Gå til innhold

Maria Solheims bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nei, dere må gjerne det, men likevel er det vel ikke akkurat dumt å minne folk på at det finnes andre muligheter? Se ting litt i perspektiv? Reflektere litt over forbuksmentaliteten i vår del av verden? Det finnes viktigere ting, liksom.

Jeg er enig med Bodillen og jeg tror også at mange gjør dette stort og voldsomt fordi det på en måte er forventet.

Jeg tror også at noen faktisk tar seg litt vann over hodet og skaffer seg en ekstrautgift hver måned i form av et langsiktig lån, som de godt kunne vært foruten sånn for familiefredens skyld.

Når man ser på skilsmissestatistikken så fatter jeg ikke at noen orker å legge så mye penger i EN dags feiring, når man vet at ca femti prosent av alle ekteskap ender med brudd i løpet av få år. (Selv ville jeg ikke turt å skille meg etter et bryllup til 100.000... da fikk jeg heller gjøre ekteskapet til en hovedoppgave i å svelge kameler tror jeg :ler:)

En jente på 14 år skal gifte seg? :overrasket: Hun ser ut som en liten jente! Må man ikke være 18 år for å gifte seg?

Eh.. hun ser ung ut på bildene.. hva har det med noen ting å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Frøken Titt
Skrevet (endret)

- Jeg så det selv. Likte det jeg så.

Enkelt og greit. Jeg ville vel satt mitt eget personlige preg på det, men jeg tror ikke jeg noen gang kommer til å bruke så mye penger på giftemål. Ja, det er en viktig dag, men viktig er den ikke. :babyjente:

Endret av Frøken Titt
Skrevet (endret)

I

Endret av Kosemose
Skrevet
I de fleste bryllup er vel uansett maten den største utgiften. Og den får man vel ikke kjøpt brukt?

Jeg syns ikke bruder skal behøve føle seg dårlig fordi om de ikke har omsydde gardiner som brudekjole. Maria Solheims brudekjole var utrolig nydelig og flott, og jeg tror faktisk ikke at min syglade venninne hadde fått til en slik kreasjon om jeg hadde gitt henne et par avlagte gardiner.

Dette "lavskostnadsbryllupet" er i realiteten et ganske så kostbart designbryllup, laget av proffe, og slett ingen mal på et billig og enkelt bryllup. Bortsett fra hvis man har en sponsoravtale.

Verden vil bedras...

Et bryllup kan da ikke bli særlig kostbart når man kjøper (ja, de hadde faktisk kjøpt noe småtteri, som tepper og stæsj) det meste for noen hundrelapper på Fretex?

Hun sier jo selv i intervjuet at de ikke har mange penger, og at de aldri ville hatt råd til et "vanlig bryllup"

Jada, klær til brudeparet sponset Fretex. Etter hva jeg forstår sto de for resten selv.

Hva var det som var så kostbart med dette bryllupet? Jeg går ut i fra at du var der, siden du er så skråsikker på det?

Hva spiste de, for eksempel? Hjemmelaget eller catering? Går ut i fra at du har peiling?

Skrevet

Har noen en link til kjolen hennes?

God ide av M.S :) Dette burde flere gjøre etter henne :)

Skrevet (endret)

[

Endret av Kosemose
Gjest Bodillen
Skrevet

Tror det blir litt feil å sammenligne Fretex sine designere med andre designere, men. De koster nok ikke tusenlapper pr time, disse her.

Men det er klart, det kunne jo vært artig å spurt de på Fretex om hvor mye dette ville kostet hvis de skulle tatt seg fullt betalt for det, selv om jeg tviler sterkt på at det ville kommet på 70-100.000.

Jeg liker uansett grunntanken om å gjøre bryllupsfesten til en litt annerledes greie enn de tradisjonelle festene med kredittkortgjeld som morgengave.

Skrevet
Alt kom fra Fretex! Brudekjolen var laget av gamle, hvite duker - den var råstilig, og brudgommens skjorte var laget av en gammel blondeduk. De hadde pyntet kjempefint med ting fra Fretex, som selvsagt skulle tilbake til Fretex igjen. Skikkelig gjenbruk, med andre ord!

Og hvor mye tror du ikke det koster å få sydd en kjole i Norge, selvom den er laget av hvite duker?

Og hvem er det som bruker penger på pynte gjenstander til et bryllup? Bortkaset...

Skrevet
Tror det blir litt feil å sammenligne Fretex sine designere med andre designere, men. De koster nok ikke tusenlapper pr time, disse her.

Men det er klart, det kunne jo vært artig å spurt de på Fretex om hvor mye dette ville kostet hvis de skulle tatt seg fullt betalt for det, selv om jeg tviler sterkt på at det ville kommet på 70-100.000.

Jeg liker uansett grunntanken om å gjøre bryllupsfesten til en litt annerledes greie enn de tradisjonelle festene med kredittkortgjeld som morgengave.

Med tanke på at maten, alkoholen, serveringen og underholdningen koster 50% ++ av et bryllups budsjett så tviler jeg meget sterkt på man sparer store summer om Fretex lager kjolen.

Skrevet

Jeg tror det er en myte at så mange tar opp lån til bryllupsfesten sin, noen ja, men slett ikke flertallet. De fleste klarer faktisk å holde seg innenfor de rammene de har; dvs egne oppsparte penger og evt tilskudd fra foreldre.

Gjest Gjestemor
Skrevet
Jeg tror det er en myte at så mange tar opp lån til bryllupsfesten sin, noen ja, men slett ikke flertallet. De fleste klarer faktisk å holde seg innenfor de rammene de har; dvs egne oppsparte penger og evt tilskudd fra foreldre.

Tilskudd fra foreldre??? :overrasket:

Finnes det virkelig voksne mennesker i dag som faktisk får penger av mamma og pappa for å gjenomføre sin egen bryllupsfesten?

Skrevet
Tilskudd fra foreldre??? :overrasket:

Finnes det virkelig voksne mennesker i dag som faktisk får penger av mamma og pappa for å gjenomføre sin egen bryllupsfesten?

Ja, det gjør det. Oftest er det foreldrene selv som ønsker å bidra til bryllupsfesten, ikke noe som blir forventet fra barnas side. Er det noe galt med det?

Gjest Bodillen
Skrevet

Føler at poenget forsvinner litt her nå, jeg...

MS og mannen, som i følge dem selv har dårlig med penger, greide å få til et stilig bryllup på sin måte, som faktisk ikke kostet dem noe særlig.

De ønsket å inspirere andre til å tenke annerledeshet, økonomi og gjenbruk.

Selvsagt ville ikke gudoghvermansen fått et tilnærmet gratis bryllup av Fretex, det fatter jeg også, men med enkle midler kan man faktisk få til et lignende konsept, om man ønsker å være litt kjerringa med strømmen og bruke mindre penger og likevel få til en flott og minneverdig fest.

Det var ikke verre enn det...

Skrevet
Ja, det gjør det. Oftest er det foreldrene selv som ønsker å bidra til bryllupsfesten, ikke noe som blir forventet fra barnas side. Er det noe galt med det?

At voksne mennesker virkelig føler seg komfortable med noe sånt forundrer meg stort. Om jeg noen gang vil ønske å markere et evt. giftemål med en heidundrende fest skal jeg da for faen greie å betale for det uten å måtte sutre etter penger hos foreldrene mine.

Jeg trodde ærlig talt sånt hørte gamledager til.

Tenk på de som har 4-5 barn. Det kan bli kostbart. Hvor mye er det forventet at foreldre skal stille opp for voksne unger egentlig? Uhørt, spør du meg.

Skrevet
Føler at poenget forsvinner litt her nå, jeg...

