Chiquita Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 Heisann. Noen tips til å gjøre frokostmatpakka i bhg mer spennende? Tips til frokost (annet enn brød, boller, rundstykker) Og tips til "tilbehør"? (her har jeg kjørt meg fast i youghurt, banan og druer) Nå er vel egentlig ikke 2,5- og 1-åringen så veldig stor på kravene enda da, men alikevell... (og alt må kunne gjøres ferdig kvelden i forveien)
Minni-Mus Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 Som du selv sier så er det kansje vanskelig å gjøre noe veldig ekstra ut av matpakka til en 1åring og 2,5åring. yoghurt, frukt eller grønsaker som du vet de liker er jo flott. finnes mye mer enn banan og druer. brød kan byttes ut med knekkebrød, hva med polarbrød osv? Varier pålegget, ha på agurk og paprika osv osv. Men som sagt, ikke ale barn i så liten alder som bryr seg så mye om hvor "flott" matpakka er.... s lenge de liker det som er der
Chiquita Skrevet 6. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2007 finnes mye mer enn banan og druer. Et av problemene - jeg husker ikke noe annet som er "passe" frukt å ha med. Eple blir jo brunt. Det samme med pære? Og der stopper min "fantasi" (gleder meg til jul og mandarin-sesongen)
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #4 Skrevet 6. august 2007 Det går an å pensle eplebitene med sitronsaft (holder med sånn på flaske), så blir de ikke brune. Evt om barnehagepersonalet kan dele dem opp. Hva med gulrøtter, kålrot osv (skal innrømme at jeg ikke har peiling på småbarn)? Ellers går det kanskje an å av og til ha noe pastasalat, helst fullkornspasta. Igjen - jeg aner ikke hva barn kan eller vil spise....
liv Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 pastaskruer, agurkbiter, kjeks, knekkebrød, restene fra middagen dagen før, vinerbrød, bolle, rundstykke med sirup er bare noe av det jeg så til frokost i barnehagen i dag
Kykkelikokos Skrevet 7. august 2007 #6 Skrevet 7. august 2007 Gulerøtter og kålrot kan legges i gladpack, så holder det seg friskt. Jordbær og bringebær trenger ikke deles i biter. Banan er godt på skiven. Kapteinkjeks med ost på? Kornmo med ost? (I tillegg til brødskiven) Godt brød med ekstra godt pålegg?
Frigg Skrevet 7. august 2007 #7 Skrevet 7. august 2007 Nå får du kjøpt egne åpne/lukkeposer for å legge frukt i så det ikke blir brunt! Vet ikke hva de heter, men vet at det er noen som har brukt det i bhg hvor jeg jobber. Prøv deg frem med litt forskjellig i matpakken: godt brød med ost, skinke, røkelaks ol pyntet med agurk, paprika. Kjeks, oppdelt frukt, rosiner, svisker, aprikos, youghurt meg musli...det er bare fantasien som setter en stopper.
Chiquita Skrevet 7. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 7. august 2007 Tusen takk for svar. Hjelper meg med å sette fantasien litt mer i sving i allefall
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #9 Skrevet 8. august 2007 Nå er vel egentlig ikke 2,5- og 1-åringen så veldig stor på kravene enda da, men alikevell... Hvis de spiser godt ved brødmåltider, ville jeg gitt dem varianter av det til barnehagefrokost, med godt pålegg og noen biter frukt/grønnsaker/cherrytomater eller lignende ved siden av. Og så heller gitt andre alternativer til lunsj, hvis ikke lunsjen i barnehagen er smøremåltid med brød. Å kunne spise "bare brød" synes jeg er verdifullt, selvsagt ikke til 3-4 måltider om dagen. Men til ett
Chiquita Skrevet 8. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 8. august 2007 Lunch har de som smøremåltid i barnehagen, og det går der hovedsaklig i brød og rundstykker ved "spesielle anledninger". De spiser jo også "bare brød" til kveldsmat, så derfor tenkte jeg at det var greit å kunne variere frokosten litt (med frukt osv i tillegg i hovedsak, men også med "annen type frokost" enn den vanlige brødskiva) Takker for svar
Gjest Gjest_Christine_* Skrevet 9. august 2007 #11 Skrevet 9. august 2007 Mange gode forslag her, og jeg bruker mange av de. Jeg bruker også: pizzasnurrer, grove pannekaker, grove vafler (de er fine og steke og fryse ned for så å ta opp en og en), matmuffins (muffins med skinke og paprikabiter), ostehorn, pasta salater...det var det jeg kom på i skrivende stund.
Gjest s.n Skrevet 9. august 2007 #12 Skrevet 9. august 2007 Grove havrekjeks Blomkål Musli til å ha i youghurten Rett i koppen-suppe
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2007 #13 Skrevet 10. august 2007 Jeg synes det var mange gode tips her. Men når dte kommer til rettikoppensuppe etc så opplever jeg ofte barnehagens begrensninger i form av for mye administrasjon og spesielle ting som litt ekstra godfrukt skaper misunnelse hos de andre og dermed blir liggende i matpakken. Vi har derfor holdt oss til greie skiver med greit pålegg som leverpostei, danskesalami og parmaskinke også klasker vi til med omeletter og frukt hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå