Gå til innhold

to-åringen min fikkbank...

Anbefalte innlegg

Gjest "slemme barn"
Skrevet

Var på et lekesenter i går, mange barn i alle aldre. De yngste barna hadde med foreldre. En familie hadde med seg 4 gutter, den yngste var baby, den eldste kanskje 6-7 år. De to eldste guttene var veldig voldsomme, og slemme mot andre barn, dyttet yngre barn av lekestativene, snek i køer etc. Foreldrene var flaue, og håndterte episodene ganske kaotisk; kjeftet og smelte, dro ungene med seg etter armene etc - for så to min etter å fore dem på cola og is.

Jeg hadde med meg to barn, en baby og en to-åring. To-åringen lekte med andre barn, og stortrivdes. Jeg fulgte ikke med i leken hele tiden,selv om jeg hele tiden visste hvor barnet mitt var. Mens jeg snakket med en annen mamma hørte jeg barnet mitt skrike i panikk. Jeg løp inn i det store dukkehuset han var i, og fesket de to overnevnte barn i å banke ham - en holdt og en slo. Barnet mitt - som ikke er av typen som griner lett, var helt blek i ansiktet og så livredd ut og gråt. De to guttene "rømte", og jeg gikk bort til dem da de var hos foreldrene, satte meg på huk og fortalte dem at det ikke var lov å slå/sparke/dytte. Barna var bare frekk tilbake, og foreldrene ble rasende på egne barn, og dro de med seg ut av lekesenteret.

Grunnen til at jeg skriver dette, er fordi jeg faktisk fikk litt sjokk over hvor slemme enkelte barn kan være.. Har erfaring med barn, og har sett mye rart, men ikke at to så små gutter så brutalt "banker opp" en to-åring. Hadde det enda vært i en lek som "tok litt av", men her gikk de bevisst bort til et barn og "tok" ham. Dette var på et lekesenter blandt mange voksne... hvordan er det da i barnehagen/nabolaget senere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så ekkelt :tristbla: Stakkars liten gutt.

Noen søskenflokker sloss mye hjemme, også med gode foreldre som gjør det de kan for å holde kontroll på dem og lære dem å hvordan de skal være mot andre. Da kan kanskje veien til vold mot andre barn være kortere enn vanlig?

Skrevet

Er så små barn slemme? Eller er det dårlig oppdragelse? Dvs at de ikke har lært hvordan de skal omgåes andre barn/mennesker. Jeg synes det der hørtes helt forferdelig ut og hadde nok hatt problemer med å beherske meg. Stakkars lille gutt. det viser hvor viktig det er å "ta" barna våre med en gang og formidle på en ålreit måte på hva som er akseptabel omgang. Ære være barnehagene!

Skrevet

her vil jeg tro det er snakk om dårlig oppdragelse å total mangel på disiplin.

hadde det vært min unge som hadde oppført seg slik mot andre barn kan du være sikker på at det ville fått konsekvenser. min datter er fire år, men jeg synes ikke det er for ungt til å lære at tingene man gjør får konsekvenser...

Gjest ikke innlogget bruker
Skrevet

Kan jo rett og slett hende at 2-åringen fortjente bank.

Skrevet

Jeg kjenner noen som har smågutter som sloss med søsken hele tiden. Det er såpass at familien ikke føler at de får bli kjent med ungene, fordi de må konsentrere seg om konflikthåndtering og å skille dem til stadighet. Det er liten aldersforskjell mellom dem, kanskje spiller det inn.

Skrevet

Slåss seg i mellom er noe annet enn at to større barn gir en toåring grisedeng. Stygg sak!

Gjest ikke innlogget bruker
Skrevet
Slåss seg i mellom er noe annet enn at to større barn gir en toåring grisedeng. Stygg sak!

Hvorfor er det så mye verre at en 2-åring får bank enn at større barn får det? Muligens ble de to større guttene provosert av denne lille rakkerungen, og selvsagt vil de da gi 2-åringen deng. Hvem vil da ikke det om de blir provosert. Samme søren om det nå er en voksen, en på ti eller en på 2.

Skrevet
Hvorfor er det så mye verre at en 2-åring får bank enn at større barn får det? Muligens ble de to større guttene provosert av denne lille rakkerungen, og selvsagt vil de da gi 2-åringen deng. Hvem vil da ikke det om de blir provosert. Samme søren om det nå er en voksen, en på ti eller en på 2.

Det er barnelærdom at det er feigt å slå en som er mindre enn en selv. :kaffe: For ikke snakke om at det alltid er feigt å være to mot en, og enda verre hvis den ene holder fast og den andre banker. Og en toåring er en sutte-på-tommelen-unge, og skal aldri bankes.

Skrevet

"Kan jo rett og slett hende at 2-åringen fortjente bank."

Uansett alder; når "fortjener" noen "å få deng"?? Her er det snakk om at to eldre barn banker opp et mindre barn. Jeg synes faktisk at det er veldig grovt når en holder og en slår - to mot en er alltid urettferdig!

Dersom du mener at det er rett å slå når man blir provosert, tror jeg du bør gå litt i deg selv...Å ty til vold er vel et ganske sikkert tegn på mangel på sosial kompetanse, samt at man kanskje ikke stod først i køen da intelligensen ble utdelt...Du var gjerne et slikt barn som slo selv - upopulær og få venner?

Skrevet
Grunnen til at jeg skriver dette, er fordi jeg faktisk fikk litt sjokk over hvor slemme enkelte barn kan være.. Har erfaring med barn, og har sett mye rart, men ikke at to så små gutter så brutalt "banker opp" en to-åring. Hadde det enda vært i en lek som "tok litt av", men her gikk de bevisst bort til et barn og "tok" ham. Dette var på et lekesenter blandt mange voksne... hvordan er det da i barnehagen/nabolaget senere...

Jeg opplevde noe lignende ((dog ikke så ille som dere) i dag når jeg henta jenta vår på 5 år.

Hun gråt når jeg kom. Det viste seg at hun uprovosert hadde blitt slått i i ansiktet av en gutt på hennes alder. Da vi skulle reise ropte denne gutten sint mot oss med knyttet neve og sa "i morgen skal jeg banke deg!". Jeg ble helt forundret over denne atferden, og kan ikke skjønne hvorfor han skulle "ta" henne. Det kan også flere av de ansatte bekrefte som var der når han slo.

Men barn (og ihvertfall når de har nådd denne alderen) skal jo hverken slå eller true hverandre på denne måten, uansett hva.

Noe særlig forklaring på handlingen har jeg egentlig ikke. Jeg vet ikke noe annet om denne gutten enn at han er ny i barnehagen. Om han ikke har vært i barnehage før, eller er vant til å omgås større barn kan jo det være en årsak kanskje?

Skrevet

Stakkars 2-åringen din! :(

Barn må lære at det er ikke er greit å slå andre, er sjokkert over måten disse guttene gjorde det på...

Skrevet

Negativ oppmerksomhet er også oppmerksomhet....

Trist, men veldig sant :klemmer:

Skrevet

ja ingen tvil om at de ikke klarer å oppdra ungene sine. MEN jeg vil gjerne få rose de for at de var så gode foreldre at de tok det du sa på alvor og tok ditt parti ovenfor ungene sine.

dere må ikke kritisere foreldre som tar ansvar og refser sine barn (selv om at ungene er pøbel selv om foreldrene tar de)

Skrevet
ja ingen tvil om at de ikke klarer å oppdra ungene sine. MEN jeg vil gjerne få rose de for at de var så gode foreldre at de tok det du sa på alvor og tok ditt parti ovenfor ungene sine.

dere må ikke kritisere foreldre som tar ansvar og refser sine barn (selv om at ungene er pøbel selv om foreldrene tar de)

Det er selvfølgelig vel og bra at foreldrene ikke tok parti med de "slemme" barna sine. Likevel må det jo være noe feil med oppdragelsen. Skjønner at guttene turer frem når de får såpass blandede signaler; først litt kjeft, så is og cola... Hvis det ikke er kraftigere konsekvenser enn litt kjeft lærer de fort å "lukke ørene".

Skrevet

Ærlig talt, for en dum uttalelse!

Ingen barn på 2 år fortjener å få bank, Ingen barn, samme hvilke alder fortjener å få bank.

Skrevet
Var på et lekesenter i går, mange barn i alle aldre. De yngste barna hadde med foreldre. En familie hadde med seg 4 gutter, den yngste var baby, den eldste kanskje 6-7 år. De to eldste guttene var veldig voldsomme, og slemme mot andre barn, dyttet yngre barn av lekestativene, snek i køer etc. Foreldrene var flaue, og håndterte episodene ganske kaotisk; kjeftet og smelte, dro ungene med seg etter armene etc - for så to min etter å fore dem på cola og is.

Jeg hadde med meg to barn, en baby og en to-åring. To-åringen lekte med andre barn, og stortrivdes. Jeg fulgte ikke med i leken hele tiden,selv om jeg hele tiden visste hvor barnet mitt var. Mens jeg snakket med en annen mamma hørte jeg barnet mitt skrike i panikk. Jeg løp inn i det store dukkehuset han var i, og fesket de to overnevnte barn i å banke ham - en holdt og en slo. Barnet mitt - som ikke er av typen som griner lett, var helt blek i ansiktet og så livredd ut og gråt. De to guttene "rømte", og jeg gikk bort til dem da de var hos foreldrene, satte meg på huk og fortalte dem at det ikke var lov å slå/sparke/dytte. Barna var bare frekk tilbake, og foreldrene ble rasende på egne barn, og dro de med seg ut av lekesenteret.

ufff. så leit. Vet jo ikke hva som ligger bak dene oppførselen til disse barna som slo, men 6-7 åringer er eller skal være såpass "voksne" at de skal vite forskjellen på akseptabel/ uakseptabel oppførsel, og at det får konsekvenser.

Jeg tenkte på det som hendte med din 2-åring, jeg har selv en gutt på snart 2 år. Hadde dette skjedd med min gutt, hadde jeg hatt ssstttoooorrreee problemer med å beherske meg, og ikke reagere på oppførselen.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg vil si at kjefting og smelling som oppdragerform ikke er bra. Ofte kan sinne fra foreldre gjøre barnet enda sintere. Så jeg synes det var dumt at foreldrene dro med seg barna. De burde heller latt barna roe seg ned og la dem be om unnskyldning til 2 åringen, samt en beskjed om at dersom de er hyggelige - har alle det hyggeligere.

Jeg tror desverre ikke at de to guttene lærte noe som helst; annet enn at kanskje de bør ikke bli tatt neste gang... :sjenert:

Må ellers rose Ts for sine flotte håndtering.

Gjest Mayamor
Skrevet

Forøvrig har jeg en på snart 4 år, som flere ganger har blitt bitt hardt av en annen gutt på 2 år i barnehagen uten noe forvarsel. 2 åringen jafser til når barna sitter og graver i sandkassen og biter bak i ryggen/på siden. Barnehagen har måttet smøre jod på, så kraftig har bittene vært! Forøvrig har dette barnet bitt flere. Så en 2 åring trenger ikke være helt uskyldig (uten at jeg forsvarer disse to barna i hovedinnlegget)... Ellers er jeg enig i at en lærer barna sine å være snille med andre og spesielt mindre barn, og som allerede nevnt: 2 mot 1 er feigt.

Gjest Gjest_LAILA_*
Skrevet

DU KAN IKKE MENE AT EN 2 ÅRING FORTJENER BANK.. UANSETT HVA SOM HAR SKJEDD?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...