Gjest Skoleeleven Skrevet 21. mars 2003 #1 Skrevet 21. mars 2003 Noen som kan fortelle meg hva slags skrivestil William Shakespeare hadde? Språk? Osv. Om det var poetisk osv. Noen som vet noe om hans kjærlighetsliv? Trenger ikke være langt. Hva kjennetegner renessanselitteratur? Hva er en sonette? Hvem i Norge har benyttet denne formen? Og er det noen som vet om noen norske forfattere som har oversatt ham til norsk? Skoleeleven..
Eowyn Skrevet 21. mars 2003 #3 Skrevet 21. mars 2003 Prøve eller noe lignende?? Dette hadde du kunnet om du leste leksa di ja.... :fy:
Milo Minderbinder Skrevet 21. mars 2003 #4 Skrevet 21. mars 2003 Kan ikke hjelpe deg med alt.. Andrè Bjerke har oversatt en del Shakespeare. En sonette er en meget streng oppbygd diktform, hvis oppbygging jeg ikke husker i farten, men Shakespeares sonetter er spesielle.....fordi han lage sine egne regler, som han da holdt seg til. Man vet svært lite om Shakespeares liv, så vidt jeg har hørt. Jeg har hørt at han faktisk var skuespiller på si, i egne stykker. Vet ikke så mye mer.... lykke til Milo
Livets datter Skrevet 21. mars 2003 #5 Skrevet 21. mars 2003 18 år gammel giftet han seg med den langt eldre Anne Hathaway og sammen fikk de hele tre barn. Søk på William Shakespeare på http://www.kvasir.no, så får du opp en del informasjon.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2003 #6 Skrevet 21. mars 2003 "Shakespeare skrev ofte på engelsk, fordi det var morsmålet hans." Dette holdt til karakteren 1 da fetteren min fikk en uventet liten prøve.
Catzy Skrevet 21. mars 2003 #8 Skrevet 21. mars 2003 En sonette har 14 linjer, men kan være forskjellig oppdelt. Den kan enten være abab cdcd efef gg eller abba cddc effe gg eller minst en form til. Bokstanvene beskriver hvilke enderim som rimer på hverandre. (Første og tredje linje etc) Shakespeare skrev mest av typen abab etc. Den mer italienske stilen mener jeg at hadde abba-oppbygning, eller om det var den som jeg ikke husker. (Som har større "klumper" av linker som hører sammen.) Jeg mener å huske at han skrev i jambe-form, dvs lett-tung-lett-tung. Hver linje har oftes 10 stavelser. MEN Shakespeare skrev minst en sonette med kun 8 stavelser i hver linje! (nr 145 "Those lips that love's own hand did make"). Andre Bjerke har oversatt WS til bokmål. Haldis Moren Vesaas og Hartvig Kiran har oversatt til nynorsk. Bjerke har oversatt noen av sonettene, er ikke sikker på om de finnes på nynorsk. Nesten alle skuespillene er oversatt også. Jeg liker Moren Vesaas sine oversettelser aller best, liker ikke helt Bjerkes. Det er MANGE norske forfattere som har skrevet sonetter. Margareth Skjelbred er en av dem. Hun har til og med laget en sonettekrans, som er 15 sonetter flettet sammen. Hver sonette sin første linje er den forrige sonettens siste linje -> 14 sonetter. Den 15. sonetten er den første linjen i ALLE sonettene, i riktig rekkefølge, og med et sammenhengende innhold. Det kaller jeg imponerende å få til! Hvis du søker på sonette i www.kvasir.no, så får du opp masse sider med navn på forfattere som har brukt sonetteformen i sine dikt. Mener ellers å huske at renessanse betyr gjenfødelse, og poenget var at man "gjenfødte" mennesket etter middelalderen. Man skulle oppdage mennesket og det følelser og liv og anatomi (!). Det var også nå den humanistiske filosofien kom igang, og noen begynte å tenke at kanskje mennesket var fritt, og at Gud kanskje ikke var helt almektig. Dante er en annen klassisk renessansekunstner. Igjen, søk med kvasir, og du finner masse info. Hvis du klarer å lage gode nok søk, så finner du masse. Her er et av funnene etter at jeg søkte på "hva er renessanse" : http://webmail.gs.bergen.hl.no/~ikt146/ars...ven/Hva-er.html Tror den linken er kjekk. Catzy
Gjest Kira Skrevet 21. mars 2003 #9 Skrevet 21. mars 2003 Høres kjent ut ... For noen år tilbake. Jeg måtte slite med å finne svarene, mine medelever også. Så ja, gjør leksa di.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå