Gå til innhold

Kantareller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært så heldig å fått 300 g kantareller av en venninne som har vært på sopptur. Ønsker forslag til hva jeg kan bruke disse til - er helt tom for idèer. Vil helst bruke dem til noe annet enn bare tilbehør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Laget en pai forrige høst med kantareller og røkelaks. Den ble veldig god. Omtrent som denne, men det er ikke samme oppskrift.

http://matoppskrift.no/sider/oppskrift2675.asp

Jeg brukte en deigoppskrift der noe av smøret er byttet ut med kesam. Burde kunne finne oppskrift på en slik her inne om du søker litt.

Hm, når jeg tenker på det lurer jeg litt på om jeg brukte røkt ørret istedenfor. Ikke så stor forskjell uansett.

Skrevet

Du kan f.eks. lage en risotto på kantareller, eller enkelt og greit:

Omelett med skogsopp

(2-3 porsj)

300 gram fersk sopp

1 1/2 ts salt

6 egg

1/2 dl creme fraiche

1 krm pepper

Hakk soppen grovt og stek i smør/olje med litt av saltet ca 5 min. Ta ut soppen av stekepannen, visp sammen øvrige ingredienser til omeletten, hell eggeblandingen i pannen og fordel soppen over. Stek på svak varme til omeletten har stivnet.

Gjest tomatMina
Skrevet

Soppstuing, soppsaus, :)

eller

Risotto med kantareller og kylling

Dette trenger du

200 g risottoris

1 1/2 dl hvitvin

2 sjalottløk, finhakket

2 ss olivenolje

2 ss smør

8 dl varm kylling- eller hønsabuljong

2 håndfuller revet parmesan

1 stor ss mascarpone, kan sløyfes

400 g kantareller, renset

2 hele hvitløk

2-4 kyllingbryst, helst med skinn

1 ss estragonblader

salt, pepper og noen dråper sitronsaft

smør og olje til steking

Slik gjør du

Skjær av toppen på hvitløken og drypp hvitløken med olivenolje. Bak dem i ovnen med 200 grader til feddene er helt myke, ca 30 minutter. Avkjøl og klem forsiktig ut hvitløkfeddene.

Bruk en vid kjele og fres sjalottløken i olivenolje over middels varme. Tilsett smør og ris. Fres til risen blir blank. Hell i vinene og la det koke til nesten all væsken er trukket inn i risen.

Spe med varm buljong, en stor øse om gangen. Rør hele tiden til væsken på nytt har trukket inn i risen. Fortsett å spe og røre til risen er al dente. Det tar ca. 20 minutter.

Rør inn mascarpone og mesteparten av parmesanosten. Smak risottoen til med salt, pepper og sitronsaft. Risottoen skal være bløt og kremete.

Legg noen estragonblader under skinnet på kyllingen.

Krydre brystene med salt og pepper, og stek dem i en stekepanne med skinnet ned til skinnet blir sprøtt. Snu kyllingbrystene og stek dem ferdig.

Stek kantarellene i smør. Smak til med salt og pepper, og tilsett de bakte hvitløksfeddene.

Anrett risottoen på varme tallerkener. Legg på stekte kantareller og dryss over resten av parmesanen. Topp med kyllingbryst skåret i skiver.

Smak gjerne risottoen til med soppolje eller trøffelolje hvis du har. Da blir dette skikkelig festmat! :spise:

Skrevet (endret)

Jeg lagde en kyllinggryte i går, som jeg normalt lager med tørket steinsopp. Det smakte nydelig med kantareller og.

Jeg bruner en kylling i serveringsstykker. Så bruner jeg soppen. Så litt løk, gulrot og ganske mye stangselleri. Ha kylling og sopp i gryta, og hell over en flaske eplemost. Salt og pepper, og gjerne litt provencekrydder. La det småputre til kyllingen nesten faller av bena. Kombinasjonen eple, sopp og selleri er fenomenal. :)

Endret av Plym
Skrevet

Takk for svar, men ble faktisk til at jeg fikk en anbefaling av venninnen min om å lage en siderett til kjøtt.

Stekte små baconbiter før jeg hadde kantarellene oppi, krydret med salt og pepper, samt hadde masse kruspersille oppi. Serverte det til kalkunbrystfilet og potetbåter. Smakte helt fortreffelig :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...