milla-mor Skrevet 9. august 2007 #21 Skrevet 9. august 2007 Det er da ikke jeg heller, men jeg har jobbet som vekter. Men uansett, jeg hadde ikke giddet å løpe etter noen butikktyv nei, men hvis h*n var nærme nok, hadde jeg kanskje prøvd å spenne bein for vekommende slik at h*n snublet. Jeg hadde nok reagert uten å tenke, om jeg hadde gjort det. (Ja, jeg vet at man kan teoretisk sett bli skadet av å snuble, men sjansen er veldig liten, man må uansett ha god fysikk for å tåle en rask spurt) det jeg mente var at vektere sikkert har fått opplæring i å takle slike situasjoner. ikke at alle vektere er svære menn, eller traktor-lesber men hvis jeg var større og sterkere selv, hadde jeg muligens sett litt rundt denne mangelen på opplæring, og prøvd meg på en heltedåd likevel... nå har jeg hørt at de fleste butikk-tyver er eldre damer, og isåfall hadde jeg nok ikke helt visst hva jeg skulle gjøre... ikke at de løper så innmari fort, men man vil jo nødig skremme vannet av en gammel oldemor.
Kamikatze Skrevet 10. august 2007 #22 Skrevet 10. august 2007 Hvorfor risikere knuste tenner og knekte lemmer på deg selv og andre uten å være sikker på at du har aktverdig grunn? Hva om butikksjefen ikke er butikksjef, men en torpedo, som tar en sleip en, for å få tak i offeret? Hva om butikksjefen er butikksjef, men har tatt feil, at alarmen ble utlæst av en kobberspole i miniradioen til "butikktyven" og vedkommendse fikk panikk da hun/han så den aggressive responsen fra butikksjefen, og flykter fra å bli banket opp urettmessig? Sannsynligheten er stor for at vedkommende, er festet i overvåkningskameraets harddisker, i alle fall når alarmen går, om systemet er litt oppdatert. Vedkommende vil da bli politianmeldt og svartelistet fra kjøpesenteret utifra bildet. Hvis noens liv eller helse er i fare, synes jeg det er en aktverdig grunn til å ta risikoen ved å hjelpe til eller forsinke en gjerningsperson til rette myndighet kan overta. Minimum må være å varsle rette myndighet. Men kommer noen spurtende inne i et kjøpesenter, er enten verdiene på varene så små at det ikke er verdt å skade seg for det. Ofte dreier det seg om nasking (simpelt tyveri), og ikke tyveri. Men om vedkommende mot for modning skulle ha ranet gullsmeden, er sannsynligvis verdiene store nok til at et desperat menneske er villig til å begå enda flere desperate handlinger for å unnslippe. Sannsynligvis er butikken forsikret. Er du? Du kan også risikere å bli anmeldt for ulovlig frihetsberøvelse om du holder fast en som du ikke selv tar "på fersk gjerning". Og skades vedkommende, kan du få et erstatningssøksmål mot deg, uavhengig av gjerningspersonens skyld, eller ikke, hvis du bare tar en ukjents ord på at ugjerningen har funnet sted. Det er ikke lovforbud mot å løpe i kjøpesentre, og det er det eneste DU har på vedkommende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå