Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 Jeg har alltid vært veldig glad i kokte gulrøtter, men har aldri laget det selv. Noen som kan fortelle meg hvordan det lages? Kokes det og andre grønnsaker helt likt? Hva kan være godt i tillegg=? Er ikke noen mesterkokk ihvertfall..
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #2 Skrevet 5. august 2007 Hvis du ønskernoen nytte av gulrøttene/grønnsakene vil du ikke koke dem. For å beholde mest mulig vitaminer bør du enten A) Dampe dem i en dampkjele (= vanlig liten eller stor kjele som du kjøper en ekstra løs "bunn" til som du legger i når du vil dampe og ikke koke), eller B) Woke det i en ganske varm panne med olje i. (Varmt og kjapt). Du kutter/deler det opp i biter som du selv liker...og skyller det naturligvis først.
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 5. august 2007 #3 Skrevet 5. august 2007 Hvis du ønskernoen nytte av gulrøttene/grønnsakene vil du ikke koke dem. For å beholde mest mulig vitaminer bør du enten A) Dampe dem i en dampkjele (= vanlig liten eller stor kjele som du kjøper en ekstra løs "bunn" til som du legger i når du vil dampe og ikke koke), eller B) Woke det i en ganske varm panne med olje i. (Varmt og kjapt). Du kutter/deler det opp i biter som du selv liker...og skyller det naturligvis først. Det er helt feil! Kommer ikke på ifarten hvor jeg leste det, men det er bare ett par dager siden.. Å der stod det at det blir ikke noe mindre vitaminer å sånt i gulerøttene selv om en koker de.
skrue Skrevet 6. august 2007 #4 Skrevet 6. august 2007 Det er helt feil! Kommer ikke på ifarten hvor jeg leste det, men det er bare ett par dager siden.. Å der stod det at det blir ikke noe mindre vitaminer å sånt i gulerøttene selv om en koker de. Synsning: Kanskje avhenging av om skallet er på eller ikke?
Supraspinatus Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 (endret) Det er helt feil! Kommer ikke på ifarten hvor jeg leste det, men det er bare ett par dager siden.. Å der stod det at det blir ikke noe mindre vitaminer å sånt i gulerøttene selv om en koker de. Fant en side der det står at det faktisk er mer antioksidanter i gulrøtter etter koking. http://www.frukt.no/Article.aspx?artid=665...009&mnu3id= tipper frukt.no sjekker kildene sine Endret 6. august 2007 av Supraspinatus
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2007 #6 Skrevet 6. august 2007 Prøv litt anisfrø sammen med gulrøttene. Kjempegodt. Det stemmer at gulrøttene beholder mesteparten av vitaminene ved koking, for de inneholder A-vitaminer som løser seg i fett.
Supraspinatus Skrevet 7. august 2007 #7 Skrevet 7. august 2007 Prøv litt anisfrø sammen med gulrøttene. Kjempegodt. Det stemmer at gulrøttene beholder mesteparten av vitaminene ved koking, for de inneholder A-vitaminer som løser seg i fett. Leste du artikkelen? Det står ikke at de beholder mesteparten. Står at det frigjør nesten tre ganger så mye ved koking og mosing.
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2007 #8 Skrevet 7. august 2007 Og for å svare på det trådstarter faktisk spurte om: Du koker gulrøtter på akkurat samme måten som poteter: ha vann i en kjele, litt salt, ha gulrøttene oppi og la det koke opp. Skru så ned varmen og la gulrøttene trekke til de er ferdige. Sjekk med en gaffel med jevne mellomrom. Du kan også ha litt smør/margarin i vannet, det gir ekstra god smak. Jeg foretrekker selv å dampe dem - i tillegg til en slik rist er det viktig å passe på at vannet ikke overstiger risten - det er det som er vitsen med damp (den gjør jobben i en panne med lokk på). Jeg synes de smaker bedre når de er dampet. Skal jeg ha poteter og gulerøtter koker jeg det gjerne sammen, men det er viktig å huske at gulerøtter som regel trenger kortere koking enn potetene (de må tas opp før).
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #9 Skrevet 7. august 2007 Skal jeg ha poteter og gulerøtter koker jeg det gjerne sammen, men det er viktig å huske at gulerøtter som regel trenger kortere koking enn potetene (de må tas opp før). Kan man da: ha potetene nederst i kasserollen, slik at de ligger i vann, så sette dampkjelen oppå og legge gulrøttene der? hvor lang tid tar det forresten å dampe?
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2007 #10 Skrevet 7. august 2007 Kan man da: ha potetene nederst i kasserollen, slik at de ligger i vann, så sette dampkjelen oppå og legge gulrøttene der? hvor lang tid tar det forresten å dampe? Er sånn jeg pleier å gjøre det ja. Har ikke tatt tiden ... Men jeg innbiller meg at dersom du damper gulerøttene og koker potetene vil de bli ferdig ca samtidig på denne måten i samme kjele.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2007 #11 Skrevet 7. august 2007 Leste du artikkelen? Det står ikke at de beholder mesteparten. Står at det frigjør nesten tre ganger så mye ved koking og mosing. Leste du ikke hva jeg skrev? Eller vet du ikke hva antioksidanter er? Vitamin A er ikke antioksidant. Betakaroten som også fins i gulrøtter er derimot det.
Halkatla Skrevet 7. august 2007 #12 Skrevet 7. august 2007 Leste du ikke hva jeg skrev? Eller vet du ikke hva antioksidanter er? Vitamin A er ikke antioksidant. Betakaroten som også fins i gulrøtter er derimot det. Kroppen omdanner betakaroten til A-vitamin...
Supraspinatus Skrevet 8. august 2007 #13 Skrevet 8. august 2007 Leste du ikke hva jeg skrev? Eller vet du ikke hva antioksidanter er? Vitamin A er ikke antioksidant. Betakaroten som også fins i gulrøtter er derimot det. Retinol er navnet på A-vitamin. Karoten blir omdannet til retinol i kroppen.
Gjest bada Skrevet 8. august 2007 #14 Skrevet 8. august 2007 Jeg trodde dette var en tråd om hvordan man koker gulrøtter? :klø: Og det er det bare Blondie65 som har svart på. Uansett om gulrøtter er sunnest rå, stekte, dampede, kokte eller whatever, er ikke kokte gulrøtter den verste tingen å spise mye av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå