Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Bruker veeeeldig sjelden sminke til hverdags. Sminker meg hvis jeg skal i selskap eller ut på byen.

Men har nå funnet ut at jeg har lyst til å lære meg å sminke meg ordentlig. For det første kan jeg jo ingenting om det, så det blir ganske tilfeldig når jeg først sminker meg. Og veldig lite og nøytralt.

Hva burde man bruke? Hva er liksom det aller nødvendigste? Mascara, øyeskygge, leppestift, brunkrem........++++ eller hva?

Noen merker å anbefale?

Takker og bukker på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mascara og eyeliner holder lenge det.

og det er ikke så vanskelig. Trenger litt øving på eyelineren kanskje.

Selv bruker jeg flytende. Blir det feil bruker jeg bare en q-tips til å fikse.

Veldig greit.

Dekkstift til å dekke kviser e.l. (concealer under øynene?!)

Bruker sol pudder jeg da, for å få litt mer farge i kinna. (bruk evt rouge)

Akkurat hvordan rougen skal ligge avhenger av ansiktform tror jeg.

men solpudder er enkelt.

hmm..trenger ikke øyeskygge til hverdags, syns jeg da.

lip gloss.. er fint, og ihvertfall enkelt.

Sånne kompliserte greier kan ikke jeg da.

Er stort sett dette jeg bruker :D

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg bruker ganske motsatt enn deg... marscara bare til pent bruk, og eyeliner bare i helt spesielle tilfeller (altså til fest) Øyenskygge bruker jeg daglig, og ofte lebestift også.. Rouge er også bare til pent bruk for meg.

Men hvordan, det kan jeg neppe svare på, for jeg bruker altså bare å legge litt øyenskygge jeg, og der er det bare en måte å finne ut hva du liker: Prøve deg frem. (ja, der er mange "regler" for å åpne øyner, trekke dem nærmere, store og små etc, men disse har jeg aldri lagt meg opp i, men har funnet en måte å gjøre det på som passer meg i alle fall)

Skrevet

takk for svar!

men de var litt motstridende da...:

- kun mascara og eyeliner

- kun øyeskygge og leppestift

hmm hmm...

Gjest Zalomine
Skrevet

Jepp, jeg sa jo det, jeg er motsatt av forrige innlegg. Etter min mening må "moralen" være at du bruker det du trives med. Ikke for mye på en gang, men finn din egen stil....

Skrevet

vet jeg må finne min egen stil, men problemet er jo at jeg ikke vet hva det er... kanskje jeg bare må prøve meg frem.. Håpet på å slippe det da. Kan bli dyrt å kjøpe masse jeg ikke kommer til å bruke.

jaja, takk for svar uansett! :P

Gjest Zalomine
Skrevet

Du trenger ikke satse på de dyreste merkene da, særlig ikke til prøvefasen (jeg bruker aldri sånne kjempedyre merker jeg, men det kan man knapt innrømme her inne...)

Skrevet

Har du ingen jålete venninner som kan hjelpe deg da?

:wink:

Ta deg en tur på biblioteket, der pleier de å hå bøker om sminke og hudpleie og "finn din stil". Der kan du få mange gode tips.

Eller du kan sende brev til KK og spør om du kan få "bli ny" :blunke:

Parfymerier har ofte gratis sminking (særlig The Body Shop), der er det jo mulig å lære noe.

http://www.substance.com/es/mom/ her kan du laste opp et bilde av deg selv og teste ut hårfrisyrer og sminke. Og velger du "how to" i menyen på venstre side får du masse tips om å legge sminke.

Du kan og melde deg på et sminkekurs. Fant et par som hadde det og det kostet ca 500kr.

Skrevet

Selve sminken trenger ikke koste så mye.

Kjøp "billigmerker", da gjør det ikke så mye om du ikke bruker de igjen.

Liker du det du har kjøpt kan du evt fortsette å kjøpe det som ikke er altfor dyrt, eller prøve deg mer fram etterhvert.

Men en ting jeg har lært her inne..

pen og ren hud :D Rense rense hver dag.

Er noe i det, man føler seg penere, og sminken blir penere.

Lykke til :D

hehe, Fredagsbarn..som natt og dag vi.. :wink:

Skrevet

Jeg synes egentlig foundation og et lyst solpudder er det viktigste... Kommer litt an på huden din, men de fleste får mye penere hud med litt underlagskrem, men IKKE kall det brunkrem- viktig at det ikke er mørkere enn din vanlige hudfarge. For en naturlig finish er det også fint med litt brun maskara, gjerne en lys lipgloss eller en leppepomade med farge (f.eks labello pearl and shine). En fersken eller lys champagne farget øyenskygge er dikret og gir også inntrykk av matt og fin hud. Gå også gjerne til anskaffelse av en øyenbrynsbørste- og børst i fasong. Høres mye ut kanskje, men gir tilsammen en fin, naturlig look:)

Selv bruker jeg også eyeliner og lipliner samt farge til øyenbryn, da har du vel tilsammen en komplett make-up pakke! Du ser gjerne for deg et oversminket ansikt nå- men når du lærer å sminke deg ordentlig, ser det slettes ikke oversminket ut, bare "plettfritt". Men jeg vil altså anbefale deg å begynne med de overnevnte tingene.

Skrevet

Du trenger slettes ikke bruke en formue, men kjøp merker som er kjent og du kan stole på. Foundation kan du kjøpe fra maybelline for ca 100 og maskara fra loreal (f.eks intensifique) til rundt 100lappen. Kjøp billige øyenskygger (Divided fra Hennes & Mauritz til 14,5 funker greit) og en billig leppestift/gloss/pomade til under 100, dette er ikke så viktig å bruke masse penger på i begynnelsen.

Gjest Étoile
Skrevet

Hvis du ikke har noe særlig sminke fra før og skal gå til innkjøp av litt "basic" produkter burde du ihvertfall investere i bedre kvalitet enn H&M. Nå vet ikke jeg helt hva du har i tankene, men jeg synes at mascara og lipgloss er noe man "må" ha. Flextencils fra Lancome er en fantastisk god mascara, liker også juicytubes gloss fra samme merke. Løst transparent pudder (f.ex lucidity fra Estee Lauder), eyeliner/kajal (kajal er lettere å legge enn våt eyeliner, så det anbefales for nybegynnere), 1-2 øyenskygger i f.ex beige/bruntoner (praktisk, kler de fleste passer til det meste) og solpudder er andre produkter det kan lønne seg å investere i.

Dette er stort sett det jeg bruker til hverdags, bruker ca5 min på å sminke meg, noen ganger mer, ofte mindre.

Jeg ville tatt turen innom et parfymeri, de kan hjelpe deg med å finne produkter som passer din hudtype osv, og også vise deg hvordan makeupen skal legges dersom du ønsker det. Det er kanskje greit å ha en viss ide om hva du skal ha på forhånd så du ikke blir prakket på mer enn du trenger. Lykke til! :D

Skrevet

Bruker jevnt over kun mascara til daglig!! Og som rege lip-gloss. Noen dager litt øyenskygge og litt oftere igjen leppestift.

Hvorfor jeg bruker så lite? Fordi jeg er penere uten.

Skrevet

Det finnes da en mellomting også.

Ville ikke kjøpt den dyreste sminken om jeg ville prøve meg frem akkurat.

Min basis-sminke består av:

*Max Factor Seamless Make-up (Nesten usynlig foundation)

*L'oreal duo-øyenskygge i brunt (lys og mørk)

*L'oreal Flytende eyeliner i svart og brunt

*L'oreal Mascara i svart

*FOB rouge i en brun/rød nyanse

*H&M kajal i svart og brunt

Bruker mest brunt til daglig (eyeliner og kajal).

Det kan bli veldig hardt med svart til daglig synes jeg.

Har også noen andre produkter med og uten glitter, men bruker den svært sjelden. Jeg er så kjedelig at jeg alltid bruker samme teknikk og de samme fargene. Synes at de kler meg best og trives godt med brun-toner.

Skrevet

Synes heller ikke du trenger å bruke noen formue hvis du bare er i "prøvefasen". Til daglig bruker jeg:

*Max Factor's Facefinity compact foundation

*Kanebo 38 maskara

*L'oreal Blush Delicieux rouge

*solpudder (husker ikke hvilket)

*Lizzie kremøyenskygge

og eventuelt en concealer

Dette er ikke så dyre produkter, og de er slett ikke så verst synes jeg. Jeg er ihvertfall fornøyd med dem. :D

Skrevet

Hva er solpudder?? :oops:

Skrevet

Solpudder er et ganske mørkt pudder.

Litt for mørkt til å legge over hele ansiktet.

Men det fungerer kjempefint som "all-round-sminke".

Kan brukes som rouge, øyenskygge eller for å fikse litt på ansiktsformen.

Det er en god investering..

Skrevet

Kjøper man bare et pudder som er mørkt, eller er det noe som heter "solpudder" ?

Unnskyld for dumme spørsmål, men har nok ikke så mye peiling på slike ting....

Skrevet

Det er et spesielt pudde som heter solpudder.

Men du kan godt kjøpe et vanlig mørkt pudder også..

(Kan brukes som rouge og øyenskygge det også, men er kanskje ikke perfekt)

Tror at solpudderet har en litt mer gylden farge og gjerne litt glans.

Solbrunt liksom.. som om du har vært ute i solen og fått litt glød i ansiktet.

Skrevet

Har de fleste vanlige merker solpudder? hmm, har aldri sett det jeg. Ikke at jeg har sett etter det heller da.. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...