Gå til innhold

ER det lang prosess å selge bolig på Oslos Vestkant?

Anbefalte innlegg

Gjest FlytteFot
Skrevet

Vi bor i Holmenkollen, men ønsker å flytte til Nordstrand. Har ikke solgt hus før, og lurer på om ca. hvor lang prosessen pleier å ta ( uavhengig av markedet ). Vi har fått takst på kr. 7.9 mill.

Forslag til gode meglere??

Nygjerrig selger som ønsker seg nærmere familien :)

Videoannonse
Annonse
Gjest vimselot
Skrevet

Det kan ta tid, det er ikke alle som er så interessert i det området mer... (de eldre vil ha leiligheter, osv), så spør en megler eller flere.

Har ikke din bank en megler du kan ta en uforpliktende prat med?

...Dessuten, nå sitter jo alle og venter på ytterligere renteøkning (betyr jo ikke så mye på vestkanten men) og kraftig nedgang i priser og spesielt på eneboliger.

Hvis du ikke har en meget spesiell bolig da, som vil lokke kjøpere.

Hvorfor spør du her på kg. Du bør jo være i stand til å kontakte f.skje. meglere og be de om råd og vurdering.

Og hvem har satt taksten, du selv? Eller er det en gammel takst, (par år) som du har tatt utgangspunkt i nå ts?

Vanligvis tar det ikke lang tid, noen uker bare, vil ikke anbefale noen spesielle meglere.

Og heller ikke si hvem jeg ikke anbefaler.

...agurktid her også?

Hva mener du med lang tid?

Hvordan vet du alt prisantydning på boligen?

Gjest Flyttefot
Skrevet

Jeg "vet " prisantydning, fordi jeg fikk to meglere opp for å "verdivurdere" uforpliktende for tre uker siden. De var begge så klissete, at jeg ikke vil bruke noen av dem, så jeg tar en prat med noen som har solgt i det siste, og hører med dem ang. meglere. Er usikker på om jeg vil flytte eller ikke, for våre små barn trives kjempegodt her oppe, og det gjør vi også; et koselig oppvekstområde, men jeg vil nærmere familien, så vi kan få litt avlastning, så da er det ikke lett med transport hele tiden! :) Jeg spør her inne på KG, for da får man ofte litt mer rett frem svar; ingen megler som prøver å selge seg inn, liksom!! ;) Med lang tid, vet jeg ikke helt hva jeg mener, egentlig - kanskje mer det at jeg ikke ønsker å kjøpe noe før jeg har solgt selv, kanskje?? Som du ser, var innlegget skrevet nattestid, mens grublingen var på sitt høyeste, og det sikkert ikke hadde vært så populært å ringe meglere for rådgivning!!! :ler: Ikke så lett dette med flytting!! :sjenert:

hilsen jeg som ønsker meg til Nordstrand, nærmere familien

Gjest FlytteFot
Skrevet

Hallo!!!!

hilsen meg som ønsker meg nærmere familien

Gjest Flyttefot
Skrevet

Ingen som kan hjelpe meg da? Orker ikke å finne frem til en megler på egenhånd, de pleier å være så sleipe. Selv om den uformelle prisantydningen var på 7,9 millioner, så har vi tro på å kunne få 11 millioner, for vi har et veldig stort og fint hus. Men vil prossesen være lang, og hvor lenge burde jeg ha is i magen ved en eventuelt budrunde?

hilsen meg som vil til Nordstrand

Skrevet

Er du like utålmodig i salgsprosessen som du er på å få svar her, må du regne med å bli skuffet.

Markedet er litt labert for øyeblikket og med en slik pris er det mindre potensielle kunder som igjen betyr enda lenger tid.

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Gjest Flyttefot
Skrevet

Så med andre ord, vil prosessen kunne ta et par dager? Eller vil det kunne ta lenger tid? Har mye tålmodighet jeg, men om prosessen vil ta over et par ukers tid, så tror jeg ikke at jeg orker. 11 millioner er jo ganske billig her i holmenkollen.

hilsen meg med familie på Norstrand

Skrevet

Selve prosessen med å legge en bolig ut på markedet tar ikke spesielt lang tid. Dere må ha inn en takstmann og så skal megleren eller en interiørkonsulent gå rundt og se hva dere kan gjøre av enkle forbedringer, ommøbleringer o.l. Hvor lang tid klargjøringen tar er avhengig av hvor mye dere bør/vil gjøre og hvor lang tid dere bruker på dette. Så kommer fotografen og når bildene er tatt og annonsen laget og godkjent av dere legges den ut. Så går det en uke før visning og budrunde og det er vel dette som er spennende. Fram til hit kan du vel klare det på et par uker. Etter dette er det mer uforutsigbart hvor lang tid det tar å få solgt. Jeg kjenner et par stykker som prøver å selge betydelig billigere eneboliger enn din (flere steder i Oslo-området) og som har strevd med å få den solgt. Det er mange faktorer som spiller inn, og generelt tar det nok lenger tid å få solgt en såpass dyr bolig som de i lavere prisklasser.

Skrevet

Det tar ikke lang tid å legge boligen ut i markedet, men i den prisklassen må du nok regne med å bruke litt tid før salget er i boks. Økende rente er kanskje ikke et så stort problem som børsuro i din prisklasse, men med begge deler kan det være mange som sitter på gjerdet.

Ellers er vel holmenkollen for mange en fallende stjerne. Det har jeg ihvertfall hørt - jeg bor ikke i Oslo. "Hvorfor betale for 2 måneder lenger vinter når man kan bo på f.eks. Nordstrand" liksom... Det gjør det langt fra umulig/vanskelig å få solgt, men det er ikke Oslos største pressområde, der du kan vente budrunder med 20 budgivere som byr som gale.

I din prisklasse ville jeg snakket med en "vestkantmegler", de kan ha kontakter/forbindelser/potensielle kunder som ikke andre meglere har tilgang på. Vet ikke hva du mener med at de er ekle, men i bunn og grunn må du finne en megler som du tror de potensielle kjøperne vil like, det er jo det viktigste. Og en som kan gjøre en god jobb.

Torbjørn Ek, Nordvik og partners og sem og johnsen syns jeg gir bedre inntrykk (i Finansavisen :ler: ) enn Poppe og Karlsnes. I dag stod det et innlegg om en megler som har driti skikkelig på draget i DN, skygge unna ham kanskje?

Skrevet

Jeg er litt overrasket at noen med hus i Holmenkollen lurer på hvor lang tid det tar å selge huset!

7,9 mill er ikke veldig mye for et hus i Holmenkollen, så veldig stort og eksklusivt er ikke huset/ tomten/ beliggenheten. Hvis taksten er 7,9 er det tvilsomt at dere vil få 11 mill, det sier seg nesten selv.

Jeg har selv et hus i Oslo vest på 310 kvm, 1,5 mål tomt og helt ok beliggenhet. Det er pusset opp fra topp til tå og jeg har fått prisvurdering på 11,5 mill. Huset er nydelig og beliggenheten er helt "standard". Ingen utsikt osv.

Har man hus i det området/ prisklassen du beskriver, er det beste å gå inn på tilsvarende boliger på finn.no el.l og finne en megler, eller gå på visning. Hva du synes om megleren som person er vel ikke så viktig, finn en som er god på å selge og som kan ditt område.

Gjest Flyttefot
Skrevet

For oss så er egntlig ikke salgssummen, det viktigste, for vi har en eldre slektning som eier bolig på Norstrand, som ønsker seg til en eldrebolig, og vi er garantert å få kjøpe igjen huset hennes til 3 millioner om vi bestemmer oss for å flytte. det er derfor vi ikke ønsker at prosessen blir altfor lang.

hilsen meg som vil nærmere familien

Skrevet

Jeg vil bare si at de innleggene som er lagt inn under "FlytteFot" etter mitt svar på første tilsvar, ikke er meg som har skrevet, og jeg synes det er utrolig barnslig å late som om man er noen andre, og prøve å drite ut et seriøst spørsmål på den måten. Måten denne personen prøver å fremstille "meg" er patetisk, og jeg er vel mer såret av ikke å bli tatt seriøst, enn jeg er forbannet. Dette bare til info. Er det ikke noen KG-voktere som siler ut etter IP-adresser her?? Isåfall, vennligst fjern de usaklige innleggene som kommer ifra den falske "FlytteFot " På forhånd takk

Skrevet
Jeg vil bare si at de innleggene som er lagt inn under "FlytteFot" etter mitt svar på første tilsvar, ikke er meg som har skrevet, og jeg synes det er utrolig barnslig å late som om man er noen andre, og prøve å drite ut et seriøst spørsmål på den måten. Måten denne personen prøver å fremstille "meg" er patetisk, og jeg er vel mer såret av ikke å bli tatt seriøst, enn jeg er forbannet. Dette bare til info. Er det ikke noen KG-voktere som siler ut etter IP-adresser her?? Isåfall, vennligst fjern de usaklige innleggene som kommer ifra den falske "FlytteFot " På forhånd takk

Du kan registrere deg.

Skrevet

Murray: skjønner det - har bare ikke blitt noe av ennå! Lesson learnt!

FlytteFot ( den ekte)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...