Gå til innhold

Ris

Gjest Cathena

Anbefalte innlegg

Gjest Cathena

Er på slanker`n, òg jeg skal spise ris og kylling med grønnsaker. Men er ris ok? Jeg husker ikke hva det er blitt sagt om ris, kanskje det ikke er så bra, men er det bedre enn poteter og pasta? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vilja :-)

Jeg spiser fullkornsris. Bruker spise 1/3 av hva som regnes som en vanlig porsjon. Trenger ikke kutte ut karbohydrater totalt, ved middagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathena
Jeg spiser fullkornsris. Bruker spise 1/3 av hva som regnes som en vanlig porsjon. Trenger ikke kutte ut karbohydrater totalt, ved middagen :)

Nei, tror jeg skal kjøpe meg en pakke med fullkorns ris. Har aldri smakt det før jeg, regner med det er ikke så stor forskjell på smaken! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fullkornsrisen jeg har smakt var ikke god! Men fullkornspasta og spaghetti derimot smaker som vanlig pasta/spaghetti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullkornsris smaker ikke fullt så godt som vanlig ris dersom du tilbereder på vanlig måte. Jeg er glad i stekt ris, og da synes jeg fullkornsrisen faktisk blir bedre enn vanlig ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cathena
Fullkornsris smaker ikke fullt så godt som vanlig ris dersom du tilbereder på vanlig måte. Jeg er glad i stekt ris, og da synes jeg fullkornsrisen faktisk blir bedre enn vanlig ris.

Hvordan steker du risen? Koker du den først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan steker du risen? Koker du den først?

Ja, jeg koker den først. Uncle Bens f.eks. har fullkornsris i poser som skal kokes i kun 10 min. Etter den er kokt ferdig har jeg ønsket mengde ris i stekepanna, resten av risen legger jeg i fryseren slik at jeg har ferdigkokt ris tilgjengelig. Det er bare å putte den frosne risen i panna. Gjerne sammen med div. grønnsaker, strimlet kylling som er halvstekt på forhånd, og masse krydder, særlig karri smaker godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathena
Ja, jeg koker den først. Uncle Bens f.eks. har fullkornsris i poser som skal kokes i kun 10 min. Etter den er kokt ferdig har jeg ønsket mengde ris i stekepanna, resten av risen legger jeg i fryseren slik at jeg har ferdigkokt ris tilgjengelig. Det er bare å putte den frosne risen i panna. Gjerne sammen med div. grønnsaker, strimlet kylling som er halvstekt på forhånd, og masse krydder, særlig karri smaker godt :)

Mmm, det hørtes nydlig godt ut! :) Hva steker du det i? olivenolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er rare! Fullkornsris/naturris går da vanlig basmatiris/jasminris en høy gang!! :overrasket::ler::)

Edit: Stek i rapsolje. Det er den oljen som tåler høyest varme før den "slår seg". Olivenolje bør vel heller betraktes som et krydder, og blir ikke særlig god når den blir oppvarmet.

Endret av Rainbow Brite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm, det hørtes nydlig godt ut! :) Hva steker du det i? olivenolje?

Jeg steker i druekjerneolje eller rapsolje. Olivenolje har lavere kokepunkt og er ikke så godt egnet til steking. Bruker kun olivenolje som smakstilsetning i f.eks. salater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er på slanker`n, òg jeg skal spise ris og kylling med grønnsaker. Men er ris ok? Jeg husker ikke hva det er blitt sagt om ris, kanskje det ikke er så bra, men er det bedre enn poteter og pasta? :)

Helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...