse.

Akademikerne (som er organisert) er en sammenslutning av yrkesorganisasjoner som har medlemmer med høy utdanning og kompetanse

Som medlemmer kan opptas foreninger som primært omfatter yrkesutøvere med mastergrad (hovedfagsnivå) eller tilsvarende utdanning, herunder avsluttende eksamen fra vitenskapelig høgskole.

Gjest Zalomine
Skrevet

Og den skolen jeg gikk på er en vitenskapelig høyskole (det er noe helt annet enn en "vanlig" høyskole, visstnok, det er bare 4-5 av dem). Så da er jeg akademiker da? Jaja, samma kan det være for meg :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Det virker litt som om mange gjerne skulle ønske de hadde denne tittelen..til tross for at forakten er stor.. :roll:

2*akademiker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...