Pingse Skrevet 10. august 2007 Forfatter #21 Skrevet 10. august 2007 Så ba Pingse. Selv om du nå ikke lenger jobber der, så er det arbeidsgiver som taper på det. Det er bra at du står på kravene. Ja! Gir meg ikke så lett Bra du står på krava. I allefall har sjefen din fått seg ein vekkar, og kanskje gjer han om på rutinene etter kvart. Håper det for bedriftens og arbeidsgivers skyld. Veldig synd egentlig, at det skulle ende sånn. Likte meg veldig godt i selve jobben, bare så synd at arbeidsgiver ikke vet å sette pris på sine ansatte. Også må jeg få med denne fine, nye smileyen Stå på krava, hehe.
Gjest Wolven Skrevet 10. august 2007 #23 Skrevet 10. august 2007 Har lite til overs for useriøse arbeidsgivere.
Skravla Skrevet 10. august 2007 #24 Skrevet 10. august 2007 Har lite til overs for useriøse arbeidsgivere. Det er jeg enig i. Derfor er det så godt med ansatte som Pingse som tør å ta tak i det.
Skravla Skrevet 10. august 2007 #26 Skrevet 10. august 2007 Ja! Gir meg ikke så lett Håper det for bedriftens og arbeidsgivers skyld. Veldig synd egentlig, at det skulle ende sånn. Likte meg veldig godt i selve jobben, bare så synd at arbeidsgiver ikke vet å sette pris på sine ansatte. Også må jeg få med denne fine, nye smileyen Stå på krava, hehe. Den er jo perfekt for deg nå.
Pingse Skrevet 10. august 2007 Forfatter #27 Skrevet 10. august 2007 Har lite til overs for useriøse arbeidsgivere. Huff ja, og det skaper ikke akkurat god stemning på jobb når man føler seg lite satt pris på og urettferdig behandlet. I dette tilfellet dreier det seg om en butikk. Sjefen er selvsagt veldig opptatt av at butikken skal gå bra, og jobber mye for å få gode omsetningstall, men h*n glemmer en ting; at det kan være lurt å ta vare på de ansatte som faktisk sørger for de gode resultatene... Jaja, sjefen (og butikken) kan seile sin egen sjø :kaffe:
Pingse Skrevet 10. august 2007 Forfatter #29 Skrevet 10. august 2007 Det er jeg enig i. Derfor er det så godt med ansatte som Pingse som tør å ta tak i det. *nekter å finne seg i... * Den er jo perfekt for deg nå. Ja, den kom jommen akkurat i tide!
Pingse Skrevet 11. august 2007 Forfatter #30 Skrevet 11. august 2007 Kanskje du kan ta kontakt med LO's sommerpatrulje (eller hva de heter) Ja, kanskje jeg skulle gjøre det... Jeg har ikke tenkt til å invitere dem inn i butikken, for å si det sånn, vil ikke ha noe unødvendig pes med sjef. Men jeg kunne jo alltids tatt en telefon og forhørt meg om rettighetene mine. God ide, The Pink. Sitter og lurer på om jeg skal ringe inn et aldri så lite tips til LO's sommerpatrulje
Lady Lovelylocks Skrevet 11. august 2007 #31 Skrevet 11. august 2007 Gjør det, gjør det, gjør det... Moro når man skaper porblemer for arbeidsgiver syns jeg Vi må jo følge deres regler, da får jammen de følge reglene også.
Luuna Skrevet 14. august 2007 #32 Skrevet 14. august 2007 Om du får feriepengene inn i lønna di som sjefen sier, får du da mer betalt enn di som er fast ansatt? Har du sjekket det? Og hva ligger lønna di på? Følger dere tariff avtalene, så skal lønna være i butikk; ANSIENNITET MÅNEDSLØNN TIMELØNN Ungdom under 18 år 14380 88,49 Trinn 1 18278 112,48 Trinn 2 18389 113,16 Trinn 3 (25 år) 18754 115,40 Trinn 4 19012 116,99 Trinn 5 19399 119,37 Trinn 6 22525 138,61 Dette vil si at om du har lønn som ikke tilsvarer dette og dere følger tariff så ligger ikke feriepengene dine inni lønna.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. august 2007 #33 Skrevet 14. august 2007 Generelt angående smutthull: Det virker som en del ikke klarer å lese det som står i lovene. Merk at de aller fleste lover begynner med paragraf 1 eller 2: lovens virkeområde. Der står det da hvem loven gjelder for. Eller det står at bestemmelsene i denne lov kan fravikes ved avtale. Står det IKKE ettertrykkelig at loven kan fravikes ved avtale enten i en av de to første paragrafene eller i den paragrafen du mener gjelder for det forholdet du er på jakt etter så KAN IKKE loven fravikes.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2007 #34 Skrevet 14. august 2007 Det følger av ferieloven § 11 (1) at opptjente feriepenger skal utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Det er ikke adgang for partene å avtale at feriepenger skal utbetales gjennom året som et tillegg til lønnen eller som en del av denne. En konsekvens av dette er at selv om arbeidsgiver anser å ha inkludert feriepenger i lønnen, vil arbeidsgiver måtte avfinne seg med at de samlede utbetalinger som har funnet sted vil danne grunnlag for beregning av et (nytt) feriepengekrav. Dette følger både av forarbeidsuttalelser (se Ot.prp. nr. 104 (1947) side 38) og av rettspraksis.
Pingse Skrevet 20. august 2007 Forfatter #35 Skrevet 20. august 2007 (endret) Om du får feriepengene inn i lønna di som sjefen sier, får du da mer betalt enn di som er fast ansatt? Har du sjekket det? Og hva ligger lønna di på? Følger dere tariff avtalene, så skal lønna være i butikk; ANSIENNITET MÅNEDSLØNN TIMELØNN Ungdom under 18 år 14380 88,49 Trinn 1 18278 112,48 Trinn 2 18389 113,16 Trinn 3 (25 år) 18754 115,40 Trinn 4 19012 116,99 Trinn 5 19399 119,37 Trinn 6 22525 138,61 Dette vil si at om du har lønn som ikke tilsvarer dette og dere følger tariff så ligger ikke feriepengene dine inni lønna. Ingen faste ansatte i denne bedriften, bortsett fra eierne selv. Vi har ingen tariffavtale. Feriepengene skal ikke legges inn i ordinær lønn. Lønna mi er/var lav i utgangspunktet, og hadde jeg trukket 10,2% (feriepenger) av denne, så hadde jeg endt på med en timelønn som var laaaaaaaaaangt under det jeg "burde" ha (selvom vi ikke har noen tariffavtale) mht ansennitet og alder. Nettopp derfor er jeg så ivrig etter å kjempe for mine rettmessige feriepenger. Generelt angående smutthull: Det virker som en del ikke klarer å lese det som står i lovene. Merk at de aller fleste lover begynner med paragraf 1 eller 2: lovens virkeområde. Der står det da hvem loven gjelder for. Eller det står at bestemmelsene i denne lov kan fravikes ved avtale. Står det IKKE ettertrykkelig at loven kan fravikes ved avtale enten i en av de to første paragrafene eller i den paragrafen du mener gjelder for det forholdet du er på jakt etter så KAN IKKE loven fravikes. Nettopp Det står i loven at denne KUN er fravikelig ved tariffavtale. Jeg/vi har ingen tariffavtale. Jeg SKAL altså ha feriepenger som utgjør 10,2% av ordinær lønn UTBETALT FOR SEG. Jeg tviler forøvrig på at det finnes noen tariffavtale i denne bransjen som gir et dårligere resultat i form av utbetalt lønn og feriepenger enn det jeg har. Takke meg til tarifflønn, kvelds- og helgetillegg og forøvrig ordnede forhold! Jeg skal ALDRI igjen jobbe for en så useriøs bedrift. Det følger av ferieloven § 11 (1) at opptjente feriepenger skal utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Det er ikke adgang for partene å avtale at feriepenger skal utbetales gjennom året som et tillegg til lønnen eller som en del av denne. En konsekvens av dette er at selv om arbeidsgiver anser å ha inkludert feriepenger i lønnen, vil arbeidsgiver måtte avfinne seg med at de samlede utbetalinger som har funnet sted vil danne grunnlag for beregning av et (nytt) feriepengekrav. Dette følger både av forarbeidsuttalelser (se Ot.prp. nr. 104 (1947) side 38) og av rettspraksis. Nettopp. Eh... tja, bortsett fra dette med fravikelighet ved tariffavtale da :klø: Men så er det vel også noe som heter rettspraksis ja. En annen ting; jeg oppdaget da jeg studerte lønnsslippenen mine litt grundigere at feriepengegrunnlaget kommer frem av disse. (Dette er jo helt normalt, men sjefen min påstod hardnakket at det ikke fantes en slik post på lønnsslippene). Når bedriften har en slik post på lønnslippene sine skulle man tro at de også har det i regnskapet sitt, og at de bør ha en egen konto hvor disse pengene settes tilside. Om de ikke har det ville vel en revisor reagere? Jeg blir så forbanna når jeg tenker på hvor mye penger min tidligere arbeidsgiver har tilrøvet seg, penger som var ment ikke bare for meg, men for andre ansatte også *Skriver iherdig på kravbrev* Endret 20. august 2007 av Pingse
Gjest Blondie65 Skrevet 20. august 2007 #36 Skrevet 20. august 2007 En annen ting; jeg oppdaget da jeg studerte lønnsslippenen mine litt grundigere at feriepengegrunnlaget kommer frem av disse. (Dette er jo helt normalt, men sjefen min påstod hardnakket at det ikke fantes en slik post på lønnsslippene). Når bedriften har en slik post på lønnslippene sine skulle man tro at de også har det i regnskapet sitt, og at de bør ha en egen konto hvor disse pengene settes tilside. Om de ikke har det ville vel en revisor reagere? Jeg blir så forbanna når jeg tenker på hvor mye penger min tidligere arbeidsgiver har tilrøvet seg, penger som var ment ikke bare for meg, men for andre ansatte også *Skriver iherdig på kravbrev* Selvsagt har de en slik post - den heter skyldige feriepenger. De trenger ikke prøve seg. En annen ting: Fravikelighet ved tariffavtale - tror du det finnes en eneste fagorganisasjon som vil gi sine medlemmer DÅRLIGERE betingelser enn det som står i loven? Niks. Det er vel heller ikke hele loven som er fravikelig ved tariffavtale - kun enkelte paragrafer (tror jeg, har ikke tid til å slå opp og lese nå). Typiske fravik ved tariffavtale er 5. ferieuke og 12 % feriepenger. Foreslår at du går til lønningskontoret og forlanger utbetalt de feriepengene som de har oppgitt på lønnslippen og som skal stå på en konto med nr 29xx. Helt sikker på at de finner det. Hvis ikke kan du jo ringe arbeidstilsynet og spørre hvordan du skal forholde deg til at bedriften påstår de avsetter feriepenger som du ikke får utbetalt. Det betyr nemlig at de har avsatt utgifter i regnskapet som gjeld noe som gir lavere skatt og du kan jo selv tenke deg resten av visen.
Pingse Skrevet 20. august 2007 Forfatter #37 Skrevet 20. august 2007 (endret) Selvsagt har de en slik post - den heter skyldige feriepenger. De trenger ikke prøve seg. Hehe. Flotters! En annen ting: Fravikelighet ved tariffavtale - tror du det finnes en eneste fagorganisasjon som vil gi sine medlemmer DÅRLIGERE betingelser enn det som står i loven? Niks. Nope, det tror ikke jeg heller! Skulle tatt seg ut. Men det var altså den eneste måten loven kunne fravikes på, så da kan jeg jo forsåvidt vise til det og, dersom min tidligere arbeidsgiver skulle prøve seg. *Tror sjef må ha ting inn med teskje, nemlig* Foreslår at du går til lønningskontoret og forlanger utbetalt de feriepengene som de har oppgitt på lønnslippen og som skal stå på en konto med nr 29xx. Helt sikker på at de finner det. Dessverre dreier dette seg om en liten familiebedrift, og sjefen sjøl står for utbetalingene (de bruker et regnskapsbyrå, men utbetalingene styrer de altså selv). Derfor må jeg nok gå den tungvindte veien og først sende et kravbrev, og om det ikke hjelper sende inn en klage til Forliksrådet. Hvis ikke kan du jo ringe arbeidstilsynet og spørre hvordan du skal forholde deg til at bedriften påstår de avsetter feriepenger som du ikke får utbetalt. Det har jeg allerede gjort. Og for andre i min situasjon: "oppskriften" finnes her: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta...tml?tid=28210#3 Og på telefon har jeg fått beskjed om at jeg kan kreve feriepenger som ikke er utbetalt fra tre år tilbake Det betyr nemlig at de har avsatt utgifter i regnskapet som gjeld noe som gir lavere skatt og du kan jo selv tenke deg resten av visen. Jepp, men gjett om de skal få svi! Tusen takk for fyldig svar og gode råd Blondie! Endret 20. august 2007 av Pingse
Amadea Skrevet 20. august 2007 #38 Skrevet 20. august 2007 *heier på Pingse* Har du skrevet kravbrevet?
Pingse Skrevet 20. august 2007 Forfatter #39 Skrevet 20. august 2007 *heier på Pingse* Har du skrevet kravbrevet? Må bare få litt proff hjelp fra en viss jurist, du vet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå