Gjest Mann 42 Skrevet 7. august 2007 #21 Skrevet 7. august 2007 Jo, det vil det nok. Parafilier er ikke noe sykelig eller behandlingstrengende. De er avvik fra 'normal' atferd, hverken mer eller mindre. For å ta ditt eksempel med lateksbuksene, så er jo ikke det nødvendigvis noe problem for vedkommende uansett om h*n bare tenner på slike busker eller om h*n er helt avhengig av dem for å oppnå seksuell tenning. De to er bare motsatte ytterpunkter innenfor denne parafilien. Men du har nok rett i at det fort blir litt mer komplisert enn som så. Ordet fetisj er veldig misbrukt, og det at noen liker en type plagg eller noe annet betyr ikke nødvendigvis at det er en fetisj og en parafili. Problemet er ikke at det er unormalt eller avvikende. Problemet er at det ødelegger barn. Den som ikke skjønner forskjellen på å leve ut en tenning på latex-bukser og å leve ut en tenning på små barn, trenger en seriøs opprydding i sjelslivet sitt.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #22 Skrevet 7. august 2007 Pedofili er ikke medfødt. Pedofile har stoppet opp i sin seksuelle utvikling på et tidspunkt der de fikk seksuelle følelser for andre barn. Dette i flg Langfeldt. Seksuelle følelser mellom barn er normalt, men det er unormalt at man stopper opp der og blir fiksert på barn resten av livet. Men en god del skjevutvikling kommer av at man fester seg ved en opplevelse som blir det store seksuelle øyeblikket i livet opp til da. Det er ofte et traume, som et seksuelt overgrep, men det kan også være en seksuell opplevelse i forhold til jevnaldrende. Det behøver ikke å være noe negativt selv om det ofte er det. F.eks: En gutt kan forelske seg i en annen, feste seg ved det øyeblikket, og den opplevelsen av skjønnheten hos den andre gutten, og ikke komme videre. Det normale ville kanskje være å vokse opp til å bli en voksen homofil, men han forblir emosjonelt i dette store erotiske øyeblikket og tiltrekkes av unge gutter resten av livet. Problemet med det er at seksuelle forhold mellom voksne og barn ikke er likestilte, og heller ikke kan være det. Barnet blir et redskap for den voksnes tilfredsstillelse, og den underlegne i relasjonen. Dessuten er det et brudd på en norm som er ganske dypt festet i de fleste samfunn, og dermed belagt med mye skam, skyldfølelse, frykt for straff og behov for hemmelighold. Alt dette legges over på barnet. Pedofile behøver ikke voldta et barn for å skade det psykisk. Det holder i mengder at barnet også gjøres ansvarlig for både relasjonen og for hemmeligholdet, OG at barnet må bære dette alene. Ekstra ille blir det når overgriperen er en nær slektning, som en far eller onkel. Da får barnet også ansvaret for familiens overlevelse. Man behøver ikke særlig mye fantasi for å skjønne at denslags press er skadelig for et barn eller en ungdom. Og derfor er det grunn til å fordømme utlevingen av en pedofil legning moralsk. Den voksne pedofile legger alle disse byrdene på et barn for selv å leve ut sine lyster. Mange pedofile er flinke til å manipulere barnet, og sette misbruket i en delvis positiv konktekst, der barnet blir ambivalent til det. F.eks gjennom belønninger, eller ved seksuell gratifikasjon. Sånn blir barnet mer en "medskyldig" og har enda vanskeligere for å komme ut av relasjonen. Skyldfølelsen blir enda sterkere. "Barnet som initiativtaker" er en gammel myte blant pedofile, og mange argumenterer for at barna flørter og faktisk innleder forhold. I den grad de lykkes med å overføre denne idè til barnet, gjør de det så mye mer skade. På den positive siden, pedofili er tilgjengelig for behandling. Kjære Mann 42, det du skrev her tror jeg var en trøst for mange ofre.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #23 Skrevet 7. august 2007 Problemet er ikke at det er unormalt eller avvikende. Problemet er at det ødelegger barn. Den som ikke skjønner forskjellen på å leve ut en tenning på latex-bukser og å leve ut en tenning på små barn, trenger en seriøs opprydding i sjelslivet sitt. Jeg skjønner utmerket godt forskjellen mellom de to. På samme måte skjønner jeg at det er forskjell på mord og butikktyveri, samtidig som begge deler er kriminalitet. Du kommer ikke bort fra at det her er snakk om to fenomener med mange av de samme mekanismer involvert, selv om det ene ødelegger liv og det andre ikke er stort mer enn en kuriositet.
Gjest Mann 42 Skrevet 7. august 2007 #24 Skrevet 7. august 2007 Jeg skjønner utmerket godt forskjellen mellom de to. På samme måte skjønner jeg at det er forskjell på mord og butikktyveri, samtidig som begge deler er kriminalitet. Du kommer ikke bort fra at det her er snakk om to fenomener med mange av de samme mekanismer involvert, selv om det ene ødelegger liv og det andre ikke er stort mer enn en kuriositet. Det stemmer sikkert at det er mange av de samme mekanismene som er involvert når det gjelder utviklingen av en sånn fiksering. En assosiasjon mellom stimuli og sterke erotiske følelser, som forsterkes jo mer den leves ut. Men bortsett fra det, har de fint lite til felles, og jeg reagerte nok mest av alt på at du i det samme innlegget sier at "parafilier er ikke sykelige eller behandlingstrengende", før du altså kommer med lakkstøvlene som eksempel på en uskyldig parafili. Jeg er forsåvidt enig i at det ikke er noe problem for noen andre enn fetisjisten selv om han bare får skikkelig tenning av høye svarte lakkstøvler. Det gjør nok livet komplisert og vanskelig for ham, men vil han ha det slik, hvorfor ikke? Når det gjelder pedofile, så er det ikke lenger en privatsak. Det går ut over noen. Pedofili er i aller høyeste grad både sykelig og behandlingstrengende. Og det kan behandles. Langfeldt kan visstnok vise til ganske gode resultater med behandling både av overgripere og ofre, så det finnes en tilnærming og en metodikk som kan hjelpe.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #25 Skrevet 7. august 2007 Pedofili er ikke medfødt. Pedofile har stoppet opp i sin seksuelle utvikling på et tidspunkt der de fikk seksuelle følelser for andre barn. Dette i flg Langfeldt. Jeg skjønne rikke hva langfeldt ifølge deg mener med at de har stoppet opp. de etablerer seg jo i vanlige forhold og har voksensex, og plutselig en dag når de er 30, 40 eller 50 kommer muligheten til å forgripe seg på et barn, og de opplever at de ønsker å gjennomføre det. og gjør det. Mitt poeng med at de fleste menn i en gitt situasjon kan ha sex med en tiåring uten snev av samvittighet, er blant annet tuftet på overbevisningen om at en dle menn, om de visste de ikke ville bli oppdaget, ville ha forgrepet seg. Det er også basert på de mange kulturer hvor jenter giftes bort i tiårsalderen, gjerne til en godt voksen fetter...Og jeg tror ikke fetteren lukker øynen, tvinger seg til å ha sex med barnet og prøver å forestille seg at hun er 20... Det er nok heller andre veien for en del menn...
Jalp Skrevet 7. august 2007 #26 Skrevet 7. august 2007 Nei, dette er jo bare tull. Pedofili er da vel ingen medfødt legning? Isåfall er det aller fleste menn født med denne "legningen". Fordi de fleste menn under gitte omstendigheter er istand til å tenne på, og ha sex med, et barn i tiårs-alderen. Dessuten: De finnes både homofile og heterofile som "ved siden av" misbruker barn. Det er neppe mange som "bare" er pedofile, og ikke samtidig også har et voksent sexliv. Jeg tar skarp avstand fra det du skriver. Om pedofili er en medfødt legning eller om det er noe som utvikler seg i oppveksten, kan ekspertene gjerne strides om. Men å påstå at de fleste menn under gitte omstendigheter er istand til å tenne på, og ha sex med et barn i tiårsalderen, er en grov og uhyrlig påstand. Da setter du de fleste menn i bås som overgripere. Og i tillegg underslår du at noen kvinner også forgriper seg på barn. Det du skriver er ensidig, generaliserende og direkte feil.
Gjest Mann 42 Skrevet 7. august 2007 #27 Skrevet 7. august 2007 Jeg skjønne rikke hva langfeldt ifølge deg mener med at de har stoppet opp. de etablerer seg jo i vanlige forhold og har voksensex, og plutselig en dag når de er 30, 40 eller 50 kommer muligheten til å forgripe seg på et barn, og de opplever at de ønsker å gjennomføre det. og gjør det. Mitt poeng med at de fleste menn i en gitt situasjon kan ha sex med en tiåring uten snev av samvittighet, er blant annet tuftet på overbevisningen om at en dle menn, om de visste de ikke ville bli oppdaget, ville ha forgrepet seg. Det er også basert på de mange kulturer hvor jenter giftes bort i tiårsalderen, gjerne til en godt voksen fetter...Og jeg tror ikke fetteren lukker øynen, tvinger seg til å ha sex med barnet og prøver å forestille seg at hun er 20... Det er nok heller andre veien for en del menn... Kan du begrunne din påstand om at "de aller fleste menn" ville hatt sex med en 10-åring hvis de visste at de kunne slippe unna med det? For det innbefatter ikke meg. Vær så snill å ikke kom trekkende med praksis i en eller annen fjern urfolksstamme. Uansett hva det er snakk om så er det alltid en eller annen stamme som driver med det, og det gjør det ikke noe mer normalt i vårt samfunn. Og det er jo det det er snakk om her. Oss. Når man snakker om pedofili eller en hvilken som helst annen form for avvik, så må man nesten gjøre det innen kontekst av den kulturen det forekommer i. Det finnes ikke noen universell mennesklig normalitet. Mennesker er uendelig variable, og avhengig av kulturen, er nær sagt en hvilken som helst atferd mulig, og for den del normal. I den gitte kulturen. Det finnes det mange eksempler på, enten det dreier seg om seksualitet, overgangsriter, giftemål, eller andre kulturelle praksiser. Vi trenger bare å sammenligne oss med "våre nye landsmenn" uten at jeg skal si noe mer om det. Avisene er fulle av stoff om kulturkollisjoner av ymse slag. Forøvrig, det er mange som har et seksuelt avvik som etablerer seg i normale forhold, som du sier. Det innebærer bare at de spiller en rolle. De har nok hatt disse lystene hele tiden, men latt være å leve dem ut. Der har man alltid et valg.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #28 Skrevet 7. august 2007 Jo, Mann42, hadde du bodd i eritrea hadde du også gjort som resten av landsbyen gjorde. Det er KULTURBETINGET og ikke legningsbestemt om man forgriper seg på barn eller ikke. I tillegg vil en del mennesker fra kulturer hvor det ikke er aksept for slikt misbruk, likevel forgripe seg. Og de gjør det fordi de har lyst, fordi de ikke synes det er så veldig galt, og fordi det tror de ikke komemr til å bli avslørt. Og det blir de ikke så lenge folk tror det er syke mennesker og ikke den vanlige naboen som gjør slike ting. Du kjenner en pedofil, mann42. Minst en, trolig flere. Begynn heller å tenk over hvem i din omgangskrets det kan være.
Gjest Frk Åberg Skrevet 7. august 2007 #29 Skrevet 7. august 2007 Det bor en pedofil i de fleste menn, de fleste fantaserer om små, trange jenter og gutter. Bare et fåtall innrømmer det. Og derfor snakkes det ikke om, og siden ikke snakker om det så tror vi at det gjelder svært få mennesker. Men jeg er sikker på at dere som tror det tar stygt feil, og er med på å hindre at ikke flere overgrep blir avdekket. Så lenge dere leter etter den stigmatiserte pedofile, vil dere ikke se den virkelige overgriperen. Jeg er enig i at man må åpne øynene, og slutte å lete etter den pedofile formet som et monster alle kan se når han går nedover gata. Den pedofile kan være en populær lærer, det kan være en kvinne, det kan være en ungdom. Men å si at de aller fleste menn under gitte omstendigheter kunne forgrepet seg på en tiåring uten snev av samvittighet, er drøy. Jeg er selv en kvinne, men har likevel vanskelig for å tro at dette er noe som beveger seg i de fleste menns fantasier. Uansett er det lang vei fra fantasi til virkelighet, og jeg vil ikke kalle noen pedofil fordi de har hatt enkelte fantasier om småbarn.
Gjest Mann 42 Skrevet 7. august 2007 #30 Skrevet 7. august 2007 Jo, Mann42, hadde du bodd i eritrea hadde du også gjort som resten av landsbyen gjorde. Det er KULTURBETINGET og ikke legningsbestemt om man forgriper seg på barn eller ikke. I tillegg vil en del mennesker fra kulturer hvor det ikke er aksept for slikt misbruk, likevel forgripe seg. Og de gjør det fordi de har lyst, fordi de ikke synes det er så veldig galt, og fordi det tror de ikke komemr til å bli avslørt. Og det blir de ikke så lenge folk tror det er syke mennesker og ikke den vanlige naboen som gjør slike ting. Du kjenner en pedofil, mann42. Minst en, trolig flere. Begynn heller å tenk over hvem i din omgangskrets det kan være. Det er ikke så usannsynlig at det er mange pedofile som lever skjult. Langt de fleste, vil jeg tro. Det er tross alt kriminelt å leve det ut, og det er sosialt selvmord å innrømme det. Og det kan tenkes at jeg kjenner en som er pedofil uten at jeg vet om det. Jeg er ikke uenig i det. Jeg er derimot sterkt uenig i påstanden om at "de fleste menn" ville begått et overgrep overfor et barn om de kunne. Jeg tror ikke det stemmer. Jeg tror ikke at det gjelder særlig mange menn. Jeg ville foreksempel ikke gjort det. Du vil gjerne spekulere på hva jeg ville gjort eller ikke gjort om jeg var en annen person med en annen bakgrunn og en annen kultur. Det kan du godt gjøre. Men JEG er MEG, og JEG er en en norsk akademiker med en humanistisk oppdragelse, og JEG ville ikke forgrepet meg på et barn, uansett situasjon. Det er alltid noen som skal hevde at mennesker og særlig menn, er noe dritt, og at de vil utnytte andre bare de får sjansen. Det er ikke sant. Vi er ikke slik. Vi er ikke dyr. Ikke alle sammen, og ikke de fleste av oss heller. Men det er noen som vil tilfredstille seg selv på bekostning av andre, og som ikke bryr seg. Vi hadde en voldtektstråd her inne for en tid siden, der en liten spirrevipp hevdet at en jente som svimer av på en fest har seg selv å takke, om noen tok mot invitasjonen og voldtok henne. Sist jeg var på en fest der det var en jente som duppet av, tok jeg henne med i taxien da jeg dro sjøl, fikk henne hjem til seg selv, og gikk derfra etter at jeg hadde fått av henne skoene og lagt henne til sengs. Og det er min holdning til å utnytte de som er hjelpeløse. Jeg gjør ikke det. Siden jeg er en ganske normal mann på de fleste måter, finner jeg det vanskelig å tro at jeg er unik på akkurat den måten at jeg ikke er en voldtektsmann. Kanskje du har hatt noen uheldige opplevelser i ditt liv, men det er ikke det samme som at alle er slik som du sier. Ikke engang de fleste. Det er et lite antall menn som har slike tilbøyeligheter, og som lever dem ut. De gjør til gjengjeld mye skade, og jo mer de lever sine tilbøyeligheter ut, jo verre blir det. Men de er ikke representative for alle menn.
Gjest Chrizzy Skrevet 7. august 2007 #31 Skrevet 7. august 2007 Jeg skjønne rikke hva langfeldt ifølge deg mener med at de har stoppet opp. de etablerer seg jo i vanlige forhold og har voksensex, og plutselig en dag når de er 30, 40 eller 50 kommer muligheten til å forgripe seg på et barn, og de opplever at de ønsker å gjennomføre det. og gjør det. Mitt poeng med at de fleste menn i en gitt situasjon kan ha sex med en tiåring uten snev av samvittighet, er blant annet tuftet på overbevisningen om at en dle menn, om de visste de ikke ville bli oppdaget, ville ha forgrepet seg. Det er også basert på de mange kulturer hvor jenter giftes bort i tiårsalderen, gjerne til en godt voksen fetter...Og jeg tror ikke fetteren lukker øynen, tvinger seg til å ha sex med barnet og prøver å forestille seg at hun er 20... Det er nok heller andre veien for en del menn...
Jalp Skrevet 7. august 2007 #32 Skrevet 7. august 2007 Det bor en pedofil i de fleste menn, de fleste fantaserer om små, trange jenter og gutter. Bare et fåtall innrømmer det. Dette er udokumenter svada. I tillegg bidrar det nok en gang til å bekrefte myten om monstermannen som kvinner skal beskytte barna "sine" mot. Her skal du få en påstand som kan dokumenteres: De fleste som arbeider aktivt med å søke å forhindre at pedofile forgriper seg er menn. Rett og slett fordi de fleste som arbeider med å få domfelt de som har forgrepet seg er menn. (politi/ rettsvesen) En ganske søkt framstilling av kjønnsbegrepet i forhold til disse utfordringene, men ufattelig mer holdbar enn de påstandene du kommer med.
Gjest Chrizzy Skrevet 7. august 2007 #33 Skrevet 7. august 2007 Det er ikke så usannsynlig at det er mange pedofile som lever skjult. Langt de fleste, vil jeg tro. Det er tross alt kriminelt å leve det ut, og det er sosialt selvmord å innrømme det. Og det kan tenkes at jeg kjenner en som er pedofil uten at jeg vet om det. Jeg er ikke uenig i det. Jeg er derimot sterkt uenig i påstanden om at "de fleste menn" ville begått et overgrep overfor et barn om de kunne. Jeg tror ikke det stemmer. Jeg tror ikke at det gjelder særlig mange menn. Jeg ville foreksempel ikke gjort det. Du vil gjerne spekulere på hva jeg ville gjort eller ikke gjort om jeg var en annen person med en annen bakgrunn og en annen kultur. Det kan du godt gjøre. Men JEG er MEG, og JEG er en en norsk akademiker med en humanistisk oppdragelse, og JEG ville ikke forgrepet meg på et barn, uansett situasjon. Det er alltid noen som skal hevde at mennesker og særlig menn, er noe dritt, og at de vil utnytte andre bare de får sjansen. Det er ikke sant. Vi er ikke slik. Vi er ikke dyr. Ikke alle sammen, og ikke de fleste av oss heller. Men det er noen som vil tilfredstille seg selv på bekostning av andre, og som ikke bryr seg. Vi hadde en voldtektstråd her inne for en tid siden, der en liten spirrevipp hevdet at en jente som svimer av på en fest har seg selv å takke, om noen tok mot invitasjonen og voldtok henne. Sist jeg var på en fest der det var en jente som duppet av, tok jeg henne med i taxien da jeg dro sjøl, fikk henne hjem til seg selv, og gikk derfra etter at jeg hadde fått av henne skoene og lagt henne til sengs. Og det er min holdning til å utnytte de som er hjelpeløse. Jeg gjør ikke det. Siden jeg er en ganske normal mann på de fleste måter, finner jeg det vanskelig å tro at jeg er unik på akkurat den måten at jeg ikke er en voldtektsmann. Kanskje du har hatt noen uheldige opplevelser i ditt liv, men det er ikke det samme som at alle er slik som du sier. Ikke engang de fleste. Det er et lite antall menn som har slike tilbøyeligheter, og som lever dem ut. De gjør til gjengjeld mye skade, og jo mer de lever sine tilbøyeligheter ut, jo verre blir det. Men de er ikke representative for alle menn. Jeg er så glad for at du er med og skriver her!!!
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #34 Skrevet 7. august 2007 Hvor har du det fra at pedofili er tilgjengelig for behandling? Er du psykolog?
Gjest Mann 42 Skrevet 7. august 2007 #35 Skrevet 7. august 2007 Hvor har du det fra at pedofili er tilgjengelig for behandling? Er du psykolog? Du trenger ikke ta mitt ord for det. Sjekk hva Langfeldt har å si om saken. Jeg har vært på seminar og forelesninger med ham og det var riktig så interessant. Han har hatt flere pedofile i behandling, og kan vise til bra erfaringer.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #36 Skrevet 8. august 2007 Du trenger ikke ta mitt ord for det. Sjekk hva Langfeldt har å si om saken. Jeg har vært på seminar og forelesninger med ham og det var riktig så interessant. Han har hatt flere pedofile i behandling, og kan vise til bra erfaringer. Bra erfaringer? Hva med de somf eilet? Hva med de som fikk forgripe seg igjen? Det eneste som nytter er kjemisk kastrering, fotlenke og hendene bundet på ryggen på disse svina.
Gjest Mann 42 Skrevet 8. august 2007 #37 Skrevet 8. august 2007 Bra erfaringer? Hva med de somf eilet? Hva med de som fikk forgripe seg igjen? Det eneste som nytter er kjemisk kastrering, fotlenke og hendene bundet på ryggen på disse svina. Det tror ikke jeg. Jeg tror ikke at å degradere og mishandle folk kan føre til at de oppfører seg bedre på noen som helst måte. Jeg kjenner ikke til at det har hatt noen god effekt. Sex overgripere med en sånn forstyrret seksualitet burde heller dømmes til behandling. Det har jeg atskillig mer tro på. Du bør huske at en vesentlig del av disse menneskene selv var ofre i sin tid. En tidligere deltaker i tråden nevnte at 7 av 10 visstnok selv har vært utsatt for lignende overgrep i sin barndom.
rolfkjo Skrevet 8. august 2007 #38 Skrevet 8. august 2007 Dette er udokumenter svada. I tillegg bidrar det nok en gang til å bekrefte myten om monstermannen som kvinner skal beskytte barna "sine" mot. Her skal du få en påstand som kan dokumenteres: De fleste som arbeider aktivt med å søke å forhindre at pedofile forgriper seg er menn. Rett og slett fordi de fleste som arbeider med å få domfelt de som har forgrepet seg er menn. (politi/ rettsvesen) En ganske søkt framstilling av kjønnsbegrepet i forhold til disse utfordringene, men ufattelig mer holdbar enn de påstandene du kommer med. desverre Jalp det er nok altfor mange som har disse fantasiene du finner endel av de inne her på kvinneguiden hvor mennen skryter av at de har hatt mange prostituerte og hvor trange disse asiatiske jentene er så svada er det nok ikke. ta en tur å se her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=139642 disse er veldig opptatt av hvor trange jentene er.... dine andre komentarer er HELT riktig, vi motar svært mye penger fra menn i Norge som vil ha slutt på dette. 2 menn ga alene 20 000 kroner til mat til ungene på skolen og vi kan vise til andre (nb vi har ikke lov å oppgi noen navn etc så jeg kan ikke dokumentere dette) men man må tro meg. Men må også si at meget stort anntall kvinner gir kjempebidrag disse er i 30 - 40 årene..
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #39 Skrevet 8. august 2007 Du bør huske at en vesentlig del av disse menneskene selv var ofre i sin tid. En tidligere deltaker i tråden nevnte at 7 av 10 visstnok selv har vært utsatt for lignende overgrep i sin barndom. Nei, dette tror jeg ikke er sant. Og tallet 7 av 10 er jo bare oppspinn, hvor har man det tallet fra? OM man har et tall så er det fra de som er kjente pedofile, de som er til behandling - og husk at flere av dem SELV kan ha kommet fram og bedt om hjelp fordi det VET hvilken smerte de påfører barnet. Men hva med alle de andre, Rolf? Alle de som aldri kommer fram. Derfor kan du ikke si at 7 av 10 overgripere selv har blitt misbrukt. For det er feil.
rolfkjo Skrevet 8. august 2007 #40 Skrevet 8. august 2007 Nei, dette tror jeg ikke er sant. Og tallet 7 av 10 er jo bare oppspinn, hvor har man det tallet fra? OM man har et tall så er det fra de som er kjente pedofile, de som er til behandling - og husk at flere av dem SELV kan ha kommet fram og bedt om hjelp fordi det VET hvilken smerte de påfører barnet. Men hva med alle de andre, Rolf? Alle de som aldri kommer fram. Derfor kan du ikke si at 7 av 10 overgripere selv har blitt misbrukt. For det er feil. du siterer man 42 og nevner Rolf????? har du bommet kraftig nå, ja jeg heter Rolf men jeg har ikke kommet med noen tall om hverken det ene eller det andre. Jeg sier bare at det er ALT for mange overgripere (selv om det hadde vært kun en pedofil) ????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå