Gå til innhold

Nytt kjøkken... Gode tips og ideer?

Malama

Anbefalte innlegg

Gjest gaja ii
Hvorfor skal det være mindre "farlig" fettmessig, å ha en motor som trekker fra badene, og en annen som trekker fra kjøkkenet? Det samler seg da vel like mye/lite fett i rørene fra kjøkkenet, uavhengig av om det trekkes fra badene?

Fordi man som regel har kanal rett ut fra kjøkkenet, og dermed blir rørene mye kortere, mens i sentralanleggene samler man masse fett i lange rør, og særlig oppe på loftet hvor det tar lang tid å oppdage branner.

Tror jeg da - vet bare hva jeg har fått fortalt av naboene som hadde brann, og ei venninne som mista alt de hadde lagra på loftet (bunader, barneutstyr osv.) etter en smultbrann på kjøkkenet. De trodde de hadde slukka alt, men brannen hadde spredt seg oppover rørene og blussa opp igjen på loftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler avfallskvern i vasken til organisk avfall!! Superpraktisk (men ikke putt kjøtt oppi der, det har jeg gjort :rodme: )! Mindre søppel i søpledunken, og mindre fare for lukt (så lenge du husker å skylle mens du kverner).

Må vel være bedre for miljøet også?

Det er, som andre sier, veldig få steder det er tillatt. Dessverre har de som selger kjøkken ikke peiling og anbefaler kverner i hytt og pine. Selgeren vi snakket med mente bestemt at dette måtte være lov her, hun kjente flere som hadde det. Jeg ringte kommunen og fikk beskjed om at de absolutt ikke godtok avfallskverner, og ikke hadde planer om å godta det i overskuelig framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man som regel har kanal rett ut fra kjøkkenet, og dermed blir rørene mye kortere, mens i sentralanleggene samler man masse fett i lange rør, og særlig oppe på loftet hvor det tar lang tid å oppdage branner.

Vel, slik huset vårt er bygget, så er den logiske veien ut fra kjøkkenet, det er nettopp opp til den motoren og det avtrekket som står pr i dag. At det kommer to andre rør inn til den samme motoren, det har jo sånnsett ikke noe å si for kjøkkenrøret. Alternativet da måtte være at kjøkkenet hadde sånn kullfiltervifte?

(Eller legge eget rør fra kjøkkenet og rett ut, men da måtte jeg enten flyttet komfyren eller lagt røret tvers over kjøkkenet. "rett opp" løsningen som er benyttet går på den logiske måten.

Så jeg tror så absolutt ikke vi skal bry oss med å ta nye hull i taket...

Å få noen som jobber med å tegne kjøkken til å tegne for oss, Majabeth er absolutt noe jeg har tenkt å forsøke meg på. Men, blir "de" "sur" dersom jeg får dem til å tegne noe, og likevel ikke enderopp med å handle hos dem? For jeg kunne godt tenkt meg å se mulige løsnigner, men har altså slett ikke bestemt meg for hvor vi skal handle det enda, og hvor vi ender opp avhenger jo av hvor vi finner den løsningen vi liker best. Men jeg får liksom litt "dålig samvittighet" dersom jeg går til noen og får dem til å tegne opp et kjøkken, også bare.. "nei, vi vil ikke ha noe med dere likevel..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, slik huset vårt er bygget, så er den logiske veien ut fra kjøkkenet, det er nettopp opp til den motoren og det avtrekket som står pr i dag. At det kommer to andre rør inn til den samme motoren, det har jo sånnsett ikke noe å si for kjøkkenrøret. Alternativet da måtte være at kjøkkenet hadde sånn kullfiltervifte?

(Eller legge eget rør fra kjøkkenet og rett ut, men da måtte jeg enten flyttet komfyren eller lagt røret tvers over kjøkkenet. "rett opp" løsningen som er benyttet går på den logiske måten.

Så jeg tror så absolutt ikke vi skal bry oss med å ta nye hull i taket...

Å få noen som jobber med å tegne kjøkken til å tegne for oss, Majabeth er absolutt noe jeg har tenkt å forsøke meg på. Men, blir "de" "sur" dersom jeg får dem til å tegne noe, og likevel ikke enderopp med å handle hos dem? For jeg kunne godt tenkt meg å se mulige løsnigner, men har altså slett ikke bestemt meg for hvor vi skal handle det enda, og hvor vi ender opp avhenger jo av hvor vi finner den løsningen vi liker best. Men jeg får liksom litt "dålig samvittighet" dersom jeg går til noen og får dem til å tegne opp et kjøkken, også bare.. "nei, vi vil ikke ha noe med dere likevel..."

Svigerforeldrene mine hadde ventilatoren kobla på samme kanal som badet bl.a. De omgjorde dette for det kom matlukt inn på de andre rommene i etasjen over. Det er jo ikke sikkert at det blir tilfelle for dere, men bør kanskje sjekkes?

Hos oss er det mange ganger at kunder kommer innom med ei tegnnig de har fått hos våre konkurrenter. Vi gir de tilbud ut fra hva de ønsker. Det skjer garantert at enkelte går videre med vår tegning også, men sånn er det. Ingen blir sure dersom dere får tilbud på kjøkken- for så å velge noe annet. Du er ikke forplikta til å kjøpe bare fordi du får tilbud. Hos noen (bl.a. oss) er endel av servicen at de kommer på hjemmebesøk for å ta kontrollmål, og være behjelpelig med andre problemer (takhøyde, spesielle ting man må ta hensyn til...). Men det er som regel etter at tilbudet er godkjent av kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper
Tror jeg da - vet bare hva jeg har fått fortalt av naboene som hadde brann, og ei venninne som mista alt de hadde lagra på loftet (bunader, barneutstyr osv.) etter en smultbrann på kjøkkenet. De trodde de hadde slukka alt, men brannen hadde spredt seg oppover rørene og blussa opp igjen på loftet.

:overrasket: Så skummelt!!

Jeg har ikke så mye peiling på kjøkken, men leser en del blader på jobb, og i interiørbladet har jeg sett veldig mye snedig!

Blant annet et slags rør som er ned i benkeplata, så trykker du bare på den så vips! Opp kommer en liten "stasjon" med stikkkontakter! Dette synes jeg så genialt ut, så slipper man å ha stygge stikkkontakter på veggen!

Ellers så jeg også en skjærefjøle som var integrert i kjøkkeninnredningen, det så ut som et skap, men når du trakk den ned så kom det en skjærefjøle. Inni der var det oppheng til kniver. Noen som skjønner hva jeg mener? :klø:

Nå aner jeg ikke hvem som har disse kjøkkene, men jeg synes bare det var så utrolig praktisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majabeth: Skal dobbeltsjekke om det blir matlukt på badet i 2. etg ja. Det tenker vi ikke så mye på, ettersom vi aldri bruker det omtrent (gjestebad), men det har ikke luktet mat når jeg har vært der i alle fall. Så vidt jeg vet går jo ikke røret fra kjøkkenet til badet uansett, men skal sjekke det. Absolutt. Selv om jeg er usikker på hvor mye av luftegreiene vi kan endre på, i forhold til nye hull i taket muligens kommer innunder at "ytterveggene er boretsslagets ansvar" på et vis. Må sjekke opp det også.

Barkeeper: Ja, det er mange sneidige ting. Jeg har ikke sett noen av dem du nevner da, men i alle fall, det finnes mange finesser. Og dem får man ikke på ikea, så... vi år se hva vi ender opp med å velge.

Har litt lyst til å ta mål av kjøkkenet og be ulike steder tegne et godt forslag, med prisestimat sånn ca, fordi jeg antar ulike profesjonelle vil tenke litt ulikt, og det kan være kjekt å se de små detaljene de vil tenke annerledes. Og så velge det vi liker best, til syvende og sist.

Gleder meg litt jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også sånn viftesak, en Villavent, vet ikke om det er det samme- men vi forsøkte ihvertfall å koble den ut fordi den gjorde at det ble veldig kaldt inne om vinteren og samtidig hadde vi hørt sånne brann-skrekk-historier, men da fikk vi kondensskader på loftet... Poenget: Hvem er det som monterer/demonterer/skifter ut sånne vifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drua, villavent er det faktsik vår også heter, når jeg bare fikk tenkt meg om... (hvordan hodet mitt fikk det til å huske som "noe fremmedlangsk ord med "ja" i seg er en anelse uvisst)

Men altså: Hvem som gjør noe med slike vifter lurer jeg også på...

Vi vil ikke egentlig demontere den da, bare få den til å funke bedre (om det ble kaldt på stua om vinteren, hjalp det ikke å bare slå den av når den ikke er i bruk?) Hjemme hos mamma står den av, eller på minimum som "default" også slår vi den på/skrur opp når vi skal i dusjen eller lager mat. Hos oss står den på absolutt max døgnet rundt, året rundt, for den trekker så lite at det føles ikke som så mye vits i å skru den ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil ikke egentlig demontere den da, bare få den til å funke bedre (om det ble kaldt på stua om vinteren, hjalp det ikke å bare slå den av når den ikke er i bruk?) Hjemme hos mamma står den av, eller på minimum som "default" også slår vi den på/skrur opp når vi skal i dusjen eller lager mat. Hos oss står den på absolutt max døgnet rundt, året rundt, for den trekker så lite at det føles ikke som så mye vits i å skru den ned...

Det kan jo virke som om det blir for langt den kanalen lufta går gjennom. Husk på at jo flere svinger og jo lengre kanalen blir, dess "tyngre" blir det å få lufta ut. Det beste er om kanalen går rett ut i friskluft. Hos disse svigerforeldrene mine valgte de å legge slangen fra ventilatoren langs "veggen" (de har ca 25 cm igjen av veggen helt oppe med taket, som en slags bjelke) og så kledde de den igjen. Da kommer uttaket rett ut i frisk luft, og selv om slangen er ca 3,5 m så funker det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel den går ikke egentlig unormalt langt, så vidt jeg vet. "motorenheten" står på loftet. Ikke akkurat rett over kjøkkenet, men så logisk plassert som mulig. Det er fortere fra kjøkkent til motoren i vårt hus enn hos mamma og pappa i alle fall. Men hvor mange "kriker og kroker" den ligger i er noe uvisst, for jeg tror slangen ligger et stykke "mellom gulvet på loftet og taket i førsteetasje".

Jeg mistenker at det har med å gjøre med at den er drøyt 20 år gammel, og litt "sliten", men vi får nesten undersøke dette også.

Akkurat dette er jo lagt opp relativt likt i alle husene vil jeg anta, og så logisk som mulig.

Etter å ha tegnet opp huset (jeg sliter litt med retningen når jeg kommer opp i andreetasje, så jeg måtte tegne og legge dem over hverandre for å se hvor langt det er fra kjøkkenvifte til motorenhet) fant jeg ut at kjøkkenet og komfyren er plassert nesten rett under motoren, kanskje et par meter på skrå, neppe stort mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ønsket meg kjøkkenøy, men det var rett og slett ikke plass til på mitt lille kjøkken. Løsningen ble å lage en "halvøy" med ekstra bred benk. Nå er den arbeidsbenk, frokostbar og oppbevaring (har passet på at det er plass til bena og plass til å skyve noen barkrakker innunder). Strømuttak er montert rett over benkeplata for div. maskiner. Jeg har kolonialskuffer (genialt, pass på å få med dempere bare) og skap under hele med plass til tallerkner/glass, kjøkkenmaskin og et "roteskap" til diverse. Har ikke overskap, det ville blitt for ruvende. Har sett noen nevne en slags støvsuger man kan ha i sokkelen så det bare er å feie gulvet? Det er hvertfall noe jeg ønsker meg, med barn i huset blir det MYE smuler.

Kan anbefale IKEA, ønsker man seg mer kreative løsninger enn de kan tilby kan det meste av "kreativ innmat" kjøpes utenom, og de har standard bredde på skapene. Jeg har induksjonstopp og mikro/ovn i høyskap. Jeg så et tips fra en kjøkkendesigner en gang; gå igjennom det dere vanligvis oppbevarer på kjøkkenet før dere tegner ett nytt, og kast alt som bare er skapfyll. Det koster som regel mer å kjøpe skap til alle disse tingene enn det de er verdt, evt. man ender opp med å velge vekk løsninger det ikke blir plass til fordi man "må" ha et skap til alle reklamekrusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi driver og bygger hus, og har bestillt kjøkken som kommer i slutten av september!

Er enig med deg med sånn lift, det skal jeg ha og! Kjøkkenmaskinen tar jo uansett et skap om den står på lift eller inni et vanlig skap. Og ja, det er som regel plass til løst utstyr i samme skap :)

Støvsugerluke som blir nevnt ovenfor skal vi også prøve og få til! Hvis man har sentralstøvsuger skal dette gå, den fungerer sånn at når luka åpnes så starter den opp og vips så er alle smulene på kjøkkengulvet borte...uten å måtte dra frem en ti meter lang uhåndterlig slange....

Overskap helt opp til taket er også lurt synes jeg, slipper det laget med fett oppå der....og det finnes mange fine "avslutningslister" opp mot taket hvis man ikke vil ha det helt rett!

Når det gjelder skap/skuffer fant vi ut at det mest praktiske er store skuffer, og skap med skuffer inni som man trekker ut for å få oversikten uten å måtte flytte ting hele tiden!

Av overskap har vi også ført på skap som går helt ned til benkeplaten. Dette mest for å pynte opp, og bryte de ellers rette linjene av overskapene....også blir det spotter inni skapet! Men hvis benkeplassen ikke er så stor i utgangspunktet stjeler dette litt plass...

Høyskap er også veldig romslig og praktisk!

Demping i skuffer og skap bør du definitivt vurdere :) Så unngår du slenging i dører når ungene kommer engang i fremtiden.

For å utnytte plassen ennå mer, så finnes det "sokkelskuffer"! Som navnet tilsier, skuff nederst i sokkelen.... Dette kan være grei plass til blader, bæreposer, små leker etc kanskje??

Hvis dere ikke bruker kjøkkenbord, hva med en frittstående øy med barløsning på?? Det går an og få øy som ikke sitter fast i gulvet, og da går det kanskje an å rett og slett hive den ut og sette inn kjøkkenbord ved en evt familiforøkelse etterhvert i livet.... Da får du mer benkeplass og..

Hvis du overhodet tror det er plass til øy, så la noen kjøkkenforhandlere tegne forslag til deg.

Regner med dere beholder kjøleskapet dere har. Få det med i tegningen, det er god plass til et par skap over det igjen! Tett igjen opp til taket ;)

Hvis kjøleskapet skal stå i hjørne, altå mot vegg på siden.. Så må det være GOD plass bort til veggen siden dørene på et "amerikansk kjøleskap" med isbiter er veldig dype! Man må få døre HELT opp for å få ut noe i kjøleskapet som er bredt. Så utenforkjøleskapet bør det være et 30, helst 40 skap.... pass på!

Fler av de som tegnet forslag til oss nevnte aldri noe om dette....

Håper dette ikke ble for langt og kjedelig, men at det kan hjelpe deg litt i valgets kval....lykke til ihvertfall!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal legge litt merke til dette med dørene på kjøleskapet... har ikke noe som helst problem med det i dag, men nå sliutter skapet 15-20 cm fra veggen da. (Det jeg "irriterer" meg over er egentlig mer det at dørene ikke går langt nok opp, bare "rett ut", og når kjøleskapdøra går mot benken, så gjør det det klønete å ta ut av kjøleskapet. Jeg har kjøkkenbordet rett forran kjøleskapet da, og pleier å sette ting der, men nå siste uka har det stått et par skuffer på det bordet (de ble skrudd på plass igjen i helga, så nå er det bra igjen) og da ble det merkbart irriterende.

Vi skal i alle fall beholde kjøleskapet ja, vi planlegger å beholde hvitevarene, de er jo nye, og vi er fornøyd med dem.

Støvsuger i sokkelen høres lurt ut ja, men vi har ikke sentralstøvsuger, og det tror jeg er et litt for stort prosjekt å putte inn i rekkehuset vårt... får nok klare oss med kost og brett og vanlig støvsuger. Selv om jeg ikke et sekund tviler på at det blir mye smuler med barn i husetm, det er mer enn nok smuler med to voksne i huset synes jeg... Sokkelskuffer derimot, det er muligens mer verd å undersøke ja :)

Kjøkkenøy er jeg veeeeeeldig usikker på. Vel og merke et relativt stort kjøkken (sammenlignet med hva jeg er oppvokst med i alle fall) men det måtte nok blitt "Halvøy" står inntil veggen, og fungerer som kjøkkenbord (for fremtiden i alle fall) (Hva er egentlig "barløsning"?)

Ellers er ingen innlegg for lange og kjedelige, dette er jo spennende det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Barløsning eller halvøy er når det kommer en utstikker fra disken og ut i rommet som du kan sitte på begge sider av. En slags enten forlengelse av disken ut i "det fri" eller en L der den nederste delen av L'en er en plass man kan sitte/stå på begge sider av. Den nedre delen av L'en er som regel 60 cm bred og så er det skap på ene siden og en pen avslutningsfront "på utsiden".

Er enig med at skal man ha en slik blir det for ruvende og stengende med overskap.

Ut fra din beskrivelse av ditt kjøkken Malama tror jeg ikke det passer hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett litt på det fra ikea ja (ikke lastet det ned, men lest om det) har tenkt å prøve.

At de har et hos hth også er flott, kommer til å prøve meg på begge jeg :)

Men først må jeg få tatt 100% nøyaktige, gode mål av kjøkkenet.

(Og muligens få et budsjett...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det på hth behøver du ikke laste ned. Og det kan printes ut.

Det som var litt dumt er at de heller ikke har alle løsninger en søker...;)

Men tror ikke noen kjøkkenprodusenter har ALT en vil ha...må nok mikse og trikse litt, tror jeg...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...