Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ønsker å handle noe fra eBay, eneste som stopper meg er bankoverførsel av pengene. Hva er iban og swift-bic? koster det noe ekstra å overføre til tysk konto? Går det fra nettbank?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er internasjonalt kontonummer og bankidentifikator. Du finner info om hva dette er på banken din sine nettsider vil jeg tippe.

Skrevet

Du kan nok betale via nettbank, på min nettbank står det "Betaling til utlandet". Banken påregner vanligvis et gebyr, sikkert ulik praksis i forskjellige banker hvor stort dette gebyret er.

Du må be mottaker om å sende deg swift/bic og iban. Jeg aner ikke hvordan det er i Tyskland, men i Norge står det ofte på kontoutskriften f.eks.

Skrevet

Gebyrene er som regel SKYHØYE.

Gjest Madeline
Skrevet
Gebyrene er som regel SKYHØYE.

Det er en god del dyrere å betale til utlandet, ja. Billigste løsningen er å benytte nettbank. I tillegg bør det velges å kun betale omkostningen her i landet. Velger du å betale alle omkostninger både her i landet og i mottakerlandet, vil det bli veldig dyrt. Det er nok forskjellige gebyr i de forskjellige bankene, men i de jeg har kjennskap til, koster det alt fra 30-300,- alt etter hva slags betalingsmåte som velges. Jeg vil derfor råde trådstarter til å sjekke gegyrene nøye i sin bank. Da slipper en ubehagelige overraskelser etterpå.

Skrevet

Etter at de innførte IBAN/BIC i Europa og EU/EØS laget litt regler rundt det har det blitt overraskende billig å overføre til utlandet med IBAN/BIC. For andre overførsler kan du raskt forvente noen hundrelapper i gebyr, mens gebyr for IBAN/BIC typisk er 10 kroner eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...