duddi Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Er det noen her inne som har erfaring med denne typen vigsel. Jeg har vært inne på siden til humanetisk forbund, men jeg vil ha noen personlige erfaringer. For jeg tror det er slik jeg vil ha bryllupet mitt, siden jeg ikke har noe forhold til den norske kirke.
flickan Skrevet 7. august 2007 #2 Skrevet 7. august 2007 vi giftet oss gjennom HEF for 2 uker siden og jeg er kjempefornøyd. Vigsleren vår var veldig hyggelig og holdt en flott og personlig tale. Vi har fått mange fin tilbakemeldinger fra folk som ikke hadde vært med på denne type vielse før. Vi kunne stort sett legge opp vielsen som vi ville. Vi valgte å ha vielsen ute i en stor hage. Vigsleren hodt en kort tale (under 10 min) og så ble selve ekteskapsinngåelsen gjennomført. man kan selv velge om signering av vigselspapirene tas med i seremoenien eller om man tar det etterpå. Jeg tror de fleste velger å signere etterpå, vi gjorde det. vi hadde i tillegg 3 musikalske innslag under vielsen. (inngangsmarsj +2 soloer) Hele seremonien varte omlag 20 min i forkant av vielsen hadde vi 2 møter med vigsler for at han skulle bli litt kjent med oss så han kunne skrive en personlig tale. Vi hadde også genaralprøve dagen før, noe som var greit, sånn at vi visste hvordan vi skulle stå osv.
Hedda-78 Skrevet 7. august 2007 #3 Skrevet 7. august 2007 Hei! Er det noe spesielt du lurer på? Vi giftet oss gjennom HEF for tre mnd siden. Jeg er veldig glad for at vi valgte det, det ble helt riktig for oss. Det er bare en liten bit som er obligatorisk i vielsen. Det er selve ekteskapsinngåelsen der dere sier ja og vigslerern erklærer dere for rette ektefolk. Resten kan man legge opp selv. Vi hadde en veldig kort seremoni, jeg så ikke på klokken men tror den varte ca 20 minutt. Vi hadde inngangsmarsj, personlig tale fra vigsler, musikkinnslag, diktlesing, ekteskapsinngåelse med signering og utveksling av ringer, og utgangsmarsj (vals, faktisk). Vi hadde ett møte med vigsleren i forkant, og da hadde vi fått et ark med noen spørsmål til ettertanke først, som vi gikk igjennom i den samtalen. (Ikke sånn punkt for punkt, men litt løst snakk rundt ekteskap, hvordan vi møttes, samliv osv). Ut i fra dette skrev hun en personlig tale, som ble på ca 7 minutt, og veldig fin. Den besto av en del som handlet om oss, og en del som var litt generelt om ekteskap, kjærlighet og humanistiske verdier. (Skal jeg trekke fram noe negativt, var det at denne delen av talen ble litt for mye "reklame" om HEF. Jeg tror jeg har de spørsmålene og talen hun skrev til oss et sted, kan sende deg på PM hvis du vil. Vi hadde vielsen og festen på samme sted; på en gammel gård som var omgjort til festlokale. Vi hadde vielsen i det som en gang var et fjøs, og festen på låven. Vi møtte vigsleren kvelden før, i vielseslokalet, og hadde en kjapp gjennomgang av hva som skulle skje, hvem som skulle sitte hvor, hvem som skulle reise seg først osv. Vi endte opp med å ta hele ekteskapsinngåelsen, og du kan tro jeg sippet da jeg skulle si "ja"! Dagen etterpå gikk det helt fint å si et høyt og tydelig "ja", da hadde jeg jo sippet fra meg dagen før... Bare si ifra dersom det er noe du lurer på!
Pastor Knut Skrevet 7. august 2007 #4 Skrevet 7. august 2007 Er det noen her inne som har erfaring med denne typen vigsel. Jeg har vært inne på siden til humanetisk forbund, men jeg vil ha noen personlige erfaringer. For jeg tror det er slik jeg vil ha bryllupet mitt, siden jeg ikke har noe forhold til den norske kirke. HEF krever medlemsskap av minst en av brudeparet og de tar en avgift for å vie dere. En unitarisk vielse kan godt være borgerlig eller kirkelig eller akkurat slik der vil ha den - og den er gratis og krever ikke medlemsskap av noen av dere
Hedda-78 Skrevet 8. august 2007 #5 Skrevet 8. august 2007 Men unitarkirka er fortsatt ei kirke. For oss som er ateistar er ikkje Unitarkirka noko godt alternativ.
duddi Skrevet 8. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. august 2007 (endret) Men unitarkirka er fortsatt ei kirke. For oss som er ateistar er ikkje Unitarkirka noko godt alternativ. Det var det jeg fant ut da jeg gikk inn på sida dems. Begge: Hadde dere forlovere? Endret 8. august 2007 av duddi
Hedda-78 Skrevet 8. august 2007 #7 Skrevet 8. august 2007 Ja, forloverar og vitne må ein ha. Men forloverane og vitna treng ikkje å vere dei samme. Forloverane si oppgave er å signere på forlovererklæringa, mens vitna skal vere til stades under seremonien. I borgerleg vigsel veit eg at ansatte hos sorenskrivaren kan stille som vitner dersom ein avtalar det, men forloverane må jo kjenne bruda/brudgommen godt. Vi hadde sammee personane som vitner og som forloverar, der er vel mest vanleg.
dharma Skrevet 8. august 2007 #8 Skrevet 8. august 2007 Vi hadde en super vielse gjennom HEF. Møtte vigsleren tre ganger i forkant. Vi viet oss i en kjempefin hage, laget midtgang med rød løper og stolrekker på sidene. Hadde mellom 60 og 70 gjester der. Pappa førte meg opp midtgangen mens trompetisten spilte inngangsmelodien. Deretter var det diktlesning, så en sang på trompet, tale fra vigsler (for øvrig en fin og personlig tale), en sang på trompet igjen, så vigsel med påsetting av ringer og signering av vielsespapirer, deretter utgangsmarsj. Skrik ut om det er noe mere du lurer på. Det anbefales virkelig, vi fikk kjempeskryt fra gjestene og der var det mange tvilere på forhånd.
Pastor Knut Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 (endret) Men unitarkirka er fortsatt ei kirke. For oss som er ateistar er ikkje Unitarkirka noko godt alternativ. Forstår at ordet "kirke" kan forstyrre, så jeg skal heller bruke det som er første del av kirkens offisielle navn, nemlig "Unitarforbundet". Nå har Unitarforbundet også vigselsrett etter borgerlig rituale, og det er jo det som ofte benyttes av ateister også :-) Det er overhodet ikke noe i veien for at ateister setter sammen en bryllupsseremoni som passer dem og så blir viet av Unitarforbundet. Unitarforbundet er noe som sjeldent som en ikke-misjonerende kirke. Vi er overhodet ikke interessert i å dytte kristendom på noen som helst. Det vi gjør er å gi brudefolk selv anledning til å velge den vigselsform som passer for dem. Ønsker man en ateistisk vigsel, da kan man få det. Ønsker man en kirkelig vigsel, da kan man få det. Ønsker man noe annet, da kan man også få det. Vel, alt sammen så lenge vi følger norsk lov. Her i Norge er dette en ny måte å tenke bryllup på, men i utlandet har unitarer praktisert dette i mange hundre år. Endret 9. august 2007 av Pastor Knut
Hedda-78 Skrevet 9. august 2007 #10 Skrevet 9. august 2007 Det er ikkje meininga å avspore tråden, som handlar om HEF, men eg må likevel svare Pastor Knut. Det hjelp ikkje å kalle kirkesamfunnet for Unitarforbundet. Forbundet har ei kristen haldning, og på heimesidene ser eg jo at Gud er omtalt. Det er eit forbund for kristne unitarar. Kall ei spade for ei spade. Eg ønsker ikkje å støtte ein kristen bevegelse. Når eg skal støtte veldedig organisasjonar, vel eg bort kristne organisasjonar. Eg støttar ikkje Kirkens Nødhjelp, Frelsesarmeen eller andre organisasjonar med ein kristen "formålsparagraf". Difor var det uaktuelt for meg å benytte Unitarforbundet til min vielse. Du er pastor, det er ei kirke, og de feirar kristne og jødiske helligdagar. Det er nok til at eg definerer Unitarforbundet som ein kristen organisasjon, ergo ønsker eg ikkje å støtte dykk, verken økonomisk eller ved å nytte tilbodet om borgerleg seremoni. Det ville vere det samme som å stille meg bak den religiøse grunntanken, som eg altså ikkje ønsker. Når eg har gjort valget om å ver tru mot mi overtyding og livssyn, og altså velge borgarleg vigsel, fell det altså heilt naturleg å velge bort Unitarforbundet, til trass for at det er gratis. Det er viktigare å følge si overbevisning enn å spare 3700,- 1
Pastor Knut Skrevet 9. august 2007 #11 Skrevet 9. august 2007 Det er ikkje meininga å avspore tråden, som handlar om HEF, men eg må likevel svare Pastor Knut. Det hjelp ikkje å kalle kirkesamfunnet for Unitarforbundet. Forbundet har ei kristen haldning, og på heimesidene ser eg jo at Gud er omtalt. Det er eit forbund for kristne unitarar. Kall ei spade for ei spade. Det jeg prøver å fortelle er at du selv bestemmer hvordan innholdet er i en unitarisk vigsel. Vi har to godkjente vigselsrituale: et til bruk for kirkelige vigsler og et til bruk for borgerlige vigsler. Sistnevnte er like nøytralt som alle borgerlige vigsler vil være det. Unitarforbundet formidler ikke ikke noe av sitt private ståsted til brudepar som vil ha en ateistisk vigsel. Men hvis brudeparet mener det er et problem at vigsleren selv har et kristent livssyn, da er det ikke mulig for viglser å gjøre noe med det uansett hvor lite vedkommende sier. Poenget er at en unitarisk vigsel er akkurat slik du vil ha den enten du er ateist eller ikke. Vigslerens livssyn influerer ikke på den saken. Dette er en helt ny måte å tenke vigsel på og jeg kan forstå at den virker fremmed og uvant.
Pastor Knut Skrevet 9. august 2007 #12 Skrevet 9. august 2007 Det er nok til at eg definerer Unitarforbundet som ein kristen organisasjon, ergo ønsker eg ikkje å støtte dykk, verken økonomisk eller ved å nytte tilbodet om borgerleg seremoni. Hm, her skjønner jeg ikke hva du mener? På hvilken måte mener du at du støtter Unitarforbundet ved å gifte deg unitarisk?
Hedda-78 Skrevet 10. august 2007 #13 Skrevet 10. august 2007 Ja, for meg hadde det vore eit problem at vigslar har eit kristent livssyn, og ikkje minst at organisasjonen h*n representerar har ein kristen grunntanke. Dersom eg hadde valgt unitarisk viglsel, ville det ha vore å støtte Unitarforbundet, sjølv om det ikkje er økonomisk. På samme måte som du støttar KrF ved å stemme på dei, ved å gå i demonstrasjonstog for å få salmepugging inn i skulen, ved å møte opp på gratis grillparty arrangert av Misjonsforbundet. Det er mange måtar å vise si støtte og haldning på anna enn økonomisk. Det er ikkje berre vigselsforma som er poenget her, men å handle i tråd med sitt eige livssyn. Eg hadde heller ikkje konfirmert meg borgerlig i regi av ein immam i som satt i rådet for islamsk frigjering, uansett kor borgelig sjølve seremonien var. 1
Pastor Knut Skrevet 10. august 2007 #14 Skrevet 10. august 2007 Ja, for meg hadde det vore eit problem at vigslar har eit kristent livssyn, og ikkje minst at organisasjonen h*n representerar har ein kristen grunntanke. Dersom eg hadde valgt unitarisk viglsel, ville det ha vore å støtte Unitarforbundet, sjølv om det ikkje er økonomisk. På samme måte som du støttar KrF ved å stemme på dei, ved å gå i demonstrasjonstog for å få salmepugging inn i skulen, ved å møte opp på gratis grillparty arrangert av Misjonsforbundet. Det er mange måtar å vise si støtte og haldning på anna enn økonomisk. Det er ikkje berre vigselsforma som er poenget her, men å handle i tråd med sitt eige livssyn. Eg hadde heller ikkje konfirmert meg borgerlig i regi av ein immam i som satt i rådet for islamsk frigjering, uansett kor borgelig sjølve seremonien var. OK, men vi kan sikkert få ordnet med noen ateistiske unitarer også. Unitarene i Tyskland er helt gjennom ateistiske, og rett som det er utveksler vi tjenester. Så det er mulig å ordne en unitarisk vigsel med en ateistisk unitar Men greit nok. Skjønner hva du mener, selv om jeg selv nok har et noe mer avslappet forhold til hvem som ateist eller ikke. Shabbat shalom på vei til Budapest og bare kort innom en datamaskin.
Gjest Veronica Mars Skrevet 10. august 2007 #15 Skrevet 10. august 2007 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå