Gå til innhold

Hva er din favorittlasagne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av den deilige bacon- og grønnsakslasagnen til Piaf, kunne jeg tenke meg å samle de forskjellige oppskriftene der ute. Hvilken lasagne blir du aldri lei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lasagnette fra knorr er godt :spise:

Bruker litt mer kjøtt deig til :) Den må dere prøve!

Skrevet

og ha i litt rømme, gulerøtter og litt piri piri, så er den perfekt syns jeg

Gjest Deception
Skrevet

Jeg er dårlig på oppskrifter, men i tomatsausen bruker jeg karbonadedeig, tomater på boks, gjerne litt ferske tomater i tillegg, løk, hvitløk, revne gulrøtter, kanskje litt sellerirot, noen ganger litt squash. Av krydder bruker jeg ikke så mye; salt, pepper, basilikum, og litt kanel.

Jeg lager den hvite sausen uten smør, men tilsetter gjerne litt ost i stedet. På toppen bruker jeg oftest en miks av ulike oster; mozzarella og cheddar, og gjerne også litt finrevet parmesan. :)

Skrevet

Jeg blir aldri lei av den vanlige lasagne bolognese. Jeg lager kjøttsaus ved å steke hakket løk og mye hakket hvitløk mykt (og gjerne også finhakket selleri). Tar ut og bruner kjøttdeig. Har tilbake løken og tilsetter en stor revet gulrot, en boks hakkede hermetiske tomater, noen spiseskjeer tomatpuré, litt sukker, salt, pepper, oregano, basilikum, timian, laurbærblad og litt vann. Dette lar jeg småkoke minst en halvtimes tid, gjerne lenger.

Ostesausen lager jeg ved smelte et par spiseskjeer smør og røre inn et per spiseskjeer hvetemel. Så sper jeg med melk til en passe tykk saus og smaker til med salt, pepper og revet muskat. Lar småkoke et par minutter før jeg rører inn revet ost som får smelte. Kjøttsaus, lasagneplater og ostesaus legges lagvis i en ildfast form (ostesaus til slutt), drysser på mer revet ost (bruk den typen du liker, jeg foretrekker cheddar både i sausen og på toppen) og stek ved 200 grader i ca 30 minutter. :)

Skrevet
Jeg er dårlig på oppskrifter, men i tomatsausen bruker jeg karbonadedeig, tomater på boks, gjerne litt ferske tomater i tillegg, løk, hvitløk, revne gulrøtter, kanskje litt sellerirot, noen ganger litt squash. Av krydder bruker jeg ikke så mye; salt, pepper, basilikum, og litt kanel.

Jeg lager den hvite sausen uten smør, men tilsetter gjerne litt ost i stedet. På toppen bruker jeg oftest en miks av ulike oster; mozzarella og cheddar, og gjerne også litt finrevet parmesan. :)

Kanel?? Den var ny for meg! Dette ser jo riktig så godt ut. Gleder meg til å prøve ut denne.

Hva lager du den hvite sausen av, når du ikke bruker smør?

Skrevet
Jeg blir aldri lei av den vanlige lasagne bolognese. Jeg lager kjøttsaus ved å steke hakket løk og mye hakket hvitløk mykt (og gjerne også finhakket selleri). Tar ut og bruner kjøttdeig. Har tilbake løken og tilsetter en stor revet gulrot, en boks hakkede hermetiske tomater, noen spiseskjeer tomatpuré, litt sukker, salt, pepper, oregano, basilikum, timian, laurbærblad og litt vann. Dette lar jeg småkoke minst en halvtimes tid, gjerne lenger.

Ostesausen lager jeg ved smelte et par spiseskjeer smør og røre inn et per spiseskjeer hvetemel. Så sper jeg med melk til en passe tykk saus og smaker til med salt, pepper og revet muskat. Lar småkoke et par minutter før jeg rører inn revet ost som får smelte. Kjøttsaus, lasagneplater og ostesaus legges lagvis i en ildfast form (ostesaus til slutt), drysser på mer revet ost (bruk den typen du liker, jeg foretrekker cheddar både i sausen og på toppen) og stek ved 200 grader i ca 30 minutter. :)

Her også var det mye spennende - takk!!

Skrevet

JEg har spist lasagne i dag :lur:

selv om det "bare" var pakken med å tilsette kjøttdeig o.s.v var det bare sååååå god. søte kjæresten lagde til meg når jeg kom hjem fra jobb :jepp:

så kos vettu :rødme:

måtte bare si det :fnise:

Gjest Deception
Skrevet
Kanel?? Den var ny for meg! Dette ser jo riktig så godt ut. Gleder meg til å prøve ut denne.

Hva lager du den hvite sausen av, når du ikke bruker smør?

Jeg visper sammen kald melk og litt hvetemel, og gir det et oppkok. Deretter tilsetter jeg salt, pepper, og gjerne litt ost. Den blir mindre mektig på den måten, synes jeg. :)

Skrevet
JEg har spist lasagne i dag :lur:

selv om det "bare" var pakken med å tilsette kjøttdeig o.s.v var det bare sååååå god. søte kjæresten lagde til meg når jeg kom hjem fra jobb :jepp:

så kos vettu :rødme:

måtte bare si det :fnise:

Hehe, ja Knorr sin lasagne er ikke så verst altså! Også smaker den kanskje ekstra godt når kjæresten har tilberedt den! ;)

Skrevet
Jeg visper sammen kald melk og litt hvetemel, og gir det et oppkok. Deretter tilsetter jeg salt, pepper, og gjerne litt ost. Den blir mindre mektig på den måten, synes jeg. :)

God idè! Har jeg aldri tenkt på..

Skrevet
Hehe, ja Knorr sin lasagne er ikke så verst altså! Også smaker den kanskje ekstra godt når kjæresten har tilberedt den! ;)

Den smaker egentlig best når jeg har lagd den :fnise:

Men det var innmari kos at han hadde laga og det smakte kjempe godt. Men jeg gjør mer med den, han føger bare det på pakka han!

Skrevet

Takk for tipse

Skrevet

Nå fikk jeg lyst på lasange...

Skrevet

Ikke dumt...det skal jeg og prøve. Men blir den ikke litt tynn da? Eller blir den like tjukk som den vanlìge? Går det an å bruke skummet melk?

Skrevet
Ikke dumt...det skal jeg og prøve. Men blir den ikke litt tynn da? Eller blir den like tjukk som den vanlìge? Går det an å bruke skummet melk?

Jeg bruker iallfall skummet melk, og lager på noenlunde samme måte, dvs, jeg koker opp mesteparten av melken, rister sammen noen spiseskjeer mel og litt kald melk i et syltetøyglass, og siler i den varme melken, rører til det koker og tykner. Blir like tykk som vanlig, det avhenger jo bare at hvor mye mel man bruker.

Forøvrig liker jeg godt bologneselasagne, men er også glad i lakselasagne:

Lager tykk, hvit saus, tilsetter ost. Hakker masse vårløk, og/eller babyspinat og/eller purreløk. Skjærer halvtinte laksefileter i tynne skiver, en filet i cirka tre-fire skiver. Legger deretter lagvis saus, laks, lasagneplater og grønt i en form, ost på toppen. Stekes i cirka 25 minutter på 200 grader (bruker lasagneplater som bare trenger 20 min)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...