Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_maiken_*
Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst til å bli lærer, men har ikke utdannelse som det. Har en mastergrad fra UiB, og kan vise til gode karakterer. Kan man bli lærer uten noen form for lærerutdannelse? Evt på hvilke skoletrinn?

Skrevet

Du kan få jobb i videregående, men du må/bør nok ta PPU enten først eller i løpet av de første årene du er ansatt. Om du først har PPU tror jeg du kan undervise i grunnskolen også, i hvert fall kjenner jeg folk som gjør det.

Skrevet
Du kan få jobb i videregående, men du må/bør nok ta PPU enten først eller i løpet av de første årene du er ansatt. Om du først har PPU tror jeg du kan undervise i grunnskolen også, i hvert fall kjenner jeg folk som gjør det.

--- forresten er det jo avhengig av hva du har master i, om det er undervisningsfag i skolen.

Skrevet

Har samfunnsfaglig utdannelse. Så man kan ikke bli lærer i grunnskolen uten å ha ped.? Kan man heller ikke ta dette ved siden av?

Skrevet

Broren min tok mellomfag i pedagogikk på universitetet, da slapp han unna pedagogikken på lærerskolen.

Mulig du kan få jobb som ufaglært lærer i grunnskolen dersom de mangler kvalifisert arbeidskraft.

Skrevet
Mulig du kan få jobb som ufaglært lærer i grunnskolen dersom de mangler kvalifisert arbeidskraft.

Jepp, men man får ikke fast jobb, tror jeg, uten å forplikte seg til å ta PPU. Mulig det er samme greia som gjelder i både grunnskole og videregående, egentlig..? Bare at med allmennlærerutdanning er man kvalifisert for jobb i grunnskole, men ikke vgs?

Skrevet

Med allmennlærerutdanning er man kvalifisert for grunnskolen og ikke vgs, det er korrekt. Men man kan undervise i grunnskolen med universitetsutdannelse.

Til ts: hvis du tar PPU på et år er du faktisk utdannet lektor. PPU kan også taes på deltid over to år slik at man kan jobbe ved siden av. Du kan da som sagt jobbe både i grunnskolen og vgs.

Skrevet (endret)
Med allmennlærerutdanning er man kvalifisert for grunnskolen og ikke vgs, det er korrekt. Men man kan undervise i grunnskolen med universitetsutdannelse.

Kan man undervise i hele grunnskolen med universitetsutdannelse? Så vidt jeg vet kan man "kun" undervise på vgs. og ungdomsskole. Jeg tenker på fast stilling, ikke vikar o.l.

Endret av Grønt blad
Gjest Gjesten
Skrevet

Uten lærarskule kan ein undervise mellomtrinn, ungdomstrinn og vgs. Har ein bachelor/ master så treng ein berre ta PPU, som skrive over, så er ein kalifisert. Men ingen får fast jobb uten PPU så vidt eg veit.

Lykke til :)

Skrevet
Uten lærarskule kan ein undervise mellomtrinn, ungdomstrinn og vgs. Har ein bachelor/ master så treng ein berre ta PPU, som skrive over, så er ein kalifisert. Men ingen får fast jobb uten PPU så vidt eg veit.

Lykke til :)

Også selvom masteren ikke inneholder noen av undervisningsfagene i skolen altså?

Gjest Gjesten
Skrevet

Nei, det kan eg aldri tenke meg, men eg trur ikkje alle tre faga må vere undervisningsfag. Eg har i alle fall møtt lærarar med hovudfag der fagkretsen er historie, sosiologi og statsvitenskap, med hovedfagsfordjupning i administrasjon, som har hatt fast jobb som lærar ved ungdomsskule; dvs eit undervisningsfag i praksis, sidan alle tre går under samfunnsfag. Men eg kan aldri tenke meg at ein kan få fast jobb som lærar dersom ein har gammalgresk, latin og egyptiske hieroglyfar som fagkombinasjon...

Skrevet
Nei, det kan eg aldri tenke meg, men eg trur ikkje alle tre faga må vere undervisningsfag. Eg har i alle fall møtt lærarar med hovudfag der fagkretsen er historie, sosiologi og statsvitenskap, med hovedfagsfordjupning i administrasjon, som har hatt fast jobb som lærar ved ungdomsskule; dvs eit undervisningsfag i praksis, sidan alle tre går under samfunnsfag. Men eg kan aldri tenke meg at ein kan få fast jobb som lærar dersom ein har gammalgresk, latin og egyptiske hieroglyfar som fagkombinasjon...

Vel, akkurat den fagkombinasjonen har jeg ikke, men det er ikke så langt unna :ler:

Fast lærerjobb kan jeg sannsynligvis bare glemme ja... Jaja... Jeg har visst utdannet meg til arbeidsløshet, sånt skjer når man velger å følge hjertet fremfor hodet... :sprettoy:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...