Xtra_lilje Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 I går observerte jeg noe helt grusomt. Jeg kom gående på vei hjem og oppfatter i øyekroken to barn som lekte seg med å kaste noe opp i lufte, la det lande på bakken og så kaste det opp igjen. Så registrerer jeg hva de kaster på - jo; hvert sitt lille hamster...det er få ting som får lunta mi til å tennes som folk som er slemme med dyr, så jeg stampet inn i hagen og lurte på hva i all verden de drev på med. Foreldrene kom, og unnskyldte seg med at "unger er unger - sånn skjer med hamstere"- Jeg har ikke barn selv, og driter ærlig talt i om jeg var så veldig pedagogisk de neste 10 minuttene,men jeg ga hele familien en skyllebøtte og avsluttet med at hvis jeg så de hamstrene på luftetur en gang til, ville jeg kontakte dyrevernet. SÅ - foreldre - hvordan vil dere at ungene skal behandle dyr??? Hva lærer dere dem?
Lula Skrevet 7. august 2007 #2 Skrevet 7. august 2007 SÅ - foreldre - hvordan vil dere at ungene skal behandle dyr??? Hva lærer dere dem? Jeg lærer selvsagt mine barn at man skal være snill mot dyrene. De er ikke leketøy men levende vesener. Jeg lærer dem også til å ikke være redde for dyr, men ha respekt for dem, siden de kan være uforutsigbare uansett hvor "snille" de er.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #3 Skrevet 7. august 2007 Jeg lærer selvsagt mine barn at man skal være snill mot dyrene. De er ikke leketøy men levende vesener. Jeg lærer dem også til å ikke være redde for dyr, men ha respekt for dem, siden de kan være uforutsigbare uansett hvor "snille" de er. Underskriver denne. I tillegg lar jeg ungene aldri gå bort til fremmede dyr uansett hva eierne sier.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #4 Skrevet 7. august 2007 Jeg synes det var helt rett at du ga hele familien en skyllebøtte. Slike barn og foreldre er en fare for samfunnet. Håper ikke disse barna ender opp som voldsutøvere når de blir volsne.
Gjest Elastica Skrevet 7. august 2007 #5 Skrevet 7. august 2007 Den skyllebøtten var nok helt på sin plass. *klapp på skulderen* Vi har hunder, og jeg bruker mye tid på å lære ungene at de skal behandle dyrene med respekt og omsorg. Dessuten prøver jeg å få dem til å forstå at selvom våre hunder er snille, er det ikke sikkert andre er vant til barn. Derfor lærer de at de aldri skal gå bort til andres hunder. Der ser jeg det syndes mye når jeg går tur med egne hunder - barn løper bort til dem og klapper, uten å spørre meg, og mens foreldrene er tilstede. Da forklarer jeg alltid at de må spørre først. Men tilbake til tema. Barn skal lære seg at dyr er levende dyr, men de skal aldri pålegges ansvaret for dyr. Det må de voksne i familien ta.
Kamikatze Skrevet 7. august 2007 #6 Skrevet 7. august 2007 Små barn burde ikke ha hamster eller marsvin uansett. Det er så mange av de dyreslagene som kvestes og går rundt med store uoppdagede skader, fordi de klemmes, koses med og mistes i gulvet, og får ikke gitt beskjed. Kanskje oppførsel mot dyr, dyrehold og dyrs behov er noe de burde tatt inn i skoleverket, eller brukt litt sfo- og barnehagetid tid på?
Gjest doktor dyregod Skrevet 7. august 2007 #7 Skrevet 7. august 2007 Jeg har vært vitne ti mye uvettig dyrehold....og jeg er av den oppfatningen at ansvaret ALLTID er foreldrenes....... Jeg blir oppgitt når jeg ser familier anskaffer seg en hundevalp( en ganske krevende rase for sikkerhets skyld), Hvor INGEN i familien har erfaring med hund. De lar 6 åringen med venninner kle på valpen, leke at den er en dukke bak lukkede dører, de lar 6 åringen løpe og jage hunden, for å hyle og skrike når hunde følger opp jakten etter 6 åringen......og i neste øyeblikk blir foreldrene fortvilt over at bikkja har tillagt seg uvanen å nappe folk etter beina når de går forbi. Jeg har vært vitne til mang en gnagers skjebne over barns uvettige og impulsive behandling. Dette er ene og alene foreldrenes sitt ansvar! Jeg har selv ei jente som er oppvokst med mange dyr rundt seg. Og hun har ikke kommet lett til det, altså! Hun har blitt drillet i dyrehold siden hun var en neve stor. Jeg er veldig opptatt av at man skal respektere dyrene, og at de skal ha den behandlingen de fortjener. Jeg har drillet henne i at dyrene ikke er leketøy, men dyr med føellser og behov. Hun har lært at dyret skal ha mat og friskt hver dag, burene skal rengjøres jevnlig, dyret skal ha kos, ro, trygghet og kjærlighet....i dag er jenta på 12 år utrolig flink med dyr. hun respeketerer og behandler dyr på en ordentlig måte. Det jeg vil formidle her, er at det er foreldres ansvar, uansett! Bra trådstarter lekset opp for den familien...hadde nok gjort det samme selv!!
Gjest Skrevet 7. august 2007 #8 Skrevet 7. august 2007 Har ikke barn, men har brukt lang tid på og lære de jeg er støtekontakt for at dyr faktisk er levende vesner de og.. Derimot sier jeg ifra.. Har faktisk slått til (ganske ille og) en tidligere kamerat av meg som tulla med dyr. Kasta øks etter de. Heldigvis stoppet eksen min meg ellers kunne det ha utviklet seg til noe ganske stygt for kameraten min sin skyld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå