Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor hjemme hos foreldrene mine i sommerferien, og blir da automatisk blandet inn i diskusjoner og lignende som foregår i hjemmet.

Akkurat nå er det et lite familiedilemma på gang. Farmora mi har havnet på sykehjem pga. at hun ikke lenger klarer å ta vare på seg selv. Den ene sønnen hennes (onkelen min) som egentlig bor på en annen kant av landet, men pendler til hjembyen sin (altså, her) pga. jobb og bor da i hennes hus.

Moren min (som egentlig ikke har noe med dette å gjøre, i følge meg!) mener at det er frekt. Hun mener de kunne ha leid ut huset til farmoren min å fått penger for det, i stedet for å la onklene min bo der. Hun blander seg inn i dette, men jeg mener hun bør holde en lav profil siden denne kun er svigermor og ikke hennes egen mor. Faren min virker som å gi litt F i hele greia.

Hva mener dere er rett her? Vi har diskutert opp og i endte i hele dag. :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis økonomien er stram skjønner jeg poenget med å leie ut, ellers ikke. Det blir vel også da et spørsmål om hvem som skal agere som husvert og forvalte pengene.

Men jeg går da også ut i fra at onkelen din da sørger for å betale løpende utgifter med huset og passer vedlikeholdet.

Skrevet

Jeg synes vel moren din bør ligge lavt i terrenget, ja.Hun har da ikke noe med hvordan brødrene velger å styre hus eller morens økonomi?

Jeg prøver å se for meg en lignende situasjon her, og ærlig talt hadde jeg blitt rimelig forbannet om min svigerinne hadde blandet seg inn i hvordan jeg og min bror valgte å gjøre det med hus\hytte eller økonomi. Hun får pent vente på sin arv fra sine foreldre!

Gjest =tentacle=
Skrevet (endret)

Er det ikke mulig at sykehjemmet rett og slett vil stikke av med pengene hvis farmor får mer inntekt? Mener moren din at din farmor har behov for og lyst til å bruke mer penger nå som hun er på sykehjem til tross for sin skrøpelige helse, eller mener hun at utleiepengene skal tilfalle resten av familien? Det siste er i så fall svært frekt, din mor er ikke arveberettiget og huset er farmors så lenge hun lever. Om ikke farmor reagerer på dette, (og det gjør hun vel ikke?) så bør din mor holde tankene sine for seg selv.

Endret av =tentacle=
Skrevet

Sykehjemmet stikker da vel ikke av med pengene??? Det koster å bo på sykehjem, men disse pengene trekkes av pensjonen.

Skrevet
Sykehjemmet stikker da vel ikke av med pengene??? Det koster å bo på sykehjem, men disse pengene trekkes av pensjonen.

Det har vel hendt at når beboeren har hatt inntekt i tillegg til pensjonen så har egenandelen økt siden betalingsevnen øker.

Skrevet

Javel. I vår kommune er det så vidt jeg vet fast pris. Uansett off topic, beklager.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Det har vel hendt at når beboeren har hatt inntekt i tillegg til pensjonen så har egenandelen økt siden betalingsevnen øker.

Og det er det jeg sikter til, takk :)

En liten oppsummering gjort av bladet Vi over 60

I følge denne vil leieinntekter regnes inn under det beløpet som egenandelen skal tas fra. Egenandel er ikke et fast beløp, mer en gitt prosent av inntekt ut fra forskjellige forhold, så vidt jeg kan se.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Jeg syns heller ikke moren din har noe med dette å gjøre. Så lenge faren din ikke bryr seg, syns jeg hun bør holde seg unna. Er hun virkelig interessert i å starte en familiefeide over dette? Da håper jeg virkelig hun vet hva hun driver med... Vil hun risikere å skape vondt blod mellom faren din og hans bror, noe som fort kan bli resultatet?

Endret av Frk Åberg
Gjest Gjest_Bølla_*
Skrevet

Sånn helt generelt, uten å vite noe som helst om familiemedlemmene dine, hva slags type mennesker de er osv., vil jeg si:

Jeg er enig med deg i at moren din ikke bør blande seg. Barn er en helt annen ting en svigerbarn. Jeg ville blitt veldig fornærmet om min brors kone skulle blande seg oppi forhold mellom meg og mine foreldre. At min bror gjorde det, ville jo bli noe helt annet.

Jeg synes kanskje det er like greit at din onkel bor der, enn vilt femmede folk. Iallefall så lenge farmoren din lever. (Og din farmor, er hun "frisk" nok til å ha en mening om dette? Isåfall burde hun få si hva hun mener om saken.)

Nå har det jo litt å si hvilke personer desse er.

Hvis din onkel er kjent for å gå frem på en frekk måte, og ta seg til rette... eller din mor er kjent for å blande seg i alles saker for å unngå at andre får goder.... så vil vel kanskje svaret på dilemmaet være mer klart.

Ellers vil jeg tilføye at dersom onkelen din får bo der gratis, ville jeg forventet at han holdt huset i samme stand, og tok ansvaret for vanlig vedlikehold. Og at han ellers betaler for strøm og andre ting som kunne vært sagt opp siden farmoren din ikke bor der. F.eks. telefon, tv lisens osv.

Skrevet
Og det er det jeg sikter til, takk :)

En liten oppsummering gjort av bladet Vi over 60

I følge denne vil leieinntekter regnes inn under det beløpet som egenandelen skal tas fra. Egenandel er ikke et fast beløp, mer en gitt prosent av inntekt ut fra forskjellige forhold, så vidt jeg kan se.

Det stemmer at egeandelen for sykehjemsplass ikke er et fast beløp, men regnes utfra inntekt /formue. Kanskje huset burde skrives over på barna hennes, slik at de kunne leid det ut, evt solgt det-...... Alternativt kunne farmor disponert pengene gjennom sine barn

Skrevet

La bestemor få bestemme dette selv. Hvis hun vil at sønnen skal bo der så er det riktig for henne. Moren din høres ut som en bortskjemt intrigemaker. Hun har ikke noe med dette. Det er også typisk når det blir uvennskap om arv etc - at det er svigerdøtrene som steller til styr. Be henne holde seg unna! Hun kan ordne opp med sin egen bor og søsken. Og du må be faren din om å si i fra. Slike kvinner trenger grenser, og det er på tide hun får det.

Skrevet (endret)

Om mormor hadde havnet på hjem permanent vet jeg at hun ikke ville leid ut leiligheten, og hun hadde blitt glad for at jeg bodde der.

Så hvorfor ikke høre med bestemor? Skal hun ikke få bestemme over sin egen leilighet?

Endret av Pax

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...