Gå til innhold

Ønsker å begynne med kampsport

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kickboxing ;) Det har jeg selv gått på og det er beintøft, men utrolig gøy og kjempegod trening + at det passer for både gutter og jenter :)

Gjest Tinúviel_i.i.
Skrevet

Heisann gjest. Hvilken kampsport som skal anbefales kommer litt an på dine egne ønsker også.

Vil du gå konkurranse?

Ønsker du å sparke/slå/blokkere mest eller kaste/låse/gjøre triks som "ingen" forstår hva som skjedde?

Vil du bli myk og smidig eller stor og sterk?

Ønsker du en "allround"-kampsport eller å spesialisere deg?

Tradisjonell kampsport med filosofi/etikk eller mer "ren" kamptrening?

Det er litt vanskelig å anbefale en kampsport uten at du forteller litt om deg selv :)

Skrevet
Heisann gjest. Hvilken kampsport som skal anbefales kommer litt an på dine egne ønsker også.

Vil du gå konkurranse?

Ønsker du å sparke/slå/blokkere mest eller kaste/låse/gjøre triks som "ingen" forstår hva som skjedde?

Vil du bli myk og smidig eller stor og sterk?

Ønsker du en "allround"-kampsport eller å spesialisere deg?

Tradisjonell kampsport med filosofi/etikk eller mer "ren" kamptrening?

Det er litt vanskelig å anbefale en kampsport uten at du forteller litt om deg selv :)

Takk :)

/ til deg over også..

Jeg ønsker og bli myk og smidig, kroppskontroll- personlig vekst-få ut energi- og ha fokus på etikk, mulig konkurranse etterhvert :lur:

Skrevet

Hvis du ønsker fokus på etikk er en av de tradisjonelle kampsportene noe for deg. De aller vanligste er Jiu Jitsu, Judo, Karate, Kung Fu og Tae Kwon-Do. Disse vil du kunne finne klubber som trener i de fleste byer med litt størrelse på (glemte å spørre om du bor sentralt eller litt mer grisgrendt).

Jiu Jitsu (ju jitsu/ju jutsu kalles det også) er en virkelig allrounder, og den jeg trener. Den inneholder mye av det meste, og en flink Jiu Jitsu utøver kan hamle opp med det meste. Til gjengjeld tar det rimelig lang tid å bli ordentlig flink, siden sporten favner så utrolig mye. Mange sier også at Jiu Jitsu er en flott plattform hvis du ønsker å videreutvikle deg innen flere kampsporter(bare husk at du bør være flink i én kampsport før du beveger deg over til andre, hvis ikke risikerer du å bare lage rot for ditt eget hode ;) ) Jiu Jitsu er rimelig nytt innen konkurranse, men det er mulig å delta i konkurranse i Jiu Jitsu.

Judo inneholder mye kast, fellinger og låsinger på gulv, og er en tradisjonell konkurranse-kampsport. Mange kilder sier at Judo er en spesialisering av Jiu Jitsu i retning konkurranse og mykhet(ikke at de er snille med hverandre altså, men det er enklere å drive konkurranse på et mer begrenset grunnlag).

Karate er en "hardere" kampsport og fokuserer mye på slag, spark og blokkeringer. En går mye kata, det vil si et innøvd mønster med slag, spark og blokkeringer, og en karateutøver vil kunne slå og sparke fra seg. Karate har også konkurranse.

Kung Fu er den jeg dessverre vet minst om nivået på her i Norge, vi har ingen klubb der jeg bor. Kung Fu (eller en beslektet sport) er jo den kampsporten du oftest vil se i kinesiske martial arts-filmer, men jeg tror den, som Jiu Jitsu, kan være veldig allsidig. Den er vel den kampsporten jeg har mest lyst til å prøve i tillegg til det jeg trener nå. Om det finnes konkurranser vet jeg ikke, Kung Fu kan være rimelig hardt.

Tae Kwon-Do er en opprinnelig militær stil tror jeg, den inneholder ca 70 % spark og resten er slag/blokkeringer. Som selvforsvar er den rimelig avhengig av at du ikke får angriper for nært innpå deg, men du blir utrolig myk i beina av å trene den. Også TKD går mye i mønstre slik jeg beskrev for karate. Her er det mye konkurranse innvolvert.

Jeg er ikke helt objektiv her, siden jeg trener Jiu Jitsu selv og har gjort det i mange år, bare så det er sagt. Min anbefaling er at du selv må bestemme deg for hva som appellerer til deg, og så må du jo se hva som finnes i nærheten.

Det finnes også mange andre kampsporter jeg ikke har nevnt her, men det kommer veldig an på om det finnes en klubb i nærheten av deg eller ikke om det er nødvendig for meg å beskrive dem for deg. Lykke til :)

Skrevet

Tae kwon do ville jeg gått for;-) Trener det saelv da..hehe.

Men i vårt forbund går det mye på mentalvekst osv i tillegg til treningen. Vi tøyer mye, så myk vil du bli ja. Samtidig får du brukt alle musklene i hele kroppen ved tkd trening. Sterk vil du og bli, trener en del styrke og.

Hos oss kan du være med uten å konkurrere..eller konkurere på forskjellige nivå, du velger selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...