Gå til innhold

Helsesjekk av katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 5 år gamle kastrerte hannkatt var mye hos veterinær som liten - diverse uhell, øyebetennelse, øremidd osv, men har holdt seg tilsynelatende frisk de siste årene.

Er det lurt å ta med en katt til sjekk hos veterinær etter noen år, for å se at alt er som det skal være? Vurderer å ta han med for en generell kontroll - hvis det er anbefalt.

Da har jeg to spørsmål egentlig, er dette noen vits siden han er frisk, og hva vil dette koste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han skal jo ha vaksine en gang i året, og da får han en generell helsesjekk. SYke katter skal ikke få vaksine, derfor er det viktig å sjekke katten grundig først.

Katter over 7 år regnes jo som seniorer, så da er det ekstra viktig å sjekke katten. Katter er særlig utsatt for tannsten, nyreproblemer og problemer med forplantningsorganene, urinveiene.

Pass på at veterinæren sjekker katten din grundig nok neste gang du gir den den årlige vaksinen. Ikke alle dyrepleiere er grundige nok med denne sjekken etter min mening.

:katt:

Skrevet

Det som jeg synes er litt skummelt når det gjelder katter og sykdom er at katter viser smerte på en helt annen måte enn mennesker, slik at det er vanskelig å vite om katten har vondt.

Skrevet

Han er aldri blitt vaksinert. En venninne rådet meg til at dette var unødvendig, kanskje det var feil å la være.

Hva koster vaksine og helsesjekk, sånn omtrent? Ingen veterinærer har prislister på sine hjemmesider.

Skrevet

Vi betaler rundt 500 for vaksine og helsesjekk (og faktisk de to gangene vi har vært til vaksinering har det klaffet sånn at katta har hatt en eller annen betent rift/byll e.l - vi har ikke betalt tillegg for diagnostisering av dette). Synes det er viktig å vaksinere og sjekke katta, noen dyrleger mener off the record at det holder med annethvert år, men vi vaksinerer årlig.

Skrevet

Standardvaksinen er en trippelvaksine som beskytter mot kattepest, katteinfluensa og kattechlamydia. De to første er dødelige virussykdommer, eneste som hjelper ved smitte er jo hvis man på forhånd er vaksinert. Enkelte mener det ikke er nødvendig å vakinsere mot kattechlamydia siden dette er en katerieinfeksjon som man jo kan behandle med antibiotika. Enkelte katter blir også veldig slappe av virkestoffet som beskytter mot chlamydia. Derfor kan man velge å vaksinere kun mot de 2 virussykdommene.

Når det gjelder kattehelse ville jeg heller forhørt meg med en veterinær enn en tilfeldig veninne. I perioder er det store utbrudd av disse dødelige sykdommene, særlig i byene. Men også i distriktene, gjerne hjemløse løskatter som er smittebærere. Særlig ungkatter dør veldig raskt, men også veldig mange voksne som blir smottet dukker under. Min mor opplevde å miste flere katter pga kattepest, dette var før det fantes vaksiner. Det er en forferdelig sykdom, så for meg er det en selvfølgelighet å vaksinere. Og så er det i hele kattebestandens interesse at så mange som mulig vaksinerer. Man har jo alltid et langsiktig mål med vaksineprogrammer om å utrydde sykdommene (selv om dette nok aldri vil skje med kattesykdommer siden det ikke finnes mange nok seriøse eiere). Dette er derfor alles ansvar!

Første gang man vaksinerer må man ofte vaksinere to ganger med 4 ukers mellomrom, deretter en gang i året. Kattunger kan vaksineres fra 12 ukers alder. Det varierer litt hvor mye man må betale for dette. Man betaler for både konsultasjon og selve vaksinen. For en katt blir dette som regel ca 200-300 (konsultasjon)+vaksinen (ca 100). Hvis man har flere katter betaler man som regel kun for vaksinen for hver ekstra katt. For meg er dette en svært billig forsikring! Og hvis du har tenkt å forsikre ham i et forsikringsselskap er det krav om vaksine. Likeledes hvis du trenger å sette katten på pensjonat.

Skrevet
noen dyrleger mener off the record at det holder med annethvert år, men vi vaksinerer årlig.

Ja, enkelte veterinærer mener det holder med annet hvert år. Når man vaksinerer får man et vaksinekort, og det avgjørende er hva veterinæren skriver som tidspunkt for neste vaksine. Jeg synes også det er greit å gå en gang i året, men om det går noen måneder over er det greit!

Forøvrig er det vanlig at veterinæren oppdager tannstein på helsesjekkene og får fjernet dette. Sånt er det greit å følge med på en gang i året, i tillegg til helsetilstanden ellers.

Gjest TaraTarantell
Skrevet

JA,, hvis det er en utekatt så. ;) da kan du risikere mye dritt. har vært igjennom det der.

Gjest TaraTarantell
Skrevet
Vi betaler rundt 500 for vaksine og helsesjekk (og faktisk de to gangene vi har vært til vaksinering har det klaffet sånn at katta har hatt en eller annen betent rift/byll e.l - vi har ikke betalt tillegg for diagnostisering av dette). Synes det er viktig å vaksinere og sjekke katta, noen dyrleger mener off the record at det holder med annethvert år, men vi vaksinerer årlig.

jeg betalte og 500 pr katte sist. noen mener katter blir imune og får katteaids hvis de får vaksinen men det er sikkert _"overtro"_ ;)

Skrevet

En katt skal uansett ha grunnvaksinen sin før man setter i gang vaksinering annethvert år.

Da blir det f.eks to vaksiner med 3-4 ukers mellomrom som kattunge og en vaksinering etter et år(voksen) Det er heretter man kan velge om man vil vaksinere hvert eller annethvert år.

Jeg ville anbefalt utekatter å vaksineres hvert år.

Noen vaksiner som beskytter mot Klamydia er kun holdbare i et år, og trenger dermed påfyll da.

Skrevet

Kattene våre vaksineres en gang i året og da får de samtidig en kjapp helsesjekk (betaler bare for vaksinen, rett under 400 kroner tror jeg det er). De er utekatter, men vi følger jo med om de har det bra eller ikke, så jeg synes personlig det er litt unødvendig med en grundigere sjekk enn de får allerede.

Skrevet
En katt skal uansett ha grunnvaksinen sin før man setter i gang vaksinering annethvert år.

Da blir det f.eks to vaksiner med 3-4 ukers mellomrom som kattunge og en vaksinering etter et år(voksen) Det er heretter man kan velge om man vil vaksinere hvert eller annethvert år.

Jeg ville anbefalt utekatter å vaksineres hvert år.

Noen vaksiner som beskytter mot Klamydia er kun holdbare i et år, og trenger dermed påfyll da.

Det med grunnvaksinen lurer jeg litt på, for da vi fikk katten vår som kattunge var han ikke vaksinert. Vi kastrerte, øremerket og vaksinerte ham da han var rundt et halvt år, men fikk ikke beskjed om at vaksinering måtte gjøres på nytt innen noen uker? Dyrlegen visste at katten ikke var vaksinert fra før, den fikk jo "papirer" først da... Vi har vaksinert hvert år siden da, senest i dag :)

Skrevet
Det med grunnvaksinen lurer jeg litt på, for da vi fikk katten vår som kattunge var han ikke vaksinert. Vi kastrerte, øremerket og vaksinerte ham da han var rundt et halvt år, men fikk ikke beskjed om at vaksinering måtte gjøres på nytt innen noen uker? Dyrlegen visste at katten ikke var vaksinert fra før, den fikk jo "papirer" først da... Vi har vaksinert hvert år siden da, senest i dag :)

Enkelte veterinærer mener det ikke er nødvendig med 3 vaksiner med 4 ukers mellomrom første gang. Men de fleste vil gi to doser med kort mellomrom for sikkerhets skyld.

Det er altså ikke uvanlig med kun en førstegangsvaksine og katten din er nå beskyttet! (så godt som en vaksine kan beskytte..) :)

Gjest Jenna88
Skrevet

Personlig ville jeg gitt blaffen i prisen, og fått katten sjekket. Det anbefales jo at katten skal vaksineres hvert år. Flere vetrinærer kombinerer vaksinering med generell helsesjekk.

Sjekker selv kattene mine MINST to ganger pr. år.

Min 5 år gamle kastrerte hannkatt var mye hos veterinær som liten - diverse uhell, øyebetennelse, øremidd osv, men har holdt seg tilsynelatende frisk de siste årene.

Er det lurt å ta med en katt til sjekk hos veterinær etter noen år, for å se at alt er som det skal være? Vurderer å ta han med for en generell kontroll - hvis det er anbefalt.

Da har jeg to spørsmål egentlig, er dette noen vits siden han er frisk, og hva vil dette koste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...