Jeg synes du ødelegger dine egne poeng med sleivspark som

• "kjerringa med strømmen"
  • "kredittkortgjeld i morgengave"
  • "bridezilla"
  • "i dette bryllupet var det kjærligheten som skulle feires og stå i fokus" - i motsetning til mer tradisjonelle bryllup da, antar jeg du mener
  • "Kostnadene var minimale, og stresset og konfliktene fraværende." - Maria Solheim kan ha vært skikkelig stresset og tilnærmet kontrollfrik før bryllupet sitt hun også, hva vet du om det?

Skrevet

Tenk på de som har 4-5 barn. Det kan bli kostbart. Hvor mye er det forventet at foreldre skal stille opp for voksne unger egentlig? Uhørt, spør du meg.

Du leser jo ikke hva hun skriver før du hisser deg opp. Det er ikke forventet at foreldre skal stille opp i veldig mange tilfeller, men foreldre som selv ønsker det. Er det uhørt å ta imot en gave fra foreldre?

Beklager at tråden din sklir litt ut Bodillen.. :sjenert:

Skrevet
At voksne mennesker virkelig føler seg komfortable med noe sånt forundrer meg stort. Om jeg noen gang vil ønske å markere et evt. giftemål med en heidundrende fest skal jeg da for faen greie å betale for det uten å måtte sutre etter penger hos foreldrene mine.

Det er vel ingen som forventer det? Og hvis du leser hvordan de fleste her på forumet har tenkt å finansiere bryllupene sine, så er det veldig få som tar det for gitt at de skal få penger fra foreldre. Det er snakk om å spare opp penger på egen hånd altså. Det er fullt opp til hvert enkelt brudepar å si nei til penger utenfra, jeg vet om de som har gjort det fordi de vil føle at de bestemmer alt selv. Vi har f.eks. ikke fått tilbudet, og vi har tenkt å betale alt selv, det skulle da bare mangle når vi er voksne og har jobb.

Men hvis foreldrene vil - hvorfor skal de ikke få lov til å bidra? En skulle da tro at voksne mennesker har såpass kontroll over sin egen økonomi at de bare gjør det hvis de har mulighet?

Skrevet
I Dagbladets lørdagsbilag var det en herlig reportasje fra Maria Solheims bryllupsforberedelser- og fest.

Alt kom fra Fretex! Brudekjolen var laget av gamle, hvite duker - den var råstilig, og brudgommens skjorte var laget av en gammel blondeduk. De hadde pyntet kjempefint med ting fra Fretex, som selvsagt skulle tilbake til Fretex igjen. Skikkelig gjenbruk, med andre ord!

I dette bryllupet var det kjærligheten som skulle feires og stå i fokus. Jeg synes hele konseptet var utrolig flott.

Kostnadene var minimale, og stresset og konfliktene fraværende.

Etter å ha lest reportasjen kom jeg til å tenke på alle KGs bridezellas. Håper noen av dem kjøpte Dagbladet på lørdag, og at de fikk ett og annet å tenke på.

Man kan jo ha konflikter og stress med et bryllup selv om man syr om en gammel blondeduk fra Fretex og alle tingene har blitt brukt før... :fnise:

Gjest Freddy
Skrevet

Det har da $#&%* ikke du noe med. Mine foreldre vasser i penger og hvis de er villige til å spandere noen kroner på dem rundt seg i ny og ne er det bare hyggelig for alle parter.

Skrevet

Enig med Bodillen (og Mysan) :) Dette med forbruk/bryllup holder på å gå helt av skaftet. Jeg giftet meg i sommer (hos byfogden) og hadde tapas og my god drikke i hagen etterpå. Det var billig og enkelt. Og jeg tror vi koste oss like mye (om ikke mer) enn de som koster 100.000.

Dette handler ikke bare om bryllup- det handler om at vi er nødt til å snart begynne å tenke over forbruket vårt. Vi som lever i den rikeste delen av verden må få opp øynene, og innse at vi er nødt til å gi avkall på noe (les: overflødig forbruk) herregud, folk har "shopping" som hobby...Helt vilt....... Folk dør av sult og vannmangel i Darfur nå.

Du kan ihvertfall begynne med deg selv.

Sorry, måtte bare få det ut. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...