Adonia Skrevet 8. august 2007 #1 Skrevet 8. august 2007 jeg har funnet ut at jeg allerede har tjent litt over 100 000, og da nærmer jeg meg jo lånekassa sin grense på 116 983 faretruende. for man må regne med feriepengene? studerte i fjor også, så fikk støtte da. kommer til å jobbe mindre i høst, men hadde jo regnet med å tjene en 5-600 hver måned, og kommer jo da til å gå skikkelig over grensa. det jeg lurer på er om det hadde lønt seg for meg å ikke søke om lån og stipend nå, og heller vente å søke til neste vårsemester.. men da må jeg jo klare meg på de pengene jeg får fra deltidsjobben i høst, og det kan bli trangt! :klø: æsj, vet ikke hva jeg skal gjøre. synes ikke jeg har tjent for mye det siste året akkurat, men det har jeg jo tydeligvis i følge lånelassa!
murray Skrevet 8. august 2007 #2 Skrevet 8. august 2007 (endret) Du kommer til å få straffelån dersom du går over grensa. Edit: Hva med å bare ta opp stipend? Endret 8. august 2007 av murray
Eliza Doalot Skrevet 8. august 2007 #3 Skrevet 8. august 2007 (endret) Du kommer til å få straffelån dersom du går over grensa. Edit: Hva med å bare ta opp stipend? Det er vel i forhold til stipendet at det er en inntektsgrense, så å søke om kun stipend vil ikke hjelpe. Jeg hadde søkt fullt lån og stipend. Det som skjer er ikke verre enn at noe av lånet ikke blir gjort om til stipend (en viss prosent i forhold til hvor mye du har tjent over fribeløpet). Du behøver ikke å betale dette tilbake før du begynner på den ordinære nedbtalingen av lånet. Endret 8. august 2007 av Eliza Doalot
Eliza Doalot Skrevet 8. august 2007 #4 Skrevet 8. august 2007 Her er forresten link til lånekassen, hvor det står omtalt: Lånekassen?
Adonia Skrevet 8. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 8. august 2007 Du kommer til å få straffelån dersom du går over grensa. Edit: Hva med å bare ta opp stipend? straffelån? det som eliza skriver stemmer. det blir jo 50% av det jeg tjener over som trekkes fra stipendet (som altså forblir lån). utrolig kjipt. men har tenkt litt mer over det. og tror det blir for tøft å ikke motta noe støtte fra lånekassa i høst, så da får jeg heller bare finne meg i at noe av stipendet mitt forsvinner..
Gjenglemt sykkellås Skrevet 8. august 2007 #6 Skrevet 8. august 2007 Du kan jo bare søke om lån, ikke stipenddelen.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #7 Skrevet 8. august 2007 INntektsgrensa til lånekassa er jo latterlig lav...Særlig hvis man går på privatskole og ønsker å finansiere skolepengene selv med jobbing... Det er jo veldig lite lønnsomt å tjene over grensa, for hver krone du tjener over grensa, går du glipp av 50 øre sletting av studielånet. Så jeg vil heller råde deg til å enten å holde deg innenfor grensa eller klare deg uten støtte. Da ville jeg heller spart retten til støtte til jeg hadde muligheten til å få fullt stipend (husk at man "bare" har rett på 8 års støtte, man vet aldri om man får bruk for alle årene med støtte hvis man skifter utdanning). Husk også at inntektsgrensa er mye høyere hvis man kun søker støtteett semester i løpet av ett år.
Gjest goille Skrevet 8. august 2007 #8 Skrevet 8. august 2007 Det eneste som skjer dersom du tjener over grensa er at det som kunne blitt stipend ikke blir stipend. For hver krone du tjener over grensa blir stipendet avkorta med 60% Så da får du regne ut hva som lønner seg, her er formelen: (Inntekt over fribeløp x 5 prosent) x antall måneder med støtte= omgjøringsbeløp. Og det går fint ann å leve godt og samtidig holde seg under inntektsgrensa siste gjest, man vil jo da ha nærmere 200 000 i året å leve for.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 Men hvor mye er det du kommer til å tjene totalt over grensen? Hvis det f.eks akkurat er 15.000 (er det ikke det man får i stipend på et semester?) får du 7.500 ekstra i lån. Blir jo spørsmål om du vil jobbe for halve timelønnen du tjener i dag. Kanskje det er like greit å ikke jobbe i høst eller slutte å jobbe når du når grensen og heller ha fri og lese? Er jo ikke like gunstig å jobbe når dette skjer.
diddi Skrevet 11. august 2007 #10 Skrevet 11. august 2007 Husk at dersom du tjenesr over grensa så blir BÅDE vår og høst-stipendet til lån. Dvs 15 000,-. Dersom du ikke tar opp lån så begynner rentene å løpe. Du må da søke om sletting av renter, men det får du kun i like lang tid som du evt kunne fått lån (så planlegger du over 8 år med utdanning så lønner det seg å le rentene løpe tidlig i utdaningsløpet, når gjelden er lav.) Jeg hadde uansett tatt opp fullt lån.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2007 #11 Skrevet 11. august 2007 Husk at dersom du tjenesr over grensa så blir BÅDE vår og høst-stipendet til lån. Dvs 15 000,-. Dersom du ikke tar opp lån så begynner rentene å løpe. Du må da søke om sletting av renter, men det får du kun i like lang tid som du evt kunne fått lån (så planlegger du over 8 år med utdanning så lønner det seg å le rentene løpe tidlig i utdaningsløpet, når gjelden er lav.) Jeg hadde uansett tatt opp fullt lån. Det er ikke nok å ha lav inntekt for å få sletta rentene, du må og kunne dokumentere arbeidsledighet, sykdom etc.
Saeria Skrevet 11. august 2007 #12 Skrevet 11. august 2007 Regner ikke lånekasse inntekt ut i fra ligningsår? Da kan du vel søke om lån og stipend for dette semesteret og heller passe på lønningene hele neste år?
diddi Skrevet 11. august 2007 #13 Skrevet 11. august 2007 Det er ikke nok å ha lav inntekt for å få sletta rentene, du må og kunne dokumentere arbeidsledighet, sykdom etc. Hun skal studere, da er det ikke krav til inntekt. Men mange tror at rentene ikke løper så lenge man er student. Rentene løper ikke så lenge man mottar lån/stipend. Gjør man ikke det så må man søke om sletting av renter pga bestått udanning. Og da får man ikke mere enn den tiden man evt kunne fått lån/stipend. Se § 11-1 http://www.lanekassen.no/templates/forskri...1030.aspx#11031
diddi Skrevet 11. august 2007 #14 Skrevet 11. august 2007 Regner ikke lånekasse inntekt ut i fra ligningsår? Da kan du vel søke om lån og stipend for dette semesteret og heller passe på lønningene hele neste år? Jo det er likningsår. Og nettopp derfor bør hun stille de spørsmålene hun gjør.
Adonia Skrevet 12. august 2007 Forfatter #15 Skrevet 12. august 2007 tusen takk for mange innspill! er faktisk skikkelig i tvil nå jeg. har regna enda litt mer på det, og jeg har faktisk gått over 116000 med de pengene jeg tjente i juli. det jeg tenker er at siden jeg allerede har fått to år med støtte fra lånekassa, og skal gå 6 år på medisin. så er det kanskje lurt at jeg "sparer" et år med støtte, siden man maks kan få 8 år med støtte, er jo mulig jeg får behov for dette senere. søker jeg bare for vårsemesteret så slipper jeg jo problemet med innteksgrensa, men da mister jeg også stipendet for et halvt år (3316kr * 5 måneder=16580kr i støtte. ) hvis jeg ikke søker støtte nå i høst så må jeg klare meg på det lille jeg tjener i måneden, og resten må jeg ta fra sparepengene mine. hvis jeg derimot søker støtte nå i år så blir det utrolig lite igjen av de pengene jeg tjener, hvis man tenker på hvor mye som forsvinner i stipend og i tillegg skatten som trekkes. MEN det som er litt dumt er at jeg søkte for et helt år før jeg begynte å tenke på at jeg hadde tjent for mye. er dette noe som kan endres? takk for hjelp alle sammen, sorry for at dette ble litt rotete
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå