Gå til innhold

Hva sier man til et barn på 10 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg besøk av ei skjønn mamma med 3 barn som vile hjelpe meg med kampen om å redusere barneprostitusjon. Mora spurte om hvordan vi jobbet og jeg la ut i det vide og brede om prosjektet mitt. Hennes to elste døttere på henholdsvis 9 og 10 år fulgte nøye med hva jeg sa og spute meg <hva gsjør menne med jenter på min alder> jeg ble bare stum for ville de forstå hvis jeg forklarte henne det, mora kom meg til unsetning og sa til datteren< det skal vi fortelle deg når du blir litt større> dette synes jeg var en fin måte å avlede henne på men jeg regner med at mammaen vil få maaaaange spørsmål om hva mennen gjør, hvis jeg kjenner barn rett.

Hva ville du sagt eller gjort i en slik situasjon???

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

at mennene rører på jentene på en måte de ikke får lov til ?

Skrevet
at mennene rører på jentene på en måte de ikke får lov til ?

Ja den er ikke så dumm men de spør og spør og vil vite hvor osv osv.. blir noe av dette tatt opp på skolene om det at andre ikke skal røre på de steder på kroppen deres? eller er dette et tabu område i undervisningen?

Gjest =tentacle=
Skrevet

9 og 10 er gamle nok til å ha referanser på seksuelle overgrep. Uten å smøre på med detaljer kan man si at dessverre er det noen voksne, nesten ingen, men noen, som liker å gjøre ekle ting med barn selv om det ikke er lov. F.eks å ta dem på tissen (el annet eksempel). Det går også an å si at noen barn i det landet dere jobber, ikke har noen gode voksne som vil hjelpe dem hvis noen er slemme med dem, og derfor gjør dere det dere kan for at ingen barn skal ha det sånn.

Skrevet
9 og 10 er gamle nok til å ha referanser på seksuelle overgrep. Uten å smøre på med detaljer kan man si at dessverre er det noen voksne, nesten ingen, men noen, som liker å gjøre ekle ting med barn selv om det ikke er lov. F.eks å ta dem på tissen (el annet eksempel). Det går også an å si at noen barn i det landet dere jobber, ikke har noen gode voksne som vil hjelpe dem hvis noen er slemme med dem, og derfor gjør dere det dere kan for at ingen barn skal ha det sånn.

Dette høres ut til å være et utmerket svar, noe jeg vil si til min datter her i norge.

Jeg ser det er mange her inne som ikke vil/ har lyst til å svare og det forstår jeg for dette er et utrolig vanskelig spørsmål å gi noen råd om. Men lærer ungene ikke noe om dette KJEMPE problemet både i Thailand og her i Norge på skolen?

Gjest =tentacle=
Skrevet
Dette høres ut til å være et utmerket svar, noe jeg vil si til min datter her i norge.

Jeg ser det er mange her inne som ikke vil/ har lyst til å svare og det forstår jeg for dette er et utrolig vanskelig spørsmål å gi noen råd om. Men lærer ungene ikke noe om dette KJEMPE problemet både i Thailand og her i Norge på skolen?

Min lærer snakket om overgrep, men vedkommende fulgte ikke noe læreverk på temaet og var så eksplisitt ved ett tilfelle at det var et psykisk traume for meg. Heldigvis fikk jeg bedre informasjon hjemme, og klarte å fortelle hva læreren hadde sagt så jeg fikk snakket om det.

Det er fint å tenke at man vil beskytte barn fra å vite at ondskap finnes, men å ikke nevne det i det hele tatt tror jeg blir feil. I verste fall kan våre egne barn bli utsatt for noe en gang, og da kan det være en stor hjelp for dem å ha hørt om at overgrep finnes, og vite at foreldrene er klar over at noe sånt kan skje med et barn. Da tror jeg det er større sjanse for at barnet klarer å betro seg om det som har skjedd, slik at det kan få hjelp og beskyttelse mot overgriper. Forhåpentligvis kan man bryte litt av skammens barriere og trusler som kan ha blitt framsatt av overgriper hvis man har snakket om det på forhånd. Uten er i hvertfall barnet uten begreper om dette, og det må være utrolig vanskelig hvis man ikke har ord for det som har skjedd og tror at en er den eneste i verden det har skjedd med.

Skrevet

De aller aller fleste jenter på 9 og 10 år vet godt hva sex er, og de skjønner hva seksuelle overgrep innebærer hvis man forklarer det. Jeg ser ingen grunn overhodet til å vente med å snakke om sånt "til du er større". Spesielt jenter er ofte tidlig ute. Veldig mange har et seksualliv i den alderen, og en god del debuterer seksuelt noen år senere. Da er det kanskje lurt å ha snakket om sånt på forhånd?

Og man trenger vel egentlig ikke være utdannet pedagog for å kunne finne noen enkle, ærlige ord, som samtidig ikke skremmer vettet av barnet.

Skrevet
Min lærer snakket om overgrep, men vedkommende fulgte ikke noe læreverk på temaet og var så eksplisitt ved ett tilfelle at det var et psykisk traume for meg. Heldigvis fikk jeg bedre informasjon hjemme, og klarte å fortelle hva læreren hadde sagt så jeg fikk snakket om det.

Hva i alle dager sa den læraren til deg?!

Skrevet

Jenter på den alderen vet som regel (ihvertfall delvis) hva sex er. Jeg synes det blir feil å avfeie med "når du blir større". Det har kommet noen fine forslag til hva man kan si, som jeg skal huske på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...