Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #1 Del Skrevet 7. august 2007 Inspirert av en tråd her på kosthold og trening: Noen ganger blir jeg helt matt over folks fordommer i forhold til enkelte typer mat: Blir mat automatisk fetere, mer kaloririk og mindre sunn fordi den heter noe spesielt? Er det sånn at grovt mel, grønnsaker og ost blir fetere fordi det heter pizza og ikke brødskive med ost? Og blir f.eks. kylling, bønner, grønnsaker og brød mer kalorikt når det krydres på meksikansk vis? Og pastaen mer usunn når den ligger i en form og har vært innom ovnen en tur? Finnes det en spesiell måte å avgjøre om mat er sunn eller ikke på som jeg ikke har fått med meg? Eller er det deres fantasi som stopper ved Grandiosa og hentepizza fra Dolly Dimples? I min verden er nemlig 1 kg sammalt hvete en kg sammalt hvete uansett hva jeg baker av det, og en kg tomater en kg tomater uansett hva jeg gjør med de... Er det jeg som er dum? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #2 Del Skrevet 7. august 2007 nei, dum er du vel ikke. selvfølgelig kan pizza gjøres sunnere, men sunt blir det vel ikke. krydderblandinger til taco inneholder mye sukker, derfor - fyfy! skal vi se, hva er det fedon sier ang pasta da.. noe med at kald er bedre, har med stivelse og gjøre. tror jeg... ja, det finnes noen måter å avgjøre om maten er bra eller ikke: - speltpasta i stedet for vanlig pasta laget av hvete - få karbohydrater av grønnsaker i stedet fra ris, potet osv - kutt ut sukker - rene kjøtt-og fiskeprodukter for å nevne noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 7. august 2007 #3 Del Skrevet 7. august 2007 nei, dum er du vel ikke. selvfølgelig kan pizza gjøres sunnere, men sunt blir det vel ikke. krydderblandinger til taco inneholder mye sukker, derfor - fyfy! skal vi se, hva er det fedon sier ang pasta da.. noe med at kald er bedre, har med stivelse og gjøre. tror jeg... Pizza blir vel omtrent så sunn som du gjør den til selv, den... Ergo kan den bli temmelig sunn. SantaMaria o.l. krydderblandinger inneholder nok en del sukker, men rene krydre gjør ikke det. Det pleier ikke akkurat å sprute sukker ut av chiliene jeg skjærer opp. Og angående pasta: Er den kaldere når den er kokt i kjele enn i ovn? (Forøvrig, det Fedon sier er at den er bedre al dente enn overkokt.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 7. august 2007 #4 Del Skrevet 7. august 2007 Pizza, taco og lasagne inneholder ost, ost er fett, ergo er ikke taco/lasagne/pizza fryktelig sunt. Du kan bruke oster med mindre fett, men du kommer likevel ikke bort fra at til og med ekstra lett gulost inneholder 10 % fett. Dette er atpåtil mettet fett. Det er ingen som har sagt at brødskive med gulost nødvendigvis er bedre. Hvis du tenker på tråden til hun på 170 som vil ned noen kg så blir det lagt vekt på at hun spiser ost på absolutt alt. Brødskive med ca 15 g ost inneholder mindre kalorier enn en bit pizza med mindre den pizzaen er pitteliten. Når man skal ned i vekt så teller faktisk mengden kalorier du har i deg i løpet av en dag. Når du er på slankeren og lurer på hvorfor du ikke går ned i vekt og nevner at du spiser lasagne, taco og pizza til middag så må du regne med kommentarer. Spis en kyllingfilet med en liten porsjon fullkornspasta og masse grønnsaker og ikke ha ost over pastaen og du kan spise større mengder enn du kan av pizza. Vi prøver bare å få enkelte til å innse realiteter. Dessuten, kyllingfilet med litt pasta og grønnsaker inneholder høyst sannsynlig mer protein enn en pizza, noe som gjør at metthetsfølelsen varer lenger. Hvis du lurer på hvorfor kan du lese alle trådene som har vært her i det siste om hvorfor folk ikke går ned i vekt, hva som er så fælt med karbohydrater osv. Spiser du pizza/lasagne/taco ofte og forventer at du skal ned i vekt? Hvis jeg seriøst forsøker å slanke meg så spiser jeg da sunn mat, dvs fisk, kylling, rent kjøtt, karbonadedeig og unngår farser/kjøttdeig/pølser/masse ost osv. Alle trådene der det har blitt kritisert at folk spiser taco/pizza/lasagne etc er tråder der folk syter over at de ikke går ned i vekt. Derfor kritiseres maten de spiser, og det er mer ment som velmente råd og konstruktiv kritikk enn en formanende pekefinger om at det er kjempefyfy å spise dette av og til. Men du kan ikke komme og si at pizza er like greit som fisk eller kjøtt med grønnsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 8. august 2007 #5 Del Skrevet 8. august 2007 Pizza, taco og lasagne inneholder ost, ost er fett, ergo er ikke taco/lasagne/pizza fryktelig sunt. Du kan bruke oster med mindre fett, men du kommer likevel ikke bort fra at til og med ekstra lett gulost inneholder 10 % fett. Dette er atpåtil mettet fett. Må alle disse rettene inneholde ost? Og dersom man skal bruke ost, finnes det andre alternativer. 3% fett (fetaost) er f.eks. atskillig mindre enn 10% fett. Det er ingen som har sagt at brødskive med gulost nødvendigvis er bedre. Hvis du tenker på tråden til hun på 170 som vil ned noen kg så blir det lagt vekt på at hun spiser ost på absolutt alt. Brødskive med ca 15 g ost inneholder mindre kalorier enn en bit pizza med mindre den pizzaen er pitteliten. Når man skal ned i vekt så teller faktisk mengden kalorier du har i deg i løpet av en dag. Kan du forklare meg hva som skjer med maten ved varmebehandling slik at kaloriene formerer seg? Jeg mener fortsatt at 15 g ost inneholder like mye kalorier enten den ligger på en brødskive eller på en pizzabit, og at en viss mengde mel gjør det samme. Et visst antall gram tomater, løk, paprika, skinke e.l. burde også gjøre det. Hvis ikke, må du gjerne forklare meg hva som egentlig, helt konkret, skjedde med den paprikaen og skinka i det øyeblikket jeg la de på pizzaen. Når du er på slankeren og lurer på hvorfor du ikke går ned i vekt og nevner at du spiser lasagne, taco og pizza til middag så må du regne med kommentarer. Spis en kyllingfilet med en liten porsjon fullkornspasta og masse grønnsaker og ikke ha ost over pastaen og du kan spise større mengder enn du kan av pizza. Hadde det ikke vært mer naturlig å sammenligne pastaen med lasagnen? Jeg går i hvert fall ikke med på at lasagne nødvendigvis er noe verre enn den pastaretten du bruker som eksempel. Jeg skjønner nemlig heller ikke her hvorfor ingrediensene (i dette tilfellet rent kyllingkjøtt, fullkornspasta og masse grønnsaker) endrer kaloriinnhold og graden av sunnhet fordi den tilberedes i ovn. Forklar meg gjerne også her hvorfor! Vi prøver bare å få enkelte til å innse realiteter. Dessuten, kyllingfilet med litt pasta og grønnsaker inneholder høyst sannsynlig mer protein enn en pizza, noe som gjør at metthetsfølelsen varer lenger. Hvis du lurer på hvorfor kan du lese alle trådene som har vært her i det siste om hvorfor folk ikke går ned i vekt, hva som er så fælt med karbohydrater osv. Spiser du pizza/lasagne/taco ofte og forventer at du skal ned i vekt? Hvis jeg seriøst forsøker å slanke meg så spiser jeg da sunn mat, dvs fisk, kylling, rent kjøtt, karbonadedeig og unngår farser/kjøttdeig/pølser/masse ost osv. Personlig ville jeg nok slengt på en god del grønt. Alle trådene der det har blitt kritisert at folk spiser taco/pizza/lasagne etc er tråder der folk syter over at de ikke går ned i vekt. Derfor kritiseres maten de spiser, og det er mer ment som velmente råd og konstruktiv kritikk enn en formanende pekefinger