Grissini Skrevet 9. august 2007 #1 Del Skrevet 9. august 2007 Hvorfor er det mange østlendinger som sier/skriver hvem istedet for hvilken? Til dømes: hvem sko er best? Hvem butikk er best? Osv. Og er dette egentlig "lov?" En forklaring ønskes Jeg er forresten overhodet ikke ute etter å henge ut noen, er rett og slett bare litt nysgjerrig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. august 2007 #2 Del Skrevet 9. august 2007 Jeg forbinder det med litt bred østlandsdialekt, evt. sosiolekt fra østkanten i Oslo. Jeg syns folk må si nesten hva de vil, men man kan ikke skrive "hvem sko". "Hvilken" er det korrekte her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariposa Skrevet 9. august 2007 #3 Del Skrevet 9. august 2007 Det er helt greit å snakke slik,men ikke å skrive det. Muntlig høres hvem sko greit ut,men med en gang du ser det på trykk blir det så feil,så feil. Det gjelder forresten mange andre ting også. Det som er greit nok muntlig,blir helt feil skriftelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 9. august 2007 #4 Del Skrevet 9. august 2007 Jeg kan ikke forstå at det skal være bedre å gjøre feil muntlig enn skriftlig? Det heter hvilke sko, hvilke bok osv, IKKE hvem, verken skriftlig eller muntlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingse Skrevet 9. august 2007 #5 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Jeg kan ikke forstå at det skal være bedre å gjøre feil muntlig enn skriftlig? Det heter hvilke sko, hvilke bok osv, IKKE hvem, verken skriftlig eller muntlig! Jepp! Åhhh, jeg blir så irritert når jeg hører noen si "hvem" når det korrekte er "hvilke", "hvilken" eller "hvilket" En annen vanlig "talefeil" som irriterer meg er: "Kan jeg spørre deg et spørsmål?" Åhhhh arrrgggghhhh, det heter ikke det, det heter "Kan jeg stille deg et spørsmål" eller "spørre deg om en ting"!! *Frese* Puh, der fikk jeg sagt det Endret 9. august 2007 av Pingse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grissini Skrevet 10. august 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 10. august 2007 Jeg kan ikke forstå at det skal være bedre å gjøre feil muntlig enn skriftlig? Det heter hvilke sko, hvilke bok osv, IKKE hvem, verken skriftlig eller muntlig! Jeg er i grunnen enig med deg. Jeg jobbet et halvt år som lærer på en skole på Østlandet og fikk helt "makk" når ungene brukte hvem, istedet for hvilken. Ikke det at vi bergensere ikke har nok å ta tak i når det gjelder tale-og skrive feil altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. august 2007 #7 Del Skrevet 10. august 2007 Jeg syns det er forskjell på hva man gjør muntlig og skriftlig. Men jeg irriterer meg likevel over ting som sies muntlig, bare ikke i like stor grad. Har større toleranse for at noen sier "hvem sko" fordi jeg oppfatter de som en dialektgreie, enn jeg har for det jeg oppfatter som mer meningsløse feil, som f.eks. "spørre et spørsmål" og "billige priser". Vet ikke om det er noen egentlig logikk bak hvorfor jeg syns det er forskjell, kanskje fordi jeg syns de siste feilene gjør språket mer fattig eller noe. Gal bruk av spørreord er lettere å svelge enn en setning som rett og slett er ulogisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. august 2007 #8 Del Skrevet 10. august 2007 Jeg er i grunnen enig med deg. Jeg jobbet et halvt år som lærer på en skole på Østlandet og fikk helt "makk" når ungene brukte hvem, istedet for hvilken. Ikke det at vi bergensere ikke har nok å ta tak i når det gjelder tale-og skrive feil altså Ikke en gang få meg til å begynne med bergensere og deres merkelige språkbruk innimellom "Jeg syns alle kjolene var fine", ikke "fin". Jaja, så irriterer jeg meg over muntlig språkbruk også, prøver bare å late som jeg ikke gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 21. august 2007 #9 Del Skrevet 21. august 2007 Uff, jeg har prøvd og prøvd å legge av meg det å bruke "hvem" i stedet for "hvilken", men det går dessverre ikke, det sitter spikra fast i dialekta mi Men jeg skriver det nå aldri da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjestX_* Skrevet 3. september 2007 #10 Del Skrevet 3. september 2007 Grunnen til at de skriver "hvem" istedet for hvilken er nok fordi de har vokst opp med den undervisningsformen som gikk ut på at man skulle få skrive slik man snakket, og lærerne skulle ikke rette på slike feil. Resultatet blir at man ikke klarer å legge av seg slike innarbeidete unoter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormen Skrevet 3. september 2007 #11 Del Skrevet 3. september 2007 JA! til muntlig mangfold! Å si hvem istedet for hvilke er jo bare en variasjon som forekommer i div. dialekter/sosiolekter. Å si det muntlig, syns jeg derfor er helt OK, men å skrive det blir feil. Der jeg kommer fra, er det faktisk noen (inkludert megselv, når jeg drar igang med det breieste jeg kan) som sier HVEKKEN istedet for hvilken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå