Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 Hei! Ønsker å handle noe fra eBay, eneste som stopper meg er bankoverførsel av pengene. Hva er iban og swift-bic? koster det noe ekstra å overføre til tysk konto? Går det fra nettbank?
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 Er internasjonalt kontonummer og bankidentifikator. Du finner info om hva dette er på banken din sine nettsider vil jeg tippe.
wondergirl Skrevet 7. august 2007 #3 Skrevet 7. august 2007 Du kan nok betale via nettbank, på min nettbank står det "Betaling til utlandet". Banken påregner vanligvis et gebyr, sikkert ulik praksis i forskjellige banker hvor stort dette gebyret er. Du må be mottaker om å sende deg swift/bic og iban. Jeg aner ikke hvordan det er i Tyskland, men i Norge står det ofte på kontoutskriften f.eks.
Gjest Madeline Skrevet 7. august 2007 #5 Skrevet 7. august 2007 Gebyrene er som regel SKYHØYE. Det er en god del dyrere å betale til utlandet, ja. Billigste løsningen er å benytte nettbank. I tillegg bør det velges å kun betale omkostningen her i landet. Velger du å betale alle omkostninger både her i landet og i mottakerlandet, vil det bli veldig dyrt. Det er nok forskjellige gebyr i de forskjellige bankene, men i de jeg har kjennskap til, koster det alt fra 30-300,- alt etter hva slags betalingsmåte som velges. Jeg vil derfor råde trådstarter til å sjekke gegyrene nøye i sin bank. Da slipper en ubehagelige overraskelser etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #6 Skrevet 7. august 2007 http://www.swift.com/ DU finner dette også på mottakerbankens hjemmeside.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2007 #7 Skrevet 8. august 2007 Etter at de innførte IBAN/BIC i Europa og EU/EØS laget litt regler rundt det har det blitt overraskende billig å overføre til utlandet med IBAN/BIC. For andre overførsler kan du raskt forvente noen hundrelapper i gebyr, mens gebyr for IBAN/BIC typisk er 10 kroner eller lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå