Gjest Bodillen Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 (endret) I Dagbladets lørdagsbilag var det en herlig reportasje fra Maria Solheims bryllupsforberedelser- og fest. Alt kom fra Fretex! Brudekjolen var laget av gamle, hvite duker - den var råstilig, og brudgommens skjorte var laget av en gammel blondeduk. De hadde pyntet kjempefint med ting fra Fretex, som selvsagt skulle tilbake til Fretex igjen. Skikkelig gjenbruk, med andre ord! I dette bryllupet var det kjærligheten som skulle feires og stå i fokus. Jeg synes hele konseptet var utrolig flott. Kostnadene var minimale, og stresset og konfliktene fraværende. Etter å ha lest reportasjen kom jeg til å tenke på alle KGs bridezellas. Håper noen av dem kjøpte Dagbladet på lørdag, og at de fikk ett og annet å tenke på. Endret 6. august 2007 av Bodillen
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 Helt enig med deg! Det jeg savner i disse bridezillah-bryllupene er fokus på kjærligheten og gjestenes trivsel! Denne tråden burde vært inne på bryllupsforumet, men skjønner at du ikke tør å legge den ut der i fare for å bli halshugget av enkelte hysteriske bridezillahs..
¤flicka¤ Skrevet 6. august 2007 #3 Skrevet 6. august 2007 Så fint at de fant sin egen måte å feire dagen sin på. Jeg regner med de følte dagen var rimelig perfekt fordi den ble akkurat som de hadde tenkt seg Selv har vi planlagt å bruke litt mer penger på vårt bryllup, men det er et valg vi har tatt. Vi vil feire vår kjærlighet på vår måte, slik Maria Solheim og hennes mann gjorde.
Kosemose Skrevet 6. august 2007 #4 Skrevet 6. august 2007 (endret) S Endret 6. april 2008 av Kosemose
¤flicka¤ Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 Jeg fikk intrykk av at det var et personlig og nydelig bryllup, men jeg fikk IKKE inntrykk av at det var et spesielt enkelt og lite kostbart bryllup som ikke har krevet MYE tankearbeid, planlegging og forhåndsstyr. Men flott og romantisk, det var det så absolutt! OK Jeg tok bare utgangspunkt i det jeg leste her, har ikke lest selve artikkelen. Men det hørtes jo romantisk og personlig ut!
Gjest cassia Skrevet 6. august 2007 #6 Skrevet 6. august 2007 Supert med gjenbruk! Men jeg tror nok ikke at dette bryllupet var helt rimelig. Mat og drikke er vel vanligvis den største utgiften i bryllup. Og stedet de feiret festen på var vel heller ikke av den "enkle og rimelige" typen? (mulig de slapp å betale for leie av lokale/hage men uansett var det ikke akkurat i "bakgården hjemme"...). Og selv om stoffet var fra gamle gardiner, så var jo kjolen designet og sydd spesielt til henne. Men flott og romantisk, det var det så absolutt! Dette dreier seg muligens ikke om billige bryllup, men heller om bryllup hvor man er bevisst miljømessige kostnader.
Kosemose Skrevet 6. august 2007 #7 Skrevet 6. august 2007 (endret) [ Endret 6. april 2008 av Kosemose
Gjest Bodillen Skrevet 6. august 2007 #8 Skrevet 6. august 2007 Har fått med meg det. Men meg bekjent er ikke normale brylluper spesielt bruk-og-kast heller. De fleste brudekjoler syes riktignok av ubrukt stoff, men svært mange leier brudekjoler eller kjøper brukt, eller selger kjolen etter bruk, eller lar den gå i arv, eller syr den om til dåpskjole, osv. Jeg tror heller ikke det er så vanlig med engangs-plastikkservise i bryllup. De fleste bruker da servise og lysestaker/vaser som følger med et leid lokale eller som er finserviset til noen. Hvilke deler av normale bryllup er av bruk-og-kast og/eller dårlig for miljøet egentlig? Foruten å være en veldig god reklame for Fretex (om enn litt misvisende siden de er svært nøye med å få fram at de ikke låner ut rekvisita til bryllup til andre enn Maria Solheim), og at stoffene er brukt, ser jeg ikke helt hva som er så billig eller miljøvennlig med dette bryllupet? M.S. hadde egne bryllupsdesignere tilknyttet Fretex. Hvis noen hadde skrevet inn på KG og fortalt om bryllupsdesigner for bryllupet sitt - da hadde nok vedkommende fått bridezilla-stempelet raskt i panna! Dette var IKKE et "tilfeldig" sammenrasket og enkelt bryllup. Artisten Maria Solheim er sponset av Fretex, derav designhjelp til kjolen og utlån av enkelte rekvisitter. Bryllupet kostet antagelig ikke stort mer enn det maten kostet. Til gjengjeld får Fretex god PR, noe MS uttrykker at hun med glede er med på å gi dem. Maria Solheim sier i reportasjen at hverken hun eller mannen har mye penger - de hadde aldri hatt råd til å kjøre den vanlige pakka. Dessuten var noe av tanken bak dette å inspirere andre til å tenke alternativt når de skal arrangere sine bryllup. I tillegg til å inspirere til gjenbruk, ville de inspirere til mindre pengebruk. Det er ikke uvanlig med budsjetter på mellom 70.000 og 150.000 kroner til et bryllup. Mitt eget bryllup kostet 10.000 kroner (dugnadsånden er stor i vår familie), men kunne sikkert kostet enda mindre hvis jeg hadde latt være å leie brudekjole. Man trenger ikke kontakter i Fretex for å få sydd en brudekjole. Om man ikke, som jeg, har en søster som er flink med symaskinen, kan man få sydd eller sydd om en kjole til en grei pris. Eller man kan kjøpe brukt. Eller man være mer kreativ enn tradisjonell og bruke en kjole som ikke nødvendigvis er en brudekjole... Man trenger heller ikke kjenne noen med en hage på Frogner for å få til en flott hagefest. Det holder egentlig å kjenne noen som er villige til å låne bort hagen sin for en kveld. Poenget er at mulighetene er mange, men noen ganger trenger vi noen til å vise oss det. Jeg synes det er flott at Maria Solheim og mannen hennes gjerne ville gå foran med et godt eksempel, og at de sannsynligvis fikk noen til å stoppe opp og tenke litt.
¤flicka¤ Skrevet 6. august 2007 #9 Skrevet 6. august 2007 Poenget er at mulighetene er mange, men noen ganger trenger vi noen til å vise oss det. Jeg synes det er flott at Maria Solheim og mannen hennes gjerne ville gå foran med et godt eksempel, og at de sannsynligvis fikk noen til å stoppe opp og tenke litt. Helt enig i at det er fint å få se at det finnes andre muligheter. Men hvorfor er det galt å ville ha et større bryllup og bruke penger på det? Hvis jeg og min forlovede ønsker og evner å bruke 75.000 på bryllupet vårt, burde vi ikke få lov til det? Er jeg nødvendigvis en bridezilla da?
Gjest Bodillen Skrevet 6. august 2007 #11 Skrevet 6. august 2007 Helt enig i at det er fint å få se at det finnes andre muligheter. Men hvorfor er det galt å ville ha et større bryllup og bruke penger på det? Hvis jeg og min forlovede ønsker og evner å bruke 75.000 på bryllupet vårt, burde vi ikke få lov til det? Er jeg nødvendigvis en bridezilla da? Nei, dere må gjerne det, men likevel er det vel ikke akkurat dumt å minne folk på at det finnes andre muligheter? Se ting litt i perspektiv? Reflektere litt over forbuksmentaliteten i vår del av verden? Det finnes viktigere ting, liksom.
Gjest Bodillen Skrevet 6. august 2007 #12 Skrevet 6. august 2007 Hvem er "Maria Solheim"? http://www.kjentfolk.no/musikere/solheim/
¤flicka¤ Skrevet 6. august 2007 #13 Skrevet 6. august 2007 (endret) Nei, dere må gjerne det, men likevel er det vel ikke akkurat dumt å minne folk på at det finnes andre muligheter? Se ting litt i perspektiv? Reflektere litt over forbuksmentaliteten i vår del av verden? Det finnes viktigere ting, liksom. Ja, men hvordan vet du hva jeg (og andre vordende bruder) tenker om akkurat dette, og hva slags valg vi har tatt? Fint lite, vil jeg tro. For å være helt ærlig virker du ganske arrogant. Det hadde vært bedre om du tok opp dette med forbruksmentalitet generelt, ikke bare rettet mot bridezillas som burde få "et og annet å tenke på". Endret 6. august 2007 av ¤flicka¤
Gjest Bodillen Skrevet 6. august 2007 #14 Skrevet 6. august 2007 (endret) Ja, men hvordan vet du hva jeg (og andre vordende bruder) tenker om akkurat dette, og hva slags valg vi har tatt? Fint lite, vil jeg tro. For å være helt ærlig virker du ganske arrogant. Det hadde vært bedre om du tok opp dette med forbruksmentalitet generelt, ikke bare rettet mot bridezillas som burde få "et og annet å tenke på". Jeg får et inntrykk av at du tar innlegget mitt veldig personlig? Det var slett ikke meningen å virke arrogant eller angripe noen, kun anspore til en smule refleksjon... Endret 6. august 2007 av Bodillen
¤flicka¤ Skrevet 6. august 2007 #15 Skrevet 6. august 2007 (endret) Jeg får et inntrykk av at du tar innlegget mitt veldig personlig? Det var slett ikke meningen å virke arrogant eller angripe noen, kun anspore til en smule refleksjon... Nei, jeg tar det ikke personlig Refleksjon er viktig, det er jeg enig i. Ut i fra startinnlegget ditt fikk jeg imidlertid ikke inntrykk av at det var refleksjon om forbruksmentalitet du ville frem til. Da snakket du kun om kostnad (det trenger vel ikke ha en direkte sammenheng med forbruk og miljøvennlighet), fokus på kjærlighet, lavt stress- og konfliktnivå og et personlig preg på bryllupet. Endret 6. august 2007 av ¤flicka¤
Gjest Bodillen Skrevet 6. august 2007 #16 Skrevet 6. august 2007 (endret) Nei, jeg tar det ikke personlig Refleksjon er viktig, det er jeg enig i. Ut i fra startinnlegget ditt fikk jeg imidlertid ikke inntrykk av at det var refleksjon om forbruksmentalitet du ville frem til. Da snakket du kun om kostnad (det trenger vel ikke ha en direkte sammenheng med forbruk og miljøvennlighet), fokus på kjærlighet, lavt stress- og konfliktnivå og et personlig preg på bryllupet. Mulig det kom litt dårlig frem i startinnlegget, men det jeg ønsket skulle komme fram, og som hovedpersonene i reportasjen også ønsket fokus på, var inspirasjonen til mulighetene for alternative løsninger. Noen ganger gjør man ting på en bestem måte, etter et bestemt konsept, mest fordi "alle andre" gjør det. Jeg er ganske sikker på at mange (brudgommer, kanskje...?) egentlig syne det hele tar litt i vei og blir i overkant dyrt, men at de ikke helt våger å tenke på å bryte tradisjoner. Jeg synes bare det var så fint at disse menneskene kunne stå fram og vise oss at det faktisk går an å gjøre ting på andre måter. Selvfølgelig, hvis du og din fremtidige ektemann velger å bruke mer på deres bryllup, og står for det valget, så er jo det fullstendig opp til dere. Endret 6. august 2007 av Bodillen
¤flicka¤ Skrevet 6. august 2007 #17 Skrevet 6. august 2007 Mulig det kom litt dårlig frem i startinnlegget, men det jeg ønsket skulle komme fram, og som hovedpersonene i reportasjen også ønsket fokus på, var inspirasjonen til mulighetene for alternative løsninger. Noen ganger gjør man ting på en bestem måte, etter et bestemt konsept, mest fordi "alle andre" gjør det. Jeg er ganske sikker på at mange (brudgommer, kanskje...?) egentlig syne det hele tar litt i vei og blir i overkant dyrt, men at de ikke helt våger å tenke på å bryte tradisjoner. Jeg synes bare det var så fint at disse menneskene kunne stå fram og vise oss at det faktisk går an å gjøre ting på andre måter. Selvfølgelig, hvis du og din fremtidige ektemann velger å bruke mer på ditt bryllup, og står for det valget, så er jo det fullstendig opp til dere. Jeg er enig i alt dette jeg Mange er flinke til å tenke nytt allerede, mange kan bli enda flinkere. Men selv det mest tradisjonelle bryllup kan være planlagt med fokus på kjærlighet og med omtanke for gjestene, og hvis det faktisk er slik brudeparet ønsker å ha det - hvorfor ikke? Alternative løsninger betyr ikke automatisk lavt forbruk, lavt stressnivå, mindre kontrollerende brud eller en mer minneverdig kveld. Det kommer helt an på brudeparet.
Gjest Bodillen Skrevet 6. august 2007 #18 Skrevet 6. august 2007 Jeg er enig i alt dette jeg Mange er flinke til å tenke nytt allerede, mange kan bli enda flinkere. Men selv det mest tradisjonelle bryllup kan være planlagt med fokus på kjærlighet og med omtanke for gjestene, og hvis det faktisk er slik brudeparet ønsker å ha det - hvorfor ikke? Alternative løsninger betyr ikke automatisk lavt forbruk, lavt stressnivå, mindre kontrollerende brud eller en mer minneverdig kveld. Det kommer helt an på brudeparet. Jøss, da er vi jo ganske enige likevel, da, jo
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #19 Skrevet 7. august 2007 http://www.kjentfolk.no/musikere/solheim/ En jente på 14 år skal gifte seg? Hun ser ut som en liten jente! Må man ikke være 18 år for å gifte seg?
Gjest Bodillen Skrevet 7. august 2007 #20 Skrevet 7. august 2007 En jente på 14 år skal gifte seg? Hun ser ut som en liten jente! Må man ikke være 18 år for å gifte seg? Eh...14? Hvor i alle dager har du det ifra? Hun er 25...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå