Gå til innhold

Nytt kjøkken... Gode tips og ideer?

Malama

Anbefalte innlegg

Ja... da vi kjøpte nytt hus i fjor sommer sa jeg at "på sikt vil jeg gjerne bytte kjøkkenet, men det blir nok ikke helt enda"

Og det er enda slik, "på sikt, men ikke helt enda".

Men, det er på tide å begynne å tenke og planlegge. (Kjøkkenet vårt bærer litt preg av å være "oppbrukt", så i løpet av 1-2 år er planen definitivt å bytte kjøkkeninnredning)

Det er innredningen jeg tenker på. Ja, og veggene da. Gulvet er relativt nytt, og hvitevarer kjøpte vi da vi flytta inn.

Det jeg selv har tenkt på er:

*Fliser eller noe sånn over vasken og over komfyren (i dag er der bare tapet, som bærer preg av hva vann kan gjøre med tapen over vasken, og ikke er så lett å vaske fett av over komfyren)

*Ønsker meg "mikserskap" (sånn med fjærbelastet "løftehylle" til å ha mikseren på, så jeg slipper å løfte den selv opp og ned fra skapet)

*Overskap som går helt til taket, utnytte plassen og slippe de fete skaptoppene.

*Helst ikke flytte på "faste" ting som vann og avtrekk, da jeg innbiller meg det gjør det hele markant dyrere...

Vi er i utgangspunktet åpen for det meste, og tar gjerne imot gode råd...

Vi er ikke fremmed for tanken på IKEA-kjøkken, har hatt det før (leid sted) og var fornøyd med det, kvaliteten er god den. Men, såvist jeg har sett er det ikke mulig å få til en tilfredsstillende "miskerløsning" som ikke innebærer at jeg må flytte den fra en skuffe/skap til benken for å bake. (Evt mulig å få tak i "innmaten" fra en annen leverandør, og montere i ikea-kjøkken tro?) Men ikke fremmed for å kjøpe fra en annen leverandør heller da altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Ikea hadde i allefall før mikserlift.

Men den tar et helt skap. Veldig mye for veldig lite. Hva med et sjalusiskap som går helt ned til disken der mikseren skyves inn og døren lukkes når den ikke er i bruk? Med stikkkontakt og det hele og hyller over til alle delene?

En annen ting jeg ville hatt er strykebrett i en skuff. Dvs. hvis du ikke har vaskerom der du stryker klærne. Da ville jeg hatt strykebrettet der ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi pusset opp kjøkkenet der vi bodde før valgte vi Ikea og var veldig fornøyd med det. Noe vi er veldig glad for at vi valgte er slike metallkurver i underskapene istedet for vanlige hyller. Da slipper du å bøye deg ned for å se hva som er innerst i skapene og måtte ta ut alt som ligger fremst for å komme fram til det som ligger bak, istedet dras bare kurven ut og alt er tilgjengelig. Vi valgte også å ha en hylle til mikrobølgeovnen på veggen slik at den ikke tok opp unødig benkeplass. Ellers valgte vi heltre benkeplate istedet for laminat og det er vi også fornøyd med. Det ser mye penere ut, krever kanskje litt mer vedlikehold (må pusses og oljes to ganger i året), men i motsetning til laminat som ikke kan fikses om du får hakk eller riper kan heltrepalter pusses og repareres mer. Noe vi ikke valgte da, men som vi har nå og jeg setter veldig pris på, er innebygget stekovn og platetopp innfelt i benkeplaten. Da slipper man glippen rundt komfyren hvor mat og annet kan falle nedi. Mye enklere å holde rent og så ser det penere ut også.

Vi har ikke mikserskap, men det har jeg heller aldri savnet. Dessuten synes jeg det skapet tar altfor mye plass i forhold til hva som er i det, mye "tomrom" rundt mikseren som ikke kan brukes til noe annet. Men når har vi miksere som kan tas fra hverandre i mindre deler så det er ikke tungt å ta inn og ut av skapet.

Husk godt med lys over benkene og ikke minst godt med strømuttak i veggene, det savnet jeg før vi pusset opp. Det er ofte en god del apparater som skal brukes og veldig dumt om man bare kan stå på ett sted på hele kjøkkenet fordi det er det eneste strømuttaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spurt dem på ikea om de har sånn mikerlift da, men jeg har ikke funnet det ved å bla i katalogene i alle fall...

Jeg er meget klar over at det tar et helt skap, men slik mamma har det hjemme, så er det relativt full utnytting av det skapet.

"Halve skapet" ville jo den mikseren tatt uansett, om den sto på ei vanlig hylle, og resten av skapet, vel, mamma har ialle fall en plastskuff under hylla, der de løse delene ligger, og rist til å sette bakverket på etterpå etc står langs kanten. I bunnen ligger også kjevle. Sånnsett egentlig full utnyttelse av skapet...

Sjalusiskap har jeg ikke tenkt på, men da blir benken veldig smal forran der, vel? Mikseren er ganske stor, det ville ikke kunne være et LITE skap, sånnsett er det mer bortkastet benkeplass, enn mikserskapet er bortkastet skapplass? Men skal absolutt vurdere den muligheten også ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strykebrett har jeg forøvrig slett ikke bruk for på kjøkkenet, jeg holder alt som har med klesvask å gjøre langt unna kjøkkenet. (med mindre jeg skal sette noe på verandaen til tørk på en fin sommerdag holder jeg det i en annen etasje også)

Har (dessverre?) ikke eget vaskerom, men vaskemaskina på badet. Har et ekstra rom (så lenge vi er barnløse i alle fall...) som vi har strykebord og klesskap til duker/sengetøy/gjestedyer etc på. Der er også dør ut til hagen, hvor jeg har klestørkeplass under verandaen.

Når vi pusser opp kjøkkenet, er det selvsagt tiltenkt å vare så lenge at det ikke er snakk om å forbli barnløse så lenge (og det rommet er altså et soverom i samme etasje som vårt soverom (og badet) derfor er det sånnsett et naturlig barnerom (på tross av den døra)) så sånnsett vil vel strykingen bli flyttet ut av det rommet om noen år. Kanskje... kanskje strykebrett på kjøkkenet likevel? For jeg orker ikke bruke ett av rommene i andre etasje som "klesrom", slik vi nå har det rommet i kjelleren, så når det ikke blir i kjelleren, blir det sikkert i hovedtajen (som er kjøkken og stue)

Ok, skal tenke på det...

(se der, jeg er loett påvirkelig, ombestemmer meg delvis i løpet av en post jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo god tid til dere skal pusse opp.

Er mange gode tips i boligblad - finnes ofte kjøkken som eget tema i bladet. SÅ løp og kjøp !

Besøk forskjellige kjøkenleverandører og hør med de hvilke løsninger de her - evnt. skaffe kataloger for å begynne å kikke litt i dem.

Kjøkkeninnredning fra Ikea ig Kvik er ganske billige, og helt ok såvidt jeg har fått med meg. Eneste er vel at de ikke har så mange kreative løsninger og varianter som mange andre har.

Litt avhengig av hvor mye penger dere vil bruke så ville jeg valgt forh. billig innredning men valgt benkeplate, vask o.l. og hvitevarer av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er god tid. Egentlig vet jeg ikke når det blir, det avhenger av ulike ting som, inkludert hvor mye penger vi skal legge i det, og hvor mye vi skal gjøre selv (som igjen henger sammen med sluttprisen) i forhold til tid og andre prosjekter etc. Vi har jo snakka om det "en gang i fremtiden" siden vi overtok, men nå har altså kjøkkenet begynt å minne oss på at det må gjøres noe (men en midlertidig løsning må finnes først, jeg kan ike ha to av skuffene stående på bordet til vi har pusset opp..)

Vi burde kanskje begynne med å regne litt på hva vi skal bruke på dette, og deretter undersøke hva ulike ting koster.

Hvitevarer skal vi ikke bruke penger på, det kjøpte vi for et år siden.

Og ja, kreative løsninger, det er jo litt dem jeg tenker på, om noen har noen tanker om hva som er smart, og hva som bare er bortkastet. (siden jeg altså kun har erfaring med et ikea-kjøkken av enkleste sort (velfungerende, men uten noe som helst kreativt, satt opp helt klart på billigste måte) og dette 20 år gamle kjøkkenet som også nok er en "billigvarint" (standardkjøkken i borettslaget) er jeg ikke helt inne på hva som er fornuftig av disse kreative løsningene...

(bortsett fra at altså jeg, i motsetning til en del aldre, anser mikserskap som en fornuftig løsning. Mamma måtte "krangle" seg til det da de kjøpte kjøkken, selgeren mente det var et bortkastet skap. Mamma, med sin leddgikt, er vel egentlig avhengig av det for å kunne bruke mikseren når pappa ikke er hjemme...)

Tidshorisonten er "innen et par år", men min kjære mann sa jo spøkefult "da blir det nytt kjøkken i helga", så altså "innen et par år" betyr ikke om to år, men en gang mellom i morgen og sommeren 2009... Hvilket godt kan være i høst, dersom det er praktisk og økonomisk gjennomførbart, men altså ikke trenger å være før neste år, eller noe...

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk målene på slike mikserlifter hos andre leverandører og se om de kan passe i et IKEA-skap. Bredden på skapstammene er vel stort sett "standard" 30, 40, 50, 60, 80cm eller noe sånt.

De3t er ikke noe å si på kvaliteten hos IKEA og man ser som regel prisforskjellen veldig godt om man får tilbud fra andre leverandører. Jeg sliter på mitt 3. IKEA-kjøkken og har nettopp byttet ut alle frontene uten å gå konkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg savner i vårt kjøkken: at skapet som inneholder vannkoker, mixmaster, vaffeljern osv, kan trekkes ut!! Nå må jeg ut med alt for å hente det innerste...ARG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, der var noen gode tips der ja.

Lea: skal absolutt sjekke opp mål hos andre ja, ettersom jeg fortsatt etter ivrig leting ikke finner det hos ikea, selv om det sies de har hatt det. (skal for sikkerhetsskyld undersøke med ikea til slutt...)

Tror nok prisforkjellen er meget markant ja, så da spørs det om de "ekstra finessene" er verd så mye mer...

Vi får vel gå runden, snakke med ulike, og få pristilbud?

(Eller i første omgang bestille katalogene deres, og håpe de er inholdsrike og detaljerte, ikke bare viser fronter, slik enkelte nettsider gjør (helt ok det, jeg vil selvsagt velge en front jeg liker, men er for øyeblikket mer opptatt av hva som er BAK frontene...)

øyenstikker: Jepp, uttrekkbare skuffer/hyller er absolutt planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorterer litt tanker her jeg, antar det er greit. (så kan jo dere evt gi forslag til hvordan det BURDE være, i stedet for hvordan det er.

Kjøkkenet vårt er firkantet, antakelig ikke så langt fra et kvadrat. Relativt stort, men litt ufornuftig innredet.

Vi har pr i dag kjøleskap (dobbelt, sånn med vann og isbiter, selvsagt ikke helt passende med sånn rommet var innredet, så vi flytta høyskapet, hvilket er med på å gjøre det så lite praktsik...) Dette står vel ca 20 cm fra hjørnet, bak der er en liten "rotplass", hvor det lett havner panteflasker og tomme melkekartonger...

Ved siden av kjøleskapet er oppvaskmaskina, og deretter et dobbeltskap med vasken/avrenningsfelt. Inni dette skapet er det ingen hyller, er jo en del rør (inn-vann, avløp, kobling av vann til oppvaskmaskin og kjøleskap) , og stort sett rot. Søppelbøtte på ene døra, og ellers står der bare vaskemidler, og sånn.

Over dette skapet er der et dobbeltskap hvor vi har tallerkner og glass. Ved siden av et smalt lite overskap hvor vi har krus. (Jada, vi har, som de fleste andre, altfor mange av disse...) Så kommer det hjørneskap, både oppe og nede. I motsetning til de fleste andre synes jeg at jeg får plass til mye i disse skapene, men det øverste er absolutt best oversikt i, nede har vi kasseroller i ene hylla, og "div elektriske greier (eggekoker, vannkoker, vaffeljern, brødrister etc) og det er et kaos inni der egentlig. Skapet rommer veldig mye, men det er ROT, absolutt.

Oppe er det deretter et enkeltskap (med matvarer)

Deretter kommer komfyren, som har vifte over seg (med "krydderhyller" forran. Greit å ha, men det som brukes til vanlig står på selve vifta, eller henger med magneter på sidene av den)

Oppe er det videre et enkeltskap, nede er der skuffeseksjon. (med brødfjøl nest øverst) Videre er det et dobbeltskap oppe, nede er det en skuffeseksjon til, og et smalt skap til slutt. Dette ender bort i veggen.

Så er der dør, og ved siden av denne har vi altså plassert høyskapet (som opprinnelig sto i hjørnet før kjøleskapet, men da var er bare plass til et standard vanlig kjøleskap)

Og så har vi et kjøkkenbord under de to vinduene på den siste veggen. Ikke at vi noen gang har spist ved dette bordet da, men det er da der... (og et stadig mål om at vi kanskje en gang skal få litt bedre vaner enn å spise forran tv'n. Men de gangene vi ikke spiser forran tv'n spiser vi i spisestua, som er rett utenfor kjøkkendøra.)

Selv om kjøkkenbordet har en viss sentimental verdi (arvet/fått av mormor og morfar, og nå er jo de døde. Stolene som fulgte med fikk vi ikke i første omgang, så vi har et par andre stoler, men nå som boet er gjort opp og huset solgt, kommer stolene også...) er jeg noe usikker på om vi egentlig skal ha kjøkkenbord eller ei. Vi har aldri brukt det, hverken i dette huset eller i den forrige leiligheta. Men, kjøkkenbord "hører jo med"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En innretning som organiserer grytelokk er bra, her ligger de oppå hverandre sammen med grytene inni et hjørneskap. Det irriterer mange ganger i uken.

Et skap eller to som går fra gulv til tak rommer veldig mye. På hyllene i arbeidshøyde kan man sette inn litt tyngre maskiner som Kenwood eller lignende. Det er mye lettere å bære slike "bortover" enn om man må løfte dem opp eller ned fra skap til benk. Dette hvis det blir upraktisk med lifter på kjøkkenet ditt.

Jeg vil også lage plass til andre ting enn mat på kjøkkenet, siden det hos oss er det stedet hvor post, regninger, oppskrifter +++ havner (og ligger utover...). Vil ha et sted hvor jeg kan sette en laptop og ha mulighet til å ha litt papirer og skrivesaker. Da kan "dødtid" hvor man må passe mat på kjøkkenet utnyttes bedre. Vi har ikke noe rom med kontorfunksjon da.

Et eget underskap til det barna trenger på kjøkkenet, slik at de får tak i det de skal ha selvstendig. F.eks vannglass, barneservise, litt vanlig servise så barna kan ta seg drikke og dekke bordet uten å klatre på stoler og falle ned eller være i veien, lekeservise og lekegryter hvis man har en liten "husmor", barneforklær, tegne- og malesaker, perler eller andre hobbysaker de pleier å bruke på kjøkkenbordet.

Jeg ville også planlagt en god kildesorteringsløsning, den skal brukes mye oftere enn mye annet man skal oppbevare på kjøkkenet.

God plass til tørrvarer, hermetikk og andre ting som kan kjøpes i stort så man sparer tid på å handle vil jeg også ha.

Jeg vil heller ikke ha stryketøyet inn på kjøkkenet. Ser for meg at jeg må vaske kjøkkengulvet for å stryke en duk, vente til matlukt etter middagen er borte osv. Det blir visst en soveromsjobb, evt husker jeg mor ofte tok med strykebrett og tøy inn i stuen slik at hun kunne holde øye med barn eller TV underveis. En venninne av meg bretter alltid tøy foran TVen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannkoker: kjøp en som ser så bra ut at den kan stå fremme ved koketoppen hele tiden. Sparer tid på å koke opp vann i den og helle over i gryten etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis du har planer om smårollinger i fremtiden ville jeg beholdt kjøkkenbordet. Ellers ikke.

Løsningen slik den er i dag med hjørne vask og komfyr er jo en grei plassering. Ville ikke endret så mye der. Jeg er forøvrig enig med deg at et hjørneoverskap er fornuftig siden det tar de store fatene som ikke vanlige moderne skap tar.

Hjørneunderskap ville jeg valgt en karusell - eller laget et skikkelig sorteringssystem for avfall der. Enkelte kjøkkenprodusenter har stilige løsninger for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Barn på kjøkkenet" har jeg liksom ikke tenkt på jeg. Altså at de skal kunne dekke bordet, finne seg drikke, ha tegnesaker og små forklær.

Rett og slett fordi vi ikke har barn, og det falt meg ikke inn at de selvsagt skal tegne/perle/male på kjøkkenet.

Det forklarer selvsagt hvorfor jeg ikke skal fjerne kjøkkenbordet, og derimot anskaffe en voksduk. Vi hadde jo en "hobbyvoksduk" hjemme, som vi fant frem når vi skulle male, lage gipsbilder etc, som selvsagt skjede på kjøkkenet.

Joda, det falt meg bare ikke inn. Som barnløs planlegger jeg kjøkken for voksne jeg. I forhold til barn tenker jeg bare på sikkerhet, at de ikke skal brenne seg og ikke få tak i kjemikalier (derfor ikke ha ting slik vi har dem under kjøkkenvasken i dag) men det falt meg ikke inn at de selvsagt BRUKER kjøkkenet også...

Vi planlegger jo å få barn etterhvert, og skal jo ikke bytte ut kjøkkenet mange ganger, så det må selvsagt bygges slik at det rommer alt man trenger, også om ti år.

Mentalt setter jeg nå av plass til et "barneskap", og putter kjøkkenboret pent på plass igjen.

Jeg ønsker gjerne å holde klesvasken ute av kjøkkenet, og tar det nok heller på stua ja. Kunne vært gjort på soverommet, om det ble ryddet skikkelig, men da egentlig likegjerne også i kjellergangen, om strykeboret blir ryddet bort etter bruk (vi stryker jo ikke akkurat myyyye klær... det brukes mest til rotete oppbevaring av tørre klær, eller de klærene som trenger å "henge litt før de legges sammen" etter å ha blitt tatt inn litt sent utefra, eller etter trommel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vask og komfyr er greit plassert, og jeg ønsker helst ikke å flytte disse, pga flyting av vann/avløp og avtrekk, greit å ha det der det er.

Lurer på å putte et høyskap (eller to smale) fra gulv til tak rett innenfor kjøkkendøra, der vi i dag har et smalt nedeskap og en skuffeseksjon, og det dobbeltskapet oppe. Men det reduserer kraftig kjøkkenbenken min, så det er jo ikke helt ideelt da (vel og merke er det den delen av kjøkkenbenken som til daglig er rotete, men jeg rydder av den når jeg trenger plass til å bake f.eks)

Der vi i dag har høyskap er det ikke logisk å ha det, det gjør det bare tungvindt og trangt rundt kjøkkenbordet. Som jeg altså vil beholde grunnet fremtidige barns bruk av kjøkken.

Alternativet er å trekke oppvaskmaskina "under vasken" (altså under avrenningsfeltet) slik at kjøleskapet kunne komme nærmere, og derved få plass til et høyskap borti hjørnet der det opprinnelig sto likevel. Da blir det mindre skap under vasken, men det er jo bare et rotskap likevel. Ønsker å få til en grei løsning på dette med søppelsortering da, så kanskje vi "tregner" dobbeltskap under vasken likevel?

Mye å tenke på...

Så det er greit at jeg begynner tidelig...

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentalt setter jeg nå av plass til et "barneskap", og putter kjøkkenboret pent på plass igjen.

Et vennepar av meg har en liten kommode på kjøkkenet til slike ting, det kan være et alternativ hvis plassen er begrenset. Veldig praktisk å ha alt tilgjengelig, og lett å rydde bort alt på bordet når middagen er klar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke dumt det heller nei... muligens der vi i dag har høyskapet... Men usikker.

Vi får se litt, når vi begynner å tenke innhold i skapene... hva der er av plass... Spennende blir det i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...