Gå til innhold

Unger som har parkert foran TV-spill..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Solsikke_*
Skrevet

I nabolaget her sitter barn og unge foran TV-spill og dataspill døgnet rundt om de får lov. Og noen får det også.

Hvor ofte får deres barn lov å sitte foran spillene? Jeg blir rene heksa når jeg sier stopp etter fire timer pr dag. Det ender med at ungene (også mine) samles hos naboen hvor det ikke er noen begrensninger.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Solsikke_*
Skrevet

Virker ikke som om noen syes det er noe galt i at barn og unge sitter foran spill hele dagen (og natta) siden ingen har svart på tråden.

Er det bare jeg her på KG som synes det er galt?

Skrevet

Synes egentlig 4 timer er nok! Problemet er jo når de etter 4 timer flytter seg til nestemann og får 4 nye timer. Det aller viktigste mener jeg er at ungene er i fysisk aktivitet i flere timer hver dag. :hallo:

Skrevet

Kjøp en Wii, det løser alle problemer. Gjerne kjøp ekstra sett med kontrollere og pass på å kjøp spillene hvor man må gjøre noe.

Tro meg, etter å ha spilt to timer med baseball på denne maskinen var jeg støl i hvertfall en dag etterpå.

Gjest Apple- ii
Skrevet

:overrasket: Fire timer?!! Ikke tale om! Her er det snakk om maks en time av gangen hvis de holder på flere ganger i uken (det går i perioder), ellers kan de få sitte et par timer.

Og å dra til kompiser for å få spille mer er utelukket. Regner med eldstemann gjør det (litt) allikevel, men blir han "tatt" vet han at det blir konsekvenser (mister goder, mest sannsynlig spilletid). Våre er 6 og 10 (og 37... :roll::ler: ), og jeg syns foreløpig ikke dette er et problem, men hadde det blitt det, ville jeg snakket med foreldrene til de kompisene det gjelder, helt klart.

Har du ingen kommunikasjon med de andre foreldrene?

Gjest Gjest_Solsikke_*
Skrevet
:

Joda, men de fleste er på jobb om dagen og vet ikke hva unga (11-15 år de fleste her) gjør imens. Dessuten synes de det er helt greit, "så veit vi hvor vi har de". De synes jeg er altfor streng...

Ja, pappaen her i huset har heller ikke så mye imot det. Han spiller han også i tide og utide og jeg blir så :rasende:

Skrevet
:overrasket: Fire timer?!! Ikke tale om! Her er det snakk om maks en time av gangen hvis de holder på flere ganger i uken (det går i perioder), ellers kan de få sitte et par timer.

Og å dra til kompiser for å få spille mer er utelukket. Regner med eldstemann gjør det (litt) allikevel, men blir han "tatt" vet han at det blir konsekvenser (mister goder, mest sannsynlig spilletid). Våre er 6 og 10 (og 37... :roll::ler: ), og jeg syns foreløpig ikke dette er et problem, men hadde det blitt det, ville jeg snakket med foreldrene til de kompisene det gjelder, helt klart.

Og hva skal du si til de andre foreldrene da?

At de må nekte ungen din å spille der?

Eller at de må nekte sine egne unger?

Hvordan i all verden kan du vite at ungene går til andre etterpå - kanskje de kommer til deg etter å ha vært hos andre i timevis?

Skrevet

Jeg tror at det er stor forskjell mellom liv og lære for mange (ikke alle) foreldre. Hvis de selv sitter i sofaen eller foran pc'en mesteparten av tiden, er det ikke rart ungene synes det virker gørr å være utendørs.

Skrevet

Joda, kjenner til problemet... :rasende:

...men dette er dessverre dagens barns uheldige lodd i livet...

Teknologien har tatt over for utelivet... :o/

Og det hjelper dessverre lite å være streng, når de senere går over til naboen og holder på like lenge der...

Jeg er også en av de strenge foreldrene, ting skal nok bli anderledes når skolen begynner igjen...;)

Gjest Apple- ii
Skrevet
Og hva skal du si til de andre foreldrene da?

At de må nekte ungen din å spille der?

Eller at de må nekte sine egne unger?

Hvordan i all verden kan du vite at ungene går til andre etterpå - kanskje de kommer til deg etter å ha vært hos andre i timevis?

Det var da voldsomt da... Nå snakker jeg uansett med de andre foreldrene, og dette ser ikke ut til å være et stort problem hos oss. Men hvis det hadde blitt det, ville jeg sagt at jeg syns det blir litt mye spilling/stillesitting, spurt hva de syns om det og kanskje sett om vi hadde klart å bli enige om sånn cirka hva vi syns er greit. Dette har vi gjort på andre områder og det har funket greit, dette gjelder en stor guttegjeng eldstemann er med i. Vi klarer stort sett å bli enige.

Jeg har forøvrig ikke noe problem med å forklare barna mine hvorfor jeg ikke liker at det blir for mye spilling, samtidig kan jeg si at jeg ikke syns det er noe ålreit at de bruker mye tid på å spille hos andre når vi har restriksjoner på det hjemme - for eksempel.

Skrevet

Enig med den som sa kjøp Wii. Skal kjøpe selv, mest for min egen skyld, men ser ikke noe galt i det hvis ungene blir hekta på noe som får dem i aktivitet.

Skrevet

Nei - det er greit at du sier det til dine egne unger - men du bør ikke legge deg opp i hvordan andre mennesker oppdrar ungene sine .. For alt du vet så kan de faktisk komme til deg og spille etter at de har sittet hos andre ...

Du bør heller oppfordre ungene dine til å bli mer fysisk aktive - til å ha glede av å være fysisk aktive slik at det ikke blir en straff å måtte være ute og sparke fotball.

Hva med å la mannen din eller en annen voksen som har peiling på fotball ta guttene med på fotballbanen og sparke sammen med dem - sette dem igang slik at de oppdager gleden ved sporten?

Skrevet

Vårt barn får spille kanskje to timer 1-2 ganer i uken. Så langt har jeg sagt nei til spilling og film når h*n har besøk av venner.

Skrevet

Dessverre så er vel dette blitt ett stort problem i manges hjem også i mitt. Men, jeg tror siden du skriver at far på 37 også spiller en del at dere må starte der. Sett deg ned og diskuter med din mann hvordan dere sammen kan takle problemet med at barna er inaktive og sitter altfor mye foran pc'en, playstation osv...

Kanskje dere kan bli enige om ett fast tidspunkt hvor de kan spille, hvis de ikke benytter seg av det så mister de muligheten til å spille den dagen. Kanskje far kan spille når barna er i seng hvis det er mulig så de ikke tar etter ham og bruker det som ett argument?

Hva med selv engasjere seg mer i barnas lek/idrett/fysisk aktivitet slik at de kommer inn på rett spor? Det er utrolig hvor gøy barna synes det er når de voksne dukker opp ute og orker å leke med dem. Spille fotball, håndball, volleyball, slåball...bare for å nevne noen. Kanskje du kan foreslå for de andre voksne at dere en gang i uka lager kamper, hvor de voksne spiller mot barna for gøy selvsagt? :). Tror dessverre at vi voksne må engasjere oss mer for å få ungene i aktivitet igjen og der er mye å ta av bare man bruker fantasien og ikke minst prater med barna om hva de selv kunne ha tenkt seg.

Når det gjelder å kontrollere spilletiden barna har foran pc'en så finnes det mange programmer som kan styre hvor lenge barna kan spille. Mener også at mange tv'er idag kan stilles inn for når og hvor lenge den kan være påslått. Noen bredbåndsfirmaer har også muligheter for foreldrekontroll hva gjelder internettilgang.

Lykke til :)

Skrevet

Unnskylding for avsporing, men syntes det virket så bra når en av de som svarer har bilde av en wow figur som avatar :fnise:

Skrevet

Kanskje derfor jeg vet en del om problemet også :)

Gjest Gjest_Solsikke_*
Skrevet

Helt enig med deg at man må begynne med far, men jeg føler at jeg stanger hodet mot veggen, der også. Skal gjøre et forsøk til....

Her i huset er det mor som er fotball- og voleyballspilleren og gjett at jeg har spilt mye med unga opp gjennom åra, ofte som eneste voksne! Nå er ungene våre blitt så store at de synes det er flaut med gamla på fotballbanen og vil helst ha meg pannekakestekende på kjøkkenet. :gråte:

Jeg er enig i at det må gå an å få flere foreldre engasjert. Det var lettere når unga var små, nå har tv-spillene overtatt ungene våre. Jeg gremmes!

Skrevet
Helt enig med deg at man må begynne med far, men jeg føler at jeg stanger hodet mot veggen, der også. Skal gjøre et forsøk til....

Her i huset er det mor som er fotball- og voleyballspilleren og gjett at jeg har spilt mye med unga opp gjennom åra, ofte som eneste voksne! Nå er ungene våre blitt så store at de synes det er flaut med gamla på fotballbanen og vil helst ha meg pannekakestekende på kjøkkenet. :gråte:

Jeg er enig i at det må gå an å få flere foreldre engasjert. Det var lettere når unga var små, nå har tv-spillene overtatt ungene våre. Jeg gremmes!

Joda, alt med måte. Glem nå ikke at dataspill har faktisk utrolig mange positive sider også. Alt fra språkforståelse, koordinasjon av mange bevegelser og simultankapasitet, problemløsning (for å klare å komme seg igjennom må de tenke mye), planlegging av neste handlemåte osv osv. Det mest skadelige er jo stillesitting og evt belastningsskader ved feil sittestilling/arb posisjon. :hallo:

Skrevet

Nettspill kan ha positive sider ja, min 17 åring gikk fra 3 i engelsk muntlig til 5 fordi han spiller WoW og prater engelsk med sine venner via ventrilo (program laget for å kunne snakke med hverandre over internett).

Jeg også engstet meg for all den stillesittingen. Men, vi fant løsninger så nå går vi på kino 1-2 dager i uka, spiller squash hver lørdag og i tillegg så prøver vi å være aktive på andre måter. Vi har nettopp hatt 3 ukers ferie som inkluderte ingen pc spill, playstation osv...bare kortspill, badminton, svømming, gåturer på fjellet og annet gøy :).

Men, det hadde neppe skjedd hvis jeg ikke hadde krevd det og det er ikke lett å få en 17 åring opp av stolen. Det krevde samarbeid med hans far om at han ei heller skulle tillate pc spilling når de var på ferie og jeg gjorde det samme. :).

Gjest Gjest_Solsikke_*
Skrevet
Joda, alt med måte. Glem nå ikke at dataspill har faktisk utrolig mange positive sider også. Alt fra språkforståelse, koordinasjon av mange bevegelser og simultankapasitet, problemløsning (for å klare å komme seg igjennom må de tenke mye), planlegging av neste handlemåte osv osv.

Åja, gjett at jeg har hørt det der mange ganger før!!!!! :frustrert: Og det er alltid fra menn som selv elsker å kaste bort/fordrive tida/snike seg unna med TV- og dataspill.

Selvsagt vet jeg om alle brilliante ting med dataspill, det er ikke det som er problemet. Halloooo?? Problemet er at alle andre aktiviteter er skyvd bort til fordel for data-tv spill. Unger som man nesten ikke ser utenom måltidene, oppesitting om natta, bleke, slappe osv.

Åjoda, vi har Eye-toy som aktiviserer kroppslig også, men det er da ikke riktig at ungdomslivet bare skal dreie seg om spill?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...