pinkybride Skrevet 8. august 2007 #1 Skrevet 8. august 2007 Leter for tiden etter kirke! Noen som vet om en vakker kirke i Oslo? Vil helst det skal være litt grønt og fint utenfor og fin inni også. Helst ikke at kirketrappa er rett ut på gata. Dere som allerede er gift hvilken kirke brukte dere og hvordan ser den ut inni? Har søkt på bilder på google men er bare bilde av kirkens utside. Vet noen ca hvor mye man må betale når man ikke gifter seg i den kirken man hører til? Og hvordan løser man det praktisk? Må man ha med egen prest? egen organist? Jeg er helt blank på dette her, og trenger tips fra dere mer erfarne!
biti Skrevet 9. august 2007 #2 Skrevet 9. august 2007 Ullern kirke! http://www.ullernkirke.no/ http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:UllernKirke.jpg Hvit steinkirke, kjempefin. Mye grønt rundt, og nydelig utsikt. Vi giftet oss der i sommer, og alt gikk knirkefritt.
jente 79 Skrevet 9. august 2007 #3 Skrevet 9. august 2007 Jeg giftet meg ikke i Oslo selv, men har vært i noen bryllup der. Var i et i Sofienberg kirke. Syntes det var veldig fint der. Har også et vennepar som giftet seg i Holmekollen kapell. Veldig fint, men der må du vel ha lokal tilknytning. De måtte også ha egen prest siden de ikke bor i kommunen lenger.
Maja_83 Skrevet 9. august 2007 #4 Skrevet 9. august 2007 Sofienberg kirke! Murkirken ligger flott til med masse grønt rundt og troner på toppen av sofienberg parken. Kirketrappa vender ut mot en rolig gate og heldigvis ikke mot Helgesensgate hvor det er en del biler. Den er 130 år gammel og nydelig innvendig. Vet den er brukt til en del kirkekonserter o.l på NRK. Kirken innvendig Kirken utvendig Forøvrig er det ikke noe problem å vie seg i en kirke man ikke tilhører. De stiller med prest og organist. En liten sum på inntil 2500kr tror jeg man må betale, men dette varierer.
Gjest Loni Skrevet 9. august 2007 #5 Skrevet 9. august 2007 Vålerenga kirke er nydelig og ligger i en flott park. Ikke så mye folk og styr der som i Sofienbergparken, hvor du kan risikere å snuble i engangsgriller på vei ut av kirka.
Gjest Elfrida Skrevet 9. august 2007 #6 Skrevet 9. august 2007 Jeg syns Gamle Aker kirke er fin. http://no.wikipedia.org/wiki/Gamle_Aker_kirke
Maja_83 Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 Vålerenga kirke er nydelig og ligger i en flott park. Ikke så mye folk og styr der som i Sofienbergparken, hvor du kan risikere å snuble i engangsgriller på vei ut av kirka. Kirken er jo adskilt fra parken i så måte at kirketrappa ikke leder rett ut til selve sofienbergparken da
Susan Sto Helit Skrevet 10. august 2007 #8 Skrevet 10. august 2007 Bekkelaget kirke er også ganske fin, både inni og utenpå. Den ligger jo litt usentralt da, men med en pen kirkegård rundt, og i et ganske stille boligfelt.
pinkybride Skrevet 10. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 10. august 2007 Takk for gode tips alle sammen. Har sett litt på Nordstrand kirke er i nærheten av der vi bor. Noen som har vært der? Ullern og Sofienberg så veldig fine ut. Tror det er sånn at man må stille med egen prest hvis man ikke hører til kirken. Noen som vet hvordan det er med organist?
pinkybride Skrevet 10. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 10. august 2007 (endret) Vålerenga Kirke. Synes ikke den er så finn inni. Men fin beliggenhet. Endret 10. august 2007 av pinkybride
biti Skrevet 10. august 2007 #11 Skrevet 10. august 2007 Trodde egentlig det var sånn at man måtte betale litt hvis man ikke sognet til kirken, men at presten "følger med" liksom... I Ullern kontaktet vi selv organisten(som var utrolig flink!), men jeg tror ikke dette er noe problem heller.
pinkybride Skrevet 10. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 10. august 2007 Har hørt at man må betale ca 2800 kr for kirken og ha med egen prest. Måtte dere betale for organisten? Blir så forvirret av dette her. hehe Skulle gjerne giftet meg i den kirken jeg hørte til, men den er utrolig stygg. Er ikke alle som er heldige med sånt.
Susan Sto Helit Skrevet 11. august 2007 #13 Skrevet 11. august 2007 Takk for gode tips alle sammen. Har sett litt på Nordstrand kirke er i nærheten av der vi bor. Noen som har vært der? Ullern og Sofienberg så veldig fine ut. Tror det er sånn at man må stille med egen prest hvis man ikke hører til kirken. Noen som vet hvordan det er med organist? Har ikke vært inne i kirken, men det er vel en grunn til at den er veldig populær. Om dere bor i nærheten der, så er alle kirkene i området der regnet som samme kirkesogn. Så dere behøver ikke betale noe for å gifte dere i en anne kirke i sognet enn den dere hører til. Det måtte hvertfall ikke vi. Men presten kommer gjerne fra den kirken dere hører til.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2007 #14 Skrevet 11. august 2007 Leter for tiden etter kirke! Noen som vet om en vakker kirke i Oslo? Vil helst det skal være litt grønt og fint utenfor og fin inni også. Helst ikke at kirketrappa er rett ut på gata. Dere som allerede er gift hvilken kirke brukte dere og hvordan ser den ut inni? Har søkt på bilder på google men er bare bilde av kirkens utside. Vet noen ca hvor mye man må betale når man ikke gifter seg i den kirken man hører til? Og hvordan løser man det praktisk? Må man ha med egen prest? egen organist? Jeg er helt blank på dette her, og trenger tips fra dere mer erfarne! Har ingen tips til kirker i Oslo sien vi giftet oss i Haslum kirke. Har hørt at man kan gifte seg i En del av kirkeruinene i Oslo, det hadde jeg likt... Når det gjelder betaling så varierer det fra kirke til kirke, vi betalt 1000,- for kirka siden vi ikke bor på Haslum. 500,- for organisten og 500,- for kirketjeneren. Presten måtte vi ordne selv, men hvis de hadde hatt en vielse den dagen med noen som tilhørte Haslum menighet kunne vi fått den presten. Men de kunne ikke tvinge noen til å jobbe hvis det ikke var for noen som tilhørte menigheten. Vi hadde da måtte betale ca 1200,- for presten. Vi spurte presten som døpte mannen min og han endte opp med å gjøre det som en bryllupsgave. Han har jobbet i Haslum menighet før da. Alltid en fordel at presten kjenner kirka... Men vi fikk vite at vi kunne be en prest fra den menigheten man tilhører( dvs der man bor) om å vie oss og at de da gjør det gratis, og at de egentlig "plikter" å gjøre det... Det varierer sikkert noe men hvis du bor i Oslo og ønsker å gifte deg et annet sted i Oslo så blir presten helt sikkert med dere til den kirka dere ønsker så fremt de har mulighet til det.. Lykke til!!
pinkybride Skrevet 12. august 2007 Forfatter #15 Skrevet 12. august 2007 OK nå ble jeg litt klokere. Tror kanskje de 2800 inkluderer organist også da. Skal ringe å sjekke ut på mandag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå