Gå til innhold

Ebay - Ber om visakortnr

Anbefalte innlegg

Skrevet

...jeg kommer ikke videre før jeg opplyser om mitt kredittkortnummer! :sur:

Jeg vil ikke oppgi det! Har aldri behøvd å utlevere dette tidligere. Hva er dette??

Lureri eller hva?

Noen som har opplevd det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid forhåndsbetalt via PayPal når jeg har kjøpt noe på Ebay. De fleste (alle?) som selger ordner det slik. Har aldri opplevd noe tull med det personlig.

Skrevet
Jeg har alltid forhåndsbetalt via PayPal når jeg har kjøpt noe på Ebay. De fleste (alle?) som selger ordner det slik. Har aldri opplevd noe tull med det personlig.

ja, det har alltid jeg gjort også.. Men dette er ikke PayPal - det er en annen side som kommer opp, etter at jeg har "bekreftet". Jeg har ikke fått noe som helst valg om å betale, hverken gjennom PayPal eller med Visa.

Det er ikke for å betale jeg må oppgi kortnummer (betalingen vil altså ikke skje gjennom den siden) - men for å vertifisere at det er JEG som handler....

Mysko! Hvorfor skal de ha kortnummeret mitt for å kjenne meg igjen?

Skrevet

Jeg ville vært forsiktig med det der. kan jo prøve å kontakte ebay og spørre om de vet hvorfor dette skjer?

Skrevet

Samme her og jeg har vært medlem der i mange år nå. Når du går inn og ser på tingen du har vunnet skal det være en mulighet der til å velge å betale via PayPal. Jeg har aldri opplevd at dette ikke går an, men jeg er likevel veldig påpasselig med å dobbelsjekke at selgeren er villig til å ta betaling gjennom Paypal før jeg byr på noe. Godkjente betalingsmetoder skal det opplyses om nederst på siden når du går inn for å se på en gjenstand og gjør det ikke det bør du kontakte selgeren på forhånd og sjekke opp i dette.

Jeg tror faktisk jeg ville ha sjekket med selgeren uansett før jeg hadde betalt noe som helst. Nå er ikke jeg en person som er overvettes skeptisk til å oppgi kortnummer på nettbutikker, dette er noe jeg har gjort utallige ganger gjennom de siste 7-8 årene og det har aldri blitt misbrukt så langt. Så lenge du velger butikker og betalingssider som er godkjente og til å stole på(for eksempel amazon.com/.co.uk) skal det ikke være noen fare der.

Skrevet
Samme her og jeg har vært medlem der i mange år nå. Når du går inn og ser på tingen du har vunnet skal det være en mulighet der til å velge å betale via PayPal. Jeg har aldri opplevd at dette ikke går an, men jeg er likevel veldig påpasselig med å dobbelsjekke at selgeren er villig til å ta betaling gjennom Paypal før jeg byr på noe. Godkjente betalingsmetoder skal det opplyses om nederst på siden når du går inn for å se på en gjenstand og gjør det ikke det bør du kontakte selgeren på forhånd og sjekke opp i dette.

Jeg tror faktisk jeg ville ha sjekket med selgeren uansett før jeg hadde betalt noe som helst. Nå er ikke jeg en person som er overvettes skeptisk til å oppgi kortnummer på nettbutikker, dette er noe jeg har gjort utallige ganger gjennom de siste 7-8 årene og det har aldri blitt misbrukt så langt. Så lenge du velger butikker og betalingssider som er godkjente og til å stole på(for eksempel amazon.com/.co.uk) skal det ikke være noen fare der.

ja, men det er jo ikke det som er problemet - hvilken betalingsmåte jeg skal velge!

Problemet er at jeg må skrive inn mitt visakortnummer for å bli vertifisert bruker - igjen!, før jeg i det heletatt har kommet til noen som helst betaling!

Skrevet

Verifisert bruker hvor? På Ebay? Der skal du strengt talt bare kunne logge deg inn med brukernavn og passord, jeg har aldri oppgitt kredittkortnummeret mitt andre steder enn på Paypal. Kan du ikke ta kontakt med dem da og spørre dem hvorfor du skal måtte oppgi kredittkortnummer?

Skrevet

Hm. Er det Ebay som har lagt noen form for restriksjoner på brukerkontoen din, eller er det selger som har en alternativ betalingsløsning? Det er ikke alle selgere som tar PayPal. Kan dette være at du f.eks. blir routet mot en alternativ betalingsmetode slik som BidPay?

Hvis du poster auksjonsnr, så er det sikkert noen her som kan se nærmere på det og si hva de tror har skjedd.

Skrevet
Hm. Er det Ebay som har lagt noen form for restriksjoner på brukerkontoen din, eller er det selger som har en alternativ betalingsløsning? Det er ikke alle selgere som tar PayPal. Kan dette være at du f.eks. blir routet mot en alternativ betalingsmetode slik som BidPay?

Hvis du poster auksjonsnr, så er det sikkert noen her som kan se nærmere på det og si hva de tror har skjedd.

Ja, det virker som om noen har "faket" en Ebay-side for å kunne lure meg til å legge ut kortnummeret!

Skrevet
Ja, det virker som om noen har "faket" en Ebay-side for å kunne lure meg til å legge ut kortnummeret!

Sånn bare for ordens skyld så er BidPay en helt trygg tjeneste å bruke på linje med PayPal.

Ang. muligheten for fake ebaysider. Det kan i høyeste grad skje, spesielt hvis du har vært innom en falsk auksjon eller har klikket på linker i mailer eller lignende. Scann maskinen din for virus og spyware(pass på at programmene dine er oppdaterte).

Jeg har aldri vært borti at Ebay har krevd meg for kortnummer, men jeg skal ikke si at det ikke kan være reelt - f.eks. hvis kontoen din har blitt pålagt restriksjoner av Ebay. Hvis du er usikker ville jeg ha gått til Buyer Central på Ebay sine diskusjonsforaer. Hyggelige og kunnskapsrike folk som sikkert har et svar.

Link: http://forums.ebay.com/db2/forum.jspa?forumID=1000000015

Du kan også prøve Ebays security center, men etter det jeg hører er kunnskapene på foraene over vel så bra+at du får kjappere svar.

Link til security center: http://pages.ebay.com/securitycenter/index.html

Her står det litt om fake ebaysider:

http://pages.ebay.com/help/confidence/ques...bsite-real.html

Skrevet
Sånn bare for ordens skyld så er BidPay en helt trygg tjeneste å bruke på linje med PayPal.

Ang. muligheten for fake ebaysider. Det kan i høyeste grad skje, spesielt hvis du har vært innom en falsk auksjon eller har klikket på linker i mailer eller lignende. Scann maskinen din for virus og spyware(pass på at programmene dine er oppdaterte).

Jeg har aldri vært borti at Ebay har krevd meg for kortnummer, men jeg skal ikke si at det ikke kan være reelt - f.eks. hvis kontoen din har blitt pålagt restriksjoner av Ebay. Hvis du er usikker ville jeg ha gått til Buyer Central på Ebay sine diskusjonsforaer. Hyggelige og kunnskapsrike folk som sikkert har et svar.

Link: http://forums.ebay.com/db2/forum.jspa?forumID=1000000015

Du kan også prøve Ebays security center, men etter det jeg hører er kunnskapene på foraene over vel så bra+at du får kjappere svar.

Link til security center: http://pages.ebay.com/securitycenter/index.html

Her står det litt om fake ebaysider:

http://pages.ebay.com/help/confidence/ques...bsite-real.html

Tusen takk for svar! Har vært inne på siden og funnet mye hjelp. "Signin"-siden ser OK ut, men ikke den som jeg kliker meg til etter det... :ler: Høna meg!

jeg har nå sendt en email til Ebay, med linken til siden og hva overskriften inneholder. Kanskje de kan gå inn på min konto og sjekke om det ligger inne restriksjoner. Og evt hvorfor det skulle være tilfellet (?).

Iallefall jeg kommer tilbake med svar da jeg forhåpentligvis får ett!

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg registrerte meg på e-bay igår, og fikk også beskjed om å oppgi kontonummeret mitt... Regnet med at det var noe alle hadde gjort, jeg.... Har jeg gjort noe dumt igjen nå eller? :frustrert:

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Og bare sånn at det er sagt så hadde jeg ikke vært inne på noen auksjoner engang før jeg registrerte meg, så det kan ikke være pga. det. Men når jeg googlet e-bay og kontonummer fikk jeg opp at det har vært mange som har blitt prøvd svindlet, men da har de mottatt e-post som sier at de må gå til den og den siden og oppgi kontonr. Men jeg måtte oppgi det mens jeg holdt på med registreringen (den kunne ikke fullføres før det var gjort), og siden lå på e-bays server....

Skrevet

første gang jeg registrerte meg på ebay, måtte jeg oppgi kort detaler. Det var for at de skulle vite at jeg er meg, og at jeg ikke lager en haug med kontoer. har ikke hat noe problem etter dette med tapping av penger, så kanskje det er noe i det, at det er for å identifisere deg? :)

Skrevet

Pia: Det kan være i forbindelse med PayPal. Om jeg ikke husker helt feil så gikk Ebay og PayPal registreringen nokså i ett da jeg opprettet konto på Ebay.

Men nå virker det som om Alvhildebrud har vært endel på Ebay før -og dermed har brukerkonto, så da synes jeg det var litt snodig at de skulle ha kortnummeret hennes igjen.

Skrevet
første gang jeg registrerte meg på ebay, måtte jeg oppgi kort detaler. Det var for at de skulle vite at jeg er meg, og at jeg ikke lager en haug med kontoer. har ikke hat noe problem etter dette med tapping av penger, så kanskje det er noe i det, at det er for å identifisere deg? :)

Oi takk for svar jenter!

Kanskje det bare er jeg som har litt "noja" da :ler:

Venter en dag eller to på svar fra Ebay, så håper jeg iallefall at det ikke er noe lurerier.

Pia: jeg tror faktisk ikke at du har blitt svindlet altså :) Det går sikkert bra! Men du kan jo alltid sjekke kontoen din i løpet av noen få timer. Men, igjen, jeg tror faktisk det bare er for å "vertifisere" kunden :)

Skrevet

Pia: det er helt normalt, det er for å verifisere at du er du og ikke en eller annen som oppretter mange brukerkontoer. Nada å bekymre seg for. Dette vet jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...