Gjest Gjest_pusejenta_* Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 Jeg merket plutselig en litt rar følelse, ikke som at det er hull i tanna men kansje mere ising........ I speilen så jeg til min store forskrekkelse at tanna er blitt blå!!!! Ikke at fargen gjøre noe, det er jo jekselen forran visdomstanna. Men likevell! Hva skjer? Noen som vet????? Var hos tannlegen bare for noen mnd siden og de fikset på alt som trengtes å fikses på...........
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #2 Skrevet 5. august 2007 Det kan tyde på at nerven har falt hen og tanna er i ferd med å dø/har dødd. Dra til tannlegen så fort som mulig.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #3 Skrevet 6. august 2007 Det kan tyde på at nerven har falt hen og tanna er i ferd med å dø/har dødd. Dra til tannlegen så fort som mulig. Kan tannlegen "gjenopplive" tanna n år det allerede har gått så langt?
Paladin Skrevet 6. august 2007 #4 Skrevet 6. august 2007 Kan tannlegen "gjenopplive" tanna n år det allerede har gått så langt? Nei, det kan han ikke. En blå tann er et tegn på at nerven er død. Men han kan sette på krone eller noe sånt slik at tannen din ikke vil se blå ut. Det er uansett viktig å komme til tannlegen så h*n kan sjekke om det ikke er noen betennelse i rotspissen. Dersom tannen er betent og det ikke blir behandlet kan betennelsen vandre til andre tenner og det samme problemet kan dukke opp der også. En tann kan også dø dersom den har vært utsatt for slag.
wondergirl Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 Jeg hadde en blå fortann en gang, da hadde visst nerven "dødd". Tanna måtte rotfylles, men var likevel blå. Etter en tid fikk jeg satt på krone, for det så jo ikke særlig pent ut - kostet 4000,-.
Gjest Advena Skrevet 6. august 2007 #6 Skrevet 6. august 2007 (endret) Jeg fikk en blå tann da jeg var mindre, riktignok melketann, og den måtte trekkes. Endret 6. august 2007 av Advena
fkdama Skrevet 6. august 2007 #7 Skrevet 6. august 2007 Jeg fikk blå tann etter ett ganske lite lekkert fall i skolegården. Skoletannlegen testa tanna jevnlig, for det kunne være "liv" i tanna fortsatt. De ville ikke rotfylle tanna hvis den kun var skada men ikke død. Testa tanna ved hvert tannlegebesøk over flere år. Tanna ble testet med varme. Så lenge jeg kunne kjenne dunking i tanna regnet de med at det fremdeles var liv i den. Før jeg ble 18 utførte de en annen test som var mye mer effektiv. Tror det var med strøm, men kan hende jeg husker feil. Kjente ingenting i tanna under testen, derfor endte det med rotfylling. Dette ble bevisst gjordt før jeg ble 18 for at jeg skulle slippe å betale i dyre dommer senere. For noen år siden var jeg hos tannlegen og fikk bleka tanna. De måtte åpne tanna, og la inn bleking som gjorde at tanna ble tilnærma lik de andre fortennene. Har ikke hatt noe plager i ettertid, og blekingen holder ennå. Kom deg til tannlegen. Etter som jeg kan huske er det håp om at tanna kan fikse seg selv hvis den kun er skada.
Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 6. august 2007 #9 Skrevet 6. august 2007 Tanna di må sikkert rotfylles, og så blekes. Eller rotfylles pg sette krone på tanna. Tanna de er blå fordi den er død!
Rainbow Brite Skrevet 6. august 2007 #10 Skrevet 6. august 2007 Jeg hadde også et skikkelig fall i skolegården, hvor en del tenner knakk. Heldigvis vokste fortennene mine ujevnt, så den andre fortanna var ikke vokst ut enda. Jeg ble også testet med varme og strøm, og har fløyet så mye inn og ut av et tannlegekontor at jeg blir helt matt av tanken. Etter en stund vokste den korte tanna fullt ut, men den andre, som det gikk verst utover, vokste aldri videre. Den var død. Så den ble trukket, men det var før den ble blå, men husker også noe om "smittefare" hvis den ikke ble tatt. Jeg har fått superhjelp av supertannleger rundt om i skandinavia, så man har ikke sjans til å se at jeg har en fortann i porselen. Uendelig takknemlig for det! Kom deg til tannlegen fortere enn svint, så du kan få hjelp! :klem:
Bokormen Skrevet 3. september 2007 #11 Skrevet 3. september 2007 Gode nyheter: En jeksel kan få en blålig om det ligger amalgamfyllinger i den Dette trenger absolutt ikke være noe alvorlig. Men så lenge tannen føles ubehagelig, bør du ta en tur til tannlegen din uansett. En blå fortann etter et traume, er ikke NØDVENDIGVIS et tegn på nervedød (men det er ofte det som skjer), men et tegn på at blodkaret i tanna har fått en skade og man har fått en blødning ut i små kanaler (dentintubuli) i tannen. Ofte dør tannen etter dette, men om man er heldig, kan det gå bra! Det er vært sjelden at nerveskade fører til blå jeksler, rett og slett fordi om nerven dør UTEN traume, får man ikke denne blødningen ut i tannen, men blodårene trekker seg tilbake sammen med nerven. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå