Gå til innhold

Tips til engelskspråklige kokebøker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dollaren er lav, så jeg tenkte å bestille en haug bøker fra USA :) Særlig kokebøker ettersom jeg har fått økende interesse for å lage god mat... Jeg har allerede lagt i handlekurven Joy of Cooking (litt av nostalgi fordi den "bodde" i samme leilighet som meg et halvår) og den indiske kokeboka jeg har sett blant annet bada nevne her.

Type mat jeg liker å lage: Helst ikke for komplisert med ørti kasseroller med diverse tilbehør eller som krever spesialutstyr, og gjerne av nokså tilgjengelige gode basisingredienser - (norske) grønnsaker, godt kjøtt, fisk, vegetar, indisk, thai, nordafrikansk, "middelhavsk"... Maten kan godt være nokså tradisjonell i betydningen opprinnelig eller solid, heller enn "fancy". Jeg er glad i å finne den ekstra gode smaken, og jeg liker Jamie Olivers framgangsmåte med "enkle, men fine" råvarer - hvilke av hans bøker anbefales, og hvilke andre kan passe meg..?

Baking og desserter er jeg ikke like ivrig på, men om noen har et forslag til et par hovedverker her tar jeg i mot med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kokebok jeg er veldig fornøyd med er "Leith's Cookery Bible". Den har over 1400 oppskrifter, og dekker det meste. Oppskriftene har vært i bruk på en kokkeskole i London, og har vært testet ut hundrevis av ganger. De er derfor "idiotsikre", noe som er spesielt vikig når det gjelder kaker, og enkelte typer desserter og sauser.

Den har imidlertid nesten ingen bilder, og språket er litt tørt og effektivt, og den er derfor ikke en bok man sitter og blir inspirert av eller som egner seg som sengelektyre. Den kan snarere sees på som et oppslagsverk, og til og med nesten som en lærebok. Men man trenger både "kjedelige" kokebøker som denne, og mer spennende og inspirerende kokebøker med fine bilder, synes jeg.

Den indiske kokeboken du nevner (det er for øvrig ikke en rent indisk kokebok, men en kokebok med curryer fra hele verden, inkludert Thailand, Kenya, Vietnam, osv.) liker jeg også veldig godt. Den krever imidlertid at man har en ganske så velfylt krydderhylle. :)

Skrevet

Takk for svar! Oppslagsverk høres greit ut, jeg har riktignok et slitent eksemplar av Schønberg-Ehrken (?) som også fungerer som leksikon, men uansett liker jeg godt at bøkene har grunnleggende og idiotsikre oppskrifter - har noen bøker hvor framgangsmåter ikke forklares, eller det er dumme faktafeil (som at grønn asparges skal koke 20 min), og da er ikke de fine bildene til så veldig nytte.

Krydderhylla er forøvrig ganske velfylt, selv om vi mangler noen hele kryddere...

Skrevet

Ja, det finnes utrolig mange dårlige kokebøker. Noen egner seg dessuten bare som lesestoff, da mange av ingrediensene ikke kan skaffes i Norge.

Leith's har oppskrifter på nesten alt, og som jeg skrev i innlegget ovenfor er det over 1400 av dem. Det er nesten ikke den rett jeg ikke har funnet der (bortsett fra norske klassikere da, selvfølgelig). I tillegg til internasjonale "standardretter" som coq au vin, lasagne, thai-fiskekaker, quiche, chili con carne, sjokolademousse, samt basisoppskrifter som hollandaisesaus, hvit saus, kraft, paideig, pastadeig, osv., inneholder den også mange mer nyskapende og moderne retter som antakelig har blitt utviklet på kokkeskolen.

*reklamerer voldsomt nå* :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...