evilla Skrevet 9. august 2007 #1 Skrevet 9. august 2007 Finnes det mange regler på hvordan gjestene skal sitte? Som feks at damen skal sitte på venstre side for mannen..? Er det noe mer en bør ta hensyns til? Eller er dette egentlig så viktig, er det noen som virkelig legger merke til sånt? Blir jo litt vanskelig når det er en del single, og ikke like mange menn som damer osv.. Hvor plassere nærmeste familie og sånt? Setter dere hans familie på den ene siden, og din familie på andre side? Eller blander dere? Hva gjør dere..?
evilla Skrevet 9. august 2007 Forfatter #2 Skrevet 9. august 2007 Jeg har akuratt begynt å se på bordplassering, og syns det var litt vanskelig å plassere folk. Jeg syns vel egentlig at det viktigste er at alle sitter sammen med noen de kjenner eller kan prate med. Tenkte og på å mixe familene slik at de blir litt bedre kjent.. Og vi skal ha en E, med bare flere utstikkere enn 3....blir sikkert 6 utstikkere...
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #3 Skrevet 9. august 2007 Jeg synes ikke det er så viktig at man er plassert annenhver mann og kvinne, og har vel også opplevd at bordkavalerer ( i bryllup eller på andre slike fester) ikke alltid tar oppgaven så nøye. Jeg synes heller ikke det er viktig å bli satt sammen med samboern min, men om den ene ikke kjenner andre (eller bare svært få), synes jeg det er hyggelig å bli plassert såpass nær hverandre at man kan snakke sammen. Også synes jeg det er fint med en miks av de man kjenner og ikke kjenner i nærheten, så man kan komme i prat med nye folk.
Hedda-78 Skrevet 9. august 2007 #4 Skrevet 9. august 2007 Det kjem jo heilt an på kor nøye du er på etikette. Eg meiner at til ein viss grad bør ein følge grunnprinsippa i allefall. F.eks. ville det vere merkeleg å plassere alle mannfolka på eit bord og alle damene på eit anna bord. Eg ville nok a prøvd å plassere omtrent annankvar så langt det går. Eg ville ha foretrekt å bli plassert ved siden av mannen min, eller i det minste i prateavstand. Eg har sett litt forskjellig ang å blande familiar, vi valgte å blande familiar, men det viktigaste er at ein blir plassert saman med nokon som ein kan prate lett med og få det hyggelig rundt bordet med, anten det er sin eigen familie eller nokon fra den andre familien som ein har noko til felles med. Iflg. "boka" skal forresten dama sitte på høgre sida til mannen, det kan jo vere greit å vite,
-Alvildebrud- Skrevet 9. august 2007 #5 Skrevet 9. august 2007 (endret) Fikk svar jeg! Endret 9. august 2007 av -Alvildebrud-
flickan Skrevet 9. august 2007 #6 Skrevet 9. august 2007 Vi hadde runde bord så det blir jo ikke helt det samme men dette hadde jeg i bakhodet da vi satte sammen bordplan: -nær familie nærmest brudeparet. -jevn kjønnsfordeling -blande familiene -sørge for noen som er gode til å starte/holde igang samtaler på hvert bord -ta litt hensyn til aldersforskjeller
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. august 2007 #7 Skrevet 9. august 2007 Trodde ikke noen var så nye med å følge de gamle reglene, men så har jeg ikke vært i så mange bryllup heller. Men der jeg var, ble den ene faren plassert et stykke unna, mens resten av den nære familien satt nært brudeparet. Nå hadde det vært noen problemer tidligere, men det var litt merkelig likevel, og jeg hørte flere som reagerte på det. Ellers så liker jeg skikken med å blande familier, hvertfall når man har så "festlig" familie som meg. Antar at flere med skilte foreldre syns det er greit å blande litt.
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. august 2007 #8 Skrevet 9. august 2007 Syns forresten det er viktig at alle får noen de kan snakke med. Ser ikke et bryllup som den anledningen hvor en fjern onkel og en ung venninne skal bli kjent, spesielt siden de aldri vil treffe hverandre igjen. Da jeg var i et bryllup hvor jeg ikke kjente noen, satte jeg også pris på å få sitte ved siden av samboeren.
jente 79 Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 Vi satte par sammen. Hadde nærmeste familien på hovedbordet. Hadde venner på utstikkeren fra oss (hadde 5 utstikkere), med forloverne øverst. Satte alle i nærheten av noen de kjente, men blandet så det ikke ble så mye klikker. Satte single mennesker sammen med noen de kjente selv om det ikke gikk opp annenhver dame-mann... (Husker noen begredelige bord plasseringer fra jeg var singel. Det er ikke koselig å bli satt sammen med en fyr du ikke aner hvem er, uten å kjenne noen i nærheten. Spesielt ikke når han kjenner alle rundt der, og du blir sittende å kjede vettet av deg i 4 timer...)
jente 79 Skrevet 9. august 2007 #10 Skrevet 9. august 2007 Skal også nevnes at de bryllupene jeg snakket om var i familien, så jeg kjente utrolig mange der... Verste historien jeg har hørt var ei venninne av meg. Hun ble plassert ved siden av en skikkelig ufin type. Skal ikke fortelle alt her, hun kan kjennes igjen. Men brudeparet spurte forsiktig hvordan det gikk etterpå... Sånne typer kan være greit å plassere i nærheten av noen som kjenner han...
evilla Skrevet 9. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 9. august 2007 Ja det er jeg også helt enig i, det viktigste er å sette gjestene sammen med folk de kjenner eller har noe til felles med. Og jeg synes jo at det er en selvfølge at par får sitte sammen. Har aldri opplevd å ikke sitte sammen med min samober, men har hørt at noen gjør det sånn. Og det hadde ikke jeg likt noe særlig. Men det var til høyre for mannen ja, hehe, da satt alle feil i det forrige bryllupet jeg var i, for der satt damene til venstre for mannen. Men syns som sagt det ikke er så viktig... Forloverene syns jeg bør sitte over hverandre, og nærme oss brudeparet. Det syns jeg ser finest ut. Og ellers at vi har foreldre/besteforeldre på siden av oss....men noe mer enn det tror jeg ikke jeg bryr meg om...
evilla Skrevet 9. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 9. august 2007 Vi hadde runde bord så det blir jo ikke helt det samme men dette hadde jeg i bakhodet da vi satte sammen bordplan: -nær familie nærmest brudeparet. -jevn kjønnsfordeling -blande familiene -sørge for noen som er gode til å starte/holde igang samtaler på hvert bord -ta litt hensyn til aldersforskjeller Dette syns jeg også er viktigst.. Det viktigste er jo at gjestene skal kose seg under middagen. Og ikke kjede seg!
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #13 Skrevet 9. august 2007 Forloverene syns jeg bør sitte over hverandre, og nærme oss brudeparet. Det syns jeg ser finest ut. Og ellers at vi har foreldre/besteforeldre på siden av oss....men noe mer enn det tror jeg ikke jeg bryr meg om... Ja, akkurat det tror jeg er vanlig Og ellers skille "kranglefanter" i familien om man er så uheldig, samt prøve å sette folk sammen med noen de kan prate med. Jeg synes det er helt ok å dele par, men da bør det være mulig å sette partene sammen med noen de kan snakke med, og gjerne såpass nær hverandre at de kan kommunisere... Forøvrig er jeg enig i at single/folk som ikke kjenner så mange bør plasserer ved NOEN de kjenner, om mulig, heller enn at det skal gå opp i opp med annenhver mann/kvinne. Jeg har vært i noen bryllup hvor det knapt har vært mulig å veksle et ord med flere av de jeg har hatt rundt meg på bordet (uhøflig, ja...), da er det veldig greit å sitte sammen med samboer/ektefelle eller noen man i hvert fall har møtt før Det går sikkert bra, jeg synes det er fint du tenker mindre på gamle regler for bordsetting enn at gjestene skal kunne trives. Slik tradisjonell bordsetting forutsetter jo (om man blir sittende sammen med bare ukjente) at folk faktisk følger litt skikk og bruk for konversering og å være oppmerksom på kavaleren også, og det er det mange i dag som ikke tar så alvorlig...
minemor Skrevet 9. august 2007 #14 Skrevet 9. august 2007 Vi hadde runde bord, og jeg syntes det viktigste var å plassere folk som kjenner hverandre sammen... Eks jobbkollegaer sammen, bestemødre sammen og de som lager liv sammen... ble en fantastsk kveld, så for oss funket d perfekt. Og hadde alle til middag må sies....
flickan Skrevet 9. august 2007 #15 Skrevet 9. august 2007 Må bare legge til at vi ikke hadde så fast bordplassering. Vi plasserte en ramme med 6 navn på hvert bord (runde), så kunne hver enkelt bestemme hvor de ville sitte på det bordet. Det endte med at noen satt ved siden av sin partner mens andre splittet seg. Uansett satt de jo i nærheten av hverandre. 6 stk er ikke så mange på et bord, så dette fungerte kjempebra. Fikk utrolg mange positive tilbakemeldinger på måten vi hadde gjort det på. T.o.m min über-konservative farfar synes det var en god ide.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #16 Skrevet 9. august 2007 Som enslig vil jeg gjerne komme med en liten apell: -ikke- ha et lite enslighjørne hvor du gjemmer unna alle de brysomme personene som kommer alene og som lager kluss med den fine dame-mann-dame-mann-planen! Jeg -hater- å bli plassert sammen med en villt fremmed mann, omringet av andre personer som også er blitt tvangsplasserte med villt fremmede personer av motsatt kjønn. Det er -ikke- gøy å sitte på et bord hvor ingen kjenner hverandre og man føler at man bare er i veien. Jeg liker uansett ikke å bli "paret sammen" med noen, jeg skjønner ikke hvorfor noen på død og liv skal plassere folk med annenhver dame annenhver mann. puh.. Uansett bordplassering er dere da ordentlig gift.. Jeg har aldri skjønt poenget med å følge masse regler man egentlig ikke liker, og som man -vet- vil føre til at folk hygger seg mindre enn de ville gjort enn om man faktisk ga en lang marsj i hele bryllupsreglementet.
Gjest Bellatrix Skrevet 9. august 2007 #17 Skrevet 9. august 2007 Finnes det mange regler på hvordan gjestene skal sitte? Som feks at damen skal sitte på venstre side for mannen..? Er det noe mer en bør ta hensyns til? Eller er dette egentlig så viktig, er det noen som virkelig legger merke til sånt? Blir jo litt vanskelig når det er en del single, og ikke like mange menn som damer osv.. Hvor plassere nærmeste familie og sånt? Setter dere hans familie på den ene siden, og din familie på andre side? Eller blander dere? Hva gjør dere..? det som er viktig er å plassere folk sånn at de trives.
evilla Skrevet 10. august 2007 Forfatter #18 Skrevet 10. august 2007 Nå fikk jeg sett litt på dette i går kveld, og fikk det sånn noenlune til å gå opp....Det var ikke så veldig mange single, men noen var det. Og jeg satte ikke alle single sammen med hverandre. Jeg satte en singel sammen med de han kjenner. (Uten bordkavaler, for det gikk ikke helt opp)...Det samme med noen andre single som kjenner hverandre, disse satt jeg også sammen med folk som de kjenner. Og her satt det flere gutter på siden av hverandre, bryr meg ikke om dame-mann så lenge det ikke passer sånn. Ønsker ikke å plassere alle single i en krok sammen med folk de ikke kjenner, det bler ikke aktuelt.
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2007 #20 Skrevet 12. august 2007 Det er vel en del regler på slike ting men det er jo opp til hver enkelt om man ønsker å følge de. Damen sitter vel på mannens høyre side hvis jeg ikke tar helt feil, men de inviterer jo ikke likt antall menn og kvinner da så det vil jo ikke alltid gå opp. Par som er forlovet skal egentlig få sitte sammen mens man skal skilles dersom man er gift ( dette synes jeg er tøys men det er nå en regel ) Synes det viktigste er at alle får sitte i nærheten av noen de kjenner og liker så langt det lar seg gjøre. det er ingenting som er verre enn 4 timer med total stillhet fordi man ikke kan snakke med de ved bordet. Hvis man ønsker å skille opp par kan man jo sette de overfor hverandre istendefor ved siden av hverandre... det har jeg vært med på noen ganger og det fungerer veldig greit. Det kan jo være en ide å kjøpe en skikk og bruk dersom du lurer på flere slike ting. Jeg kjøpte en før mitt bryllup og det hjalp masse. både med tale rekkefølge, og dersom gamle tanter kommenterer noe kan man bare henvise til skikk og bruk, da blir det gjerne stille.. he he...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå