Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Håper på litt gratis juridisk rådgivning her ;)

Enkelt og greit:

Jeg har en sommerjobb (altså kun en midlertidig ansettelse). Jeg mener jeg har rett på feriepenger, på lik linje med faste ansatte, og at disse pengene skal utbetales for seg (året etter selvfølgelig).

Sjefen min mener h*n kan "bake" feriepengene inn i timelønna mi (som forøvrig er latterlig lav, men det er jo en annen sak), slik at jeg ikke vil få feriepenger utbetalt separat neste år.

Når jeg søker etter lovbestemmelser om feriepenger på nettet finner jeg på Arbeidstilsynets nettsider at: "Feriepenger skal ikke utbetales som en del av den vanlige lønnen hver måned". Jeg har hatt en diskusjon med sjef i dag, som mener h*n ikke begår noen lovbrudd ved å gjøre det på "sin" måte.

Jeg har ikke engang noen kontrakt for tiden, men sjefen min viser til en utgått kontrakt jeg hadde da jeg jobbet på samme stedet for to år siden, hvor jeg har skrevet under på at feriepengene inngår i timelønnen.

Mitt spørsmål er: Finnes det noen smutthull i denne loven? Kan sjefen min snike seg unna å utbetale feriepenger separat?

Blir kjempeglad for råd og hjelp!

:sol:

Endret av Pingse
Videoannonse
Annonse
Gjest baby-E
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du har krav på feriepenger. Søk litt rundt på nettet. Det pleier alltid å være mange saker om dette i avisene o.l rundt sommertider.

Skrevet

Ja, jeg er rimelig sikker på at jeg har rett og at sjef tar feil. Alle nettsider jeg kommer over sier det samme. Men sjef påstår altså at h*n har sin fulle rett til å gjøre det på sin måte når det dreier seg om "bare" en sommerjobb. H*n sier h*n har vært i kontakt med jurister angående dette. Det er mulig h*n bare sier dette for å få meg til å slutte å mase, men jeg lurer altså på om det finnes noen smutthull....

Gjest baby-E
Skrevet (endret)

La de ikke utnytte i sommerjobben

"Feriepenger.

Du har krav på feriepenger uansett hva du tjener.

Feriepengene skal være 10,2 prosent av lønnen og skal komme i tillegg til lønnen. Feriepengene for inneværende år blir først utbetalt året etter.

Vær oppmerksom på at noen arbeidsgivere utbetaler feriepenger sammen med siste lønnsutbetaling dersom du sier opp."

Eller her hos kemnerkontoret :

"Feriepenger

Du skal ha feriepenger som etter ferieloven er 10,2 prosent av brutto lønn. Hvis du jobber på en arbeidsplass hvor arbeidstakerne har rett til fem ukers ferie, skal feriepengene utgjøre 12 prosent av lønnen. Du har rett til å få pengene utbetalt ved sluttoppgjør, normalt når sommerjobben er over."

fra ung.no

"Feriepenger

Du har krav på feriepenger i tillegg til lønnen, uansett hvor kort eller lang tid du har jobbet. Feriepenger skal være minimum 10,2% av alt det du har tjent. Både vanlig lønn, tillegg og overtid skal regnes med. Feriepengene kommer i tillegg til lønna, og det er ikke lov å legge dette inn som en del av lønna. Etter avsluttet arbeidsforhold har du rett til å få utbetalt feriepengene med en gang du slutter. "

Endret av baby-E
Skrevet
La de ikke utnytte i sommerjobben

"Feriepenger.

Du har krav på feriepenger uansett hva du tjener.

Feriepengene skal være 10,2 prosent av lønnen og skal komme i tillegg til lønnen. Feriepengene for inneværende år blir først utbetalt året etter.

Vær oppmerksom på at noen arbeidsgivere utbetaler feriepenger sammen med siste lønnsutbetaling dersom du sier opp."

Eller her hos kemnerkontoret :

"Feriepenger

Du skal ha feriepenger som etter ferieloven er 10,2 prosent av brutto lønn. Hvis du jobber på en arbeidsplass hvor arbeidstakerne har rett til fem ukers ferie, skal feriepengene utgjøre 12 prosent av lønnen. Du har rett til å få pengene utbetalt ved sluttoppgjør, normalt når sommerjobben er over."

Jepp, dette er hva jeg har funnet også. Blir bare sikrere og sikrere på at jeg har rett. Jeg kan ikke skjønne at det skal finnes noen smutthull, virker som om loven er ganske klar.

Takk skal du ha, baby-E! :)

Gjest baby-E
Skrevet

Om du ser på det forrige innlegget mitt, kom jeg med noe mer ;)

Bare hyggelig å hjelpe.

Skrevet

Det er ikke lov å bake feriepengene inn i den vanlige lønnen. Jeg har hørt at det er ganske vanlig at dette alikevell blir gjort med veldig mange sommervikarer. De er gjerne unge og uerfarne, og vil heller ha mer penger med en gang. Siden det er såpass vanlig, vet jeg ikke "hvor ulovlig" det er (altså om det faktisk blir straffet noe særlig).

Stå på ditt. Sjefen din vet nok at han må utbetale feriepenger, men gidder ikke. Det blir jo en del ekstra papirarbeid av slikt, og han har ikke fått negative konsekvenser på slik han gjør det nå. Hvis du har mulighet, gå direkte til lønns-\personalansvarlig. De er nok mer behjelpelig med dette.

Man kan kreve å få feriepenger utbetalt når man slutter. Noen firmaer gjør dette som en standard, mens andre venter til neste år hvis du ikke sier noe. Personlig synes jeg det er greit å få de pengene året etter, med mindre man virkelig trenger dem med en gang.

Skrevet

Kanskje du kan ta kontakt med LO's sommerpatrulje (eller hva de heter)

Skrevet
Det er ikke lov å bake feriepengene inn i den vanlige lønnen. Jeg har hørt at det er ganske vanlig at dette alikevell blir gjort med veldig mange sommervikarer. De er gjerne unge og uerfarne, og vil heller ha mer penger med en gang. Siden det er såpass vanlig, vet jeg ikke "hvor ulovlig" det er (altså om det faktisk blir straffet noe særlig).

Stå på ditt. Sjefen din vet nok at han må utbetale feriepenger, men gidder ikke. Det blir jo en del ekstra papirarbeid av slikt, og han har ikke fått negative konsekvenser på slik han gjør det nå. Hvis du har mulighet, gå direkte til lønns-\personalansvarlig. De er nok mer behjelpelig med dette.

Man kan kreve å få feriepenger utbetalt når man slutter. Noen firmaer gjør dette som en standard, mens andre venter til neste år hvis du ikke sier noe. Personlig synes jeg det er greit å få de pengene året etter, med mindre man virkelig trenger dem med en gang.

Synd for sjefen min at jeg ikke er ung og uerfaren :lur:

Jeg har jobbet i butikk i mange år, både på heltid og deltid, og jeg kan egentlig reglene om feriepenger. Jeg ville bare forhøre meg om noen visste om smutthull i loven, som sjefen min påstår finnes. Jeg har ihvertfall aldri hørt om denne sære bestemmelsen om at feriepengene under særskilte forhold kan legges inn i den ordinære lønna.

Jeg er ikke interessert i å straffe sjefen min, jeg vil bare ha pengene jeg har krav på. Og gjerne noe å kunne slå i bordet med. Sjefen er også lønns- og personalansvarlig, så jeg kan ikke ta det opp med noen andre (det er snakk om en liten familiebedrift).

Skrevet
Kanskje du kan ta kontakt med LO's sommerpatrulje (eller hva de heter)

Ja, kanskje jeg skulle gjøre det... Jeg har ikke tenkt til å invitere dem inn i butikken, for å si det sånn, vil ikke ha noe unødvendig pes med sjef. Men jeg kunne jo alltids tatt en telefon og forhørt meg om rettighetene mine. God ide, The Pink.

Skrevet

Er det ingen jurister her med peiling på arbeidsrett da?

*Ønsker seg noen paragrafer å slå i bordet med* :fnise:

Skrevet

Jeg var ute for det samme en gang. Da ringte jeg arbeidstilsynet for å spørre. De ringte da til min sjef og fortalte at jeg hadde rett på feriepenger.

Mer skulle det ikke til. Jeg fikk feriepenger av sommerjobbingen.

Sjefen ble litt sur med en gang,men det gikk over.

Skrevet
Jeg var ute for det samme en gang. Da ringte jeg arbeidstilsynet for å spørre. De ringte da til min sjef og fortalte at jeg hadde rett på feriepenger.

Mer skulle det ikke til. Jeg fikk feriepenger av sommerjobbingen.

Sjefen ble litt sur med en gang,men det gikk over.

Sure sjefer altså :fnise: Ja, du skulle sett reaksjon til sjef i dag, da jeg tok dette opp :eeeh:

Fra spøk til alvor; jeg har ikke tenkt til å la sjef slippe unna så lett, jeg SKAL ha de pengene jeg har krav på.

Tar meg en ringerunde i morgen jeg, tror jeg :)

Skrevet

Kan anbefale svartjenesten til arbeidstilsynet.

Skrevet
Kan anbefale svartjenesten til arbeidstilsynet.

Så bra! Ringer dit i morgen :)

Skrevet

Du må holde oss oppdatert da :)

Skrevet

Hei folkens! Tusen takk for alle tips :klem:

I dag ringte jeg til Arbeidstilsynet. Og jeg hadde rett, det finnes INGEN smutthull i Ferieloven som gjør at arbeidsgiver kan snike seg unna å utbetale feriepenger.

Til andre i samme situasjon som meg; her er et lite utdrag fra Ferieloven:

§ 10. Beregning av feriepenger

(1) (Feriepengegrunnlaget)

Feriepenger fra arbeidsgiver beregnes på grunnlag av arbeidsvederlag som er utbetalt i opptjeningsåret. Som arbeidsvederlag regnes ikke utbetalinger som gjelder dekning av utgifter til bilhold, kost, losji o l.

Feriepengegrunnlaget skal fremgå av lønns- og trekkoppgaven for opptjeningsåret.

(2) (Den alminnelige prosentsats)

Arbeidstaker har rett til feriepenger fra arbeidsgiver med 10,2 prosent av feriepengegrunnlaget (jf nr. 1).

§ 11. Utbetaling av feriepenger

(1) (Alminnelige regler)

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden.

Ferieloven i hele sin prakt finnes her:

http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html

Denne gangen ble det en kjip ende på visa, jeg er ikke lenger ansatt i denne bedriften. Sjef og jeg kom i fellesskap frem til at arbeidsforholdet skulle avsluttes med umiddelbar virkning. H*n er rimelig forbanna på meg, og jeg er ikke interessert i å jobbe i en så useriøs bedrift.

For min egen del er det ikke så nøye, jeg er i sluttfasen i studiene mine og skal snart begynne å søke andre jobber. Tror det er min tidliger arbeidsgiver som taper mest på dette, h*n mister faktisk en stor ressurs i meg. Dessuten kan h*n vente seg et brev i posten med krav om etterbetaling av feriepenger helt tilbake til 2005. Jepp, jeg har jobbet der i perioder før, og man kan kreve å få etterbetalt feriepenger og evt. annen lønn fra tre år tilbake i tid.

For de som lurer på hvordan "fremgangsmåten" for å kreve etterbetaling av uteblivende lønn/feriepenger finnes den her:

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=28210

Stå på krava folkens!

:sol:

Skrevet

Så ba Pingse. Selv om du nå ikke lenger jobber der, så er det arbeidsgiver som taper på det.

Det er bra at du står på kravene. :roser:

Skrevet

Bra du står på krava. I allefall har sjefen din fått seg ein vekkar, og kanskje gjer han om på rutinene etter kvart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...