Langstrømpe Skrevet 21. mars 2003 #1 Del Skrevet 21. mars 2003 Er det noen her med veldig god økonomisk innsikt? Jeg har følgende problemstilling: - Har kjøpt hus som jeg skal overta om 3 uker - I alle aviser nå skrives det: "bind renta nå, fastrenta går snart opp" - Jeg har lyst til å binde deler av renta (ca 500 000 som er halvparten av lånebeløpet) - Mulighetene jeg har er enten å ta opp lånet nå og sette det på høyrentekonto i tre uker (innskuddsrenten er 0,15%-poeng dårligere enn lånerenten, så jeg taper ikke så veldig mange penger) - Eller så kan jeg vente med å ta opp lånet om tre uker, og se hva fastrenten er da. Fryktelig kjedelig om den har økt da! (Men selvfølgelig også veldig kjedelig hvis jeg tar opp lånet i dag, og fastrenten har gått ned på den tida!) - Fastrenten jeg tilbys er på 6,2% (nominell) Er det noen som har litt peling på økonomi, og som kan fortelle meg hva sannsynligheten er for rentened-/oppgang de neste tre ukene? Skal jeg ta opp lånet i nå, må jeg gjøre det i dag, for det er ny rentejustering på mandag. Håper noen har forstått problemstillingen min, og kan gi meg litt saklig informasjon! Mvh Langstrømpe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ragnhils ikke innlogget Skrevet 21. mars 2003 #2 Del Skrevet 21. mars 2003 For det første - du trenger ikke få lånet utbetalt selv om du skriver under på en avtale i dag! For det andre - det er ingen av oss som kan spå - hvordan renta utvikler seg er vanskelig å si, men jeg tror ikke at vi får noen store endringer på de 3 ukene det er snakk om. Hvis jeg var deg ville jeg tatt en prat med lånerådgiveren din - h*n er den som er best kvalifisert til å gi konkrete råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cilla Skrevet 21. mars 2003 #3 Del Skrevet 21. mars 2003 Vi lurte på å binde renta men siden gjerdrem(?) har antydet en til to renteendringer/nedganger til i år, og forskjellen mellom fast og flytende rente er såpass liten ville jeg ikke gjort det. Snakket med min onkel som var banksjef før, og han mente den eneste grunnen til at folk bør binde renta er pga tryggheten det gir, og at en MÅ vite hva en skal betale, "binder jeg renta nå, greier jeg å betale terminbeløpene mine". Han mente det var tull å binde renta for å spare/tjene på det. I det lange løp (vanligvis har folk boliglån i 25 år) vil en som regel tjene på å ha flytende rente. Han hadde aldri bindet renta si, men han har sikkert regnet masse på det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. mars 2003 #4 Del Skrevet 21. mars 2003 Når banken maser, så er det sjelden lurt å binde renta. Vent til de slutter å mase.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå