Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Hvorfor kaller dere barna deres for prinser eller prinsesser? Jeg tenker ikke nødvendigvis på her inne (her brukes jo forskjellige kallenavn som man ikke bruker i det vanlige liv), men ellers. Er dette et tegn på at barna settes for høyt og for mye i sentrum?
Gjest Fliss Skrevet 7. august 2007 #2 Skrevet 7. august 2007 Må ærlig talt innrømme at jeg ikke har sett "Prins" og "Prinsesse" brukt andre steder enn her og i "Født"-rubrikken i lokalavisen. Ingen av mine venner har brukt betegnelsen - heller ikke jeg har gjort det .. Vi bruker barnas navn ...
Kayli Skrevet 7. august 2007 #3 Skrevet 7. august 2007 Bruker aldri "Prins" og "Prinsesse" om mine barn. Har diverse kjælenavn på dem da, men bruker som regel navnene deres. Her inne kaller jeg dem Vesla og Minsten, men heller ikke det er noe som blir brukt IRL.
Gjest imli Skrevet 9. august 2007 #4 Skrevet 9. august 2007 Jeg synes også dette er utrolig dumt. Ville aldri omtalt mitt barn som prinsen eller prinsessa, ei helle skrivi "prinsen/prinsessa er ankommet" e.l i fødselsannonsen. Det blir for teit. Skriver heller at vi har fått en sønn/datter.
Gjest Elastica Skrevet 9. august 2007 #5 Skrevet 9. august 2007 Enig med Fliss, har aldri sett at dette er brukt i andre anledninger enn ved omtale av egne barn her på kg. Selv liker jeg å kalle de for bråkebøttene - for det er det de er!
Minni-Mus Skrevet 9. august 2007 #6 Skrevet 9. august 2007 Jeg har omtalt jenta mi som prinsessa mi på forum og i tickere. Men aldri utenom. Da sier jeg navet på barnet mitt, eller dattra mi visst jeg skal fortelel om henne til noen andre.
Gjest Gjestinnen Skrevet 9. august 2007 #7 Skrevet 9. august 2007 Vi brukte keiserinnen, i fødselsannonsen når våres lille datter ble født. Vi hadde ikke bestemt navn til henne og hun ble tatt med keisersnitt. Her er det vanlig at det blir brukt prins, prinsesse, keiser og keiserinne i fødselsanonnsene. Nå er vel tross alt prinsesse/prins kallenavn på lik linje med bråkebøtter, snuppe og diverse andre ting.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #8 Skrevet 9. august 2007 Svigerinnen min kaller datteren for prinsessa i det virkelige liv. Roper det til henne når hun kommer gående i møte, uansett om det er folk rundt eller ikke. Hun lar også datteren få gå i prinsessekjole og krone/diadem/hvadetnåennkalles (som er kjøpt på lekebutikk), også når de drar bort til andre folk. Hun har en sønn som er eldre enn datteren, og har aldri hørt at han er blitt kalt med noe kjælenavn i det hele tatt. Idiot, tosk og drittunge har jeg derimot hørt flere ganger. Det har hun forresten kalt "prinsessa" si også, når det ikke passer henne å være mammas pyntedukke og ikke gidder helt å høre etter..
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 Svigerinnen min kaller datteren for prinsessa i det virkelige liv. Roper det til henne når hun kommer gående i møte, uansett om det er folk rundt eller ikke. Hun lar også datteren få gå i prinsessekjole og krone/diadem/hvadetnåennkalles (som er kjøpt på lekebutikk), også når de drar bort til andre folk. Hun har en sønn som er eldre enn datteren, og har aldri hørt at han er blitt kalt med noe kjælenavn i det hele tatt. Idiot, tosk og drittunge har jeg derimot hørt flere ganger. Det har hun forresten kalt "prinsessa" si også, når det ikke passer henne å være mammas pyntedukke og ikke gidder helt å høre etter..
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. august 2007 #10 Skrevet 9. august 2007 Jeg har også stusset over det i annonser. Det eneste jeg kunne tenke meg var hvis jeg hadde en datter som enten var veldig jålete eller sta, og at man sa det på en tullete måte.
Gjest Peachbud Skrevet 9. august 2007 #11 Skrevet 9. august 2007 (endret) Jeg synes det er koselige kallenavn, jeg. Kanskje spesielt "prinsessen" av en eller annen grunn. Gjerne sammen med navnet på ungen. "Kom og spis opp potetene dine, prinsesse Mina", "prinsesse lett-på-tå" eller "prinsesse rotekopp". Synes ikke det er tegn på at en opphøyer barnet i for stor grad. Blir vel gjerne sagt i en litt spøkefull, kjærlig tone. Endret 9. august 2007 av Peachbud
Chihiro Skrevet 9. august 2007 #12 Skrevet 9. august 2007 Jeg har aldri kalt mine sønner for prinser, synes det blir litt fjollete (spørs om "skatten" og "gullet mitt" er så mye bedre...). Ville ikke kalt en evt datter for prinsesse heller, kanskje jeg kunne sagt "prinsesse vil-ikke" hvis hun var veldig sta. Er lite begeistret for at jenter skal være rosa prinsesser, og vil ikke bidra til det gjennom språkbruken. Derimot er jeg veldig begeistret for "Prinseull", men det er vel ikke helt relevant her
Gjest Yvette Skrevet 9. august 2007 #13 Skrevet 9. august 2007 Jeg har ALDRI kalt mine unger for noe sånt. De kommer heller aldri til å få høre det.
milla-mor Skrevet 9. august 2007 #14 Skrevet 9. august 2007 en venninne av meg, kaller datteren min "lille prinsesse vil-ikke!" ellers går det i interne kose-navn som jeg aldri har hørt andre bruke. og noen litt mindre interne når vi er ute blandt folk... har fått noen rare blikk fra forbipasserende, nemlig "åh, lille snøfte... er du sulten?" av en eller annen grunn hadde jeg reagert mer på at noen kalte ungen sin "prins" enn "prinsesse"... hmm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå