Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #1 Skrevet 8. august 2007 Du er på et kjøpesender. Et godt stykke unna deg så ser du en person med en eller annen vare i hendene som er på vei mot der du står i full fart ( han må forbi deg for å komme seg ut) og en butikkansatt som løper etter han, peker og roper stopp butikktyven. Hva ville du gjort? Stoppet han eller latt han gå?
Gjest Elfrida Skrevet 8. august 2007 #2 Skrevet 8. august 2007 Jeg ville ikke stoppet personen. Det skal litt mere enn mulig butikktyveri til før jeg kaster meg over fremmede mennesker, for å si det mildt.
Arkana Skrevet 8. august 2007 #3 Skrevet 8. august 2007 Jeg ville ikke stoppet personen. Det skal litt mere enn mulig butikktyveri til før jeg kaster meg over fremmede mennesker, for å si det mildt. Enig med deg.
Gjest milkyway Skrevet 8. august 2007 #4 Skrevet 8. august 2007 jeg ville gjort det. Er ikke redd for å få en på trynet etter masse lekeslossing med folk, så det hadde ikke vært verdens undergang.
Gjest Elfrida Skrevet 8. august 2007 #5 Skrevet 8. august 2007 jeg ville gjort det. Er ikke redd for å få en på trynet etter masse lekeslossing med folk, så det hadde ikke vært verdens undergang.Men hva hvis du hadde skadet vedkommende?
Gjest HB Skrevet 8. august 2007 #6 Skrevet 8. august 2007 Har vært opp en slik situasjon en gang. En fyr beinflyr gjennom et kjøpesenter og like bak kommer to jenter (betjening). Gjorde ingenting da, men angrer litt på at jeg ikke gjorde et forsøk på å spenne bein på ham slik at jeg i det minste fikk senket farten. Tror jeg ville gjort et forsøk på det neste gang dersom jeg skulle komme i samme situasjon. Forutsatt at jeg var sikker på at det var tyven jeg hindret og ikke den som skulle fakke ham.... Hilsen Lille meg
milla-mor Skrevet 8. august 2007 #7 Skrevet 8. august 2007 jeg ville ikke prøvd å stoppe en butikk-tyv, nei... det er en grunn til at man har vektere, liksom. jeg er ikke spesielt stor og sterk. men jeg har for så vidt trent kung fu, da... uten at jeg ville følt det passende å stanse en butikk-tyv med et rundspark. så, nei. men, dersom jeg ser noen personer (altså ikke en butikk) bli frastjålet noe, så setter superwoman i meg igang et laga leven for å ordne opp. har blitt frastjålet vesken min selv, så slikt har jeg ingen skrupler mot lenger. det er så frekt, atte... :slåss:
Gjest *Snart medlem* Skrevet 8. august 2007 #8 Skrevet 8. august 2007 Jeg er en tynn liten jente på 1,60, så butikktyven måtte i så fall vært et barn før jeg hadde begitt meg ut på noe slikt. Hadde ikke klart å stanse en større tyv uansett.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #9 Skrevet 8. august 2007 Hva ville du gjort? Stoppet han eller latt han gå? Jeg har ikke noe mandat til å begå frihetsberøvelse mot den andre personen, selv om h*n har stjålet. At jeg ikke har fysikk til det er underordnet, èn av oss kan bli skadet, og det kan være mer alvorlig enn at tyven får rasket med seg noe. Å spenne bein under folk vil kunne være straffbart om vedkommende skader seg, det er ikke mitt ansvar å risikere noe slikt fordi butikksjefen er arg over tyveriet.
Gjest marihan Skrevet 8. august 2007 #10 Skrevet 8. august 2007 Hva kan man gjøre? Hoppe på personen? Det er ikke så enkelt og være liten og svak...
Gjest StockDama Skrevet 8. august 2007 #11 Skrevet 8. august 2007 Jeg har ingen intensjoner å gjøre vektern sin jobb...og hvorfor skal jeg risikere å få en på tryne for en butikk som neppe lider store tapet av et produkt.
Rosalie Skrevet 8. august 2007 #12 Skrevet 8. august 2007 Tror jeg hadde blitt så forfjamset at jeg bare hadde måpt, men skulle ønske jeg var nærværende nok til å ta krokfot på personen.
Gjest milkyway Skrevet 8. august 2007 #13 Skrevet 8. august 2007 Men hva hvis du hadde skadet vedkommende? Skadet en butikktyv med å først stoppe han med armene? Først og fremst, han hadde løpt meg ned, og sikkert prøvd å banke meg opp siden jeg ødela hans lille stunt. Da hadde det vært fritt fram for meg. Eller hadde det vært mest rettferdig å bare ta imot for meg?
Gjest Elfrida Skrevet 9. august 2007 #14 Skrevet 9. august 2007 Det er ikke akkurat slik at alle butikktyver er menn, det er massevis av damer som stjeler. Hvis hun falt og brakk armen/fikk hjernerystelse eller lignende og anmeldte deg er det ikke sikkert du hadde gått fri. Og det er kanskje urettferdig men ikke helt usannsynlig.
Gjest Pax Skrevet 9. august 2007 #15 Skrevet 9. august 2007 (endret) det er en grunn til at man har vektere, liksom. jeg er ikke spesielt stor og sterk. Det er da ikke jeg heller, men jeg har jobbet som vekter. Men uansett, jeg hadde ikke giddet å løpe etter noen butikktyv nei, men hvis h*n var nærme nok, hadde jeg kanskje prøvd å spenne bein for vekommende slik at h*n snublet. Jeg hadde nok reagert uten å tenke, om jeg hadde gjort det. (Ja, jeg vet at man kan teoretisk sett bli skadet av å snuble, men sjansen er veldig liten, man må uansett ha god fysikk for å tåle en rask spurt) Endret 9. august 2007 av Pax
Rosalie Skrevet 9. august 2007 #16 Skrevet 9. august 2007 Det er ikke akkurat slik at alle butikktyver er menn, det er massevis av damer som stjeler. Hvis hun falt og brakk armen/fikk hjernerystelse eller lignende og anmeldte deg er det ikke sikkert du hadde gått fri. Og det er kanskje urettferdig men ikke helt usannsynlig. Ja, for tyven snublet ikke tilfeldigvis i beina/handlevogna mi, liksom!
Gjest milkyway Skrevet 9. august 2007 #17 Skrevet 9. august 2007 Det er ikke akkurat slik at alle butikktyver er menn, det er massevis av damer som stjeler. Hvis hun falt og brakk armen/fikk hjernerystelse eller lignende og anmeldte deg er det ikke sikkert du hadde gått fri. Og det er kanskje urettferdig men ikke helt usannsynlig. Fælt så kverulerende vi skulle være. Ærlig talt. Hva er vitsen?
Gjest Pax Skrevet 9. august 2007 #18 Skrevet 9. august 2007 (endret) Beskytte butikktyven mot de slemme mennskene? Endret 9. august 2007 av Pax
Gjest Elfrida Skrevet 9. august 2007 #19 Skrevet 9. august 2007 Fælt så kverulerende vi skulle være. Ærlig talt. Hva er vitsen?Hm, diskusjon? Er det ikke derfor vi er her. Jeg prøver å forklare hvorfor jeg ikke ville stoppet en butikktyv, enkelt og greit. Det fins folk som har blitt straffet etter å ha banka opp tyver, voldtektsmenn og det ene med det andre. Man veit faktisk ikke på forhånd hvordan en ukjent person vil reagere på å bli holdt fast/spent bein på el.l. Man kan fort ende opp med å bli skadet selv, http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostland...ingen/1.3009780
Gjest milkyway Skrevet 9. august 2007 #20 Skrevet 9. august 2007 Det virker ikke som om du prøver å forklare det, ved å si imot hva jeg ville gjort. Som sagt er jeg ikke verdens største person, så jeg ville nok ha endt opp med å bli skadet selv, noe som er litt av hensikten for da var jeg en helt, og fikk masse spenn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå