Solskinnsbolla Skrevet 9. august 2007 #1 Skrevet 9. august 2007 hei alle sammen! etter å ha lest at "Jeg ble fridd til idag" (og jeg ble skuffet) fikk ni sider med oppildnede diskusjoner, så vil jeg nå gi denne unge jenta en oppreisning! For det første, ingen løgner- alle klisjeer og romantiske forestiliinger om et frieri skal blottlegges. selv om vi er nordmenn, og veldig kule, så må det gå an å innrømme at man liker romantikk og atmosfære. Jeg starter: jeg har sagt at jeg drømmer at samboeren min skal fri( jeg tok initiativ til den første daten og samboerskapet, så da kan F'*** meg HAN få fri!! ) og jeg er en romatisk type og liker overraskelser, så jeg vil gjerne ha noe ekstravagant - kanskje at vi er på en teaterforestilling, eller en konsert, og han har ordna det slik at han kommer opp på scena i pausen eller etter forestillingen/konserten og frir til meg etter å ha sagt at han elsker meg og sånn... eller (jeg elsker jul) at han har laget en julekalender til meg og at det er en ring i pakke 24, eller at han frir på bursdagen min: lager god middag hjemme og tenner lys(for det er det som regel jeg som tenner lys og lager stemning) alt virker som normalt og jeg har fått en liten bursdgagspresang...men så under desserten så går han ned på kne og frir. hva med dere?
Gjest Pax Skrevet 9. august 2007 #2 Skrevet 9. august 2007 Jeg har ikke lyst til å gifte meg, og ikke er jeg så veldig romantisk av meg heller, men jeg liker å både gi og få små oppmerksomheter i hverdagen.
Gjest Mirina Skrevet 9. august 2007 #3 Skrevet 9. august 2007 Vel, jeg har ingen spesiell ide om hvordan jeg vil bli fridd til, men jeg vet veldig godt hva jeg ikke vil. Jeg vil ikke bli fridd til med publikum og heller ikke på julaften, nyttårsaften eller bursdagen min.
Gjest vimselot Skrevet 9. august 2007 #4 Skrevet 9. august 2007 Jeg har heller ikke lyst til å gifte meg, men skulle det skje en dag så er det noe jeg og evt. framtidig ektefelle blir enige om i fellesskap, etter å ha vært samboere lenge. Da skjer det vel på den måten at vi kommer inn på temaet, (en av oss) og vurderer saken... Dvs. gifter jeg meg noengang, blir det mest av praktiske årsaker og ikke pga. romantikk... Ingen mann får meg til å gifte meg i kirka og jeg vil heller ikke ha noen hvitlignende brudekjole...er ikke sikker på om jeg vil ha ring engang hvis jeg skulle gifte meg, men om det var viktig for "han" så kunne jeg vel gått med på det, bare jeg slapp unna alt det andre mht kirke og brudekjole osv.
Amalie_85 Skrevet 9. august 2007 #5 Skrevet 9. august 2007 Hmmmm..... jeg vet ikke. men ikke på burdagen min eller hans eller jul nyttår. Hvertfall ikke på valentines. *grøss* jeg vil ikke at dagen skal forbinnes med andre dager! Men hvordan....hmmmmm....vet ikke. kanskje sponant, kanskje godt planlagt, romantisk. Tror egentlig jeg blir fornøyd bare det skjer jeg
Gjest Corto Maltese Skrevet 9. august 2007 #6 Skrevet 9. august 2007 bare hjerneskada tullinger gifter seg
Tinelise Skrevet 9. august 2007 #7 Skrevet 9. august 2007 tror ikke de fleste nordmenn egentlig vet at romantikk finnes.. d er bare slik som skjer på film d. jeg har heller ikke store forventninger.. bare litt kneling, en fin ring og et jeg elsker deg tror jeg holder i lange baner enig med de fleste i at jeg ikke vil d skal skje på en dag som allerede er en merkedag. litt middag og annen oppvarting er jo selvsagt et must da og ingen publikum nei!! huffa..
Gjest *Snart medlem* Skrevet 9. august 2007 #8 Skrevet 9. august 2007 Personlig ville jeg foretrukket at vi ble enige om det, og at det ikke kom noe tradisjonelt frieri. Jeg er tilhenger av det rasjonelle og praktiske, og ville følt meg utilpass dersom han hadde gått ned på kne med en ring i hånden.
Gjest imli Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 jeg syns det var fint da jeg ble fridd til - enkelt og greit " vil du gifte deg med meg?" og så hadde han ringene med. jeg hadde ingen spesielle forventninger, men jeg visste at han kom til å fri til meg, bare ikke når...
¤flicka¤ Skrevet 9. august 2007 #10 Skrevet 9. august 2007 Jeg hadde ingen spesielle tanker om det i forkant, og selv om jeg selvfølgelig hadde diverse "klisje-frierier" i tankene følte jeg at det ikke var helt oss. Vi er ikke så høytidelige og de mest romantiske øyeblikkene for oss har kommet i helt andre settinger enn det som tradisjonelt regnes som romantisk. Det eneste jeg ønsket var at det skulle skje når vi var på tomannshånd, og det gjorde det. Han fridde mens vi spiste middag hjemme. Han reiste seg og sa at han straks kom tilbake, jeg trodde han skulle på do men så kom han tilbake med en bukett roser og gikk ned på kne foran meg. Jeg synes det er kjempekoselig å tenke på :rødme:
Gjest Reven Skrevet 9. august 2007 #11 Skrevet 9. august 2007 (endret) Da skjer det vel på den måten at vi kommer inn på temaet, (en av oss) og vurderer saken... Og sånn skjedde det her. En sen kveld, vi ligger i senga og har sagt god natt. Jeg sier: "Du?? Vi skulle ikke tatt og satt på oss ringer, vel? Han svarer: "Jo, det kunne vi godt" Og så gjorde vi det. Stakk innom gullsmeden, fant et par ringer vi begge ikte, og satte dem på samme kveld. Romjula noen år senere. Samme situasjon: Han sier: "Du?? Skal vi ta og gifte oss før vi får unger?" Jeg varer: "Jo, det kan vi godt. Det er mye enklere da." (Barneloven er endra en god del siden den gang) Han: "OK. Det må nok bli like etter påske, pga jobben." Jeg: "Det går bra det. Natta igjen, kjære." Vi er forresten fortsatt gift, og hadde en super bryllupsdag, med hele tre måneders planlegging. Forlovelsesdagen, den dagen vi satte på oss ringene, bare vi to, er forresten både viktigere og et sterkere minne for meg enn bryllupsdagen. Det var nemlig DA vi lovde hverandre å holde sammen. Endret 9. august 2007 av Reven
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #12 Skrevet 9. august 2007 Personlig ville jeg foretrukket at vi ble enige om det, og at det ikke kom noe tradisjonelt frieri. Jeg er tilhenger av det rasjonelle og praktiske, og ville følt meg utilpass dersom han hadde gått ned på kne med en ring i hånden. Sånn var det her. Jeg hadde sagt klart ifra at om han gikk ned på kne kom han til å få nei Så da ble vi enige, og kjøpte ringer sammen.
Gjest Tanita Skrevet 9. august 2007 #13 Skrevet 9. august 2007 (endret) I solnedgang ved stranda, bølgesus og palmer og bare jeg og han. Eller noe sånt. Nei, tar det som det kommer, skal ikke mye til før det er romantisk og vakkert men jeg forventer ingenting. Endret 9. august 2007 av Tanita
Altena Skrevet 9. august 2007 #14 Skrevet 9. august 2007 Nå har ikke jeg type da, men jeg må innrømme at jeg er svært svak for romantikk Det fineste jeg kan tenke meg må vel være en romantisk middag hjemme med levende lys, vin på bordet og litt dempet bakgrunnsmusikk. Egentlig synes jeg at enhver setting for et frieri er utrolig romantisk, nettopp på grunn av hele poenget bak frieriet: det at mannen eller kvinnen en elsker sier at de ønsker å dele resten av sitt liv med akkurat deg. Om det foregår på en romantisk restaurant ved bredden av Seinen, ved inngangen til ens nye hjem, i bilen på vei hjem fra jobb eller på en sydhavsøy med et asurblått hav i bakgrunnen spiller ingen rolle for meg(selv om sistnevnte unektelig hadde vært noe). Selve frieriet i seg selv er absolutt det viktigste, uansett bakgrunnsbilde og anledning :rødme:
Fibi Skrevet 9. august 2007 #15 Skrevet 9. august 2007 Jeg har jo ikke kjæreste, så et frieri er nok miiilevis unna Men jeg vil gjerne gifte meg, nå har jeg ikke så mange tanker om hvordan jeg vil bli fridd til, bortsett fra at jeg vil ha ring!....Men som en annen over her sa, har jeg noen tanker om hva jeg ikke ønsker. Og det er publikum! Aldri i verden om jeg vil bli fridd til fra en scene... Jeg synes imidlertid juaften eller nyttårsaften høres kjempekoselig ut. Jeg elsker den stemningen som er disse dagene...Bursdager eller valentines føles av eller annen grunn helt feil..
mamut75 Skrevet 9. august 2007 #16 Skrevet 9. august 2007 Jeg skal ikke gifte meg av prinsipielle årsaker . Til noen overbeviser meg om at det finnes gode grunner til å gifte seg , så har jeg ingen preferanser for hvordan et ideelt frieri ser ut
Frey Skrevet 9. august 2007 #17 Skrevet 9. august 2007 Jeg hadde ikke gjort meg så mange tanker om frieriet i forkant, bare at vi var enige om at når/hvis vi kom så langt så skulle vi også sette en dato for bryllupet og ikke være forlovet i årevis/resten av livet. Frieriet skjedde når vi var på middag til noen venner rett før de skulle gifte seg. Jeg lagde middag til oss alle fire. Vi hadde en flaske eldgammel vin jeg hadde spart til en spesiell anledning. Denne flasken ble kjøpt i Italia når jeg og den daværende bruden var på ferie etter endt studietid så jeg syntes det var en fin anledning. Så satt vi der da og koste oss og når jeg tok siste slurken av vinen fulgte det med en ring og da spurte min kjære meg om jeg ville gifte meg med ham. bryllupet står om to uker
lillelille Skrevet 9. august 2007 #18 Skrevet 9. august 2007 Så morsomt å lese om ulike drømmer om frieri Jeg har bestandig sett fremfor meg et kirkebryllup der jeg står hvit brud med verdens fineste brudebukett.. Men når jeg og kjæresten min snakker om bryllup haller vi mer og mer mot ei sjømannskrike i sydlige strøk. Men siden vi ikke har vært så lenge sammen og han ikke har fridd enda kan jeg jo heller drømme litt videre om frieriet.. Jeg vil ikke ha noe offentlig frieri. Det skal bare være han og meg der. Gjerne etter en romantisk dag. Ringene må være kjøpt! Og selv om han er en mann av få ord forventer jeg en romantisk-klisj-kjærlighetserklæring
Gjest celine Skrevet 9. august 2007 #19 Skrevet 9. august 2007 Ingen mann får meg til å gifte meg i kirka og jeg vil heller ikke ha noen hvitlignende brudekjole...er ikke sikker på om jeg vil ha ring engang hvis jeg skulle gifte meg, men om det var viktig for "han" så kunne jeg vel gått med på det, bare jeg slapp unna alt det andre mht kirke og brudekjole osv.Signerer denne Her i huset var det jeg som fridde, så jeg bestemte settingen - i nattemørket (les "måneskinn" om du vil) i et gammelt festningsområde. Brudekjolen var definitivt ikke hvit, og selskapet var lite og intimt med kun nærmeste familie og forlovere.
Gjest baby-E Skrevet 9. august 2007 #20 Skrevet 9. august 2007 Har ingen tanker rundt selve frieriet. Bare det å bli fridd til, og skulle planlegge en felles fremtid er jo romantisk nok i se selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå