Gå til innhold

Bryllupsmagasinet - mener de alvor?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Helenius

Heisann!

Som vordende brud har jeg selvsagt ikke klart å la være å kjøpe disse bladene som man finner i butikken. (Jeg nøyde meg riktignok med de norske.)

Jeg må si at jeg ble mildt sagt himmelfallen da jeg leste Bryllupsmagasinet. Det er greit nok at slike romantiske blader skal være preget av en obligatorisk dose klisjeer. Men det unnskylder IKKE en latterlig slett språkføring. Man skal lete lenge for å finne sider som ikke inneholder skrivefeil. Jeg skjønner ikke at et magasin som utgir seg for å være Norges ledende bryllupsmagasin ikke tar seg bryet med å lese korrektur. Det mangler ord i annenhver setning, de aner ikke hva tegnsetting er, og de deler opp sammensatte ord i hytt og pine. Selv de enkleste ord skrives feil. Å stave "vinter" som "hvinter" er direkte flaut! Videre gjentar de informasjon flere ganger i samme artikkel.

Dessuten blir jeg ikke akkurat overbevist om seriøsiteten når adskillige artikler ikke klarer å sette noen grense mellom journalistikk og reklame, f.eks. artiklene om festlokaler.

Det er mulig at jeg overreagerer - men jeg synes virkelig ikke dette holder mål. Tror de at bruder sluker alt som har med bryllup å gjøre rått og ukritisk? Jeg synes at å levere et så uferdig produkt er uprofesjonelt overfor både annonsører og lesere.

Ærlig talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne ikke vært mer enig jeg, Helenius! Nå skal jeg ikke skryte på meg hverken fantastiske norsk-kunnskaper eller riktig tegnsetting, men man bør kunne forvente noe annet av blader og aviser. Jeg irriterer meg stadig vekk over dårlig norsk, og kanskje spesielt i typiske dameblader.

Og bryllupsbladene tar virkelig kaka! Men det er ikke bare rettskrivingen jeg reagerer på, det er også hvordan disse bladene er lagt opp. Føler meg nesten litt undervurdert og dum som leser + at det er altfor altfor mye reklame!

Puh, bra å få det ut! Kjærsten min bare ler og ber meg om å slutte og lese sånne blader. Kanskje ingen dum idé :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Ah, godt å høre at det er noen som er enige, Amelie.

Vi er ikke ufeilbarlige noen av oss, men skal man først ta penger for det skrevne ord burde man ha såpass stolthet at det i det minste er RIKTIG norsk - så kan det være så kjedelig eller lite informativt det bare vil.

Jeg har skrevet mail til Bryllupsmagasinet (eller BRYLLUPS MAGASINET som de så fiffig kaller seg på forsiden) og skrevet at dette her ikke holder mål. Vi får håpe de skjerper seg til neste gang...

(For øvrig stiller man seg jo lagelig til for hogg når man kritiserer andres rettskrivning... Men jeg tar i det minste ikke blodpris for å skrive innlegg her, hehe!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har reagert på det samme i div. brudeblader. Er Bryllupsmagasinet det bladet Mona Grudt er redaktør for? I såfall er det kanskje litt av forklaringen...hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten; siden du skrev at du bare hadde prøvd norske blader - de engelske er ikke noe bedre, i alle fall ikke når det kommer til innhold. Språkmessig skal jeg nok ikke uttale meg... Så vi får nok finne tips og råd andre steder, men her inne er i alle fall ikke det noe problem :D

Når er det forresten du og din kjære skal i ilden, Helenius? Er du en av 2004-gjengen, du også? Vi gifter oss 12. juni 2004, har (snart) ordnet med kirke og lokaler, mens resten kan vente til det nærmer seg litt mer. Gidder ikke stresse noe særlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ennå ikke kjøpt et slikt blad, men hadde tenkt å gjøre det, for å ha noe å kose meg med på toget i neste uke, men...

...Er det så ille at dere vil fraråde folk det, eller er det bare masse irriterende skrivefeil? Får man den informasjonen og inspirasjonen man er på leting etter?

Hvor ofte kommer bryllups magasinet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius
Har reagert på det samme i div. brudeblader. Er Bryllupsmagasinet det bladet Mona Grudt er redaktør for? I såfall er det kanskje litt av forklaringen...hihi.

Nei, hun er redaktør for Ditt Bryllup. Jeg har mer respekt for det bladet, jeg synes det var mye mer gjennomarbeidet enn Bryllupsmagasinet (selv om de ikke sparte på klisjeene der heller.) Jeg ville nok ikke nølt med å kjøpe Ditt Bryllup igjen dersom det hadde kommet ut flere nummer før jeg skulle gifte meg. På den annen side står det jo det samme i dem alle, så hvorfor bruke pengene på flere :P

Amelie: Vi gifter oss 16. august, så det er ikke så lenge til. Vi stresser ikke noe særlig, annet enn at jeg har begynt å bekymre meg over hvordan i all verden vi skal få råd til dette her... Du har sikkert mer enn god nok tid! Kirke og lokaler er vel det eneste som trengs å gjøres noe med så lenge i forveien. Jeg tror jeg hadde gått i frø dersom jeg skulle visst mer enn et år i forveien at jeg skulle gifte meg... Vi forlovet oss i januar, ville gifte oss om sommeren, og var skjønt enige om at ett og et halvt år var altfor lenge å vente :D

Noen andre som gifter seg den dagen, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det holder absolutt ikke mål!!! Fysj.

(Må le litt her jeg sitter og ser for meg alle som skriver svar på denne tråden. Gjett om dere er nøye med å skrive riktig, da.... neida :ler: Har forresten sett et par skrivefeil her også...... Men vi skriver ikke i blader, da..... :ler::ler::ler: Bare en liten tanke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllupsmagasinet er opprinnelig et dansk blad og har flere danske oversettere som skal klare norsken. Det går stort sett dårlig. Ikke desto mindre er det SÆRDELES irriterende, og jeg er av den tupen som plages av den type irritasjon.

Og det kjedelige er at nå har jeg kjøpt disse bladene så lenge de har kommet ut og det har ikke blitt noe bedre med årene.Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjøpt dette bladet, men klikket på linken til hjemmesiden deres. Så bare på forsiden i et par sekunder før jeg lukket den igjen, og på den lille tiden klarte jeg å finne en skrivefeil der også! :roll: DET synes jeg er ganske bra jobba - på en nettside hvor de tydeligvis har lagt en del penger og energi på å få en fancy lay-out...

Tenkte jeg skulle lage en spørrekonkurranse av det jeg! :D Kan noen gjette hva feilen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarte ikke å la vær å sjekke etter feil på nettsiden :P

Her er noen jeg fant:

utomlands

Nej for Nei(!)

Inspiration (som arwn22 nevnte)

Dette var kun på forsiden, utrolig å tenke på hva som befinner seg 'innenfor' den...

Dette holder ikke mål! Håper de tar mailen fra Helenius seriøst og rydder opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Hopp!

Jobben min er et av de mer omtalte objektene i Bryllupsmagasinet. Og det er faktisk ikke journalister som skriver, - i hvert fall ikke for oss. Det er en person fra bedriften, som aldeles ikke jobber med journalistikk, som tekstforfatter eller noe i den gaten. Alikevel har vedkommende skrevet en tekst som Bryllupsmagasinet helt ukritisk har trykket. Åpenbart uten å lese korrektur. Selvsagt er ikke dette måten å gjøre d på.

Til deg som lurte på om bladet har inspirsjon: Ja, d synes jg absolutt.

Synes det var variert utvalg i kjolebilder der, masse fint for mannen (ikke så mange som tenker på han i bryllupstider), nydelige artikler om de to godsene og fantastiske meny-forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Arwen22: Ja, det er deres hjemmeside, og nei, jeg sendte ikke med linken og klagde på den også. Hjemmesiden er ENDA mer hårreisende. Bra du sender. Er vi mange nok som klager så tar de seg kanskje i nakken til neste gang!

Jeg er enig i at bladet har inspirasjon og fine bilder (og det skrev jeg også til dem så de ikke skulle bli HELT nedbrutt...). Og hvis man klarer å lese en tekst hvor skrivefeilene slår imot en, uten å gremmes, ja, så er det sikkert et helt fint blad.

Til Gjest: Du sier at det er en person "fra bedriften" som skriver. Er det fra bryllupsbedriften? Eller fra bladbedriften? Er det fra bryllupsbedriften, synes jeg det er tvilsomt nok i seg selv... Da burde det stått at det var en annonse! Det synes jeg også gjelder for artiklene om godsene.

Og så slutter jeg meg til deg som sa at det er masse skrivefeil her på diskusjonsforumet. Men å henge seg opp i det blir noe helt annet enn å kritisere et magasin som tar seg grovt betalt for å selge barneskolenorsk! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk :x

Jeg la inn et innlegg på forumet der, men det var ikke akkurat hyppig brukt så jeg tviler på om noen leser innlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tidligere har reagert på i dette bladet er at jeg synes de alltid har de samme artiklene i alle utgavene… Tror det hadde vært litt mer spennende å lese om de hadde brukt mer tid på å gjennomarbeide stoffet, skape spennende artikler og vært litt originale. Det er bedre med færre, men gode blader, enn mange og dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...