caroprins Skrevet 8. august 2007 #1 Skrevet 8. august 2007 Kom inn i en diskusjon her om dagen som jeg er usikker på hva som er riktig. Situasjon: En person som driver sin egen frisørsalong fikser på fritiden en vennine på håret og tar ikke betaling for dette. Som gjenytelse hjelper denne venninen frisøren med å vaske huset hennes og tar ikke betaling. Altså de bytter vennetjenester og ingen tar betaling for dette. Det ble påstått at dette ikke var lov da begge skulle tatt betaling for så å oppgi dette som inntekt og betale skatt av det. Har aldri hørt om at det var skattemessig ulovlig å bytte vennetjenester jeg men ville ikke diskutere hva som var riktig eller galt uten å være sikker. Er det noen som vet hva som er rett her ?
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #2 Skrevet 8. august 2007 En kan ikke utføre tjenester som går ut på å gjøre det som man har som sitt yrke, uten å betale skatt av verdien av det. En snekker kan feks ikke snekre opp en veranda til naboen, men han kan gjerne klippe gresset til naboen uten å bli skattepliktig for verdien av den tjenesten. Altså kan ikke en frisør klippe håret ditt på fritiden og slippe unna skatteplikten på verdien av den tjenesten ved å kalle det vennetjeneste, men hun kan gjerne vaske huset ditt uten å bli skattepliktig for den verdien. Poenget er om det er å regne som yrkesmessig tjeneste eller ei. Er du utdannet til noe, kan du ikke gjøre det gratis for venner og kjente uten å bli skattepliktig for verdien av det. Veldig strikte regler, men det er nok for å forhindre utbredelsen av svrt arbeid. Blir lett å unndra oppgavepliktig inntekt om alle skulle gå rundt å gjøre vennetjenester istedenfor å ta ordinær betaling. Men om jeg er helt enig i det er en annen sak...
Gjest Elastica Skrevet 8. august 2007 #3 Skrevet 8. august 2007 Gjest har rett. Og hvis man instisterer på å gjøre det slik, beregner skattemyndighetene verdien av privat uttak, slik at korrekt skatt kan beregnes av det igjen.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. august 2007 #5 Skrevet 9. august 2007 Jeg er litt usikker på om det er skatten som er viktigst her. Det er klart det er viktig det også. Men mva er enda viktigere. Det var nettopp oppe i media at en haug seriøse firma inngår såkalte barteravtaler: Vi får en annonse i ditt mediaforetak, du får gratis vare hos oss. Ingen sender faktura og ingen av beløpene blir inntektsført. Både din venninne og disse firmaene BURDE sende hverandre fakturaer som blir oppgjort ved såkalt motregning (at det ikke blir utbetalt penger). Dermed blir både mva ivaretatt samt at inntekten blir registrert som inntekt i de enkelte firmaene, selv om altså penger ikke skifter eier. Øket inntekt gir øket skattegrunnlag og øket mva-grunnlag. Alt annet er regnet som svart arbeid etter dagens skatte- og avgiftsregler.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 9. august 2007 #6 Skrevet 9. august 2007 Jeg ser poengene i argumentene over, men reagerer likevel. Når jeg, som økonom, i fritiden min hjelper mine venner med selvangivelse og gir de råd i forbindelse med oppstart av selskaper, etc, uten å ta ett øre for det (eller å forvente noe tilbake), må jeg egentlig sende faktura for arbeidet?
Gjest Blondie65 Skrevet 9. august 2007 #7 Skrevet 9. august 2007 Jeg ser poengene i argumentene over, men reagerer likevel. Når jeg, som økonom, i fritiden min hjelper mine venner med selvangivelse og gir de råd i forbindelse med oppstart av selskaper, etc, uten å ta ett øre for det (eller å forvente noe tilbake), må jeg egentlig sende faktura for arbeidet? Ja hvis du skal følge skatte- og avgiftsreglene til punkt og prikke. Men gjør vi det hver gang vi i lys av vårt yrke gjør en vennetjeneste? Nei.
Gjest Elastica Skrevet 9. august 2007 #8 Skrevet 9. august 2007 Jeg ser poengene i argumentene over, men reagerer likevel. Når jeg, som økonom, i fritiden min hjelper mine venner med selvangivelse og gir de råd i forbindelse med oppstart av selskaper, etc, uten å ta ett øre for det (eller å forvente noe tilbake), må jeg egentlig sende faktura for arbeidet? Ja, i prinsippet skal du det. Det er det imidlertid et fåtall som gjør, om ikke noen. Og selvsagt umulig å kontrollere. Men et praktisk eksempel er dersom en snekker blir gjenstand for bokettersyn, og han har pusset opp et hus på fritiden for å selge, blir dette regnet som privat uttak. Dermed blir han skattlagt for verdien av dette arbeidet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå