Gå til innhold

Når enslig forsørger blir samboer

Anbefalte innlegg

Gjest Apple- ii
Skrevet

Usikker på hvor jeg skal legge denne, jeg...

Jeg har vært enslig forsørger i "alle de år", men blir altså nå samboer. Jeg mener at det før var slik at man beholdt stønadene i i underkant av et år (eller til man giftet seg eller fikk barn med ny samboer hvis dette skjedde før), er det noen som vet hvordan det er nå?

Jeg får utvidet barnetrygd, stønad til barnetilsyn og bidragsforskudd.

Videoannonse
Annonse
Gjest allium
Skrevet

Du mister utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn 12 måneder etter at du ble samboer.

Du mister ikke bidragsforskuddet, men det gjelder andre inntektsgrenser for behovsprøvingen:

http://www.nav.no/page?id=846

Du beholder skatteklasse 2 til dere får felles barn eller gifter dere.

Gjest Apple- ii
Skrevet
Du mister utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn 12 måneder etter at du ble samboer.

Du mister ikke bidragsforskuddet, men det gjelder andre inntektsgrenser for behovsprøvingen:

http://www.nav.no/page?id=846

Du beholder skatteklasse 2 til dere får felles barn eller gifter dere.

Tusen takk for svar!

Jeg lette på NAV, men fant ikke noe, jeg... :sjenert:

Forøvrig, regner med disse inntektsgrensene gjelder samlet inntekt for samboer og meg? Det kom ikke frem i linken. Og hva er de forskjellige prosentsatsene? Skjønner at jeg er litt lite informert... :rodme:

Gjest allium
Skrevet
Forøvrig, regner med disse inntektsgrensene gjelder samlet inntekt for samboer og meg? Det kom ikke frem i linken. Og hva er de forskjellige prosentsatsene? Skjønner at jeg er litt lite informert... :rodme:

Nei, det er bare din inntekt. Du ser at tabellen for gifte/samboende har lavere grenser. Grensen for når du mister bidragsforskuddet er lavere fordi du har en å dele utgiftene med - i praksis sier jo da nav at samboeren din skal forsørge dine barn, men det er en annen diskusjon.

Fullt forskudd er ca. 1250 kroner (litt høyere, det steg nettopp med etpar tiere). 50% blir da 625.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...