Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nei, det tror ikke jeg heller. Men, dette kan bidra til at flere menn begynner å reflektere rundt problemsstillingene, og det kan bidra til at det blir stuerent for menn å engasjere seg i disse sakene. Det vil være en viktig effekt. Men dette utvalget kan selvfølgelig ikke rette opp alle problemene, for de fleste problemene sitter i folks holdninger. Det er her vi må begynne.

Men det er da jeg blir litt usikker med hva de skal bruke Knut Haavik til i panelet? Som mener pendelen har svingt for langt til kvinners fordel, og at den nå skal svinge tilbake. Han mener jo stikk motsatt av hva mange av mennene mener, bla at arbeidsfordeling er fint når det er kjønnsdelt fordi kjønn har ulike evner.

Jeg har lite til overs for synsing, og vil heller lese hva folk som har greie på sakene sier og mener. Som kan komme med reelle tall og forskning. Og det kan jo like gjerne være en kvinne som en mann.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men det er da jeg blir litt usikker med hva de skal bruke Knut Haavik til i panelet? Som mener pendelen har svingt for langt til kvinners fordel, og at den nå skal svinge tilbake. Han mener jo stikk motsatt av hva mange av mennene mener, bla at arbeidsfordeling er fint når det er kjønnsdelt fordi kjønn har ulike evner.

Jeg har lite til overs for synsing, og vil heller lese hva folk som har greie på sakene sier og mener. Som kan komme med reelle tall og forskning. Og det kan jo like gjerne være en kvinne som en mann.

Jeg kjenner ikke hvordan man her tenkt når man satte sammen dette panelet, men det er ofte slik at man ser nytten av å ha med en som er "radikal" i forhold til det politisk korrekte. Som du vet, der det tenkes likt, tenkes det ikke meget.

Hvilke kvalifikasjoner som er ønsket i dette panelet, kjenner jeg heller ikke til, men jeg tror en felles kvalifikasjon antakeligvis var at man skulle være mann. Fordi menn har "skoen på", som det heter?

Problemet er vel strengt tatt at det er forsket temmelig lite på menn i disse sammenhengene, og jeg kjenner ingen kvinner som har vært mannsforskere. Men jeg er overbevist om at kvinner må involveres i menns likestillingskamp og ikke minst omvendt. Problemet er at feminismens likestillingskamp har vært svært venstreorientert og svært ekskluderende overfor menn. Det er en av årsakene til at menn ikke har følt noe eierforhold til disse problemsstillingene. Dermed går det jaggu tregt også.

Skrevet

Men er det i hele tatt med en MANNLIG mannsforsker?

Skrevet
Men er det i hele tatt med en MANNLIG mannsforsker?

Ja, noen få, og en av dem er visst med i dette panelet.

Skrevet
Jeg mener det er maktpåliggende at menn begynner å reflektere over sin rolle og sitt samspill med kvinner og barn. Dette har vanligvis ikke vært en arena der menn har engasjert seg utover det den gammeldagse mannsrollen har lært dem. I tillegg er det veldig viktig at menn står opp for kjønnet sitt og sier ifra når sjåvinismen florerer på bekostning av mannekjønnet. På akkurat samme måte som kvinner gjør.

Enig i dette. Vi menn har i mange år vært for passive her. Mange av oss har som du sier vært opptatt av helt andre ting. Nærmest det eneste området hvor menn har engasjert seg og slåss for egne rettigheter er barn og omsorgsfordeling, via Foreningen 2 Foreldre m.fl. Ellers blir det mest syting i hjørnene. I tillegg må det sies at vi har egentlig hatt det ganske godt også, så behovet har ikke alltid vært der. Flere av 'våre' ressurssterke har jo engasjert seg i kvinnekampen istedet, nettopp fordi det der helt klart har vært et behov.

Men jeg synes dette mannsutvalget er en helt feil vei å gå.

Fordi...

Men kvinner har en viktig rolle her. For passivitet fra den store hop er en trussel. Hvis de tradisjonelle rødstømpene på den politiske venstresiden skal få dominere denne debatten på vegne av alle kvinner, da er vi ute og kjøre. For der er fiendebildene veldig statiske og meget etablerte.

...det blir veldig mye av det samme som dette. De mer ytterliggående feministgruppene dominerte i mange år kvinnekampen, og det trengtes nok også en gang. De har alltid vært hardtslående, og det tror jeg var nødvendig for å bryte den mannsdominerte tankegangen som bandt samfunnet vårt sammen. Men idag? Nei. De finnes ikke representative for 'kvinner flest', hvem nå det er, og det er ikke noe behov for dem lenger.

Mannsutvalget ser jeg på som en lignende greie. Ikke like ytterliggående, det er ikke det jeg mener (en ytterliggående mannsgruppe ville ikke bli så godt mottatt idag...), men den er minst like lite representativ.

Skal vi få til noe må vi engasjere oss sjøl. Ingen politikeroppnevnt elitegruppen kan gjøre det for oss. Og for å være helt ærlig ser jeg ikke helt for meg at menn er klare for å engasjere seg riktig ennå. På enkeltområder, ja. Men ikke noe mer enn det.

Kanskje har vi det fremdeles ganske godt, tross alt?

Skrevet
Mannsutvalget ser jeg på som en lignende greie. Ikke like ytterliggående, det er ikke det jeg mener (en ytterliggående mannsgruppe ville ikke bli så godt mottatt idag...), men den er minst like lite representativ.

Skal vi få til noe må vi engasjere oss sjøl. Ingen politikeroppnevnt elitegruppen kan gjøre det for oss. Og for å være helt ærlig ser jeg ikke helt for meg at menn er klare for å engasjere seg riktig ennå. På enkeltområder, ja. Men ikke noe mer enn det.

Kanskje har vi det fremdeles ganske godt, tross alt?

Jeg tror heller ikke et slikt mannsutvalg vil løse særlig mange problemer. Men, blesten rundt det kan bidra til starthjelp rundt omkring.

Det er maktpåliggende å få igang dette arbeidet rundt omkring,- ikke minst fordi menn må ta et oppgjør med sin hang til voldsbruk. Jeg er overbevist om at denne voldsbruken har sammenheng med utgått mannsrolle og det faktum at for mange menn faller utenfor, f.eks. i forbindelse med utdanning, samlivsbrudd og andre kriser.

Jeg tror også at veldig mange,- kanskje de fleste menn har det bra. Men det er et faktum at mange menn også har det ganske ille, og det er ofte disse som ender opp som drapsmenn. Og de ble det fordi det ikke finnes noe kriseapparat som er myntet på menn, og i tillegg er det ikke mandig å søke hjelp i henhold til gammel mannsrolle. Så her er det mange sammenhenger mellom kjønnsrolle og samfunnsstruktur som til slutt ender i tragedie. Og derfor er kvinner også så absolutt tjent med at dette kommer skikkelig i gang.

Skrevet
Jeg tror heller ikke et slikt mannsutvalg vil løse særlig mange problemer. Men, blesten rundt det kan bidra til starthjelp rundt omkring.

Kanskje, men jeg stiller meg litt tvilende til det. Riktignok har reklame- og markedsføringsbransjen bevist at det er lett å manipulere fram et marked eller et behov som i utgangspunktet ikke eksisterer, men jeg tror ikke det vil fungere på samme måte her. Menn føler rett og slett ikke et stort nok behov ennå for å komme i gang med dette arbeidet, og jeg tror ikke blesten rundt dette utvalget vil gjøre noe annet enn å selge aviser. Muligens kan det bidra til å synliggjøre problematikk i den grad at en holdningsendring her framskyndes litt.

Det er maktpåliggende å få igang dette arbeidet rundt omkring,- ikke minst fordi menn må ta et oppgjør med sin hang til voldsbruk. Jeg er overbevist om at denne voldsbruken har sammenheng med utgått mannsrolle og det faktum at for mange menn faller utenfor, f.eks. i forbindelse med utdanning, samlivsbrudd og andre kriser.

Du har nok mye rett i det, men det er nok ikke bare mannsrollen som er inne i bildet. Voldsbruken øker jevnt i hele samfunnet, men verst er det vel på hjemmebane, ikke minst fordi det er her barn også plukker opp lavere terskler til voldsbruk. Slik jeg ser det er hovedårsaken til konflikter på hjemmebane kommunikasjon. Menn og kvinner kommuniserer forskjellig og har forskjellige behov når det gjelder hva de vil kommunisere om. Det ser vi nok av eksempler på i tråder her på KG.

Utviklingen de seinere åra har vært at kvinner har blitt mer bevisste på egne behov her, mens vi menn nok har sovet litt i timen. Det har resultert i en ubalanse som jeg tror kommer til å bli en gedigen utfordring for både menn og kvinner å rette opp i. Det er det også viktig at vi gjør. I en situasjon som mangler balanse vil alltid en part komme til kort, og det er farlig når dette blir et mønster. For det er helt naturlig å reagere negativt på å stadig føle at man kommer til kort, ikke strekker til.

Formen denne negative reaksjonen tar er selvsagt også noe vi må sette fokus på. Det er en naturlig reaksjon, men det er langt fra alt som er akseptable måter å uttrykke den på. Kommunikasjonsnekt, 'diskusjon' på decibelbasis og fysisk makt, ingen av delene er vel særlig konstruktive. Men det er klart fysisk makt blir det største problemet, all den stund det er så mye mer destruktivt. Det både ødelegger og tar liv.

Jeg tror nok det vil være lettere, iallfall i første omgang, å lempe på selve kommunikasjonsmønsteret enn dets reaksjoner, og også mer virkningsfullt. Ta tak i problemet ved roten heller enn å skjære av greiner etter hvert som de vokser ut.

Og derfor er kvinner også så absolutt tjent med at dette kommer skikkelig i gang.

Hysj. Sier du rett ut at kvinner også vil nyte godt av det får du iallfall ikke med gubbegjengen i hjørnet ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...