Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Saken er den at jeg jobber som ekstrahjelp i en butikk annen hver lørdag. Vi har to barn og vi har klart å få barnevakt en uke, men det går kun den uken fordi det er den uken mormor har fri fra jobb og kan hjelpe oss med pass. Planen var å reise på mandagen og komme tilbake igjen på fredagen, så jeg rekker jobb på lørdag. Men det gikk visst ikke. Vi fikk reise på tirsdag og det er kun hjemreise på søndag. Så jeg rekker ikke hjem til jobb. Jeg har spurt alle mine kollegaer, og ingen av dem kan.. selvom dette er lenge til. Og sjefen min sa hun var bortreist så hun kunne ikke steppe inn for meg. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Skal mannen og jeg virkelig droppe en uke med ferie pga en stilling hvor jeg jobber to dager i måneden? Jeg har dessuten tenkt til å si opp da jeg ikke trives der. Og litt på siden... jeg minnes å huske det sto 3 måneders oppsigelse i kontrakten min, er dette lov når jeg kun har vært ansatt noen måneder? Ikke fikk jeg kopi av den heller. Jeg trenger råd og innspill!
Gjest lissi32 Skrevet 7. august 2007 #2 Skrevet 7. august 2007 Jeg hadde drete en lang marsj i den jobben! Dra på ferie! Finn deg en ny jobb når du kommer hjem;O)
Gjest lissi32 Skrevet 7. august 2007 #3 Skrevet 7. august 2007 Kun ledere som har 3 mnds oppsigelse. De har ikke lov å gi så lang tid til ekstrahjelper og så lenge du ikke har noen papirer på dette, kan du gå på dagen!!!
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2007 #4 Skrevet 7. august 2007 Med mindre du er bundet av en tariffavtale der det står at oppsigelsestiden ikke kan settes til lengre enn en måned er du bundet av kontrakten din. http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-015.html#15-3 Ut fra det du skriver her synes jeg det er rart at du nektes ferie som planlegges så god tid i forveien. Jeg er nok enig med deg at det kanskje er på tide å finne et annet sted å jobbe. Arbeidsgiveren din KAN nok nekte deg ferie dersom de ikke klarer å dekke inn dine vakter - jeg finner det rart at ingen av dine kolleger er villig til å bytte (det er vel vanlig at man tenker at man ønsker å ha et bytte til gode i tilfelle man trenger det selv, og dermed synes jeg dine kolleger er vrange).
Chiquita Skrevet 7. august 2007 #5 Skrevet 7. august 2007 man kan aldri gå på dagen - selv uten kontrakt
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2007 #6 Skrevet 7. august 2007 En kontrakt du ikke har fått kopi av er du fremdeles bundet av så lenge du har signert. Men det er mildest talt rart at kontrakten ikke er utferdiget i to eksemplarer hvorav begge signert og et eks. til hver av partene. Er det derimot en "arbeidsavtale" som ikke er signert er du ikke bundet av noe som helst og kan gå etter en måned.
Gjest lissi32 Skrevet 7. august 2007 #7 Skrevet 7. august 2007 Man kan gå på dagen om man har lyst, men da mister man jo jobben. Er det en mnd til ferien rekker du jo å si opp.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #8 Skrevet 7. august 2007 Det er tre uker til ferien, så jeg rekker ikke å si opp. Jeg har syv kollegaer og ingen av dem vil stille opp for meg, hvor kun to av dem har en forklaring på hvorfor. Kan jeg bare la være å dukke opp da? Er ikke det litt dårlig gjort? Syntes det var veldig mange forskjellige svar her, på hva oppsigelsestiden min angår. Etter signert kontrakt fikk jeg kun den ene delen av kontrakten tilbake, en slags forside med våre signaturer.. innholdet fikk jeg ikke.
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2007 #9 Skrevet 7. august 2007 Det er tre uker til ferien, så jeg rekker ikke å si opp. Jeg har syv kollegaer og ingen av dem vil stille opp for meg, hvor kun to av dem har en forklaring på hvorfor. Kan jeg bare la være å dukke opp da? Er ikke det litt dårlig gjort? Syntes det var veldig mange forskjellige svar her, på hva oppsigelsestiden min angår. Etter signert kontrakt fikk jeg kun den ene delen av kontrakten tilbake, en slags forside med våre signaturer.. innholdet fikk jeg ikke. Du kan ikke bare la være å dukke opp dersom du ønsker referanser og slikt siden. Ja det er dårlig gjort. Det er ingen som er FORPLIKTET til å bytte vakt med deg, men vanligvis tenker man sånn at hvis jeg er grei nå så er hun/han grei med meg en annen gang. Er vanlig kollegial høflighet det. Arbeidsmiljøloven som jeg henviste til er helt klar: med mindre annet er avtalt i kontrakt eller tariffavtale gjelder 1 måneds oppsigelsestid. Du har en kontrakt der det står 3 mnd. Altså er du forpliktet til å stå oppsigelsestiden ut.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #10 Skrevet 7. august 2007 Jeg hadde dratt til legen å fått sykemelding! Kanskje snuskete,men hadde ferien min stått på spill ville jeg gjort det. (hvis jeg hadde jobbet kunn 2 dager i mnd altså,ikke ved en fast jobb..)
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2007 #11 Skrevet 7. august 2007 Jeg hadde dratt til legen å fått sykemelding! Kanskje snuskete,men hadde ferien min stått på spill ville jeg gjort det. (hvis jeg hadde jobbet kunn 2 dager i mnd altså,ikke ved en fast jobb..) Det ER en fast jobb. Hun har to faste vakter i måneden. Det er ikke en jobb der hun er ringevakt. Sykemelding der det etterpå blir oppdaget at man vært på ferie kan være oppsigelsesgrunn. Jeg tror trådstarter bare må innse at dette ikke går enkelt og greit dessverre.
Varsia Skrevet 7. august 2007 #12 Skrevet 7. august 2007 Sykemelding der det etterpå blir oppdaget at man vært på ferie kan være oppsigelsesgrunn. Jeg tror trådstarter bare må innse at dette ikke går enkelt og greit dessverre. Men gjør det noe da? Om hun leverer inn oppsigelse før hun reiser gjør det vel ingenting om arbeidsgiveren får en oppsigelsesgrunn på henne? Hun vil jo ikke jobbe der! Nå har ikke jeg mye peiling på slikt, så kan ikke komme med noen faktaopplysninger dessverre. Personlig ville jeg kanskje bare gitt klar beskjed til sjefen om at jeg ikke kommer den dagen, omså latet som at jeg var syk den ene spinkle dagen. Kanskje dårlig gjort, men når man ikke trives en plass er det lettere å gjøre dårlige ting. Hvis du derimot er avhengig av å ha gode referanser der må du finne en bedre løsning...
Gjest lissi32 Skrevet 7. august 2007 #13 Skrevet 7. august 2007 Dette er utrolig vanskelig, og litt sært av de som jobber der. Det er snakk om en dag. Og det er snakk om en hel ferietur som går i vasken. Som jeg skjønner er det ikke enkelt å få fri en uke fra barn og diverse. Om du ikke ønsker å jobbe der mer så gå innen å si opp. Er dette så big deal? Nye jobber fins det mange av:O)
Kamikatze Skrevet 7. august 2007 #14 Skrevet 7. august 2007 Du kan jo forsøke å ta det opp igjen med sjefen enda en gang, og forklare hvorfor det blir vanskelig for deg å rekke hjem i tide. Og så høre om ikke sjefen kan fikse vaktliste sånn at noen andre "beordres" den dagen, og at du kan ta det igjen seinere. Nå er det vel mer praktisk å bestille ferien etter når man har fri, men den lar jeg ligge. Sier du opp, vil det ikke tjene dine interesser om du uteblir, ettersom du gjerne behøver arbeidsgiver som referanse til en ny jobb. Vet ikke hva som er viktigst for deg, ferie eller jobb. Selv om det ikke dreier seg om mange timer, så ansettes ikke folk uten grunn, og at folk uteblir fra jobb kan få negative konsekvenser for bedriften. Tror jeg ville tatt en runde til med kollegene, jeg. Men hvorfor vil de ikke bytte med deg da? Pleier du å steppe inn når du blir spurt av dem, forresten?
Rosalie Skrevet 7. august 2007 #16 Skrevet 7. august 2007 Hva med å reise når du faktisk har fri og ta med barna på ferie? At dere setter igjen barna hjemme syns jeg også er rart. Hvorfor ikke reise på familieferie? Du kan naturligvis drite i å møte opp den dagen. Men alle vet nå at du skulker. Ergo kan du ikke bruke den arbeidsgiveren som referanse. Og en ny arbeidsplass kommer til å ville ha siste arbeidsplass som referanse, de kommer ihvertfall til å stille kritiske spørsmål om hvorfor du ikke har den som referanse. Mulig de også ringer den og spør hvordan du var som arbeidstaker. Det har de anledning til. Jeg lurer litt på hvordan du spurte kollegaene dine, jeg, da. Har selv hatt deltidsjobb med faste vakter, og enkelte der byttet jeg ikke vakt med, for de spurte ikke på en ordentlig måte, og tok det som en selvfølge at når de spurte skulle man si ja. For øvrig er vel dette rett rundt studiestart, og dersom det er studenter blant de du har spurt skjønner jeg at de ikke vil jobbe første helg etter studiestart.
Kara W Skrevet 7. august 2007 #17 Skrevet 7. august 2007 Hva med å reise når du faktisk har fri og ta med barna på ferie? At dere setter igjen barna hjemme syns jeg også er rart. Hvorfor ikke reise på familieferie? Sånne komentarer synes jeg ikke har noe i en debatt som denne. Du har nå gjort det kjent for alle på jobben at du har planlagt å reise, så da er det desverre ingen god måte å ta seg fri på. En sykemelding vil alle skjønne er falsk. Førts og fremst hadde jeg sett etter om jeg kunne flyttet ferien til en annen uke. Så hadde jeg tatt en ny runde med kollegaer for å se om det ikke var noen som kunne alikvell. Spør pent, og gjør det klart for dem at du selvfølgelig tar en vakt for dem når de måtte ha behov for det. Tenk kreativt og se om du kan komme med noen andre løsninger for sjefen din. Du sier at dere orginalt hadde tenkt til å reise mandag til fredag. Kan dere ikke være borte tirsdag til fredag da? En dag bør jo ikke gjøre så stor forskjell, så lenge dere får ferien deres. Så lenge du har skrevet under en kontrakt gjelder den, enten du har en kopi selv eller ikke, så det er nok tre måneders oppsigelse, ja. Å bare la være å dukke opp synes jeg er umoralsk og hadde heller avlyst ferien min. Som andre sier så kan fremtidige arbeidsgivere komme til å ringe sjefen din. Hvis ikke du føler at de nekter å bytte/legge til rette for deg kun for å være slemme mot deg. Da kan du la være å dukke opp, og si at uenigheter med sjefen/kolegaer var grunnen til at du sluttet. Da legger de mindre vekt på eventuelle referanser. Dette kommer sannsynligvis til å telle negativt mot deg, så jeg ville ikke gjort det med mindre du var veldig sikker.
ToveM Skrevet 7. august 2007 #18 Skrevet 7. august 2007 Når du bare jobber to dager i måneden, bør det være mulig å få til å reise når du har fri, så får du helelr utsette det til en annen gang du kan få til barnepass
Eliza Doalot Skrevet 7. august 2007 #19 Skrevet 7. august 2007 Du kan jo prøve å betale noen ekstra for å jobbe for deg... tilby dem en 1000-lapp ekstra for eksempel? Utover det er det vel ikke så mye du får gjort. Å trikse og mikse med sykemeldinger ol, synes jeg er veldig lite lurt, ikke minst fordi du er avhengig av en referanse hvis du skal søke ny jobb.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #20 Skrevet 7. august 2007 Jeg har j obbet fulltid et sted der vaktene måtte dekkes opp og der det var mange deltidsansatte som jobbet ca en gang i uka. Og maken til mye styr det var med disse deltidsansatte. Selv om de ikke jobbet særlig mye var det alltid mas om å ta vaktene deres. I begynnelsen sa jeg ja til å ta vakter for dem ,men det endte jo med at jeg aldri hadde en fridag. De deltidsansatte hadde alltid et eller annet KJEMEPEviktig de skulle vøre med på (ferie, konsert osv), og de mente at man måtte ha andre planer for å kunne si nei til å ta vaktene deres. Å bare ha planer om å være hjemme og slappe av var visst ikke god nok grunn. Hvis de ikke fikk fri hendte det også at de leverte egenmelding, og enkelte droppet bare å dukke opp hvis de uansett hadde planer om å slutte. Og hvis folk ikke kom ble jeg tilkalt for å jobbe. Jeg måtte jo bare begynne å si nei til alle vaktbyttene. Jeg hadde jo aldri fri en hel helg, måtte alltid ta vakter for de deltidsansatte. Jeg gadd ikke stå til rette overfor dem og oppgi noen grunn til at jeg ikke kunne ta vakt for dem. Hvis man kun jobber to ganger i måneden bør man klare å finne en ferietur som ikke krasjer med jobbdagen. Hvis det hadde vært mange måneder før man skulle reise bort ville det sikkert vært mulig å endre turnusen. Men du kan ikke forvente at andre skal jobbe for deg, det er ditt ansvar. Synes også det er underlig at folk får seg deltidsjobb hvis de egentlig ikke vil jobbe. Man må nok jobbe for å få penger. Og det er jo like forpliktende med en deltidsjobb som en fulltidsstilling. Hvordan skal kabalen gå opp i bedrifter med mange deltidsansatte hvis de ikke møter på jobb? Og selv om det "bare" er en deltidsjobb så er det jo OK å forlate jobben med et OK ettermæle. Å få positive attester og referanser fra alle typer jobber er viktig for senere jobbsøking. Nå er arbeidsmarkedet hett og på arbeidstakers side, men hvis tidene blir dårligere kan man kanskje bli tvunget til å ta til takke med ikke fullt så attraktive jobber. Ble et langt innlegg dette, men det eneste TS skal gjøre er å møte på jobb som oppsatt. Å bruke sykemelding/egenmelding når man ikke er syk er misbruk. Og det er da ingen menneskerett å reise bort i høstferien? Svært få av de andre som har fulltidsstilling kan gjøre dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå