Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Irriterer meg utrolig mye over at hver gang en hund har bitt et barn eller lignende, så tar de de mest aggresive bilden de kan finne og setter inne, eller bare rett og slett stygge bilder.

Bare sånn som her.. http://dt.no/article/20070809/NYHET/70809005/1099/NYHET

Hva hadde skjedd med artikelen om de hadde puttet inn dette bildet http://www.ddoo.org/hund/amstaff.jpg Hadde folk da trodd så mye stygt om den hunderasen..

Har sett andre tilfeller hvor såklate snille hunder har bitt folk og da er det gjerne pene bilder fra ustillinger o.s.v.. Eller så bare dropper de bildene.. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/26/507233.html

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg aldri lagt merke til, men tror du det er bevisst?

Hvis det er det så er det jo utrolig hvordan man setter hunder i bås om det er farlige eller ikke etter utseende.. Noen blir jo unødig redd for hunder p.g.a utseende, men går henn å klapper en søt liten hund biter.

Skrevet

Jeg kan hvertfall ikke si at jeg hittil har sett en artikkel når det gjelder pitbull, amstaff, rottweiler og de "slemme" rasene som har et rolig og nøytralt bilde..

Prøver og finne noen artikkler å av "snille" hunder men må finne på utenlandske sider tydeligvis.. Husker jeg så en hvor det var en eller anne gjeter hund og bildet illustrerte en flott hund som så glad ut og løp rundt med sauer rundt seg.

Gjest Mann 42
Skrevet

Hvis det er det så er det jo utrolig hvordan man setter hunder i bås om det er farlige eller ikke etter utseende.. Noen blir jo unødig redd for hunder p.g.a utseende, men går henn å klapper en søt liten hund biter.

Klart det er bevisst. De gjør avisene i alle sammenhenger. Man velger illustrasjon som passer til innholdet. Se bare på hvordan man velger bilder av politikere, alt etter tonen i artikkelen.

Skrevet
Klart det er bevisst. De gjør avisene i alle sammenhenger. Man velger illustrasjon som passer til innholdet. Se bare på hvordan man velger bilder av politikere, alt etter tonen i artikkelen.

Nettopp. Artkkelen -overskrift, bilde, ingress og brødtekt -skal presentere en helhet, det gjelder i alle sammenhenger. Man illustrer ikke en artikkel om en hund som har angrepet noen med et bilde av en snill og søt hund i munter lek, det undergraver budskapet og forvirrer mottaker.

Skrevet
Tja, alle hvalper er jo kjempesøte, da. Du kan ikke illustrere en killer-dog historie med en leken hvalp.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:America...ire_Terrier.jpg

Jeg fant et litt mer nøytralt bilde på en voksen amstaff på Wikipedia. Det ligger milevis fra det bilde som var brukt i avisartikkelen du linket til

:ler: Så morsom bilde, vet liksom ikke om den er fornøyd eller ikke der den står blant tulipanene.

Skrevet

Selvfølgelig er det bevisst. Et bilde sier jo mer en tusen ord...

Og om de tusen ordene er riktige, er vel ikke så viktig for avisen. For de er det mer viktig å illustrere at "slem hund har bitt".

Skrevet

jeg tror folk glemmer at hunder er rovdyr og kan bite. Derfor er det uforsvarlig og la barn være alene med en hund.

Skrevet

selvfølgelig er det bevisst!

akkurat som at aviser gjerne skriver "jente 20 år voldtatt", og "kvinne 20 år ranet rimi". dette for å skape mest mulig sympati for den stakkars "jenta", og minst mulig for den voksne "kvinnen" som sannelig burde visst bedre! selv om alderen er identisk, eller så godt som.

et bilde av en søt valp som leker i en blomster-eng, er en dårlig illustrasjon til en tekst som omhandler en "slem" hund.

ja, det er ganske manipulerende, men man vil ikke at leseren skal få varme tanker rundt en sak hvor en hund har bitt et barn, og lignende... da funker ikke artikkelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...