om at det er kjempefyfy å spise dette av og til. Men du kan ikke komme og si at pizza er like greit som fisk eller kjøtt med grønnsaker. Jeg våger nå i hvertfall å påstå at pizza kan være like sunt som brød med ost og kjøttpålegg, at lasagne kan være like sunt som andre pastaretter (noe du selv foreslår som et godt alternativ lenger opp i innlegget her) og at meksikansk mat (eller "taco" som folk liker å kalle det her i landet) kan være f.eks. nettopp kjøtt og grønnsaker. Jeg har ingen som helst tro på at mat blir mer eller mindre usunn alt etter hva den heter. Jeg tror det kommer an på hva den inneholder. Derfor ville det kanskje vært mye mere interessant å finne ut HVA folk spiser, enn hva de kaller det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 8. august 2007 #6 Del Skrevet 8. august 2007 Jeg har ingen som helst tro på at mat blir mer eller mindre usunn alt etter hva den heter. Jeg tror det kommer an på hva den inneholder. Derfor ville det kanskje vært mye mere interessant å finne ut HVA folk spiser, enn hva de kaller det. Jeg vet ikke hvorfor jeg engang skal gidde å svare deg ettersom du tar svarene mine ut av sammenheng, du er kun ute etter å kverulere, du tillegger meg meninger jeg ikke har og du gidder ikke lese alle svarene jeg har gitt. Men jeg kan jo prøve å gjøre ett eneste forsøk til. Jeg har ikke et eneste sted sagt at all denne maten ikke kan spises uten ost, grunnen til at ost nevnes her er fordi at i de trådene jeg har kritisert trådstarter for maten så har personene sagt selv at de spiser ost på absolutt alt, og klager over at de ikke går ned i vekt. Jeg er fullt klar over at det finnes alternativer med 3% fett, disse er også nevnt i de fleste trådene jeg har svart i. Hvis du spør meg hva som skjer med maten under varmebehandling så kan du gjerne vise meg hvor jeg med rene ord har sagt noe som helst om at varmebehandling gjør mat mer kaloriholdig/usunn. Jeg kan svare deg igjen enda mer utfyllende siden du tydeligvis må kverulere på alt som ikke dyttes inn i deg med kryddermål. En enkel brødskive med lettmargarin eller evt. lettost og 15 g ekstra lett gulost utgjør generelt færre kalorier enn en bit pizza som består av pizzabunn, tomatsaus, skinke, ost og eventuelle grønnsaker. Jeg sa ingenting om at jeg hadde på tomatsaus, kjøtt og grønnsaker på brødskiva mi, gjorde jeg vel? For i et slikt tilfelle, der pizzabunnen har samme grovhetsgrad som brødskiva og samme mengde, brødskiva inneholder like mye tomatsaus, skinke/kjøtt, ost og grønnsaker som det pizzastykket ditt så har det selvfølgelig ingenting å si om du spiser pizza eller den brødskiva, men det var nå ikke det jeg snakket om da. Når jeg har nevnt pasta så har jeg foreslått at hun kutter ut osten, og spiser en LITEN mengde pasta og i hovedsak rent kjøtt og grønnsaker. Lager du lasagnen din med kyllingfilet, null tomatsaus, null ostesaus, ingen ost, og bare putter fullkornspasta, grønnsaker og kyllingfilet i en form og kaller det lasagne? Vel, da er det ingen forskjell, men i min verden lages lasagne med tomatsaus, pastaplater (ja, jeg bruker fullkornspasta), ostesaus (igjen, jeg bruker mager kesam i stedet for margarin, skummet melk, lett smøreost med 3% fett osv) og ost på toppen. Ergo blir det bare ikke samme. Selvsagt kan pizzaen, lasagnen og tacoen hennes gjøres noenlunde sunn. Det er heller ingen som har sagt at dette ikke kan gjøres på en sunn måte. Men vi fokuserer på at sånn hun spiser i dag så er det ikke rart at hun ikke går ned i vekt. Dessuten er variasjon en fin ting. Hvis du leser alle innleggene mine så ser du også at jeg faktisk nevner 3-7% oster og 3% feta. Hvis du ser på svarene til trådstarter på 170 cm og 66 kg så sier hun at hun spiser fetaost, lettost og lett-mysost. For å være like kverulerende som deg så er ikke fetaost i min verden 3% feta, lettost er ikke ekstra lett gulost, det er lettost som inneholder 16-17% fett mot ekstra lett gulost med 10% fett osv. Trådstarter innrømmer selv at hun spiser for mye ost og at hun kanskje kan erstatte den med cottage cheese eller lignende. Selvsagt kunne jeg også sagt til personen at dersom du bytter ut alle ingrediensene i lasagnen din så kan du spise så mye lasagne du bare vil... Jeg beklager selvfølgelig dypt og inderlig overfor deg at jeg ikke anbefalte personen å putte en liten dæsj pasta, en kyllingfilet og grønnsaker i en form og kalle det lasagne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 8. august 2007 #7 Del Skrevet 8. august 2007 Jeg vet ikke hvorfor jeg engang skal gidde å svare deg ettersom du tar svarene mine ut av sammenheng, du er kun ute etter å kverulere, du tillegger meg meninger jeg ikke har og du gidder ikke lese alle svarene jeg har gitt. Men jeg kan jo prøve å gjøre ett eneste forsøk til. Jeg har ikke et eneste sted sagt at all denne maten ikke kan spises uten ost, grunnen til at ost nevnes her er fordi at i de trådene jeg har kritisert trådstarter for maten så har personene sagt selv at de spiser ost på absolutt alt, og klager over at de ikke går ned i vekt. Jeg er fullt klar over at det finnes alternativer med 3% fett, disse er også nevnt i de fleste trådene jeg har svart i. Hvis du spør meg hva som skjer med maten under varmebehandling så kan du gjerne vise meg hvor jeg med rene ord har sagt noe som helst om at varmebehandling gjør mat mer kaloriholdig/usunn. Jeg kan svare deg igjen enda mer utfyllende siden du tydeligvis må kverulere på alt som ikke dyttes inn i deg med kryddermål. En enkel brødskive med lettmargarin eller evt. lettost og 15 g ekstra lett gulost utgjør generelt færre kalorier enn en bit pizza som består av pizzabunn, tomatsaus, skinke, ost og eventuelle grønnsaker. Jeg sa ingenting om at jeg hadde på tomatsaus, kjøtt og grønnsaker på brødskiva mi, gjorde jeg vel? For i et slikt tilfelle, der pizzabunnen har samme grovhetsgrad som brødskiva og samme mengde, brødskiva inneholder like mye tomatsaus, skinke/kjøtt, ost og grønnsaker som det pizzastykket ditt så har det selvfølgelig ingenting å si om du spiser pizza eller den brødskiva, men det var nå ikke det jeg snakket om da. Når jeg har nevnt pasta så har jeg foreslått at hun kutter ut osten, og spiser en LITEN mengde pasta og i hovedsak rent kjøtt og grønnsaker. Lager du lasagnen din med kyllingfilet, null tomatsaus, null ostesaus, ingen ost, og bare putter fullkornspasta, grønnsaker og kyllingfilet i en form og kaller det lasagne? Vel, da er det ingen forskjell, men i min verden lages lasagne med tomatsaus, pastaplater (ja, jeg bruker fullkornspasta), ostesaus (igjen, jeg bruker mager kesam i stedet for margarin, skummet melk, lett smøreost med 3% fett osv) og ost på toppen. Ergo blir det bare ikke samme. Selvsagt kan pizzaen, lasagnen og tacoen hennes gjøres noenlunde sunn. Det er heller ingen som har sagt at dette ikke kan gjøres på en sunn måte. Men vi fokuserer på at sånn hun spiser i dag så er det ikke rart at hun ikke går ned i vekt. Dessuten er variasjon en fin ting. Hvis du leser alle innleggene mine så ser du også at jeg faktisk nevner 3-7% oster og 3% feta. Hvis du ser på svarene til trådstarter på 170 cm og 66 kg så sier hun at hun spiser fetaost, lettost og lett-mysost. For å være like kverulerende som deg så er ikke fetaost i min verden 3% feta, lettost er ikke ekstra lett gulost, det er lettost som inneholder 16-17% fett mot ekstra lett gulost med 10% fett osv. Trådstarter innrømmer selv at hun spiser for mye ost og at hun kanskje kan erstatte den med cottage cheese eller lignende. Selvsagt kunne jeg også sagt til personen at dersom du bytter ut alle ingrediensene i lasagnen din så kan du spise så mye lasagne du bare vil... Jeg beklager selvfølgelig dypt og inderlig overfor deg at jeg ikke anbefalte personen å putte en liten dæsj pasta, en kyllingfilet og grønnsaker i en form og kalle det lasagne Det var da voldsomt. Hvis du vil diskutere en konkret persons kosthold i detalj er det kanskje greit å gjøre det i den tråden hvor vedkommende ber om råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #8 Del Skrevet 8. august 2007 Det var da voldsomt. Hvis du vil diskutere en konkret persons kosthold i detalj er det kanskje greit å gjøre det i den tråden hvor vedkommende ber om råd? synes det er du som er voldsom jeg. du spør, og vi svarer, og du svarer surt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høstjenta Skrevet 9. august 2007 #9 Del Skrevet 9. august 2007 Må bare si ang ost at ost også 0 karbohydrater og mye proteiner og er ofte satt opp som noe du kan spise, uten dårlig samvittighet, i bl.a. GI-dietter som ligner på Fedon sitt opplegg. Ellers er maten det du gjør den til. Taco med masse grønnsaker og mindre kjøtt f.eks. Samme med pizza....bestem hvordan maten skal være selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 9. august 2007 #10 Del Skrevet 9. august 2007 Hi hi, hvis jeg tar brødskiva mi med et par tomatskiver og en skive ost og putter i mikroen i kantina til osten er smeltet, og så spiser det med kniv og gaffel så blir det reaksjon blant kollegene, det er sånn 'å, varm lunsj, det så godt ut', og 'det var luksus' og sånn. Mens de selv sitter der og spiser omtrent akkurat det samme...så jeg tror jeg skjønner litt hva TS mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #11 Del Skrevet 9. august 2007 Ikke helt on topic, men... Når ostimitasjoner (og annen type vegetabilsk fett) varmes opp til en viss temperatur, så den smelter, omdannes fettet til såkalt transfett. Transfett er usunt og ikke bra for hjerte og kar. Videre knyttes transfett til overvekt, kreft, diabetes mm. Hvis slike brukes i f. eks. pizza, lasagne, pasta o.l. blir måltidet mindre sunt enn hvis ordentlig ost brukes. Ellers stort sett enig med det første innlegget til *Enigma*. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 10. august 2007 #12 Del Skrevet 10. august 2007 Når ostimitasjoner (og annen type vegetabilsk fett) varmes opp til en viss temperatur, så den smelter, omdannes fettet til såkalt transfett.Du klarer ikke å lage transfett på ditt eget kjøkken, her er det snakk om meget høye temperaturer og spesialutstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart Skrevet 10. august 2007 #13 Del Skrevet 10. august 2007 Et lite tips: Bytt ut vanlig kjøttdeig med kyllingkjøttdeig i alle slike "usunne" matretter. Sunnere og smaker utrolig mye bedre. Dessuten tar kyllingkjøtt til seg smak mye bedre enn vanlig kjøttdeig og du trenger derfor ikke bruke så masse tacokrydder som du pleier. Vi har sluttet å kjøpe vanlig kjøttdeig i sin helhet og savner det aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristin_ Skrevet 10. august 2007 #14 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) Jeg burde egentlig ligget langt unna denne tråden men jeg klarer ikke la være. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg ser tråder her inne som "Jeg klarer ikke gå ned i vekt, noe må være feil, uhu" og når vedkommende faktisk forteller hva de dytter i seg i løpet av en dag er det ikke så rart lenger, fordi det ofte er dietter som består av mye sukker, raske karbohydrater, mettet fett, generelt et dårlig kosthold. Når det blir påpekt, blir de tilsvarende sinte. Til TS, dette er ikke et direkte svar til deg, men du tar opp noe som går igjen i svært mange tråder, så jeg tillater meg å svare litt generelt også. Det slår meg til tider at forbausende mange legger ut kosthold etc på diskusjonsforum, men overhodet ikke er innstilt på noe annet svar enn: "Aner ikke hvorfor du ikke går ned i vekt jeg, du gjør jo alt riktig", og blir forferdelig defensive med en gang noen ymter frempå at det kanskje kan være noen bedre alternativer. Hvis man overhodet ikke er innstilt på andres input, så får man heller bare slå seg til ro med sitt eget verdensbilde, og spise snickers til det tyter ut ørene (det går jo greit, det har lav GI). Det blir svært få konstruktive diskusjoner og svært lite konstruktiv hjelp til de som vil ha det dersom vedkommende bare stiller seg på bakbeina så fort den første kritiske røsten kommer. Om du bare vil ha trøst er det helt greit, men da spør man ikke hvorfor man ikke går ned i vekt. Lasagne er ikke slankemat! (med mindre det er snakk om en liten bit lasagne til masse salat) Taco er heller ikke slankemat. Pizza er heller ikke slankemat. Selv de magre variantene er dårlige alternativer i forhold til mye annen mat man kan spise. Alt dette inneholder gjerne mye ost, noe som ikke er helt heldig når man skal slanke seg, selv i "lettvariantene". Ja det inneholder protein, men det inneholder også usunt melkefett. Jeg ville heller ikke kalt kylling, og pasta og grønnsaker i en ovn for lasagne, rett og slett fordi det ikke er sånn den lages Det sier også seg selv at når man leser "lasagne" tenker man ikke på dette, men på den vanlige retten, slik det står at den skal tilberedes i kokebøkene (evt på baksiden av pakken). En "sunn" pizza er likevel et dårligere alternativ enn en annen type middag med magert protein, masse grønnsaker og langsomme karbohydrater. Du etterlyser at vi skal ta i betraktning hva rettene trådstarterne inneholder, og ikke hva de heter. Det skulle jeg gjerne gjort, men det er ikke så godt å vurdere når de fleste trådstartere sier sånne ting som "spiser stort sett sunt", "spiser vanlig mat", "har skjerpet meg i matveien". Det sier jo som kjent ingenting. Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt å avgjøre hva man putter i munnen. Det er ingen her som skal hindre noen å verken spise pizza, lasagne eller taco. Men at det er slankemat og ideelt for å gå ned noen kilo vil aldri komme ut av min munn. Sorry. Endret 10. august 2007 av Kristin_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. august 2007 #15 Del Skrevet 10. august 2007 Jeg har tenkt på det samme. Pizza er ikke bare pizza. Vi lager ofte pizza med grov bunn, uten særlig fett i. Min del er uten kjøtt og med lite ost (fordi jeg ikke tåler så mye). Det blir jo som brød med grønnsaker, krydder og litt ost - ser ikke hva som er usunt med det. Er enig i at man burde se innholdet i det man spiser og ikke bare på tittelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peachbud Skrevet 10. august 2007 #16 Del Skrevet 10. august 2007 Ja, pizza, taco og lasagne kan lages både sunt og usunt. Spesielt taco tenker jeg ikke nødvendigvis på som usunt. Når jeg lager det, bruker jeg tacolefser, forskjellige grønnsaker, kylling og salsasaus. Pizza kan være grovt brød, tomatpure, ananas og grønnsaker. Mengden ost kan en begrense. I lasagnen kan en bruke squash, løk og gulrot, samt ha mye salat ved siden av. Ser dog for meg at lasagne er det vanskeligste å lage en lett versjon av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2007 #17 Del Skrevet 11. august 2007 Ja, pizza, taco og lasagne kan lages både sunt og usunt. Spesielt taco tenker jeg ikke nødvendigvis på som usunt. Når jeg lager det, bruker jeg tacolefser, forskjellige grønnsaker, kylling og salsasaus. Pizza kan være grovt brød, tomatpure, ananas og grønnsaker. Mengden ost kan en begrense. I lasagnen kan en bruke squash, løk og gulrot, samt ha mye salat ved siden av. Ser dog for meg at lasagne er det vanskeligste å lage en lett versjon av. Vet du hvor mye kalorier det er i slike lefser? Maaasse, hvertfall hvis man skal ned i vekt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crash Skrevet 11. august 2007 #18 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) . Endret 2. april 2008 av Miros Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 12. august 2007 #19 Del Skrevet 12. august 2007 Lasagne er ikke slankemat! (med mindre det er snakk om en liten bit lasagne til masse salat) Taco er heller ikke slankemat. Pizza er heller ikke slankemat. Selv de magre variantene er dårlige alternativer i forhold til mye annen mat man kan spise. Alt dette inneholder gjerne mye ost, noe som ikke er helt heldig når man skal slanke seg, selv i "lettvariantene". Ja det inneholder protein, men det inneholder også usunt melkefett. Jeg er ikke helt enig med deg. Du kan ikke sette mat i bås på den måten. Jeg foretrekker en skikkelig usunn variant av pizza med masse ost på, men jeg kan lage en god pizza med bare grønnsaker, grov spelt bunn, og fettredusert ost og litt olivenolje på. Pizzaen er like italiensk som sin fete bror, men den har en helt annen fordeling av næringstoffer. Den er imidlertid ikke særlig færre kcal/100g. Men når ble mengden kcal i et produkt mål for om den er sunn eller ikke? Det er vel vitterlig mengden man spiser som avgjør det. Jeg ville heller ikke kalt kylling, og pasta og grønnsaker i en ovn for lasagne, rett og slett fordi det ikke er sånn den lages Det sier også seg selv at når man leser "lasagne" tenker man ikke på dette, men på den vanlige retten, slik det står at den skal tilberedes i kokebøkene (evt på baksiden av pakken). En "sunn" pizza er likevel et dårligere alternativ enn en annen type middag med magert protein, masse grønnsaker og langsomme karbohydrater. se over Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt å avgjøre hva man putter i munnen. Det er ingen her som skal hindre noen å verken spise pizza, lasagne eller taco. Men at det er slankemat og ideelt for å gå ned noen kilo vil aldri komme ut av min munn. Sorry. mengde? Vet du hvor mye kalorier det er i slike lefser? Maaasse, hvertfall hvis man skal ned i vekt! vet du hvor mange kcal det er i slike? ca 300kcal/100g for å sette det i perspektiv rent karbohydrat har 4 kcal/g protein 4 kcal/g fett 9 kcal/g Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 12. august 2007 #20 Del Skrevet 12. august 2007 Ang pizza: Det går vel også litt på sammensetningen av måltidet som selve pizzakonseptet innebærer? Jeg laget pizza for første gang på mange år i forrige uke. Bunnen var supertynn, jeg overdrev ikke med osten, og fyllet var hovedsaklig grønnsaker (vi laget porsjonspizzaer med ulike toppinger). Likevel slo det meg hvor utrolig lite grønnsaker det ble plass til på en pizza i forhold til ost og bunn. Man kan selvfølgelig lage en salat ved siden av (men den må inneholde en god del substansielle grønnsaker hvis det skal monne - grønne salatblader, litt tomat, agurk og boksemais hjelper feks ikke mye), men uansett hvordan man snur og vender på det, er pizza i bunn og grunn varm loff med smeltet ost. At man tar litt grovt mel i bunnen endrer litt, men ikke noe vesentlig (med mindre det er over 50-70 % grovt mel). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå