Nanella Skrevet 20. mars 2003 #1 Skrevet 20. mars 2003 Hei! Det er første gang jeg er inne her på bryllup, jeg måtte bare se hva slags tråder det var her.. Men jeg klarer ikke å la være å stille spørsmålet: Hva er vitsen med å gifte seg?? Jeg har vært sammen med min samboer i 3 1/2 år nå, og det er jo noen innimellom som spør om vi ikke skal forlove oss snart eller om jeg tror han kommer til å fri snart. Mamma og tante har jo begynt å tenke på hvordan de vil dekorere kirken den deg det kommer... Neida, det var kanskje litt å overdrive.. Men jeg må jo bare si til alle de som lurer på dette at jeg er ikke så opptatt av å gifte meg jeg. Syns ikke det er noe stort i det heletatt!! Så jeg må jo spørre dere da som skal gifte dere nå i nærmeste fremtid.. Hvorfor gjør dere det egentlig? For jeg kan liksom ikke finne noen ordentlige gode grunner for det jeg.... Spent på svar! Trulta
Pip Skrevet 20. mars 2003 #2 Skrevet 20. mars 2003 -Fordi jeg elsker kjæresten min så utrolig høyt, og ikke kan tenke meg noe bedre enn å dele livet mitt med ham!
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2003 #3 Skrevet 20. mars 2003 Hva holder deg igjen? Synes du det er greit å legge masse arbeid i å avklare det økonomiske forholdet mellom deg og din samboer, eller har dere ikke tenkt på det? Hvordan er situasjonen for den ene hvis noe skulle hende den andre? Er du ikke sikker på at samboeren din er den rette for deg? Hva med eventuelle barn? Jeg bare lurer, jeg? Hilsen Måltrosten
Arwen Skrevet 20. mars 2003 #4 Skrevet 20. mars 2003 -Fordi jeg elsker kjæresten min så utrolig høyt' date=' og ikke kan tenke meg noe bedre enn å dele livet mitt med ham![/quote'] Amen!
Chiquita Skrevet 20. mars 2003 #5 Skrevet 20. mars 2003 Dette er den viktigste grunnen for meg også - ingen tvil om det, men en har jo noen "småting" i tillegg som betyr noe for oss i tillegg: - det økonomiske, og dersom noe skulle skje den ene av oss - trygghet (med tanke på fremtidige barn) - det er den "største" kjærlighetserklæringen en kan vise den andre (synes vi) (også å vise omverden at det er OSS) - osv.... Det finnes med andre ord mange grunner til at vi velger å gifte oss, men "hovedgrunnen" er jo som Arwen skrev: Fordi jeg elsker kjæresten min så utrolig høyt, og ikke kan tenke meg noe bedre enn å dele livet mitt med ham! *klem*
Tvilling76 Skrevet 21. mars 2003 #6 Skrevet 21. mars 2003 Jeg gifter meg ikke med den jeg tror jeg kan leve resten av mitt liv med, men den jeg ikke kan leve uten...
Furstina Skrevet 21. mars 2003 #7 Skrevet 21. mars 2003 Enig med Chiquita! det er en stor kjærlighetserklæring og det ger en økonimisk trygghet. Den kjærlighet vi ha er ikke lik noe jeg har opplevt tidligare.
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2003 #8 Skrevet 21. mars 2003 Jeg har faktisk stilt meg de samme spørsmålene som Trulta gjør. Det er ikke det at jeg har tvilt på om jeg vil gifte meg med min kjære, for jeg vil dele resten av livet med han! Men det kan vi forsåvidt gjøre uten å gifte oss, også... Hverken jeg eller min kjære har hatt noen spesielle ønsker om giftemål, rett og slett fordi vi er av den oppfatningen at forholdet vårt er like mye verdt foruten... MEN, nå skal det sies at jeg har bestemt meg for å fri likevel, og jeg har tenkt å få ja! Mine senere tanker har gjort det klart for meg at vi ikke trenger å ha bryllup for å gifte oss. Vårt giftemål blir en bekreftelse på at vi hører sammen og har tenkt å gjøre det resten av livet. Vi kommer ikke til å ha bryllup, kun en avtale hos byfogden - og ring på fingeren. Kanskje ikke så romantisk vil mange påstå...men romantikken er mellom oss den, og en del av hverdagen vår!
Gjest Tex Skrevet 21. mars 2003 #9 Skrevet 21. mars 2003 For meg har det aldri vært aktuellt å la være. Jeg mener at ekteskapet er den intitusjonen som best tar vare på forholdet , på barna , og på kjærligheten i familien, samholdet kan du si. Så kan man si at skilsmissestatistikken er slik og sånn osv, og hvorfor gifte seg når man muligens og ganske sikkert blir skilt. Jeg mener at altfor få velger å gifte seg og at mange av de som faktisk gjør det ikke har tenkt seg godt nok om. Altså, om alle de som har vært samboere i evigheter og ikke har fått ut fingeren faktisk klarte å dra den ut PLUSS at de som gifter seg etter fjorten dagers heftig forelskelse lot være å gjøre det ville statistikken ha vært mye mer reell, og for ikke å snakke om mye hyggeligere lesning!! Det er for lett å gifte seg og der har du feilen spør du meg...
wok Skrevet 21. mars 2003 #10 Skrevet 21. mars 2003 Jeg skjønner spørsmålet ditt. Jeg har aldri hatt slike supperromantiske drømmer og bryllup og slikt, men jeg planlegger nå bryllup... Jeg har bodd sammen med kjæresten min i noen år, et av dem under ganske tøffe forhold, der vi skikkelig fikk testet forholdet vårt. Vi har har for lengst avtalt at vi ønsker å bli gamle sammen, og det trenger vi forsåvidt ikke å gifte oss for å gjøre... Men vi har planer om å få barn, og da er det så greit sånn juridisk sett å være gift, og også når det gjelder arv av hverandre. Litt gøyere og mer romantisk å ha en fest, og at det juridiske blir ordna nermest automatisk, enn å ordne det på egenhånd. For min del kunne vi ha dratt utenlands å giftet oss i all stillhet, men min kommende mann hadde lyst på vielse i kirken, og vi hadde nok skuffet slekt og venner med den varianten. Så vi slår til med et stort bryllup. Og jo mer jeg forbereder, jo mer gleder jeg meg, blir liksom revet litt med. Men jeg tror det blir mye større å få barn enn bryllupsdagen!
Gjest Helenius Skrevet 21. mars 2003 #11 Skrevet 21. mars 2003 Vi gifter oss fordi vi elsker hverandre og fordi vi vil leve sammen. Jeg holder ikke ut tanken på å skulle leve resten av livet uten kjæresten min. Og vi gifter oss fordi vi mener at hvis vi skal bo sammen, så skal det vare livet ut - og da er det å gifte seg både et signal til omverdenen om at vi har tatt det valget, og en fast ramme rundt et liv sammen. Vi gifter oss fordi vi vil høre sammen - også formelt sett! Man kan saktens gjøre det ved å sette opp en samboeravtale, men jeg skjønner ikke helt vitsen med det? Man trenger jo ikke ha en stor fest for å gifte seg hvis det er problemet. Vi skal gifte oss og er kjempelykkelige for det! Som kjæresten min sa i går: Det er ikke bryllupet jeg gifter meg med deg for. Det er for alle hverdagene!
Tjorven Skrevet 21. mars 2003 #12 Skrevet 21. mars 2003 Grunnen til at jeg valgte å gifte meg er at jeg synes det å inngå et ekteskap er den tørste kjærligheterklæringen man kan gi til den man elsker. Man får formelt fastsatt at man velger å leve sammen resten av livet, og det er jo både flott og koselig. Personlig synes jeg også at et ekteskap er mye sterkere på alle måter enn det å ”bare” være samboere, heldigvis synes mannen min det samme! I tillegg er jeg så gammeldags at jeg synes barn hører ekteskapet til.
Solstrålen Skrevet 21. mars 2003 #13 Skrevet 21. mars 2003 Jeg har aldri vært en som har hatt lyst til å gifte meg og få mange barn osv.. Men da jeg møtte min forlovede (snart ektemann :D ), så forandret det seg... Jeg gifter meg fordi jeg elsker han over alt på jord, og jeg kan ikke tenke meg å leve en eneste dag uten han. Å gi hverandre sine JA er den største kjørlighetserklæringen man kan gi hverandre! HURRA FOR EKTESKAPET
Karoline Skrevet 21. mars 2003 #14 Skrevet 21. mars 2003 Ekteskap er en grei og ordnet ramme rundt et samliv. Det er en trygg ramme rundt det å få barn. I tillegg er det en måte å fortelle verden at man hører sammen.
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2003 #15 Skrevet 22. mars 2003 Hei, Hvorfor gifte seg? Jo fordi vi vil leve sammen. Ekteskap er en trygg ramme rundt forholdet vårt både følelsesmessig og juridisk. Det er noen økonomiske forskjeller mellom det å være samboer eller gift. De fleste merker enn hvis en av partene skulle falle bort. Dessuten har vi prøvd å få barn i snart 2 år. Hvis vi vil adoptere må vi ha vært gift i minst 2 år. Med barn i bildet synes jeg også det er greit å være gift, av juridiske grunner. Jeg føler og at ekteskap knytter oss sterkere sammen. Da har vi vist for alle at vi skal leve sammen. Jeg er nok litt gammeldags på dette området også, og synes et ekteskap er den rette rammen rundt et livslangt forhold. Klem fra Louise73
monja Skrevet 22. mars 2003 #16 Skrevet 22. mars 2003 Vi gifter oss av ulike grunner som mange andre her inne. Både juridiske grunner i forhold til økonomi, arv og barn spiller en stor rolle, men den største årsaken er at vi elsker hverandre, og at vi velger å gi hverandre vår kjærlighetserklæring på denne måten. Og så er jeg gammeldags: ikke noe ekteskap - ingen barn
Nanella Skrevet 22. mars 2003 Forfatter #17 Skrevet 22. mars 2003 Gjest spurte meg om jeg ikke var sikker på mitt forhold til min samboer.. Jeg er veldig sikker på mitt forhold til min samboer, vi har det veldig bra, og prøver å få barn sammen. Mange av dere sier at dere gifter dere fordi dere ikke kan leve foruten deres kjære, og det å gifte seg setter en trygg ramme rundt forholdet. Ikke for å si imot dere, men min mening da er at i mitt forhold må jeg kunne vite at det er oss som hører sammen uten om å formalisere det. Den rammen må være der uten at det står på papiret og vises ved en ring på fingeren. De økonomiske argumentene forstår jeg bedre.. SLike ting blir mer sikkert i et ekteskap uten at man trenger kontrakter på alt som er.. Foreløpigeier ikke vi noe hus/leilighet sammen og har hver våre lån.. Dette ordner vi jo slik at vi betaler for det vi sitter med og deler på øvrige regninger så godt det lar seg gjøre. Dette funker fint for oss enn så lenge. Det blir jo annerledes når vi nå snart begynner å kikke etter bolig vi skal kjøpe sammen.. Men ikke det, det lar seg vel ordne utenfor ekteskap det også.. som alt annet. Neida, når dette er sagt så kan det godt hende at jeg gifter meg en vakker dag jeg også Jeg var bare litt spent på å høre på deres argumenter for det... Takk for alle svar!!! Hilsen Trulta (lykkelig i sitt forhold) he he
Iset Skrevet 23. mars 2003 #18 Skrevet 23. mars 2003 jeg gifter meg for alle grunnene som er sagt her + at jeg føler mer vi blir en familie da. jeg får min manns etternavn og når vi får barn vil alle sammen ha det samme etternavnet. synes det er litt teit hvis barna og mannen har et annet etternavn enn meg. nei jeg synes ikke vi blir en skikkelig familie før vi har giftet oss. men respekterer at noen ikke vil gifte seg. det får de velge selv. klem Iset:)
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2003 #19 Skrevet 24. mars 2003 jeg gifter meg for alle grunnene som er sagt her + at jeg føler mer vi blir en familie da. jeg får min manns etternavn og når vi får barn vil alle sammen ha det samme etternavnet. synes det er litt teit hvis barna og mannen har et annet etternavn enn meg. nei jeg synes ikke vi blir en skikkelig familie før vi har giftet oss. men respekterer at noen ikke vil gifte seg. det får de velge selv. klem Iset:) det med etternavn er ikke noe du "får" når du gifter deg.. du kan fint få lov til å bytte til hverandres etternavn etter 2 års samboerskap (registrert etter folkeregisteret) det er også helt vanlig å gifte seg uten at noen bytter navn
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2003 #20 Skrevet 24. mars 2003 Vi gifter oss av kjærlighet.. Vi vil være sammen for alltid, og dette er vår måte å "rope" det ut til verden på Vi vil dele dette med våre barn, foreldre, familie og venner, FEIRE vår kjærlighet og lykke med denne spesielle dagen! Vår lykke og kjærlighet er "unik" for oss, og fortjener å bli høytidelig satt pris på :D Jeg gifter meg med den mannen som som får frem det beste i meg. Mitt JA i kirken med Gud, prestens og menigheten til stede, er den sterkeste måten jeg kan tenke meg å vise min kjære hva han betyr for meg :D Og det er ikke tvil i mitt hjerte at min kjære føler det samme... snartgift 28 juni 03
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå