Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan komme med tips om bra bøker (helst krim/ noe med fengende handling i) til en lite leseglad fjortenåring?

Hilsen Lille meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det noen som kan komme med tips om bra bøker (helst krim/ noe med fengende handling i) til en lite leseglad fjortenåring?

Hilsen Lille meg

Min lite leseglade 13-åring fikk opp leselysten med bøkene om Pelle og Proffen av Ingvar Ambjørnsen. De ble lest dag og natt i en uke...

Skal ikke legge skjul på at jeg leste de, jeg også. Gode bøker med mye handling og ok moral.

Kanskje noe for din også?

Skrevet

Takk for tips! Har ikke sjekket ut med tenåringen ennå (er en nevø) om noe av dette er aktuelt ennå, men jeg lurer på et par ting. Er ikke Pelle og Proffen blitt litt "gammeldags" for dagens ungdom? De tipsede bøkene er vel bare sånn passe tykke? Tror nok det ikke er aktuelt med bøker på 600 sider...

Flere tips?

Hilsen Lille meg

Skrevet

Jeg synes Pelle og Proffen var kjempegøy til jeg var i 16-17 årsalderen og synes forsåvidt det fremdeles.....og jeg er kvinne :ler:

Gunnar Staalesen sine bøker om Varg Veum har jeg utrolig stor sans for, men vet ikke helt om de ville falt i smak for en fjortenåring. Da jeg var på den alderen var jeg stort sett altetende, men hvordan det er med tenåringsgutter vet jeg ikke noe særlig om

Skrevet

Kanskje noen bøker av Maria Gripe kan være noe? De likte jeg ihvertfall på den tiden..

Skrevet

Anthony Horowitz's serier om Alex Rider og De fem utvalgte. De slukes av unge gutter på biblioteket der jeg jobber. Tettpakket med action og spenning.

Skrevet

Gutta i den alderen sluker jo fantasybøker. Bøkene om Eragon, Sagaen om Belgarion, Tidshjulet (mener denne kanskje kommer på film snart?) pluss pluss. De vet sikkert om flere av disse populære serien på biblioteket/bokhandelen. Bøkene til Pullman (som noen nevnte lenger opp), er nok også et godt tips. Mener de heter Den mørke materie eller noe sånt.

Maria Gripe er vel litt mer for jenter...

Skrevet

Lisa Blomquist: Blåveispiken.

Utrolig fengende krim for ungdom!

Det finnes oppfølgere også, men de er ikke ren krim.

Skrevet

Tom Egeland. Kjempe spennende krimbøker:)

Skrevet

Staalesens bøker om Varg Veum var det eneste mine gutter gadd å lese på den alderen - utenom Harry Potter

Skrevet

Ingvar Ambjørnsens nyeste ungdomskrim, starter med boka "Drapene i Barkvik". Mye mindre prektig enn Pelle og Proffen, og litt mer oppdatert for dagens 14-åringer.

Skrevet

Jeg vil anbefale alle bøkene til Fredrik Skagen og Alistair Mclean. Ellers er det mange fine lydbøker på biblioteket, noe som også bør testes, jeg har "lest" mye mer ettersom jeg har en time til og fra jobb og da passer det perfekt med lydbøker.

Skrevet

Takk for mange flere tips! Alle er notert og skal overbringes snarest mulig. En del av tipsene er nok for "voksne" for ham. Det er ikke så lenge siden han kun ønsket seg bøker fra Leseløvene (eller hva de heter) som er mye bilder og lite tekst...

Men den nye serien til Ambjørnsen kan nok være noe, eventuelt noen av forslagene på fantasy. "Ringenes herre" er i hvert fall populært som film.

Hilsen Lille meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...