Sofia Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Datteren min har i alle år vært liten og nett. Den desidert minste i klassen liksom. Alltid! Men nå dette siste halvåret har hun begynt å legge på seg. Hun har ikke strukket seg noe i lengden, og er da fortsatt liten i den forstand, Men.. nå er hun slett ikke nett lengere. Hun er bare blitt tettere og tettere.. og nå i sommer når jeg så har se henne "halvnaken" hele dagen.. har jeg vel lagt merke til det på en annen måte- at hun faktisk nærmer seg det jeg snart vil kalle litt rund kanskje? Hun har mage, lår og rumpe som er blitt kraftige og det er begynt å bli merkbart på klærne hennes. Jeg tenker at jeg må begynne å passe på litt nå, hun nærmer seg en alder som er sårbar på dette med størrelse og vekt. Men dette synes jeg er vanskelig. Hun er selv også blitt obs på at yndlingsjeansen er blitt trang og at hun ikke lengere får igjen glidelåsen og knappen.. og at hun rett og slett ikke passer den lengere. Holder det for meg å stramme TOTALT inn på godterier og brus og slikt.. som det nok har blitt litt mye av i sommer. Eller må jeg gå mere drastisk til verks og begynne å følge med på mengden mat hun spiser. Hun er GOD på middag.. spiser masse og er glad i absolutt alt. Jeg har alltid syntes hun var så lettvint i matfatet da hun liksom har spist uansett hva jeg serverer. Vi spiser endel gode middager her i huset.. og nå begynner hun jaggu å bære preg av det. Sønnen min som er 13 er tynn som en sylfide og selv har jeg alltid vært tynn selv om jeg har spist som en hest! Men slik er det altså ikke med datteren min. Jeg har overhodet ingen erfaring med "vektproblemer" og er litt fortvilet over at jeg ikke har fulgt bedre med og sett utviklingen på et litt tidligere tidspunkt! Hvordan kan jeg "slanke" henne uten at hun merker det på en måte... jeg er så redd for at hun skal oppdage for alvor at hun ikke lengere er den bitte lille tynne... og hvordan forhindre at hun legger mere på seg... Trenger visst litt hjelp jeg!
Kosemose Skrevet 7. august 2007 #2 Skrevet 7. august 2007 (endret) D Endret 6. april 2008 av Kosemose
Kayli Skrevet 7. august 2007 #3 Skrevet 7. august 2007 Kosemose har mange gode råd! I tillegg: stimuler til fysisk aktivitet. Kanskje dere kan gå eller sykle turer sammen, spille fotball, badminton, svømme?
Gjest vimselot Skrevet 7. august 2007 #4 Skrevet 7. august 2007 Ikke fokuser på vekt, ikke din egen engang, men innfør godteri lørdager, null brus/saft og skyld heller på dårlig økonomi og prioriteringer... En tiåring kan fort vokse det av seg, om hun/han er fysisk aktiv. Det er vel det som kalles valpefett? Men sunne matvaner, og ingen fri tilgang til kjeks (la være å kjøpe inn snop osv i uka, kun i helgene). Tenker tilbake på en av mine søsken, som var ti år og fikk litt valpeflesk, men aktiviteten ble større, begynte med ny sport osv... (vet ikke hva du driver med, men det finnes mye, dere kan gjøre sammen f.eks. ridekurs, orientering osv)
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #5 Skrevet 7. august 2007 Du skal ikke slanke henne i det hele tatt. Barn vokser, og noen gang vokser de litt ekstra i bredden før de tar en innspurt i høyden. Ja jøss, pass på å ha et sunt kosthold og oppfordre til mye aktivitet - det bør man gjøre uansett hvordan ungene ser ut. Har selv en sønn som lenge var veldig tynn, men i 8-9 årsalderen ble han rundere en lang periode. Så strakk han seg og var tynn igjen. Så ble han rund på ny. Nå har han strukket seg igjen, og er veldig velbygd tenåring.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #6 Skrevet 7. august 2007 Ikke fokuser på vekt, ikke din egen engang, men innfør godteri lørdager, null brus/saft og skyld heller på dårlig økonomi og prioriteringer... En tiåring kan fort vokse det av seg, om hun/han er fysisk aktiv. Det er vel det som kalles valpefett? Men sunne matvaner, og ingen fri tilgang til kjeks (la være å kjøpe inn snop osv i uka, kun i helgene). Tenker tilbake på en av mine søsken, som var ti år og fikk litt valpeflesk, men aktiviteten ble større, begynte med ny sport osv... (vet ikke hva du driver med, men det finnes mye, dere kan gjøre sammen f.eks. ridekurs, orientering osv) joda, skjønner hva du mener, men er ikke dette et uttrykk som ikke passer nå til dags? jeg mener, sofia har jo god grunn til å bekymre seg, med tanke på alle barn og ungdom som nå er litt rund, men om få år kanskje overvektig. jeg er 35 år, og da jeg var barn, spiste vi fisk flere dager i uka. ris og pasta som nå er dagligdags, var en sjeldenhet. vi gikk til og fra skolen, nå er det ikke uvanlig å bli kjørt. godteri VAR bare på lørdagene, nå tror jeg det er mest snakk om det, det blir gjerne litt godter i hytt og pine. snakker av erfaring her altså, har selv to barn... den ene er litt lubben, og driver ikke med idrett, og er glad i mat. små tiltak er; hvis vi skal et ærend, og vi fint kan gå, så gjør vi det. det blir gjerne krangling, men pytt-pytt. ellers er det vanskelig å tvinge med seg en fjortis på tur osv.
Kosemose Skrevet 7. august 2007 #7 Skrevet 7. august 2007 (endret) D Endret 6. april 2008 av Kosemose
Ibenholt Skrevet 7. august 2007 #8 Skrevet 7. august 2007 Synes du har fått mange fine tips her. Selv om jeg ikke har egne barn, vil jeg bare understreke det som har blitt sagt om å unngå fokus på vekt og slanking. Jeg sier det fordi jeg sliter med spiseforstyrrelser den dag i dag, og tror kanskje en del av årsaken er småstikkere fra min mor oppigjennom årene (f.eks at jeg må passe vekten, og kommentarer om at jeg legger på meg lett osv). Dette er ting som blir liggende i underbevisstheten, og gir meg skyldfølelse hver gang jeg spiser meg mett. Om dette er eneste grunnen vet jeg ikke, men jeg tror det har hatt en del å si. Men dette er du nok allerede klar over. Du virker som en veldig god mor synes jeg (bare for å ha det sagt). Lykke til!
Sofia Skrevet 8. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 8. august 2007 Du sier det jo egentlig selv: Stramme inn på godteri, brus, saft og juice. Innføre(?) vann som tørstedrikke, brus og godteri kun på lørdag, juice kun til søndagsfrokost, osv. Være bevisst på hva dere spiser til middag; velge sunne og næringsrike middager med mye grønnsaker. Kanskje passe på at hun spiser mange, små måltider istedenfor få og store (vet ikke om dere gjør det, men for mange blir det vel lett slik?). Så flott du svarer. Forståelig uten å dømme, veldig fint! Dette er jo supre råd, som joda, jeg har tenkt på selv, men godt å få en bekreftelse på at jeg har tenkt riktig! Det med mange små måltider er absolutt noe å tenke på, for jeg tror faktisk at hennes inntak av de store middagene har vært med på å forme kroppen hennes den siste tiden. Vi drikker kun sukkerfri brus, og jeg prøver å få henne til å drikke vann... men det er ikke så populært alltid. Godterier og potetgull og slikt, har jeg alltid i huset.. så det skal det bli helt slutt på (supert for meg også det!). Hun går på turn 2 ganger i uken + at hun ofte sykler sammen med meg når jeg går mine trimturer, så hun beveger seg.. men kanskje ikke nok. Og ikke slik at hun egentlig blir sliten av det heller.. men det har jeg ikke sett på som nødvendig hittil, har vel heller vært slik at hun har gjort disse tingene for moro skyld samtidig som hun jo har holdt kroppen i bevegelse. Skal involvere pappaen også slik at det kan bli slutt på Burger King og junkfood når de er hos han, noe jeg mistenker skjer altfor ofte. Så får vi se hvordan høsten blir.. Takk for svar fra dere andre også!
la Flaca Skrevet 8. august 2007 #10 Skrevet 8. august 2007 Høres ut som du har de viktigste retningslinjene klar da. Men det første som slo meg, ettersom hun har vært veldig tynn hele tiden, er at dette kan være et resultat av hormoner i sving, og en begynnende pubertet.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #11 Skrevet 8. august 2007 Jeg "eksploderte" da jeg var 12 år gammel. Ble veldig mye tykkere på kun få måneder. Da jeg var 14 år hadde jeg vokst i høyden og var jeg igjen helt normal. Dette skjedde "helt av seg selv". Jeg vet om flere som har opplevd denne typen hvalpefett. Man tar "breddeveksten" før "høydeveksten" i en kort periode. Gjerne rett før puberteten slår til for fult (jeg fikk ikke mensen før jeg var 13) Jeg ville derfor vært forsiktig med å "slanke" henne for aktivt. Det kan være hormonelle endringer som gjør at hun får litt ekstra fett nå, og det kan gjerne være at det "ordner seg" helt av seg selv i løpet av 2-3 år. Før hun mensen i løpet av det nesten 1 1/2 året vil det styrke denne teorien..
ToveM Skrevet 8. august 2007 #12 Skrevet 8. august 2007 Høres ut som du har de viktigste retningslinjene klar da. Men det første som slo meg, ettersom hun har vært veldig tynn hele tiden, er at dette kan være et resultat av hormoner i sving, og en begynnende pubertet. Det var det første som slo meg og, kroppen forandrer seg tross alt når en nærmer seg puperteten, med litt rundere former..
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #13 Skrevet 8. august 2007 jeg prøver å få henne til å drikke vann... men det er ikke så populært alltid. Glassmugge i kjøleskapet med noen skiver sitron eller appelsin i er mer fristende enn springvann Det kan også flaskevann være. Prepubertet er absolutt noe å tenke på, og om det ikke er det, så vil hun snart komme dit og skyte i været. Å passe på at kostholdet er sunt er fint, men du trenger ikke å tenke på å redusere vekten hennes. Hun vil vokse seg ut av de ekstra kiloene, en mulighet vi voksne ikke har
Clara1 Skrevet 8. august 2007 #14 Skrevet 8. august 2007 Det som er viktig er at det ikke blir for mye stillesitting ved PC og TV. Min ene jente hadde samme problemet. Hun var veldig opptatt av mat og spiste for mye - hun syntes det var for godt. Så begynte hun med hester og ridning. Sykler til stallen selv (halvtime hver vei) Nå har hun en lidenskap, og maten har fått mye mindre betydning. Hun kjedespiste nok en del før. Nå for tiden er hun i stallen nesten alle fridager og har det utmerket. Og figuren er kjempefin. Og det merker hun selv.
Elle Melle Skrevet 8. august 2007 #15 Skrevet 8. august 2007 Jeg var skikkelig tynn hele barndommen, men på bilder fra jeg var 10-11 år gammel har jeg mage, bollekinn og antydning til dobbelthake. Da jeg ble 13 var jeg pipestilk igjen. Det var akkurat likt med lillesøsteren min, og hun er nå ferdigvokst og er blitt en slank og liten dame. Jeg tror absolutt dette kan være breddeveksten som kommer før lengdeveksten. Det kan faktisk godt hende at jenten din trenger ekstra energi og blir veldig sulten i denne perioden, uten at det er noe annet en sunt og normalt.
ThirtySomething Skrevet 8. august 2007 #16 Skrevet 8. august 2007 Jeg må først og fremst berømme deg for å ta dette på alvor. Jeg har, pga sykdom, vært overvektig i voksen alder, og det er ikke noe morsomt i det hele tatt. Nå er jeg normalt slank igjen, og det gjør noe med selvfølelsen. Det med barn og overvekt har jeg vært en del borti, og jeg har et tips. Fokuser på HELSE. Å si at vi ikke har råd til feit mat, brus og slikkeri er veldig tøysete. Si at du føler at hele familien bør passe på helsa si, og jobb derfra. Tynne mennesker kan forøvrig også være forferdelig usunne - bare at det ikke synes. Et annet tips er at du deler ut porsjoner med mat i en periode. Alle får hver sin tallerken med mat, og når det er slutt på den, så er det slutt. Man trenger ikke å spise seg sprekkmett. Er man mer "sulten" (som regel har man bare lyst på mat) så kan det stå fremme frukt eller at du har en salat på lur, eller ekstra grønnsaker. Noe jeg kom på mens jeg skrev; spiser hun fort? Eldste her i huset spiste veldig fort en periode, og magesekken utvidet seg og han følte seg aldri "mett". Vi brukte den metoden med å legge maten på tallerkner, og når den var spist opp var det ikke mer. Dessuten innførte vi flere små måltider. Det gikk ganske fort over. Heldig jente du har, som har en mamma som virkelig bryr seg. Det er veldig dumt å stå på sidelinjen og vente på at "valpefettet" forsvinner - og så gjør det kanskje ikke det.
Kosemose Skrevet 8. august 2007 #17 Skrevet 8. august 2007 (endret) [ Endret 6. april 2008 av Kosemose
Gjest Sativa Skrevet 8. august 2007 #18 Skrevet 8. august 2007 Å fokusere på sunn mat for helsens skyld og ikke vekta er det viktigste. En tiåring er jo bare et lite barn, og som flere nevner så smalner barna av igjen når de vokser. Ser mange av venninnene til jentungen som veksler mellom litt lubben og normalt slank med jevne mellomrom. En annen ting å tenke på er hvordan dette legges fram for barnet, tenk på dine egne innstillinger. Mat og snop kan raskt bli til forbuden frukt, og til fråtsing og snikspising når du ikke ser det. Da kan grunnlaget for fedme livet ut bli lagt.
Anglofil Skrevet 8. august 2007 #19 Skrevet 8. august 2007 (endret) Vel, det verste du kan gjøre er å lage en stor sak ut av det. Jeg opplevde akkurat det samme da hormonene begynte å sette inn i 10-11 års alder. Jeg vokste heller ikke og ja, jeg var kraftig (sånn benbygningsmessig sett, det har jeg alltid vært). Og jeg spiste verken godteri (fordi jeg hadde sånn godterinekt og slike ting - fikse idéer som var et resultat av mobbingen) og drev med fem forskjellige frititdssysler i uka (dans, håndball you name it). Men så, da jeg begynte i 8. klasse, vokste jeg 12 cm på et år og plutselig var jeg helt normal. Faktisk ble jeg nesten litt for tynn, selv med min kraftige benbygning. Samtidig trente jeg en del, men som sagt, det har jeg alltid gjort. Det verste man kan gjøre i sånne tilfeller er å bli hysteriske og la barna få litt tid. Jeg synes ikke det er noen grunn til panikk og man bør heller støtte, i stedet for å fokusere for mye på kropp. Fokus på kropp ødela mitt eget selvbilde og det unner jeg virkelig ingen. Mvh Yvonne Endret 8. august 2007 av yvonne
Gjest vimse Skrevet 8. august 2007 #20 Skrevet 8. august 2007 Tråden er ryddet, se Kvinneguidens regler. vimse-mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå