Gå til innhold

"Er nordmenn flinke nok til å invitere hjem?"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi i salgsavdelingen ved Edda Digital / Kvinneguiden.no ønsker å gjennomføre livsstilsundersøkelser i forumet. I en tid fremover vil vi stille brukerne et spørsmål per uke om nordmenns ulike vaner.

Vi håper på kreative tilbakemeldinger.

Så spørsmålet denne uken vi gjerne vil høre tilbakemeldinger på, er:

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Flinke nok i forhold til hvem da? Tenker dere på i forhold til hvor vanlig det er å invitere hjem i andre land? Eller bare i forhold til hva jeg syns?

Jeg syns generelt nordmenn er flinke til å invitere hjem. Men det å bli invitert hjem til noen er jo ikke det første som skjer når man møter nye mennesker vanligvis, og det syns jeg i grunnen er helt greit.

Skrevet
Så spørsmålet denne uken vi gjerne vil høre tilbakemeldinger på, er:

"Er nordmnenn flinke nok til å invitere hjem?"

Hva mener dere med "flinke nok"? Flink i fohold til hvem da? Er det en plikt å invitere folk hjem?

Men ja, jeg synes mye av nordmenns sosiale samvær med venner og familier foregår i hjemmet i forhold til i andre land. Det er ganske vanlig å invitere til middager og fester hjemme, men mange inviterer kanskje ikke mennesker de ikke kjenner veldig godt hjem med en gang.

Skrevet

Nja, nordmenn generelt liker i hvert fall ikke å få uanmeldt besøk, det er nå sikkert. Det skal helst planlegges lang tid i forvegen, og det er kanskje der det stopper opp for mange?

I vår hektiske hverdag (blæ, er så lei slike fremstillinger, men), orker vi vel sjelden å planlegge store besøk, vi setter oss heller ned foran TV og ser på Hotell Cæsar etter jobb.

Men på den andre siden, nordmenn er jo glad i å vise frem sine nyoppussede hus og vi er glad i vorspielaktiviteter, så sånn helt tilbakeholdene for å invitere folk hjem er vi nok ikke.

Jeg tror forresten mange er redd for å vise frem husene sine til andre fordi det f eks er rotete, ikke-nysvasket og strøkent til enhver tid og lignende. - Eller kanskje ikke nyoppusset rett og slett. I andre land er de mer avslappet til sånt.

Gjest Elfrida
Skrevet
Nja, nordmenn generelt liker i hvert fall ikke å få uanmeldt besøk, det er nå sikkert.

Jeg tror forresten mange er redd for å vise frem husene sine til andre fordi det f eks er rotete, ikke-nysvasket og strøkent til enhver tid og lignende. - Eller kanskje ikke nyoppusset rett og slett. I andre land er de mer avslappet til sånt.

Hvilke land er det du tenker på her, hvor folk liker å få uanmeldt besøk og ikke bryr seg om at det er rotete? Jeg har noen sånne venner, men kan ikke si at jeg har merket at dette er merkabart annerledes i andre land. Nå har jeg riktignok bare vært i en brøkdel av verdens land, så derfor lurer jeg.
Skrevet

Jeg lurer også på hva dere legger i "flinke nok" -finnes det en mal på hva som er riktig? De fleste inviterer vel hjem folk etter hva som passer, hva de er komfortable med og hva de har plass til -og hva som er vanlig i deres omgangskrets. For noen er det naturlig å invitere folk hjem og være sosiale der, for andre er det mer naturlige å ga sosial omgang andre steder. Det er da ikke noe vi skal sette oss til doms over eller finne en standard for?

Skrevet

Jeg har bodd i andre vestlig europeiske land et par år, reist en del, i tillegg til at jeg er norsk og bor i Norge, så føler jeg kan svare.

Svaret mitt på det er nei, nordmenn er ikke flinke nok til å invitere hjem.

Nordmenn (meg selv inkludert) ber sjelden folk hjem til seg. Nordmenn vil ha ro og fred og alenetid. De ser på sitt hjem som privat og vil helst ikke ha uanmeldt besøk. Jeg tror nordmenn pleier om fine møbler og interiør men er lite flink til å vise seg selv frem som personer og lite flinke til å vise frem sine hjem.

Nordmenn bør absolutt bli flinkere til å invitere folk hjem på en middag og bør trenes opp til å oppføre seg med avslappet og uformelle. Nordmenn bør også få innføring i hvordan de blir "lite mer lagom" slik svenskene er. For nordmenn er det alt eller ingenting og alt skal være så dramatisk og voldsomt.

Stikkord til nordmenn: Chill. Relax. Don't let the bugs bite. :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Hm, jeg har en helt annen erfaring, men jeg har kanskje vært heldig med min omgangskrets. Vi møtes gjerne bare for en kopp te oppi rotet.

Skrevet
Nordmenn (meg selv inkludert) ber sjelden folk hjem til seg. Nordmenn vil ha ro og fred og alenetid. De ser på sitt hjem som privat og vil helst ikke ha uanmeldt besøk. Jeg tror nordmenn pleier om fine møbler og interiør men er lite flink til å vise seg selv frem som personer og lite flinke til å vise frem sine hjem.

Nordmenn bør absolutt bli flinkere til å invitere folk hjem på en middag og bør trenes opp til å oppføre seg med avslappet og uformelle. Nordmenn bør også få innføring i hvordan de blir "lite mer lagom" slik svenskene er. For nordmenn er det alt eller ingenting og alt skal være så dramatisk og voldsomt.

Men så lenge folk trives med det de gjør, hvorskal skal man endre vaner fordi svenskene gjør det annerledes? Hvorfor er det det som er det riktige?

Skrevet
Hvilke land er det du tenker på her, hvor folk liker å få uanmeldt besøk og ikke bryr seg om at det er rotete? Jeg har noen sånne venner, men kan ikke si at jeg har merket at dette er merkabart annerledes i andre land. Nå har jeg riktignok bare vært i en brøkdel av verdens land, så derfor lurer jeg.

Jada, jeg vet at det jeg sa var å generalisere, men det er egne oppfatninger og erfaringer, hvordan familien min og deres venner i utlandet har det, hvordan mennesker jeg har besøkt i andre land igjen har det og lignende. Jeg sa for øvrig ikke at folk i andre land ikke bryr seg om at det er rotete eller at de liker å få uanmeldt besøk.

Gjest Elfrida
Skrevet
Jeg sa for øvrig ikke at folk i andre land ikke bryr seg om at det er rotete eller at de liker å få uanmeldt besøk.
Ok, jeg tolket det slik siden du spesifiserte at du snakket om nordmenn, men da skjønner jeg at jeg forsto deg feil.
Skrevet

Takk for gode innspill! :)

Forsøker å klargjøre litt mer rundt hva vi er på jakt etter:

Er nordmenn flinke nok til å bruke hjemmet som sosial arena for venner og kjente.

Vi har forståelse for at ordet "flinke" kan tolkes ulikt, men er altså på jakt etter deres generelle oppfatning av normenns bruk av hjemmet som sosial arena.

Vi ser frem til flere gode innspill!

Skrevet

Jeg har større problemer med ordet "nok" enn "flink" -sammenlignet med hvem eller hva? Hva er standaren?

Skrevet

Nordmenn er veldig flinke til å bruke hjemmet som sosial arena: for seg selv alene. Ikke for familie og venner.

Nordmenn åpner ikke opp og deler.

Gjest Asosial
Skrevet

Synes kanskje at dere burde velge vekk "nok". Siden det da tolkes som at det er en mal eller standard, som man skal måles opp etter.

I min omgangskrets er det ikke vanlig å be folk hjem, med unntak av vorspill og fester. Det er en usagt regel om at man spør om å få komme på besøk til en annen. Og dette skal gjøres annen hver gang. F.eks jeg spør om å få komme til deg, og neste gang må du spørre om å få komme til deg. Hvorfor det er sånn vet jeg ikke.

For meg personlig passer det sånn, siden jeg ikke ønsker besøk. Liker bedre å dra bort på besøk, for da kan jeg selv bestemme når jeg ønsker å dra. Vil jo ikke måtte hive ut noen hjemme. Jeg er asosial.

Så personlig synes jeg nordmenn er flinke NOK til å invitere hjem! Men dette er jo fordi jeg hater å bli bedt bort og ha folk hjemme. Så jeg burde kanskje ikke svare i utgangspunktet

Skrevet

Nei, nordmenn er ikke flinke nok. Vi er redd for å bry folk! Vi må alltid ringe først, aldri komme uanmeldt innom, det er en uting. Min erfaring fra Tyskland og USA er at man er mye kjappere til å invitere folk på middag hvis de tilfeldigvis er i nærheten når det er middagstider, mens nordmenn generelt vil pælme folk ut hvis de skal spise. Man vasser heller ikke ubedt inn til naboen, selv om man blir stående og skravle rett utenfor.

Snodige greier.

Skrevet

Det inntrykket man får her på KG er at man ikke inviterer hjem.

Uanmeldt besøk eller besøk med kort forvarsel er stress, overnattingsgjester er stress, middagsselskaper er det ingen som har for de har ikke spisestue og de kan ikke lage mat. Gjester bør ikke bruke toalettet, tenk om de bæsjer etc.

Middag foran tv'en er visst det som gjelder.

Gjest Elastica
Skrevet

Hvis jeg skal ta utgangspunkt i min egen omgangskrets, er vi absolutt flinke til å invitere folk hjem. Det er fremdeles ikke uvanlig at det kommer venner uanmeldt på besøk. Det er vanlig å invitere inn de som for eksempel er innom i døra for å hente barn som har vært på besøk. Vi inviterer ofte, og blir ofte invitert, på middag. Dette gjelder både venner og familie. Jeg liker godt å ha overnattingsbesøk, og har rikelig plass til det.

Inntrykket mitt er videre at nordmenn oftere inviterer folk hjem, fremfor å gå ut.

Men dette var min omgangskrets, jeg aner ikke hvordan det rører seg hos andre.

Skrevet

Jeg kommer opprinnelig fra et lite sted men bor nå i Oslo. Opplever at folk gjerne er flinkere på landet, kanskje i mangelen på caféer og andre alternativer. Det er liksom mer tradisjon for å invitere hjem eller stikke bort til noen naboer på impuls. Moren min har f.eks alltid kaker ol. i bakhånd om det tilfeldigvis kommer noen innom.

Her i oslo ligger det gjerne litt mer planlegging bak de gangene vi inviterer hjem eller drar på besøk til noen. Her føles det f.eks mer naturlig å si fra på forhånd hvis jeg skal besøke noen. Hjemme hadde jeg nok ikke gjort det. Men er altså sosiale hjemme, men velges nok ofte bort til fordel for å gå ut og finne på ting.

Hva som er nok vet jeg vel egentlig ikke. Kommer helt an på når. Har man en travel periode på jobb er det ok å slippe uanmeldt besøk...

Skrevet

Jeg syns det er hyggelig med besøk, og jeg vil tro at jeg har gjester ihvertfall en gang i uken, ofte mer. Jeg går også på besøk, noen ganger invitert, andre ganger på impuls.

Jeg syns det er koselig når noen stikker innom uanmeldt og gjør gjerne det samme hos andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...